Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Noen som legger merke til det som skjer i fjæra om dagen?

Enorme mengder med kutlinger, reker og yngel.

Disse er helt inne i vannkanten, og jeg overrasket et par sjøørret som benyttet seg av muligheten til å plukke seg et enkelt måltid, selv i strålende sol og vindstille.

Skal ikke undervurdere hvor grunt sjøørreten kan gå, og det er også lurt å sjekke hva som foregår i fjæra. Der kan vi lære mye!

Men skulle uansett hatt et væromslag. Sol er godt, men fiskeren i meg synes ikke det er det som er fint vær...

Er klar for fisking i skikkelig ruskevær. Surt, forblåst og litt regn. Finnes det noe bedre??

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som legger merke til det som skjer i fjæra om dagen?

Enorme mengder med kutlinger, reker og yngel.

Disse er helt inne i vannkanten, og jeg overrasket et par sjøørret som benyttet seg av muligheten til å plukke seg et enkelt måltid, selv i strålende sol og vindstille.

Skal ikke undervurdere hvor grunt sjøørreten kan gå, og det er også lurt å sjekke hva som foregår i fjæra. Der kan vi lære mye!

Men skulle uansett hatt et væromslag. Sol er godt, men fiskeren i meg synes ikke det er det som er fint vær...

Er klar for fisking i skikkelig ruskevær. Surt, forblåst og litt regn. Finnes det noe bedre??

Helt enig med deg der var selv ute i dag å måtte nesten løfte beina for å ikke tråkke på kutlinger å reker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke erfaringer har dere med hodelykt under nattfiske? Kun på under transport eller lar dere lykta være på for å ha en liten anelse om hva man driver på med?

Aldri på unødvendig nei. Raserer helt nattsynet mitt for mange minutter. Hvis mulig er det ideelt med rødt lys ved bruk av hodelykt. Evt dimme helt ned. Bruker vanlig lys kun ved forflytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke erfaringer har dere med hodelykt under nattfiske? Kun på under transport eller lar dere lykta være på for å ha en liten anelse om hva man driver på med?

Jeg bruker hodelykt så lite som mulig når jeg er i posisjon som kan skremme fisk. Ved fluebytte når jeg vader så flipper jeg ut mobilen ur vadere og bruker lyset fra displayet. Hodelykt med rødt lys funktion er og bra. Ser ikke noe poeng at ha på hodelykt for kastingens skyld. Når jeg startet og fiske sjøørret og begynte fiske I mørkret så var det jævlig. Men det er noe man fort blir vandt ved. Sykt spennende når det smeller på fisk rett foran deg når du ikke ser ordentlig.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke erfaringer har dere med hodelykt under nattfiske? Kun på under transport eller lar dere lykta være på for å ha en liten anelse om hva man driver på med?

Jeg går turer i fjellet og da hender det vi har gåturer på nattestid med hodelykt. Jeg kan med stor sikkerhet si at ørreten som er i bekker på fjellet ikke blir skremt av hodelykt. Her kan stå 1 meter fra en fisk og lyse rett på de uten at de reagerer. Tar du et skrift kjenner de vibrasjonene å stikker av med en gang.

Endret av TKJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innholdsrik dag!

Starter dagen tidlig med å jage vekk en fyr som prøvde ta seg inn i huset sånn ca halv 6. Får ikke sovnet igjen etter dette, så da var det bare å binde sammen noen lopper, lufte bikkja og stikke på fisketur.

Fyker, som vanlig, til nordlige strøk av østfold og gyver løs. Reker i alle farger av både fjær og fur får kjørt seg, men det er dødt som i grava. Utpå ettermiddagen dumper jeg over et undervannskjær som er tørrlagt av det lave vannet. I det jeg vader ut mot det stilner vinden og det blir blikkstille. Plutselig ser jeg noen bittesmå ringer bre seg på vannet. Det første jeg tenkte var at agnfisken fortsatt sto inne i fjordene og farta rundt i overflata. Men ringene dukker opp igjen og igjen, og i et mistenkelig ørretaktig mønster. Da den ene ringen ble etterfulgt av en stor strømvirvel var det siste fnugget av tvil borte. Jeg hadde gått meg på en klassisk "loppesituasjon" bare timer etter at jeg bandt mine første lopper. Snakk om flaks!

Jeg hadde usunne mengder tiltro til min sandfarga craftfurreke som allerede hang på fortommen, og dermed klinte jeg denne i hodet på fisken en 4-5 ganger før den flyttet på seg og til slutt stoppet helt opp med vakingen. For en idiot jeg er! Jeg følte meg ganske sikker på at jeg hadde plaget den og ikke skremt den så planen var enkel. Jeg skjøtet på en stanglengde med 0.18 og agnet opp med ei oliven loppe med litt cdcfjoner i front. Deretter skulle jeg sette meg på skjæret, ringe en venn og vente på at fisken skulle ta seg sammen og gi meg en sjanse til.

Etter 20min med smalltalk var den jaggu på plass igjen. Loppa ble sjøsatt og på kast nummer to kroka jeg en rabiat skapning som gikk flere ganger til værs og laget et aldri så bra show. Dritgøy! At det var en langtynn, brun og utgytt fisk fikk så være. Stygt å erte den for at den har vært oppi bekken og gjort et ærlig stykke arbeid. Anslår den til 1,1 kilo eller deromkring.

Fikk 2 stk til den neste halvtimen, men da var loppa desverre gått i oppløsning og jeg måtte komme meg hjem til landskamp!

post-4440-0-20926700-1444504948_thumb.jpg

Endret av Emil
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fangst og forhåpentlig en artig opplevelse Emil. Og takk for en flott rapport!

Beundrer tålmodigheten din, og at den ga resultater. Så tålmodig er ikke jeg.

Var ute i dag jeg også, sammen med en fra forumet.

Vi møttes på en plass vi hadde tro på og jeg har hatt godt fiske tidligere. Men det var nesten helt dødt. Jeg fikk en makrell som ga en artig fight

Etter en stund så vi grunnen til at det var så stille. Sel... Da tok det ikke lange stunden før vi dro videre.

For min del skulle det bli mye stang ut i starten. Var borti fisk, men fikk de ikke til å sitte. Tror jeg lå under 3-0 før jeg fikk første ørreten for dagen.

Selv en liten tass som jeg så vake rett ved, en helt 'bankers' fisk klarte jeg å unngå å kroke til tross for at den tok godt...

Snart ble det stille her også, og vi snudde. Skulle bare fiske over et grunt parti en gang til før vi kjørte videre, og endelig tok det en fisk helt inne på få centimeters vann. Og det var en fin fisk. Endelig! Tipper den var et lite stykke under kiloen.

Så var det neste sted, et utrolig artig sted med mulighet for mye og en og annen større fisk.

Det er to grunne bukter først, og bare på disse fikk jeg tre raske og var borti flere.

Det var et ganske merkelig fiske, det var masse småvak. Bitte små. Og bare et fåtall endte med kjenning.

Vi fisket oss mot et undervannsskjær og jeg så et lite vak tett på land. Jeg kastet og hadde et forsiktig lugg. Neste kast det samme.

Jeg vadet hakket nærmere, kastet og fisken tok kontant, og det var en flott fisk som bikket kiloen med god margin. Nydelig feit ørret som var brei over ryggen. Skikkelig grom ørret som ikke skulle opp i bekken i høst.

Vi fisket oss videre, og jeg fikk til sammen 8 stk, og hadde flere som ikke ville sitte.

Så mye fisk tett på land som vaket rolig.

Prøvde ut litt forskjellig, valgte til slutt en mørk brun fiskeimitasjon til tross for dårlig sikt.

Og da satt det plutselig to på rad, så noen ganger kan det skje noe ved å bytte...

Alt i alt en bra dag på kysten, men allikevel så føles det ikke helt som høstfisket har tatt seg helt opp enda.

Har ikke fått høstfølelsen enda.

Men den kommer nok...

Endret av THJ
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute en tur i går ved Telemarkskysten og fisket to timer før eg etter flo. Fikk en liten tass på Vaskebjørn ca 10 meter fra land på en halvmeters dyp. Under en pause så jeg et vak syv- åtte meter fra land på en sand/ steinbanke. Kun 10- 15 cm dypt ved flo. Listet meg innpå og la ut et ti-meterskast med fokus på lett nedlegg da det var blikkstille vann. Null respons. Kastet noen meter lengre forbi der det hadde vaket, og mens jeg stod å planla kast nummer tre så smalt det på en fin fisk:) ca 8 hekto vil jeg anta. Fisken tok en knall rosa icedub variant av Klympen. Ellers var det veldig stille. Virker som om det er litt tidlig inne på grunnene i fjordene ennå, men at det kommer inn en og annen fin fisk ved flo og eller skumring.

 

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storfisken uteblir. Forsåvidt det meste av fisk egentlig.

Har hatt besøk av en kompis nå i to dager. Vi bestemte oss for å utforske hvaler og kråkerøy. Fiska i 2 dager der. Innaskjærs begynte det, mye mudder. Så et par fisker og fikk det som skulle vise seg å være turens største fisk (litt under kilon). Dro etterhvert lenger ut og gjennom tunnelen. Fiska der til det ble mørkt. Hadde kontakt med et par fisker og fikk se en kjempefin fisk som lå å rulla i overflata fremfor en odde. Den ville ikke ta. Men det var mer enn nok med smålyr som beit på. Til tider var det lyr på hvert kast, ble en skikkelig plage. Kompisen hadde på en bra stor fisk som klarte å slå seg løs igjen.

Neste dag startet vi uttaskjærs og fisket oss flere kilometer hver vei. Ble lange avstander fikk en hver sin liten tass på 120g. Så ett par fisk og hadde en kjenning eller to, uten at det ga noe uttelling.

Gikk tilbake til bilen og hentet mat og stilte i stand et lite pølsebål.

Etter mat gikk vi motsatt vei og fiska både kiler, strekker og nes. Lite liv forutenom en fisk som sto på grunna å vaka. Fikk ikke til å dømme str på den.

Fikk så tre små etter det.

Turen endte med en 35min lang kappgang tilbake til bilen.

Så etter 2 hele dager i fjærsteinene ble det totalt. 7 ørreter 2 over 200g.

Skjønner ikke hvor fisken er eller hva den tar.

Prøvd lopper, sild og reker. Mudder, stein og berg. Innaskjærs og uttaskjærs. Dypt og grundt. Langt og kort. Kjapt og tregt. Lyst og mørkt.

Nå blir det 1 uke karantenetid på meg vertfall :)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...