Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Egor guideline noe å vurdere

Tenker du på fortomsmateriale?

Mener hverken knuter eller materiale det er noe feil på.

Enkelte ganger er det sikkert noe med de også, men sjelden det ryker i knuta, helst en del cm opp på fortommen, eller i løkka.

Tror heller det er noe med måten jeg trekker. Har mye virkelig harde hugg, og typisk i det jeg begynner trekket. Har også rett linje fra hånda jeg trekker med til flua, så ikke noe som fjærer. Har også veldig markerte trekk.

Men så er jo ofte en subjektiv ting også da. Det er i hvert fall såpass antall ganger at jeg irriterer meg over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov å både stille spørsmål og å være kritisk! Jeg har stort sett brukt Stroft, og kjøpt ny rull hvert år.

Har ikke de største løkkene, men det er jo en del slitasje i løkka.

Burde sikkert vinklet stanga for å få litt mer fjæring, men da får jeg ikke helt det inntrekket jeg er ute etter (på enkelte fluer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det høres snodig ut.

Skulle nesten tru du hadde knuter som du kanskje ikke har sett?

Eller om du skader fortommen i bakslengen?

Hender jeg får knuter men sjekker ofte. Kanskje hvert 5 kast eller om jeg føler at kastet ikke ble vellykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det høres snodig ut.

Skulle nesten tru du hadde knuter som du kanskje ikke har sett?

Eller om du skader fortommen i bakslengen?

Hender jeg får knuter men sjekker ofte. Kanskje hvert 5 kast eller om jeg føler at kastet ikke ble vellykket.

 

Tidvis så vil det nok kunne være en av disse som er synderen, men jeg ikke hver gang. Sjelden jeg får knuter, og sjekker innimellom også. Skader kan skje av og til det også selvfølgelig.

Og det er kun når det er spesielt harde og aggressive hugg at det kan skjer. 

Og så harde som de kan være, så tviler jeg på om det ville holdt uansett om det er uskadet og knutene perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på fortomsmateriale?

Mener hverken knuter eller materiale det er noe feil på.

Enkelte ganger er det sikkert noe med de også, men sjelden det ryker i knuta, helst en del cm opp på fortommen, eller i løkka.

Tror heller det er noe med måten jeg trekker. Har mye virkelig harde hugg, og typisk i det jeg begynner trekket. Har også rett linje fra hånda jeg trekker med til flua, så ikke noe som fjærer. Har også veldig markerte trekk.

Men så er jo ofte en subjektiv ting også da. Det er i hvert fall såpass antall ganger at jeg irriterer meg over det.

 

Opplever dette til tider jeg også, bruker kun fc, og stort sett 0.24. Svært sjeldent det ryker i knuten, oftest noen cm opp eller i løkka. De gangene den ryker litt opp på spissen, er grunnen slitasje/oppflising (matt parti) fra trekk over stein ell. for min del. Løkka blir fort svekket etter noen gode bunnfaster på Trilene 100% fc som jeg benytter, jeg har begynt og sjekke løkka oftere nå en før. Ser at løkkebøyen noen ganger er litt flat etter dette, da knyter jeg om. Benytter ca 1 cm løkke.

Har sjekket løkke også etter kjøring av fisk, og ser ikke tegn til noe svekket løkke da. Bortsett fra hugget blir jo stanga løftet.

 

Trekker også med så rett linje som mulig for best kontakt, og noe hardere inntrekk en jeg ser andre gjør.

 

Har testet litt forskjellige fc spisser i år, både dyre og billige. Opplevd stor kvalitetsforskjell mtp. løkkebrudd, de 2 dyreste var etter min test de dårligste. Har vært nøye med å sjekke at det ikke har vært noe gamle spoler jeg har kjøpt, men en vet jo aldri, noen er flinke til å selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brunt triline å var ikke veldig fornøyd blir fort slitasje i den å er du borti noe så er den så å si ødelagt.. Men pris messig så er den grei.. Men bytte tiø egor i våres å er veldig fornøyd den er litt stivere enn andre fortomer så dt skal veldig mye tiø å få knuter på den. Så er noe å anbefale.. Jeg bruker 0,52 å 0,37 Å spiss kan jeg varierre fra 0,20 til0,26 alt fra hva slags fluer jeg bruker.. Men 0,20 er gjerne loppe fiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brunt triline å var ikke veldig fornøyd blir fort slitasje i den å er du borti noe så er den så å si ødelagt.. Men pris messig så er den grei.. Men bytte tiø egor i våres å er veldig fornøyd den er litt stivere enn andre fortomer så dt skal veldig mye tiø å få knuter på den. Så er noe å anbefale.. Jeg bruker 0,52 å 0,37 Å spiss kan jeg varierre fra 0,20 til0,26 alt fra hva slags fluer jeg bruker.. Men 0,20 er gjerne loppe fiske...

 

Er den brune varianten mono, eller får du den i fc også? Skal sjekke ut Egor, men er den mye stivere en Trilene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var problemene med rio? Fint å vite hva jeg skal følge med på...

Veldig svak I løkken, spesielt .20 omkring, også på .24/25. Ellers myk og fin. Den blå og gule spolen jeg hadde. Hadde samme opplevelsen med SA sin på de orange spolene. Denne er ikke så ille som Rio I mine øyne.

Skal bestille og teste Egor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute en kort kort tur i dag. Synes å merke at ørreten blir stadig mer på hugget. Har vært ute noen turer i det siste og i finværet har store fluer og fiskeimitasjoner generelt fungert dårligere enn små lopper, reker kutlinger. Lange drag, sakte inntrekk og mye daletid har fungert bedre enn raske drag. Var kun ute i to timer, men fikk 4 stk i håven og hadde en del følgere. Ingen store i dag, selv om den største nærmet seg kiloen.

Venter på litt dårligere vær. Da tror jeg høstsesongen vil være i gang for fult.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten er litt mer i farten, men det har vært sol og vindstille hver gang jeg har hatt mulighet til å fiske, og det er absolutt ikke favorittværet. Ville valgt noe annet om jeg kunne. Det meste annet faktisk.

Allikevel ble det godt med liv på dagens tur.

Det føltes mest som å være ute tidlig i juni. Sola stekte og det var varmt i vaderne.

Jeg måtte lete litt etter fisken i dag. Men det var på grunn av sel. På flere plasser. Og da er det dessverre sjelden jeg får fisk, når selen er på ferde.

Fikk et par før den dukket opp. Men måtte dra andre steder.

Ser frem til høststormer og skikkelig drittvær, det blir som oftest litt mer fart i sakene da.

Til tross for vanskelige forhold så fikk jeg bra med fisk, ble 8-10 stk, med største på noe over kiloen (1,1-1,2?) merkelignok så var den ganske slapp, hadde noen like under kiloen som var vanvittig spreke.

Fikk fisk på reker, loppe og mest på en mørk brun fiskeimitasjon med litt fortynging.

Fikk tatt noen bilder også. Ble en deilig dag ved sjøen! Men det blir enda bedre når ruskeværet setter inn.

Da trives jeg aller best langs kysten!

Endret av THJ
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...