Gå til innhold

dri......vind


Morten1991

Anbefalte innlegg

Gjest AndreBrun

Største bakdelen er at det brenner vakaktivitet under klekkinger og spinnerfall.

Type stå-å-se-på-et-anstendig-spinnerfall-som-bygger-seg-opp-så-kommer-fuckings-vinden  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vekslende vind synes jeg er bra. Spesielt når jeg fisker fra bellyen. Da oppstår jo herlig giftige briskanter og ulike strømninger. Men dette er jo speisielt kult under "maurforhold" da ;D. Jevn vind hater jeg som pesten. Siden vannet blir konstant urolig. >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Det ene vannet eg fisker i har et lite fjell på ene siden (veldig lite :) ) Når det er fralandsvind fra det fjellet, blåser biller, maur pluss pluss ut på vannet, men vannet er fremdeles still pga ly fra vannet. Slike forhold er KANON å fiske i, men det fårekommer jo like skjeldent som blikkstille vann :):)

Ellers er rolig varierende vind ikke så negativt, men konstant møkkavind som det har vert i det siste eg er verre en alt anna :(:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Vind suger grande :( Gjør f... ikke annet enn å blåse.. Lurer på hvor mange fiskedager som har blåst til h... siste 5 åra :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Ja, Pål, så sant så sant. Og vind kan være kult som helt sporadisk kastevind (spesielt for Hvitvinge  ;D ) men ellers er det jo ikke til noe spesielt banebrytende for min del. Eller noen annens heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke forholdene kunne bli verre på blefjell forrige helg. Det blåste noe vanvittig og regnet høljet ned. Nei, trodde ikke det kunne bli stort verre helt til det begynte å SLUDDE......

 

Vet at 10000000000000000000000vis av vespertinanymfer omtrent ikke kunne vente med å klekke, men pga dette været endte dagen uten et eneste vak synlig med det blåtte øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan jo variere med at fiske er bra under vind og omvendt :).

Det kommer jo selfølgelig an på hvor du fisker og hvordan vannet er og klekking og tid på døgnet.

fisk kan man jo få uansett. men ikke så lett. det er litt smart med vind noen ganger for da skjules jo snøret og fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Det er ikke det vettu, Lars.  ;D Jepp, det går like godt an, og til og med bedre i spesielle tilfeller, men det får aldri blitt kjekt.

 

Det blir som å spise seig biff: Joda, du blir like mye mett, om du så må tygge litt hardere, og det smaker også omtrent det samme, men det blir aldri supert.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hvorfor klager dere på vinden??  Kan dere heller ikke fiske ette forholda??

Vind er kjekt det!! :P

 

Fisker etter forholda hver gang jeg Lars. :)

Når det vaker fisker jeg med tørrflue, når det ikke vaker så gidder jeg ikke å fiske. ;D ;D ;D

Det kaller jeg å fiske etter forholda ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hvorfor klager dere på vinden??  Kan dere heller ikke fiske ette forholda??

Vind er kjekt det!! :P

 

DUST :) Er bare på Smøla det er best i Nord øst kuling AAaaarghhh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ein tur på vanne i går, reiste ikke opp før kl 22. bligg stille ved ankomst. men relativt bra med vak, fekk ein del små fisk (1 til 2 hg) ca kl 1 kom vinden, flytta meg bort i utosen av vannet, sidan vinden stod på der, bytta til ein Streaking Caddis (selv om mange synest att dette er juks, men den er jo tørr den og) passa på å legge flua i vindkanten, og fekk to fisker på ca 4-5 hg. noe som er stor fisk i dette vannet, så eg vil si att Streaking Caddis er ganske bra i vind ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok med bellyen på godvannet en dag det var stille. Selvfølgelig begynte det å blåse, men da med en ny vri for meg. Den var akkurat passe fin til å blåse døgnfluene utover vannet, da jeg hadde padlet meg i kasteposisjon begynte det å blåse fra en annen side og det samme skjedde. Mange fine vak. . . . på ANDRE siden av vannet  ??? Så det var bare å padle i vei. Så snart jeg var i kasteposisjon igjen etter en laaaang padletur snudde jaggu vinden igjen! Slik holdt jeg på i over en time før jeg padla inn og ga opp.

Eneste morsomme var et par fisker som tok en grisestor montana under dorgeturer fram og tilbake i vannet.

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Artig tema  :)

 

Siden man må jobbe innimellom så er det dessverre slik at det ikke alltid passer med fritid og vindstille. Er vel heller slik at det blåser opp nesten hver gang man endelig har fått knytt ferdig vadeskoa og er klar for den store opplevelsen. Ettersom jeg bor hvor jeg bor så har jeg faktisk lært meg å like vinden.  :-\

 

Er jeg gal? Mulig det, men det har sine grunner. Sesongen er kort og når den endelig kommer igang så klekker det like mange østfoldinger, enfoldinger, svensker, Grøthegrupper osv. som insekter. Disse klekker tidlig på stille dager og dekker store områder. Men når vinden kommer blåser de ofte på land og gir meg større sjanse til å finne meg et godt sted å nyte livet. Da er det bare å sette på en 16-kroks Eikrepupp og fette den inn litt så den ikke gjør noe så inn i granskogen blasfemisk som å drukne ved den minste bevegelse. Bevegelse er forøvrig nøkkelen til suksess. En liten forflytning på noen få cm trigger ofte noen plask som overskrider den emosjonelle grensen for hjertesvake fiskere med flere hundre prosent. Det pussige er at det helt klart ikke er størrelsen det kommer an på, ei heller er det særlig viktig hva som klekker (over 50% sitter jo allerede på land). Graden av bevegelse er derimot mye mer avgjørende.

 

Selvsagt er det en fordel å vite hvor de fleste luringene står... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Det er ikke det vettu, Lars.  ;D Jepp, det går like godt an, og til og med bedre i spesielle tilfeller, men det får aldri blitt kjekt.

 

Det blir som å spise seig biff: Joda, du blir like mye mett, om du så må tygge litt hardere, og det smaker også omtrent det samme, men det blir aldri supert.  ;D

 

Hehe....Strøøøøken sammenligning :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Var ein tur på vanne i går, reiste ikke opp før kl 22. bligg stille ved ankomst. men relativt bra med vak, fekk ein del små fisk (1 til 2 hg) ca kl 1 kom vinden, flytta meg bort i utosen av vannet, sidan vinden stod på der, bytta til ein Streaking Caddis (selv om mange synest att dette er juks, men den er jo tørr den og) passa på å legge flua i vindkanten, og fekk to fisker på ca 4-5 hg. noe som er stor fisk i dette vannet, så eg vil si att Streaking Caddis er ganske bra i vind ;D

Det er IKKE juks :) Den flyter bra den, og den er good i vind :)

(skullr det bli en krangel her om det er juks med SC så støtter eg deg samma pokker :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Artig tema  :)

 

Siden man må jobbe innimellom så er det dessverre slik at det ikke alltid passer med fritid og vindstille. Er vel heller slik at det blåser opp nesten hver gang man endelig har fått knytt ferdig vadeskoa og er klar for den store opplevelsen. Ettersom jeg bor hvor jeg bor så har jeg faktisk lært meg å like vinden.  :-\

 

Er jeg gal? Mulig det, men det har sine grunner. Sesongen er kort og når den endelig kommer igang så klekker det like mange østfoldinger, enfoldinger, svensker, Grøthegrupper osv. som insekter. Disse klekker tidlig på stille dager og dekker store områder. Men når vinden kommer blåser de ofte på land og gir meg større sjanse til å finne meg et godt sted å nyte livet. Da er det bare å sette på en 16-kroks Eikrepupp og fette den inn litt så den ikke gjør noe så inn i granskogen blasfemisk som å drukne ved den minste bevegelse. Bevegelse er forøvrig nøkkelen til suksess. En liten forflytning på noen få cm trigger ofte noen plask som overskrider den emosjonelle grensen for hjertesvake fiskere med flere hundre prosent. Det pussige er at det helt klart ikke er størrelsen det kommer an på, ei heller er det særlig viktig hva som klekker (over 50% sitter jo allerede på land). Graden av bevegelse er derimot mye mer avgjørende.

 

Selvsagt er det en fordel å vite hvor de fleste luringene står... ;)

He he he :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som å spise seig biff: Joda, du blir like mye mett, om du så må tygge litt hardere, og det smaker også omtrent det samme, men det blir aldri supert. 

Har sendt forespørsel om vindstatistikk til metrologisk inst. Mulig vi kan få svar på hvor seig biffen kan foventes å bli fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...