Gå til innhold

En 15 år gammel rekord er slått...


Anbefalte innlegg

Etter å ha innsett hvor nære jeg faktisk var å ta noe så artig som ny Norges rekord på fluefanget Brasme i går, dro jeg ut på enda en tur i dag. Like varmt denne gangen, men det blåste derimot litt fra tid til annen, til en forandring.

 

Vannstanden hadde steget omkring 30 cm og enda flere karper våget seg nå inn over de fremdeles grunne områdene. Jeg satt meg ned i sivet og speida utover gjennom et par støvete polaroid briller. Det dukka opp en og annen litt sporadisk, men de forsvant relativt fort etter å ha fått øye på meg. Trøkka meg etterhvert enda lenger ned i sivet. Hadde et par fisker som viste interesse for den falske insektslarva, men enda ingen som hadde prøvd å sluke`n.

 

Ut av mørket kommer det plutselig en tilsynelatende pen brasme, med et lite følge av vårkåte hannfisker. Hu har kursen rett mot meg og stopper ikke før hu når en stor rot et par meter ut fra bredden. Mens resten gir opp og forsvinner ut på dypere vann blir`a stående ved rota.

 

Jeg hekter rolig av flua og drar ut litt snøre. Ikke mye. Første kastet blir bom, og det neste slår ned i bakhuet mitt. Bra start! Så får jeg omsider flua der jeg vil ha`n og napper sakte inn. Nei... bare såvidt hu kasta et lite blikk.. Enda et kast. Litt raskere og litt mer agressiv rykking nå.... og det var en vinner!

 

070620071750G9sFVyUOW4cmEz9eE2.jpg

 

Ikke rart hannfiskene etterhvert ga opp. Hu hadde ikke en eneste gyte-vorte..

 

070620071843Aq7hdmGuyfNbJrXL6g.jpg

 

Mm, 61 cm..

 

0706200718278gsfvTlGa3t9CRX8gK.jpg

 

3480 gram.. minus 600 gram som utgjør veie"nettet"..

 

070620071817BqMurfUfUunh39DrJt.jpg

 

2880 gram og 61 cm..! Det er for svingene ny Norsk fluerekord på Brasme!!

 

Bilde av den flotte fisken og en snusboks for å illustrere størrelsen..

 

0706200718599L5DjFpefHE4hIzDsy.jpg

 

(Brasme 2,575 Henning Moen, Stange, Mjøsa 14.05.1992 )

 

15 år tok det... :-)

 

På vei tilbake..

 

0706200718219KFhoFkuXDk4TUiWgV.jpg

 

Siste sekunder før alt eksploderer, og fisken forsvinner..

 

070620071840CEu1ac3Uw8bE6QR4Ak.jpg

 

Tok en times tid før enda en fisk lot seg lure... denne ganger 2350 gram og 59 cm.

 

070620071854ISEsoq3Dpra8Me1Wdz.jpg

 

Den neste som viste litt interesse virket også ganske pen. Denne sto ganske djupt, så jeg måtte kaste ut og bare kjenne på snøret om det skjedde noe. Etter ørten kast så jeg noe hvit som blunka langt der nede så jeg stramma til...

 

2550 gram og 61 cm.. 25 gram unna enda en tangering :-)

 

070620071838hmRxNUzDI2s2akNppY.jpg

 

Også denne var vorte-fri..

 

070620071818kYGisIMAOyYgKj8BgP.jpg

 

Voks deg større!

 

0706200718524s3GRQqxActXxiHhGY.jpg

 

Den siste kom på 2380 gram og var også 61 cm lang(!).

 

070620071811FnxGLAdD1HBhddcIwe.jpg

 

Full av gyte-vorter. Ikke lenge før nå..

 

070620071855iBV2Ez6ew2y4S3Ligp.jpg

 

Her er forresten flua;

 

070620071806QygxE6xb3H42Ocvh7f.jpg

 

:-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Sykt bra :)

Norgesmesteren er fra fluefiskesiden........der det NESTEN berre er hardcore ørretfiskere :) DET er litt kult det.

 

Grattis :):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen.! fikk plutselig et sinnsykt sug etter å fiske brasme. Det så spennende ut det der... ;D

 

Gratulerer så mye Ole Marius!!

Håper du får den godkjent, for jeg trodde du måtte ha vitner jeg... ???

Har selv hatt "norgesrekord" på fluefanget horngjel, men meldte den aldri inn... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bakslengen

Gratulerer OME, ser omtrent hvor dette er i lende, men hvordan

er det med fredningsbestemmelsene på andre "halvdelen" av vika.

Vet du noen dato på når den trer i kraft på våren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer OME, ser omtrent hvor dette er i lende, men hvordan

er det med fredningsbestemmelsene på andre "halvdelen" av vika.

Vet du noen dato på når den trer i kraft på våren?

 

Takk for det :-)

 

Veldig usikker på hvordan bestemmelsene er på den halvdlen. Ingen jeg har prata med som veit det helt sikkert heller.. Gjorde endel søk på google nå før jeg skrev detta svaret men fant ikkeno spesielt der.

 

Jeg skal prøve å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bakslengen

Undersøkte litt, og fant dette.

Fisking i Åkersvika naturreservat

For tiden raster mye fugl i Åkersvika naturreservat. Fylkesmannen ønsker at fiskere tar særlig hensyn til dette og unngår å forstyrre fugl unødig. Se oppslag om regelverket med lovlige fiskesoner i april og mai.

Åkersvika naturreservat er opprettet særlig på grunn av områdets betydning som raste- og hekkeområde for våtmarksfugler. April og mai er de viktigste fugletrekkmånedene. Trekkfuglene tilbakelegger store avstander og det er viktig at de får ro til å hvile og spise på rasteplassene. Derfor er fredningsforskriftens bestemmelser om fiske og bruk av båt utformet slik at fugl har ”førsteretten” i april og mai. Fisking er tillatt hele året, men i april og mai er det kun lov å fiske ved gjennomløpene til alle bruer. Der E6 krysser Svartelva er det definert en lovlig fiskesone 100 meter østover og 200 meter vestover fra brua på begge sider av elveløpet. Garnfiske er forbudt hele året i hele naturreservatet.

 

Da er det kun april og mai som har begrensninger :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får printe ut dette så du har det helt klart neste gang du prøver på rekordlistene;

 

http://www.villmarksliv.no/fiske/norgesrekordene/article59500.ece

 

Tror det er flere enn en håndfull som har vært over dagens rekorder uten å registrere det pga ganske tungvinte regeler. Regelene tar for gitt at fisken møter presten etter fangst, så der får CnR fiskerne et dilemma hvis de vil ha navnet sitt på trykk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Du får printe ut dette så du har det helt klart neste gang du prøver på rekordlistene;

 

http://www.villmarksliv.no/fiske/norgesrekordene/article59500.ece

 

Tror det er flere enn en håndfull som har vært over dagens rekorder uten å registrere det pga ganske tungvinte regeler. Regelene tar for gitt at fisken møter presten etter fangst, så der får CnR fiskerne et dilemma hvis de vil ha navnet sitt på trykk :D

 

Ser ikke helt problemet med at dette ikke skal kunne ordne seg jeg

 

Bilder av fisken har du jo, både med målebånd og sammen med en sammenlignbar gjenstand (snusboks).

Vekta er det jo bare å ta med til et postkontor å veie (husk å ta bilde av vekta med vekta di på slik at vekten synes), mulig de på postkontoret

ringer psykologisk avdeling men ... ;D

Så er det bare å stikke innom lensmann å få bevittnet at er en redlig kar. (de har sikkert tid til å hjelpe deg, selv om de ikke har tid til å ta tak i båttrafikken på renaelva :rolleyes:)

 

Og skulle de av all formodning ikke godkjenne detta så er det jo bare å ta en tur til (sammen med noen ....)  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får printe ut dette så du har det helt klart neste gang du prøver på rekordlistene;

 

http://www.villmarksliv.no/fiske/norgesrekordene/article59500.ece

 

Tror det er flere enn en håndfull som har vært over dagens rekorder uten å registrere det pga ganske tungvinte regeler. Regelene tar for gitt at fisken møter presten etter fangst, så der får CnR fiskerne et dilemma hvis de vil ha navnet sitt på trykk :D

 

Har gått igjennom reglene og snakka litt med en som har med N.rekorder å gjøre. Sendte brevet nå for noen dager siden :)

Hvis jeg må slå ihjel en 20 år gammal karpe bare for å få meldt fisken inn på "rekord" lista, da står jeg faktisk over. Men tror uansett de har endra på den regelen nå i nyere tid.

 

 

Ser ikke helt problemet med at dette ikke skal kunne ordne seg jeg

 

Bilder av fisken har du jo, både med målebånd og sammen med en sammenlignbar gjenstand (snusboks).

Vekta er det jo bare å ta med til et postkontor å veie (husk å ta bilde av vekta med vekta di på slik at vekten synes), mulig de på postkontoret

ringer psykologisk avdeling men ... ;D

Så er det bare å stikke innom lensmann å få bevittnet at er en redlig kar. (de har sikkert tid til å hjelpe deg, selv om de ikke har tid til å ta tak i båttrafikken på renaelva :rolleyes:)

 

Og skulle de av all formodning ikke godkjenne detta så er det jo bare å ta en tur til (sammen med noen ....)  ;D

 

Var en tur bortom lensmannen og vurderte det, men snudde i døra med en gang jeg fikk et glimt av venterommet..

Om ikke annet så er det jo som du sier bare å ta med et par folk til neste gang  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...