Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

I dag var det litt 'retro'fluefiske som sto på programmet. Jeg trengte å gjøre noe litt annerledes, og da falt valget på å oppsøke noen plasser jeg ikke har vært i nærheten av på evigheter, samt at jeg fisket over noen nye i nærheten av disse. Det var en kjærkommen forandring, og selv om vinden var lei å kaste i så ble det en fin tur. Litt fisk ble de også, stort sett småfisk men en alright fisk ble det også. En trinn sak på 800g som tok hardt på grunna, og ga en skikkelig fight. Merkelig at den ikke var vesentligstørre ut fra kreftene den viste, men hva gjør vel det, det sto ikke fisk på menyen i dag så den ble returnert til sitt rette element.

Alle fiskene og all aktivitet var på 'den lysebrune' selv om fåtallet ble med helt inn. Mest fisk var det å finne over leopardbunn, men også noen over renere sandbunn/mudder og rullestein. 

 

DSC_0219.JPG

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, waffern skrev:

Nice, Truls! Har planlagt en liten utflukt til Sverige i morgen tidlig, må prøve å treffe noen fisk på stigende vann. Håper på årets første rykk i reka :D

Fortsatt kaldt der nede. Fisket der lørdag til tirsdag. Fant fisk når vannet fjæret i tidevannstrømmene og i de litt innestengte systemene hvor det gjennomgående er grunt. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blei en tur til svenskekysten i dag, selv om været var i overkant vindstille og lettskyet. Fant en halvkilos ørret etter noen timer med leting, og den lot seg lure av en vaskebjørn da vannet var på vei ut igjen. 

 

20170416_135700.jpg

Endret av waffern
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt tregt fiske i dag men jeg fant fisk tilslutt, og dagen sluttet med en situasjon som er potensielt lite trivelig, men avslutningen ble litt artig. En riktig stor fisk ble det også.

De første stedene så var jeg borti et par men ingen på land. Veldig skuffende for jeg hadde skikkelig trua på det. Litt oppgitt og småsur og lei fant jeg ut at jeg skulle prøve andre siden av fjorden. Jeg rigget meg til og vadet ut og fisket meg fra inne i bukta og utover. Ti minutter etter meg kom to andre fiskere. De rigget seg opp og så litt på meg, jeg hadde fisket meg nesten ut til enden av bukta, har vært borti to fisk uten noen på land. De to andre går forbi meg og begynner å kaste 20 meter fra der jeg står, i den retningen jeg var på vei, midt på den beste delen av strekket... lysten var veldig stor til å gi de en skikelig lekse. Men jeg holdt det i meg og to kast senere så var jeg borti en fisk. Hadde jo bare vært så gøy å få fisk når de okkuperte plassen... og kastet etter så sitter den! Liten tass men det var skikkelig digg!

Så legger jeg ut et nytt kast, trekker og plutselig så smeller det til, og dette var noe helt annet! Jeg kroker den men det svikter ikke i andre enden, men svarer tungt. Herlig tungt! Fisken vifter litt med halen og bukter seg. Da får jeg se at denne er skikkelig grov, så setter den avgårde. 10-15 meter på noen sekunder før den skjener ut til siden og vannspruten står der sena skjærer vannet bortover. Så går fisken opp i to luftige svev og da får pulsen opp! Hjertet hamrer og fisken kjemper, og til slutt så må den gi tapt.

Fisken bikker over 70cm og jeg tipper vekta til  rundt 3,5 et sted. Dessverre fortsatt litt tynn, men for en fight den ga, og om noen få uker så er den nærmere 4. Håper på et gjensyn med den da! Prioriterer gjenutsetting på slike, så dessverre ikke noe bilde.

Da steller de andre seg 10 meter unna meg på andre siden, jeg flytter meg dit de nettopp hadde stått og der får jeg en, mister en og har et hugg... hehe, syntes nesten det var litt dårlig gjort. Men bare nesten ;D

mms_img-1192545153.jpg

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom jeg over en plass hvor det var massive fjermyggklekkinger i sjøen. Det er nok ikke så uvanlig som man skulle tro, dessverre var ikke fisken hjemme der det klekket som tettest, i hvert fall ikke når jeg var på plassen. Der fisken var blåste det en del for mye, men de fem minuttene det var rolig så satte fisken i gang å vake, og gaflet i seg fjærmygg. Men før jeg hadde kommet meg til bilen for å hente firrerstanga og noen myggklekkere så hadde det blåst opp igjen. Før dette hadde jeg fått to og vært borti to eller tre til, men når det først begynte å vake så avslørte sjøørreten hvor lite av fisken som er på et område som kan vise interesse. Ble nesten motløs av å se hvor tett det var med fisk, jeg burde hatt mye mer kontakt enn jeg hadde. Fant senere litt fisk, så totalt sett ble det ganske ok, selv om de største var på 5og 600 gram. Det meste av fisken på små områder så det gjelder å treffe skikkelig. Hadde fiskere 100 bortenfor, og de kjente ikke noe.

Hadde vært veldig artig om det ble en dag uten særlig vind, skulle gjerne hatt noen sjøørreter på tørt. En firrer er i hvert fall med hver tur nå, og bare venter på anledning. Kysten er mangfoldig så her dukker det opp nok av muligheter.

 

mms_img2126261293.jpg

mms_img1290357872.jpg

mms_img1756523576.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt mye fisking i det siste og nå er det slutt på fridager på en stund. Var ute det meste av dagen i går, og traff på et par av de større guttene.

Stedet er langt ute mot åpent hav. Ramsalt sjø, masse vind, tang og tare, skjær og strøm i vannet med masse terskler som både fisk og byttedyr kan gjemme seg i. Jeg fant fisk i et spennende område hvor vannet ble presset sammen mellom land og et skjær, og det var god fart i strømmen, opprørt vann og byttedyrene ble samlet der. Midt ute i bølgeskvulpet la jeg plutselig merke til en liten, knapt merkbar uregelmessighet i en bølge. Ble sittende å observere og snart kom det til syne store virvler der grov fisk hadde veltet seg under overflaten. Ble stående å kaste litt, men lei vind og langt hold gjode det vanskelig. Kom meg i bedre posisjon, tok meg men matbit og ventet.

Da jeg omsider la ut snøret så lugget det i bakslengen, men snøret strakk seg, og gikk langt. Jeg strammet opp, og det var som å kroke en låvedør, en traktor eller en elefant eller noe, men like fort så var det stille igjen... snøret hadde fått en skade og var røket. Supernedtur, for det var en virkelig grov fisk...

Heldigvis skulle jeg få et plaster på såret en stund senere. Når jeg dro flua over noen tangkledde formasjoner så smeller det til, og det velter seg tungt der ute. Kampen blir lang og hard, men uten lange utras. Tautrekking og en kraftanstrengelse og ti minutter senere så kan jeg ta et raskt bilde av fisken før den får svømme videre.

For en fisk! Men mon tro hvor stor den første var, den var langt større... noen ganger treffer man bare

 

 

mms_img2036148904.jpg

mms_img-116783805.jpg

mms_img-1160163454.jpg

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur for noen dager siden med bror. 

Vi dro på en plass vi ikke har fiske mye på før og begynte å fiske midt mellom flo og fjære.

Så en skikkelig stor sjøørret som hoppa og trua var virkelig stor. Ble vitne til flere og flere små vak og etterhvert gikk jeg over fra rekeflue over til en chartreuse jiggy. Veldig klar og fint vann så jeg liker den fargen godt. Smart bytte for nå ble det action, men ikke helt den vi hadde trodd...

Det viste seg at det var store sildestimer som gikk helt inne i fjæra for å unngå større fisker som ville ha mat :)

Status ble to nye arter for min del på flue, sild og havabbor :) Pluss en mengde råsprek torsk opp i 5 kilos klassen. Desverre glimtet sjøørreten med sitt fravær på våre fluer, selv om den var der. Hadde en som tok flua på 40 cm dypt vann uten å sitte.

Fantastisk tur :)

 

Jan

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kult å lese! Og stilig med havabbor allerede, det var tidlig med en rapport om den arten! Og jeg må få si at torsken er et savn i oslofjorden, har hatt så mye artig fiske på grunna etter torsk man spotter og sniker seg innpå for å lure.

Artig å høre at du bruker chartreuse i klart vann, selv bruker jeg fargen mest i skikkelig grumsete vann med godt resultat. Binder du den tofarget med hvitt, eller kun ensfarget?

Selv avsluttet jeg påskefisket i går, og avslutningen ble skikkelig behagelig. Fant en plass litt i le og sola varmet godt. Noen sjøørret var på hugget, fikk blandt annet en som hadde vært oppe og bvaket en del tilå omsider ta en rooolig fisket loppe. Et trekk på 10 cm etterfulgt av pause, så tre trekk med ny pause. Og så hardt ørreten kan ta ei loppe enkelte ganger! Hadde tenkt å fiske en stund men var litt sliten så når det var en fisk som gikk 'all in' og gikk for knockout i hugget på den lysebrune, og jeg fikk landet en smellfeit ørret på 8-900g etter en fin kamp så var jeg fornøyd. Sola skinte og kroppen sliten men fornøyd og tilfreds så passet det å avslutte. 

Siste minnet man sitter med etter turen er bøy på stanga etter hard kjøring og flott ørret og sola som varmer, så er det meste bare topp!

 

 

 

mms_img265105686.jpg

mms_img-141544490.jpg

mms_img1409706560.jpg

IMG_20170420_212535.jpg

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to siste dagene har vært helt OK! Ny bestenotering i dag med et praktesemplar av en fisk. Det var backing, det var omtrent 15 saltoer, det var galskap, det var alt for liten håv, det var minst tre besøk i håven før den ble værende og det må vel innrømmes at det er bare flaks at den ble med helt inn.

I går ble det et tyvetalls fisk hvor mesteparten var smått, men med en fin fisk på 1.8 på topp.

Nå kan jeg senke skuldrene og si at sjøørretsesongen er berget, og flytte fokus på vårfiske etter brunørret.

 

IMG_4459 (2).jpg

  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fredag kjørte jeg tidlig ned til svenskekysten. Begynte å kaste 0700 og det vaket sporadisk. På forhånd var jeg tipset om små fluer og  det ble forsøkt uten hell. Satte så på en liten kutling (fish mask og lys brun craft fur med litt striper av brun tusj) som ga meg en fisk og et par som ikke ble med inn. Deretter ble det en liten forflytning som ikke ga resultat.

Ettermiddagen tilbrakte jeg noen kilometer nordover. Samme her; litt sporadisk vaking og de ville ikke ha små fluer. Satte omsider på en Leo Shrimp og da ble det fart på sakene. Riktignok landet jeg bare en fisk, men nå tok de hver gang jeg så et vak. Litt lei sidevind så måtte kaste inn mot land og slippe i bakslengen. Det gir en litt guffen D-form på lina når den lander og man får ikke skikkelig kontakt med flua. Det er vel noe av forklaringen på hvorfor det var vanskelig å kroke.

Interessant at Leo Shrimp fungerte såpass godt i det krystallklare vannet. Det er jo en ganske stor flue ( ca 3 cm kropp + munnparti + bein). Tidlig å konkludere, men den tar seg meget godt ut i vannet. Som nevnt i en tidligere tråd går den som en pil i vannet til tross for ryggskjoldet. Ingen antydning til at den legger seg over på siden uansett inntrekk.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Med såpass ok overflateaktivitet på svenskekysten fredag, skulle man tro at man kunne se et par sjøørretvak i Indre Oslofjord i går.Det var en fin bris som ville gjort det lett å se eventuelle vak. Vi var ute et par-tre timer i går men ikke et vak å se..

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant det du skriver om flueboksen. Det er jo skrevet og argumentert en del opp gjennom at det kanskje ikke har så mye og si i sjøen, og at det antagelig ikke er avgjørende. 

Men jeg tror at det kan være helt avgjørende for resultatet at man treffer med fluevalget, og kombinert med riktig inntrekk for den flua så er det det som avgjør om det blir hugg og bøy på stanga eller om det virker helt håpløst. 

Nå sier jeg ikke at det alltid er sånn, men av og til så er det helt avgjørende. Både å ha på riktig flue, og å ha riktig inntrekk. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Truls H. Johnsen skrev:

Interessant det du skriver om flueboksen. Det er jo skrevet og argumentert en del opp gjennom at det kanskje ikke har så mye og si i sjøen, og at det antagelig ikke er avgjørende. 

Men jeg tror at det kan være helt avgjørende for resultatet at man treffer med fluevalget, og kombinert med riktig inntrekk for den flua så er det det som avgjør om det blir hugg og bøy på stanga eller om det virker helt håpløst. 

Nå sier jeg ikke at det alltid er sånn, men av og til så er det helt avgjørende. Både å ha på riktig flue, og å ha riktig inntrekk. 

Fluevalget er nok ofte av mindre betydning når man fisker sjøørret i saltvann. Men i solskinn og krystallklart vann på denne tiden av året, så er det ikke alt som går ned på høykant. Det er vel også på sin plass å poengtere at man skal være forsiktig med å trekke konklusjoner fordi noe har fungert en ettermiddag....

Inntrekket er nok av større betydning stort sett. Men når jeg la Leo reka i nærheten av der det hadde vaket, så tok fisken før jeg rakk å begynne inntrekket. Som nevnt lå lina i en såpass stor bue at jeg ikke fikk satt tilslagene skikkelig. Litt ergelig, for det var mye fin fisk som vaket.

En Black Gnat - enten tørrfluevarianten eller våtfluevarianten - hadde sikkert også vært verdt et forsøk på fredag...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser autokorrekturen har spilt meg et puss. Skulle stå fluebytte og ikke flueboksen. 

Ja, fluevalget kan noen ganger være utslagsgivende. Det er ikke hovedsakelig sånn,  men jeg har opplevd såpass mange situasjoner hvor jeg har gått etter og mellom folk og plukket fisk etter fisk, og så byttet flue og ikke kjent noe. Og de andre ikke har fått noe særlig. 

Har også fisket 'hardt' på en plass som har virket død, byttet flue og fått fisk.

Noen ganger har inntrekket gjort utslag, og det er nok oftere nøkkelen, men det som er poenget er at man bør prøve å variere og noen ganger bryte det mønsteret som pleier å fungere. Jeg tror man får oftere resultater da.

Noen ganger er riktig flue avgjørende. Heldigvis langt fra alltid, men det er situasjoner man kommer borti av og til. 

Hvilken farge var det på reka som fungerte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er interessant synes jeg, er at fisken viste så stor interesse for leo reka i det klare stille vannet. Jeg har alltid tenkt som så at jo klarere og stillere, jo mindre fluer. Leo shrimp er jo en relativt stor flue som du sier, Pål.

Har ikke mange nok års erfaring til å kunne si jeg har løst gåten eller kommet opp med noe glupt til disse klare, stille dagene, men min tilnærming har alltid vært å tenke små nøytrale fluer når det forholdene har vært som nå. Det har fungert stort sett veldig bra om ørreten i utgangspunktet er på hugget, men ikke alltid. En teori som kanskje skal avskrives. Muligens er bevegelse og form viktigere?

Som jeg skrev til deg Pål, opplevde jeg i går helt glassklart vann og nesten ikke vind. Hadde full oversikt over store områder med dyp på 1-2 meter fra svaberget jeg stod, og det virket i utgangspunktet helt dødt, men så ved flere tilfeller ørret komme opp fra under steiner, rev og tangklaser i det flua mi svevde forbi. Dette var i et område med ellers mye sand, så lett å se fisken.
Med oliven loppe i enden kom ørreten opp fra hjemmestedet sitt, for så å snu tvert 15-20 cm fra flua. Uavhengig av inntrekk. Den var ikke interessert. Med tjekkisk nymfe i en nøytral farge matchene bunnforholdet fulgte ørreten etter en god stund, men fikk den ikke til å ta, til tross for alle former for inntrekk, akselerasjoner og stopp. Cdc-reke og andre "sikre" fluer som mickey finn, wolly bugger mm. gadd den ikke bry seg om. Prøvde også lopper med kulehode for å få en litt annen gange.

Skal få bundet opp disse Leo rekene i litt ulike farger og forsøke å få litt erfaring med dem. Men sitter litt langt inne å bruke en flue med butikkpris på over 60 kr og som i tillegg har en liten eveighet å binde. Evt. bare teste ut de fluene dine, Truls, og eksprimentere litt med dem. Kanskje det gjør samme nytten. Er jo ikke noe reser ved bindestikka akkuratt :)
 

Endret av Anders R. Næsset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ulike fremgangsmåter ute og går, og jeg er i hvert fall glad i enkle fluer og fanger vanligvis bra med de.

Noen ganger så kan fluebytte gjøre susen. Det har skjedd mer enn en gang. Og en ting jeg lykkes med noen få ganger når det er forhold som du beskriver og lopper, og mindre fluer ikke funker, så er det å sette på en skikkelig diger deciever, teppesild eller kanskje aller helst en diger tobis. 

Vanligvis er form og bevegelse viktigst, og at det tegner en god karikatur av byttet, men noen ganger så er det ikke det som fungerer heller, og da er det viktig at man utforsker alle muligheter heller at man mister troen på det og gir opp. 

Derfor synes jeg det er interessant og lærerikt å lese andres lykketreff. Ikke alt som fungerer for alle merkelig nok, men har man andres erfaringer i bakhodet, og eksperimenterer med ulike teknikker så treffer man ofte til slutt. 

Det er heldigvis unntakene at det er såpass 'vrient', som oftest viser fisken interesse for mange fluer om den er i området. Og smålugger den bare så er det ofte bare endring i inntrekket eller flue som gjør at den sitter. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen korte klipp fra slutten av forrige uke(ikke noe fancy greier). Noen ganger tar fisken det aller meste. Stod på samme plassen i et par timer. Stimer av ørret svømte frem og tilbake langs land. Mellom vakorgiene var det helt dødt, så fisken var tydeligvis i konstant bevegelse. Alt fra 200 grammere og opp til litt over kiloen. Det meste rundt 700 gram.

 

Endret av Anders R. Næsset
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var så fin "fluebris" i kveld, så jeg tok meg en tur ut på Askerlandet for å fiske i skumringen og mørket. Det var 3 timer med mye kasting og ikke et lugg. Heldigvis vind  fra høyre i dag. Det er vel på slike kvelder de store gutta kan komme inn til land.....

Dårlige rapporter har vel så stor verdi som de gode ;-)

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2017 den 11.55, Truls H. Johnsen skrev:

Hvilken farge var det på reka som fungerte? 

Dårlig bilde, men du ser tegningen. Ryggskjoldet forsvunnet fra hode delen til reka og det ene beinet klarte jeg å kappe når jeg bandt flua:huh:.

Kroppen er en miks av diverse lyse STF dubbinger.

020.JPG

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja, der var det mye snadder som jeg mener å kunne dra kjensel på. Disse bør kunne  fange!

Skulle disse feile, så er det vel enda en kroppsdel som ryker for min del da... Da er det bare å stille seg i kø ;-)

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...