Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk meg en kveldstur på Jeløya forrige fredag. Forsøkte begge sider av øya uten resultat. Hadde kontakt et par ganger på rosa reke men fikk ikke til å bite skikkelig. Seff gikk glemte jeg lykta i bilen når jeg bytta spot. Fikk da i hvertfall trening på å bytte fortom i lyset fra fly i innflyging til Rygge  :)

Søndag hadde jeg en skikkelig frustrerende opplevelse. Var på plas i Son tidlig på morgenen med vak rundt meg på alle kanter. Mye smått men også noen gode plask. Tenkte at nå skulle det bli morro! Men uansett hva jeg prøvde fikk jeg ikke napp.  ???  Da mener jeg at jeg testet ut små og store fluer, fisket høyt og lavt med raske og rolige inntrekk. Det virket nesten som om det gikk et rykte der nede ala "pass dere for han fluefiskern inne ved land.."

Til slutt var det bare å sette seg, ta frem kaffekoppen, og nyte en nydelig morgen med sola som etterhvert varmet litt.

I dag skal jeg på jobbrelatert tur til Koster noen dager. I morgen er det sosial bonding med havfiske som tema. Skal jeg trene biceps går jeg heller på gynmen enn å pilke med et halvt kilo jern i enden på snøret. Jeg tar med fluestanga for å se om svenske SØ er mer bitevillig. Er det noen her som har erfaring fra Koster. Er det verdt å ta med stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemålet regner jeg ikke med at skal bli noe problem  ;)

Jeg har kikket litt på kartet nå og det ser jo ut som om det er flere lovende områder i umiddelbar nærhet til hotellet (Ekenäs)

Da er det bare å forberede seg på den sedvanlige dissinga fra havfiskerne som måler fiskekvalitet i antall torsk pr time..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Var en tur ute igår i beinhard vind fra sørvest, ble med Micke til en kul plass. Han tok 5 stykker fra morgenen av. Utrolig gøy, mye på rosa reke. Med største på to kilo.

Vi dro videre i vinden, en vind som ødela mye. Micke hadde bamse etter 3 ganger. En SVÆR en.

Etterpå fisker jeg alene, har flere etter. Mange flotte SØ. Ingen vil ta før jeg setter på grå zonker.

Først mister jeg en som tar utrolig hardt, deretter får jeg en 7  hundre grammer. :)

Drar til motsatt side av fjorden og får SØ på første  kast på rosa reke, deretter kun torsk. Det ble mange av dem. Grusomt vær, regn og MASSE vind.

Drar til spot 3 og fisker utover natten. Sporadisk plask vak, får torsk på sort zonker.

Går over til en Micke flue og får respons fire ganger. Dette er ørret, flytlina mi skjærer gjennom fingeren så blodet spruter ??? Får ikke gjort tilslag.

Til slutt får jeg en blankis på halvkiloen, blodig dra jeg hjem. Den lille, men dog så flotte blankisen varmet godt. Var lav vannstand i natt. Tok aldri av, men nok vak å se. Neste gang tar jeg med plaster og teip ;D ;D

Takk for turen Micke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fin tur Toggi! Takk for hyggelig oppdatering på sms.

Tydelig at fullmånen skaper gode strømninger og i natt er det ekstremt gode forhold (varmt, regnfullt og høyt vann), men typisk nok så får ikke jeg deltatt i nattens etegilde i dag...  :( Har troen på noen gode rapporter i morgen tidlig fra andre her inne  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fin tur Toggi! Takk for hyggelig oppdatering på sms.

Tydelig at fullmånen skaper gode strømninger og i natt er det ekstremt gode forhold (varmt, regnfullt og høyt vann), men typisk nok så får ikke jeg deltatt i nattens etegilde i dag...  :( Har troen på noen gode rapporter i morgen tidlig fra andre her inne  :)

Etegilde og etegilde fru Blom. Null, niks, nada osv. Endte med å bli nybegynner i fluekasting igjen. Klarte faen ikke en dritt i "mørten" i dag, var plutselig helt autist med tourettes i form av ukontrollerbare bevegelser i armer. Nei, fluefiske kan bare drite og dra!

Eneste positive i dag, var å treffe på en hyggelig kar fra forumet her. Husker desverre ikke navnet i skrivende stund. Og hvem var du uti bellyen i tåka??

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ENDELIG :D

Rapport kommer! Muligens i en egen tråd :D

Fikk du sjøørett i indre Oslofjord i dag, så venter det buksevann ;) Det er jo ikke fisk her jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fin tur Toggi! Takk for hyggelig oppdatering på sms.

Tydelig at fullmånen skaper gode strømninger og i natt er det ekstremt gode forhold (varmt, regnfullt og høyt vann), men typisk nok så får ikke jeg deltatt i nattens etegilde i dag...  :( Har troen på noen gode rapporter i morgen tidlig fra andre her inne  :)

Etegilde og etegilde fru Blom. Null, niks, nada osv. Endte med å bli nybegynner i fluekasting igjen. Klarte faen ikke en dritt i "mørten" i dag, var plutselig helt autist med tourettes i form av ukontrollerbare bevegelser i armer. Nei, fluefiske kan bare drite og dra!

Eneste positive i dag, var å treffe på en hyggelig kar fra forumet her. Husker desverre ikke navnet i skrivende stund. Og hvem var du uti bellyen i tåka??

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ENDELIG :D

Rapport kommer! Muligens i en egen tråd :D

Fikk du sjøørett i indre Oslofjord i dag, så venter det buksevann ;) Det er jo ikke fisk her jo!

da blir det kø for buksevann... duppet rundt i belly timesvis i dag; hverken så eller kjente noe... nesten merkelig dødt i dag!?  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Tar det fra begynnelsen av jeg :)

I går planla jeg å lage en tråd om min jakt på sjøørreten (heretter forkortet SØ.). En slags dagbok om mitt fiske, mine fluer, mine turer osv. etter denne blanke herligheten.

Grunnen til dette er at jeg, i løpet av mine snaut toårige fluefiskekarriere, aldri har fanget en SØ. Ikke det at jeg har konsentrert fisket rundt SØfisket, men jeg har brukt hver dag i påskeferien to år på rad, i tillegg til andre random turer nå og da rundt senhøsten, nyttår og vinterstider.

For å si det sånn; I løpet av disse turene har jeg ikke kjent et eneste napp..  ???

Uansett.

Det utstyret jeg har fisket med har vært så som så. #5 stang med flyteline og alt for tunge fluer som ødelegger kasta. Med andre ord, utstyr som ikke har gitt meg trua.

Det gjorde jeg noe med.

For et par-tre dager siden kjøpte jeg meg komplett utstyr til sjøfiske:

Temple Fork Outfitter TiCr # 7 9'

Streamstix Troutseeker #5-7

Fenwick Techna Aircutter Intermediate #8 (testet det ut på forhånd, funket kjempebra til stanga)

Jeg satt meg også ned for å binde et par gode fluer, ikke det at de ble så veldig fine, men jeg hadde trua på de.

Rakk en halvtime med fiske den kvelden før jeg måtte stikke. En halvtime i stiv kuling fra nordøst, regn og mørke.

Kjente ingenting.

I tillegg våknet jeg opp med feber og forkjølelse dagen etter.

To-tre dager har nå gått og jeg dristet meg ut en times tid nå i kveld for å prøvekaste stanga på ny.

Etter et par kast satt det noe på. Noe med veldig veldig trøkk. Den dro på, og jeg jublet når jeg så det var en fin SØ på 600gramish som tok et skikkelig luftsprang foran meg. Den tok i stoppen etter en serie med raske inntrekk på en kjempetynt dressa flue etter egen fantasi.

Denne fisken var nok litt brun, men hadde store bittskader i mageregionen (mye sel i området) så jeg tok den.

Noen minutter senere satt den neste på. En fin og blank SØ! Drit gøy. Den tok samme flua.

En 20 min etter dette igjen tok jeg enda en fin og blank en. Denne gangen på pattegrisen.

Samtlige av fiskene spydde ut småfisk.

Fikk en torsk også. Den slapp jeg utti.

Uansett. Dette var dritgøy! Ikke bare brunørret på tørrflue i elv lenger nå ass (ihvertfall ikke rundt disse tider).

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Stanga

[attachimg=1]

Snelle og fluer

[attachimg=2]

Fisken, som ser mindre ut enn det den er grunnet dyyyp vask og høy mann

Spydde ut småfisk

[attachimg=4]

Fluene de tok

[attachimg=5]

post-3409-13949882407061_thumb.jpg

post-3409-13949882407457_thumb.jpg

post-3409-13949882408457_thumb.jpg

post-3409-13949882408912_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine rapporter  :)

Var ute et par timer idag før jeg skulle holde kurs. Kom til mye vind, men strømmen var der- Og det gir håp.

Hadde flust med fisk etter på grå frede, grå zonker og rosa reke. Men det løsnet til slutt, fikk en 7 hundre grams pluss en over kilo.

Hadde to kilos etter på rosa reke IDAG IGJEN :rolleyes: De to jeg fikk tok grå frede og rosa glimmereke uten å nøle.

Normal vannstand, men meget farget vann. Helt herlig å kjenne det smeller i lina. På det ene kastet hadde jeg ca 15 SØ etter.

Så ca 10 vak, noen gikk og supet mygg i det sola kom frem.

Helt klart en godkjent dag! 8)

PS! Dama har pimpet opp bildet mitt.

post-1259-13949882410415_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med dine første SØ Andre!

Moro når det klaffer og det virker som om du har noen SØ til gode mtp. innsatsen din så det er moro at du omsider fikk overlistet havets sølvtøy ;)

Knut: Du får ikke lov til å klage!!! "Rapporten" din kom rundt kl 20, altså to-tre timer FØR tidevann og lenge før fisket trolig ble bra. SKANDALE!!  ;D:D Nå avtalte vi at du skulle dra ut rundt 20-tiden og fiske deg frem til godt over midnatt  :P Nei, blir buksevann på deg first thing in the morning!!  :D Her måtte jeg ofre meg for jobben og dra på førpremiære på Wall Street 2 og kommer passe brisen tilbake uten en eneste MMS av en SØ eller HA og i tillegg var du ferdig med fisketuren før jeg kom meg ned i kinostolen!? *skuff*  ;)

Toggi: Girly pimp av SØ bilde kler denne feminine fisken! Mer av slikt!  ;D Grattis med fangst som vanlig...  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...