Gå til innhold

[Poll] Hvordan lærte du å binde fluer?


Gjest Ulv

Hvordan lærte du kunsten å binde fluer?  

92 stemmer

  1. 1. Hvordan lærte du kunsten å binde fluer?

    • Bøker/Blader/Videoer/Internett
      43
    • Fluebindekurs
      19
    • Lærte det av en venn
      14
    • Lærte det helt av meg selv
      31


Anbefalte innlegg

Det holdes jo kurs i binding og mange foretrekker sikkert det. Det er vel kanskje den beste måten å lære det på.

Jeg for min del lånte/låner bøker på bibloteket og ser etter mønster/bindebeskrivelser på nettet. (Der har fluefiskesiden vært en svært kjær plass å snuse rundt i mønster og beskrivelser 8))

 

Hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Startet å binde fluer når jeg var 11-12 år. Brukte pappas gamle skrustikke som bindestikke.

Lærte det av meg selv, med litt hjelp av bestefar. Dette var 10 år før jeg første gang tok i ei fluestang.  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var 10 år før jeg første gang tok i ei fluestang.  :o

:o:D

 

Trodde det var flere som tok bindekurs enn hva avstemningen sier.. hmm  :rolleyes:

 

edit: Hele 30% lærte det helt av seg selv, uten hjelpemidler

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Min far sendte meg på fluebinderkurs da jeg var ca. 10 år

med den intensjon å skaffe oss billigere fluer. Billigere ble det jo ikke, men starten på en utrolig morsom og trivelig "hobby i hobbyen".  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Dette var 10 år før jeg første gang tok i ei fluestang.  :o

:o:D

Bestefaren min er mannen bak Drivaduppen som er en glimrende fluedupp for de som liker sånt.

Fikk min første sø i driva på dupp og selvbundet flue det året  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bestefaren min er mannen bak Drivaduppen som er en glimrende fluedupp for de som liker sånt.

Fikk min første sø i driva på dupp og selvbundet flue det året  :rolleyes:

 

Seriøst?

Når jeg fisket med dupp og mark var drivaduppen favoritten. Tror jeg hadde bare drivadupper i slukboksen.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Lærte det, eller skal vi heller si kom i gang med fluebinding, ved hjelp av den gamle gode boka til Pål Krogvold  "Vi binder fluer", som vel kom ut første gang på midten av 80-tallet tror jeg. Fin læring i å binde seg igennom streamere, våtfluer, nymfer og tørrfluer. Boka er ikke fancy, og det er ikke lagt mye vekt på å gjøre den innbydende, men den funker. Har den billigste varianten i paperpack. Har hedersplass som en klassiker i min fluefiskebokhylle. 

 

jb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er ny her.

Men jeg kan si at jeg lærte å binde fluene mine selv i 7års alderen, av min Onkel som er en iverig fluefisker. Han lærte meg også på den tiden å fiske med fluestang. (Var ganske tungt på den tiden er 27 nå).

Fikk min første flustang som han hadde lagd selv når jeg var 11år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

jeg lærte og kaste av faren min for fem år siden og etterhvert så har jeg trent sånn man skal gjøre og sett på kaste filmer.

jeg lærte meg og feste bindetåden av faren min og etter det har jeg lest bøker og fulgt bindebeskrivelser og blitt ganske dreven ettervert.

nå er jeg 16 år og hekta på fluefiske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 62 og fikk fluebindersett i 60-årsgave - noe av det morsomste jeg har fått. Lærte noen grunnleggende grep av svigersønn som hadde gått på fluebinderkurs. Fikk boka "Fluebinderens plattform" av Pål Hedenstad samtidig. Denne har vært til god hjelp, da er grundig om enn noe omstendelig til tider, her er i alle fall ingen ting overlatt til tilfeldigheter.  Ellers har Fluefiskesiden vært en stor inspirator, hadde gjerne sett at nye mønstre kom litt oftere. Til slutt må jeg ta med Lennart Berquist og Andre Brun som gode inspiratorer til nye mønstre. Har bundet 600 til 700 fluer på disse to årene og har ikke fsiket med kjøpefluer siden. Å se en ørret stige opp og ta selvbundet tørrflue for første gang, er en nesten en døden opplevelse. Hva som gjør fluebindig så spesielt, slik jeg opplever det, er at her sitter man vinteren gjennom og ikke bare binder fluer, men også drømmer om når man endelig skal ut å bruke de. Skal på Hardangervidde på årets faste tur neste uke, gjett om jeg gleder meg. Håper på godt vær og massiv vårflueklekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg begynte å binde fluer hadde jeg allerede hatt fluestang i ca. 1 år. Jeg hadde fått noen få glimt av fluefiske fra TV`en, og da mener jeg glimt på 5 til 10 min ;). En dag så jeg et fluefiske-sett i et g-sportvindu og tenkte at jeg skulle prøve. Etter d var jeg solgt ;)

 

Men denne tråden handlet vel opprinnelig om når jeg begynte å binde fluer, så jeg får vel stoppe med selvbiografien min før noen blir sure ;D

 

Jeg ble introdusert for fluebinding da mamma, pappa og jeg var på besøk hos ei veninne av mamma på Røros. Mannen til venninna til mamma fisket ivrig med fluer etter laks, og jeg fant raskt ut at han bandt dem selv :o Dette var nytt for meg, så jeg spurte om han kunne vise meg litt. Han bandt et par fluer og jeg ble mer og mer intressert. Da vi skulle dra, kom han med en isboks full av fjær, div. bindematriale, div. verktøy og ei bindestikke. Da begynte min vidunderlige verden innenfor fluebinding, og jeg fant fort ut at fisken jeg fikk på egenbundet flue var mye morsomere å få, enn de jeg hadde fått på kjøpt. Etter dette har jeg lært å binde gjennom bøker, film og internett. Jeg begynte med å binde saltvanns-fluer, og mesteparten av de jeg binder i dag er fremdeles saltvanns-fluer, men senere har jeg begynt å variere med innslag av ferskvanns-fluer (Mest tørt :D)

 

Jeg har vist blitt hekta, 16 år gammel. Hvordan skal dette gå? ;D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til nå mesket meg med all den infoen og de gode historiene dere velvillig kringkaster på denne siden. Jeg har funnet masse inspirasjon og ideer, uten selv å komme med så mye som et takk. Men det mener jeg, tusen takk!!!

Min kunnskap er beskjeden, det samme kan sies om min erfaring. Men noe vettugt kan det vel være jeg har å komme med.

 

Med tanke på spørsmålet denne pollen omhandler, kom jeg på sporet av dette mystiske fenomenet imitasjonsfiske igjennom et fluebinderkurs for nybegynnere. Før dette var tvekrokete laksefluer og krok med levende mark like naturlig å knytte på femmerstanga som alt annet jeg kom over.

 

Fluebinderkurset gav meg innføring i de mest sentrale teknikkene, og ble innfallsporten til en fasinerende verden.

 

Og nok en gang, takk for mange gode innlegg på denne nettsiden!

 

Mvh

Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...