Gå til innhold

Hjeeeelp! Ørretfiske i høyfjellet på stille vann (Nordland)


Gjest fjellgeita

Anbefalte innlegg

Gjest fjellgeita

Hei!!

Jeg har fisket med flue noen år, men har aldri lyktes i å få mye fisk. Denne sesongen har jeg og fiskekompisene mine kommet over et vann (550 moh) som rommer stor ørret, og kompisene mine har jevnt og trutt fanget ørret på sluk. Her snakker vi om stor ørret. En av dem fikk en ørret på 3,8 kilo på en sølvkroken spesial 43. Ellers har fiskene vært mellom 4 hg og 3,0 kilo. Jeg har studert mageinnholdet på nesten alle fiskene. De største ser ut til å fråtse i snegler, stingsild og marflo. I den største fant vi ca 10 snegler. På noen av turene har jeg med jevne mellomrom hørt noen kjempeplask (høres ut som laks som slår av seg lus!!!). Dette kan vel tyde på at fisken tar ting på overflata også? Hvordan kan jeg komme i kontakt med storingene med min kjære fluestang?

 

1. Vannet er langgrunt, og man må kaste langt for å nå fisken... Jeg har vadebukse, men tror dere dette vil gjøre noen nytte i stille vann. Skremmer jeg fisken så mye at vinninga går opp i spinninga?

 

2. På hvilken måte bør jeg fiske med snegleimitasjonen?

 

 

3. Hvilke råd har dere for høstfisket. Det er først nå det begynner å bli mørkt om natten her oppe i nord...

 

 

Håper på gode og konstruktive råd... Satser på å passere kilosgrensen med fluestanga i høst. På forhånd takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

1. Nei vader du forsiktig har det nok ingen betydning og stå så rolig som mulig :)

 

2. Jeg fisker med snegler ganske så dead drift - funker somregel :) Finnes både muslinger og snegler, sneglene som flyter og muslinger som ligger på bunn

 

2.

Streaking caddis - er vel en del vårfluer oppover kan jeg tenke meg, er nok også det fisken tar når du hører disse store vakene. Kan også være diverse landinsekter (stankelbein ol)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest fjellgeita

Takk for nyttige tips Sage...! Hvilken sneglimitasjon bruker du? Evt. finner jeg bindebeskrivelse av den noe sted paa internett? Sitter paa internettcafe paa Kreta og surfer innom siden. Er snart paa vei hjem, og da blir det fisking for fullt. Noen som har noen gode tips om marfloimitasjoner for fiske paa stille vann?? (fjellvann) Er ogsaa interessert i tips om hvordan jeg presenterer imitasjonen best mulig...

 

Og det viktigste av alt.... beklager at jeg glemte aa skryte av hvilken fantastisk side dette er for fanatiske orretfiskere. Takk Rune!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Ta deg en tur innom flueboksen her på disse sidene så finner du en snegleimitasjon.

 

Flytende snegler - påfuglherl også cdc dusk øverst bruker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest fjellgeia

Jeg har registrert at det er store forekomster av marflo i det aktuelle fiskevannet. Noen som vet av gode marfloimitasjoner for stille vann... evt. hvordan bør jeg presentere den... Noen som har gode erfaringer på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...