Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Vært ute i noenlunde samme områder etpar ganger siste uka,observert endel fisk,kastet på div vak,men ville ikke ha en dritt av fluer....Den går i fjordsilda for tiden,str 25 cm ....tror den glatt ikke stresser med å jage småfisk som streamerne våre representerer :( Mulig det er mulig å lure de med noen små reker til dessert ;)

Prøvde litt flue også litt sluk, var nada niks! Så ikke noe heller, men var ikke lett å se noe i dem bølgene heller! Beste fiske for meg var i slutten av januar og ut i februar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en finværsdag tidligere i uka. Fikk 2 sjøørreter fulle av sild mellom 5 og 10 cm. Den største var 3,5kg og 74cm tatt på rosa pattegris #6. Den var slank, og var dessverre kroket slik at den måtte avlives.

Gøy var det på min #7er stang aaapplaus  Nordland

post-5636-0-68354000-1432232364_thumb.jpg

Endret av FluePiloten
  • Lik 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer og jeg tok to sjøørret på 1,03 og 1,86 kilo i dag på Hvaler, nærmere bestemt Søndre Sandøy. Begge var smellfeite med store sild i magen, og vi var også vitne til en sildestim som ble drevet opp i overflaten av stor sjøørret. De gode plassene leverer fortsatt godt med fisk, så det lover godt for sommerferien som kommer.

 

No0WFVh.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Liten tur igår kveld.

Testa ny stang.

Blåste en del men fikk en gedigen horngjel + en mindre.

Flyttet oss litt. Fikk en sei av alle ting.

Ca halv tolv smalt det på en blank ørret på 1,2-1,4 kg. Veide ikke. Den ble middagsmat.

Tok en stor sildeimitasjon.

I magen fant jeg sild på 15 cm.

post-4722-0-84779500-1433482885_thumb.jpg

Endret av Jiggy
  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sommeren er en utrolig deilig tid med varme dager, lange lyse kvelder og masse frodig vekst.

Nyter sommeren, men allikevel er det en del av meg som går og gleder seg og venter til de første sure høststormene Feier inn over landet.

Det er noe i meg som gleder seg til å fryse, piskes i ansiktet av regn. Vinden som tar tak i kroppen og bølgene som dytter på når de ruller opp i fjæra.

Kalde fingre, våt og kald. Enn så deilig ting er nå, lettvint, varmt og behagelig, så lengter jeg samtidig til ukomfortable værvarsel dager.

Det er da kysten kaller som mest, og fiskelysten river i kroppen og er på sitt sterkeste.

Da stryker de vakre blanke langs kysten, og det er da jeg trives aller best! Og da er det et sted jeg aller helst vil være.

Da vil jeg tråkke rundt i fjæra med vann opp til bukselinningen. Begynner allerede å glede meg til kysten kaller på meg.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommeren er en utrolig deilig tid med varme dager, lange lyse kvelder og masse frodig vekst.

Nyter sommeren, men allikevel er det en del av meg som går og gleder seg og venter til de første sure høststormene Feier inn over landet.

Det er noe i meg som gleder seg til å fryse, piskes i ansiktet av regn. Vinden som tar tak i kroppen og bølgene som dytter på når de ruller opp i fjæra.

Kalde fingre, våt og kald. Enn så deilig ting er nå, lettvint, varmt og behagelig, så lengter jeg samtidig til ukomfortable værvarsel dager.

Det er da kysten kaller som mest, og fiskelysten river i kroppen og er på sitt sterkeste.

Da stryker de vakre blanke langs kysten, og det er da jeg trives aller best! Og da er det et sted jeg aller helst vil være.

Da vil jeg tråkke rundt i fjæra med vann opp til bukselinningen. Begynner allerede å glede meg til kysten kaller på meg.

Jeg er veldig enig med deg:) Koser meg med fireren og femmeren i skogsvann og belly, men noe av meg savner Ørretfiske vinterstid. Fra Oktober til april var jeg ute hver helg langs kysten. Enten det var frisk bris og ti minus eller om det var sol og vindstille. I løpet av de mørke månedene blie jeg virkelig hekta på sjøørretfiske. Ikke en sjel å se som regel og ikke en båt, bare meg og naturen. Bikka tokilosgrensa gjorde jeg også, selv om jeg tror det har mer med investert tid å gjøre enn ferdigheter....Jeg var ute en tur i mai, og det ble ikke det samme. Unger som kaster stein i vannet, foreldre som legger igjen søppel, bikkjer og bikkjemøkk og ikke minst dorgere som nesten kjører av lina mi.... Er det rart vi gleder oss til kulde og høststormer?

 

Tom Aage

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fra høsten kom i fjor, og hele vinteren gjennom så var jeg også ute hver helg.

Opp tidlig, rett i bilen og avgårde til noen flotte plasser som periodevis har levert godt. Kulde, vind opp i kuling styrke. Ingen hindring!

Fluefiske uansett. Ikke snakk om annet. Eneste hindring er is, og den så vi heldigvis ikke veldig mye til i vinter.

Høsten, vinteren og starten på våren er er fantastisk tid.

Da er jeg på mange måter endelig hjemme igjen. Hjemme i fjæra på jakt etter sølvblank ørret.

Alltid litt vemodig når det blir for varmt, og kysten fylles med liv og folk.

Og sånn omtrent når horngjelen kommer så er det slutt. Fiskelysten blir på mange måter borte.

Kommer igjen utpå høsten.

Enn så deilig sommeren er, så er det annet som virkelig teller.

Er ingen ting som kan måle seg med sjøsprøyt, vind og regn. Vått og surt, med fluestang i hånda, og snøret glidende over fingrene, før det lugger til der ute...

Begynner å se frem til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fra høsten kom i fjor, og hele vinteren gjennom så var jeg også ute hver helg.

Opp tidlig, rett i bilen og avgårde til noen flotte plasser som periodevis har levert godt. Kulde, vind opp i kuling styrke. Ingen hindring!

Fluefiske uansett. Ikke snakk om annet. Eneste hindring er is, og den så vi heldigvis ikke veldig mye til i vinter.

Høsten, vinteren og starten på våren er er fantastisk tid.

Da er jeg på mange måter endelig hjemme igjen. Hjemme i fjæra på jakt etter sølvblank ørret.

Alltid litt vemodig når det blir for varmt, og kysten fylles med liv og folk.

Og sånn omtrent når horngjelen kommer så er det slutt. Fiskelysten blir på mange måter borte.

Kommer igjen utpå høsten.

Enn så deilig sommeren er, så er det annet som virkelig teller.

Er ingen ting som kan måle seg med sjøsprøyt, vind og regn. Vått og surt, med fluestang i hånda, og snøret glidende over fingrene, før det lugger til der ute...

Begynner å se frem til det!

Hvor i landet fisker du Truls? Jeg bor en times kjøring fra kysten, så mitt SØ-  fiske foregår fra Naverjorden, via Nevlunghavn/ Mølen, Helgeroa, Frierfjorden og litt nedover Bamble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor slik til at jeg kommer meg sørover nesten til Larvik, og sørøstover ned til sør for jeløya på 1 1/2 time og er hva man kan kalle en periodebruker av alle områdene rundt den radiusen med unntak av indre Oslofjord (innenfor Drøbak) som jeg har gitt mer eller mindre opp.

Fisket der for mange år siden, så er kjent innover der også. Var i hvert fall...

Sånn passe diffust svart kanskje, men områdene jeg er har fisket mest opp gjennom årene er Østfold, og spesielt jeløya da foreldrene mine har campingvogn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen som får noe sjøørret om dagen? 

Har prøvd fiske både dypt og grunt, synk snøre og intermediate, prøvd strømfulle plasser, innaskjærs og utaskjærs, ikke så mye som antydning de siste turene, har vært ute på dagtid og til seint kveldstid, får mye annen fisk, horngjell, sei og makrell, men sjøørretten helt 

fraværende, noen tips, eller likt for andre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det tas noen flotte fisker rundt omkring.

Plasser som er verdt å prøve nå ligger ut mot åpen sjø. Mye fisk som jager brisling, og da går den pelagisk. Enkelte grunner og skjær så presses byttefisken mot land, og der vil du alltids finne sjøørreten i nærheten.

Rundt såkalte skvalpeskjær ute mot åpent hav oppsøker ørreten, der er det godt med mat og oksygen i vannet.

Gjerne steder hvor bunnvann presses opp mot overflaten.

Tiden på døgnet er kveld, natt og grytidlig morgen.

Når det er mørkt så kommer det også ørret inn på grunnene for å merke seg med krepsdyr der hvor disse samles i store konsentrasjoner.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk jo bra med fisk i fjor sommer så det er merkelig at i år når vanntempen er lavere får du ingenting. Det er ikke alle som liker å stå opp midt på natta for hvor mye skal man ofre for en sjøørret eller tre, men at natt og tidlig morgen kan være bra om sommeren er det ingen tvil om. Jeg liker ikke å stå opp midt på natta men det går lettere hvis man drar avgårde sent på kvelden og holder seg utendørs hele natta. Man får en dagen derpå følelse og spesielt familievennlig er det ikke. 

Friluftsfjorden!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som liker å stå opp midt på natta for hvor mye skal man ofre for en sjøørret eller tre, men at natt og tidlig morgen kan være bra om sommeren er det ingen tvil om. Jeg liker ikke å stå opp midt på natta men det går lettere hvis man drar avgårde sent på kvelden og holder seg utendørs hele natta. Man får en dagen derpå følelse og spesielt familievennlig er det ikke. 

Friluftsfjorden!

 

Enig med deg i dette. Opp kommer jeg meg ikke på den tiden, og å holde på fra kvelden av surrer til hele neste dag.

Det er veldig behagelig å se hva man driver med også synes jeg.

Men er skikkelig ruskeværsdag kan være lurt å utnytte om sommeren.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk jo bra med fisk i fjor sommer så det er merkelig at i år når vanntempen er lavere får du ingenting. Det er ikke alle som liker å stå opp midt på natta for hvor mye skal man ofre for en sjøørret eller tre, men at natt og tidlig morgen kan være bra om sommeren er det ingen tvil om. Jeg liker ikke å stå opp midt på natta men det går lettere hvis man drar avgårde sent på kvelden og holder seg utendørs hele natta. Man får en dagen derpå følelse og spesielt familievennlig er det ikke.

Friluftsfjorden!

Ja plassene fisket i fjor sommer leverer ikke fisk, fikk bra med fisk midt på dagen også der, problemet er vel at jeg ikke har funnet brisling på de plassene i år, har funnet en plass med mye sild, men fikk bare makrell der, må ut prøve der på kveldstid igjen. Det er ikke lett med sjøørret fiske, men det er jo litt av moroa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun hatt en tur i sommer. Turen gikk til en typisk sommerplass med mye strøm. Var ute fra fire til seks om morgenen. Så en 20-30 sjøørrett som var oppe å vaket. Hadde tre napp hvor den ene ble med helt inn i hoven. En tjukkas på 1,6 kilo. Klokken 0600 tok makrellen over. Etter 4-5 makrell på like mange kast pakket jeg sammen og dro hjem.

Noen som har tips til sommerfluer for natt og tidlig morgen-fiske? Tenker stor med god silluett. Legg gjerne ut bilde og beskrivelse av materialer.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...