Gå til innhold

Bilder av vårfluer


Gjest Kenneth Sneis

Anbefalte innlegg

Gjest Kenneth Sneis

Prosjekt vårfluer rusler og går :D

men, trenger litt hjelp!!

 

Hadde vært kjempefint med bilder av vårfluer med info om hvor og tidspunkt bilde er tatt. ALT av interesse

 

legg inn bilder med info her eller mail til kenneth.sneis@veidekke.no

 

TAKK FOR HJELPEN !!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Prosjekt vårfluer?? Hva går det ut på?

Er vel noe sånt som 200 arter i Norge, ganske så omfattende.

 

191 arter registrert i 1996 (siste registrering)  ;)

 

Fant plutselig ut at kunnskapen ikke var den beste vdr vårfluer, så da var det jo bare å tilegne seg da. :o

Ganske omfattende også har jeg rekt å finne ut, men av de 191 artene er det ca 30 arter som er vanlige og som i praksis lar seg skille fra hverandre. Så tenkte at jeg skulle fokusere på disse i første omgang.

 

Hva bildene (som jeg håper kommer inn) angår så har jeg aliert meg med en som påstår han har oversikt innen vårfluer som kan være behjelpelig med å artsbestemme ut fra bildene, så planen er å lage en oversikt med de forskjellige artene vdr farge, lengde, flygetid, krav til miljø osv....

 

Må jo ha noen hobbyprosjekter løpende, også vet jeg jo hvordan jeg skal få tiden til å gå neste vinter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Denne landa sammen med sin kjære rett på bordet ved hytta den 30.07.06. Etter at de hadde hatt seg litt så virka de temmelig ferdig.

Bildet er fra rett etter parring.....

 

Har desverre ikke bedre bilde enn det her, Kenneth.

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Hei.

 

Her har vi vel en Phryganea Grandis hvis jeg ikke tar feil. Denne er fra Nordmarka rundt midten av juni.

 

2m

 

Kan nok se slik ut ja, female imago. Hannen er mer gul i fargen og har ikke det spraglende mønsteret, har en gjevn farge.

Sinsykt den vårflua der, ble "angrepet" av noen sånne sist jeg var ute på tur. Holdt på å drite i buksa.... ;D

De kan vistnok bli helt opp i 7 cm inkl antenner  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur ute i dag i en lokal lureelv, og forholdene var rett og slett perfekte. Begynte dagen med gode klekkinger av både baetis og ymse heptagenia før det slo om til vårflueføre. Fisken under ble tatt på dyret krok 14, det nærmeste jeg hadde i boksen for å matche vårflua under. Klekka massivt og fisken var aktiv. Røyk en større en også..

 

Aner ikke hva denne arten heter, og har aldri vært borte i så god vårflueklekking på dagtid før..

post-526-13949849671898_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Takker for alle bilder som kommer inn, fortsett med det.

 

Men, hadde vært fint om dere la ved info om hvor i landet og når på året vårflua er observert.

Om det i tillegg finnes info vdr vanntemp, lufttemp, pH, stillevann/elv og lysforhold så er det jo helt perfekt ;):D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Takker for alle bilder som kommer inn, fortsett med det.

 

Men, hadde vært fint om dere la ved info om hvor i landet og når på året vårflua er observert.

Om det i tillegg finnes info vdr vanntemp, lufttemp, pH, stillevann/elv og lysforhold så er det jo helt perfekt ;):D

 

 

Også oppdaga jeg at sted og tid fantes alikevel :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

191 arter registrert i 1996 (siste registrering)  ;)

 

Ble i 2003 oppdaget 2 "nye" arter, men disse er ikke registrert. Skulle vel da være 193 arter i Norge som mann vet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Grandis (??) fra Vorma, midten av september 2005. Disse klekker til langt uti oktober i denne elva. Alltid i skumringen/mørket.

 

Fammilien PHILOPOTAMIDAE  klekker på kvelden/tidlig natt og er nattsvermere. Disse skal også være litt rødaktig i fargen. Kan være en art under PHILOPOTAMIDAE  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kenneth Sneis

Vekker denne tråden til liv igjen i håp om at dere kan hjelpe meg med bilder

 

Takker

 

Prosjekt vårfluer rusler og går :D

men, trenger litt hjelp!!

 

Hadde vært kjempefint med bilder av vårfluer med info om hvor og tidspunkt bilde er tatt. ALT av interesse

 

legg inn bilder med info her eller mail til kenneth.sneis@veidekke.no

 

TAKK FOR HJELPEN !!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...