Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Terje!

 

Ja absolutt,finn steder hvor det er mindre salt i vannet. Så fort det er brakkvann, eller mindre saltinnhold  så klekker ofte fjærmyggen her. SØ tar veps, humle. Ja, mer enn mange aner. Vil tro fjærmygg er mest aktuelt på denne  tiden. Men pass opp, den kan bli svært selektiv på mygg her også. I alt fra størrelse til pupper og klekkere.

 

Det er "show", har opplevd selektiv SØ på fjærmygg flere ganger. Og kanskje det råeste, jeg har opplevd havabbor som super i seg mygg. Tror det var et unikt "moment of life  experience"

 

Og sjansen for at du kan få STOR SØ på en liten mygg er absolutt tilstede.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Terje!

 

Ja absolutt,finn steder hvor det er mindre salt i vannet. Så fort det er brakkvann, eller mindre saltinnhold  så klekker ofte fjærmyggen her. SØ tar veps, humle. Ja, mer enn mange aner. Vil tro fjærmygg er mest aktuelt på denne  tiden. Men pass opp, den kan bli svært selektiv på mygg her også. I alt fra størrelse til pupper og klekkere.

 

Det er "show", har opplevd selektiv SØ på fjærmygg flere ganger. Og kanskje det råeste, jeg har opplevd havabbor som super i seg mygg. Tror det var et unikt "momment of life  experience"

 

Og sjansen for at du kan få STOR SØ på en liten mygg er absolutt tilstede.

 

 

Mvh

Torgeir

 

Takker Toggi.

Da har jeg lært noe nytt i dag som kan legges i tørrfluesekken. ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er sjøørret fiske med tørrfluer først og fremst en aktivitet på denna tida av året, nå som det er en del innsekter på overflaten eller er det mulighet for å lokke opp sjøørretten til å ta tørt også i vårmånedene?

 

Det er interessant for da kan jeg jo kombinere studiene i Oslo med en kveldstur med tørrfluestanga til våren etter sjøørret.

 

Terje!

 

Slapp helt av Terje!  ;)

 

Når børstemarken svermer, så fisker jeg ofte med tørre imitasjoner som stripes i overflaten. Har tatt mang en torsk og sjøørret på dette gjennom åra.. Har også noen fiskeimitasjoner med foam, som flyter i vannhinna. Nesten som tørt det også vettu... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne en tørrfluemetode i sjøen...

 

Synk 4 og tørrfluer med foam etc.!!! Det kan være effektivt det, hvis bunnforhold og dyp er av en sånn art at man ikke sitter fast på hvert kast...

 

Det er noe det Terje!! Synk 4 og tørrfluer!!!!!!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne en tørrfluemetode i sjøen...

 

Synk 4 og tørrfluer med foam etc.!!! Det kan være effektivt det, hvis bunnforhold og dyp er av en sånn art at man ikke sitter fast på hvert kast...

 

Det er noe det Terje!! Synk 4 og tørrfluer!!!!!!  ;D

 

Hei Flemming

 

Flott a gitt ;)

Tusen takk for godt tips ;)

Mener jeg hørte det samme her om dagen, flua får en kul gange i vannet. Fisken MÅ bare ta.... ;D

Tror det er samme som Micke "Streamteam" fortalte meg.

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er interessant for da kan jeg jo kombinere studiene i Oslo med en kveldstur med tørrfluestanga til våren etter sjøørret.

 

Terje!

 

Du får ta opp dette igjen når tiden nærmer seg, så skal du få noen tips om gode plasser her innerst i fjorden. Havabboren er det også mulig å stifte bekjentskap med. 

 

Selv er jeg i ferd med å investere meg opp i sjøørettfiske igjen både utstyrsmessig og taktisk. Startet fluefisket med SØ i saltvann i 1990 og tok min første SØ samme sommer på en gul muddlervariant som ble stripet i overflaten (TØRT altså!  ;) ). Fy fanken kilosfisken tok råhardt og spratt 2 meter rett opp i lufta. Da skjønte jeg at  fluefiske var tingen for meg ;D

 

De siste fem åra har jeg imidlertid stort sett fisket etter brunørret, men noen sporadiske turer etter SØ tidlig på våren/vinteren med femmerstanga. Nå som jeg ser slutten på elvefiskesesongen 14 dager der fremme, så er det imidlertid godt å løfte blikket å se frem mot ytterligere 2-3 måneder med fluefiske før vi pakker ned vadebuksene og sier oss ferdig med sesongen 2007 :'( , spiser julemat, sover ut januar og begynner å binde fluer og fiske SØ i februar!  ;D   

 

EDIT: Toggi, de innlegga dine om 10 måneders sesong har fått meg skikkelig i gang igjen som du skjønner! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg vil bare melde om at SØ fiske er på vei opp nå p.g.a lavere temperaturer. Natta er kald ja, tatt et par fine fisk(600 grammere) i løpet av de siste dagene på Streakin Caddies. Det er utrolig morsomt å ta sjøørret på tørt og 5 er stang ;)

 

Håper noen kan dytte inn litt rapporter her, ikke bare meg...

Noe er på gang nå, optmismen rår og fluevalg går igjen i mine drømmer...

Når man drømmer om sjøørret så begynner det kanskje å bli litt vilt ;D

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Sjøørret fiske er på gang nå :)

Tok en flott idag, pluss en liten. Fikk den på Auraræken i brun på opphenger.

Der opplevde jeg noe negativt, fortommen kveilet seg rundt fisken.

Jeg måtte kakke en fisk jeg ville satt uti igjen :(

 

Min kamerat Ole hadde stått og kastet i 2 timer, null slag/aktivitet.

 

Toggi dukker opp, setter opp systemet. Spigg(sild)/stor yngel i bunnen og reke som opphenger, kaster ut.

PANG! Sjøørret 1050 gram. Da syntes jeg oppriktig synd på min fluefiske-kamerat.

Ble litt oppgitt ja, men han gledet seg på mine vegne.

Følte han fortjente denne mer enn meg gitt.

 

Litt om utstyret:

 

Idag brukte jeg en  Shimano Biocraft xt 8 9 fot, med Cortland 444sl clear intermediate klasse 7

Denne kombinasjonen synes jeg passer meget fint sammen.

 

Til opphenger knuten brukte jeg blodknuten, for meg fungerer dette opplegget meget fint.

Snøret blir veldig bra etter litt bruk, i starten virker det usedvanlig mykt.

Etterhvert blir snøre bedre og bedre.

 

Legger ved bilde: Kveld/natt har skuffet. Ettermiddag til mørket passer fint her i fjorden(Porsgrunn)

 

Spigg kan kjøpes på fiskefluer.com

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ny tur idag ga meg nok en flotters fisk, større enn igår.

Denne er tatt i sjøen, med en anelse brakkvann. Litt bekkeutløp.

Denne var brun, sånn typisk "skogsvanns" ørret. Liknet på det, og jeg er sterkt i tvil.

 

Denne tok en gullhode-nymfe. Nyyyyydeli å dra inn på 5er stang halvaksjon.

 

Livet smiler etter en kjip elg hendelse dagen i forveien. Fisken er en hannfisk.

Hva mener dere? Sjekk ut fisken litt, tatt i sjøen. Brun og lekker fisk, har ikke peiling på vekta.

 

Men Toggi vekt, sånn tippe-messig er 1,1-1,2 kilo

 

 

Livet er herlig :) :)  Setter pris på åssen type ørret dere mener det er.

 

 

Mvh

Torgeir

post-1259-13949850733126_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ville bare nevne ved siden av litt av utstyret jeg brukte idag, sikkert noen som lurer på dette også:

 

Stang: Lawson Kodiak Delta 5-6

Snelle: Streamstix Troutseeker 02 5-7

Snøresystem: Fenwick snøre WF 6 kappet til ca 10,5 meter

Skyteline: STORM Thunderline 0.50mm

 

Skytelina er egentlig ikke ment til å være slik line, men så finnes det noen kloke hoder som finner ut at dette kan fungere.(Og det er ikke meg) ;D

 

Dette oppsettet er en drøm å kaste med, OG smaken er fortsatt som baken ;D ;D

 

 

Toggi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Idag/igår ;D opplevde jeg et meget bra SØ fiske i Grenlands-området.

Fikk 4 stk, to største var ca 650 gram. Veide den ene til akkurat 650 gram.

Den ene var knall blank, resten i gytedrakt.

 

Tok 3 av dem på Runars deceiver, den grønne varainten. Den siste ble tatt på stripende muddler(striper med flyte fett)

 

Hadde flere etter og noen kraftige hugg. Så MYE stort. Dette ga trua på et bra fiske fremover.

Det tøyt sild ut av kjeften på fisken. Dette var tilfelle på 3 av 4 fisk.

 

Dette gjør meg bare enda mer hekta, hekta og ja.... hekta.

 

Brukte en Troutstix 9,3 fot klasse 6, til den prisen så imponerer stanga meg voldsomt.

 

Hilsen en glad fluefiske frelst mann(som s0und liker å kalle meg, mannen ;D)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg ute på min første sjøørrettur siden tidlig i vår. Resultatet ble èn småpen sjøørret på 1,5 kg, og èn litt mindre fisk på 600 gram. I tillegg spottet jeg flere fisk over 2 kg, og to flotte ørreter på rundt 3 kg.

 

Dermed kan jeg bekrefte at høstens vakreste eventyr er i gang på Sørlandet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå og utover det virkelig smeller her på Sørlandet. De to siste ukene i september kan være helt eventyrlige, og en tur uten sjøørret over kiloen er en svært skuffende tur.

 

I fjor perset jeg med en SØ på 3.5 kg, og dette var langt i fra den største fisken jeg observerte på turen. Sjansen for å få ørret på over 4 kg er nok aldri så stor som i denne perioden. Ihvertfall ikke her sør.

 

Når det er sagt så er det hovedsakelig store gytevandrere som er på vandring inn mot elver og bekker vi snakker om her. Dette er altså stort sett fisk som er iført gytedrakt, og/eller er i ferd med å kle på seg gytedrakten, og neppe noen stor delikatesse på middagsbordet. Dermed er det i all hovedsak C & R som bedrives.

 

Enkelte vil kanskje ha etiske betenkeligheter i forhold til dette fisket, og noen vil kanskje gå så langt som å fordømme det helt. Personlig så synes jeg at det er utrolig morsomt, og forsøker å gjenutsette fisken så skånsomt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at det er nå det smeller ;D

Får selv en del fisk i gytefrakt fra nå og utover, men disse er stort sett i bra kondisjon og når jeg trenger en til middagsbordet

sysnes jeg ikke det er noe betenkelig med det. Om man jamfører med laksefiske i slutten av sesongen er vel 100% av fangsten

fisk i gyte(modus)drakt. Ingen som leer et øyelokk da.

Utgytte slips er en helt annen ting seff. og behandles så skånsomt som mulig.

 

Btw:grattis med pene fisker Toggi og sixpack :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Toggi og grattis med pen sjøørret... ;D Brun i drakta var`n men likefullt pen. Tipper den ligger rundt 1250 - 1300 etter lengde og fasong på bildet. Sjøørret og "vanlig"  brunørret er vel samme fisk etter hva jeg har lest? Men det var vel ikke spørsmålet ditt... ;D Salmo trutta... men forekommer i en del forskjellige farvenyanser. Din har jo en utpreget gytedrakt etter min mening, og knallfin å se på. ;D Fisker en god del etter sjøørreten i områdene rundt Fredrikstad og Hvaler "utenom tørrfluefisket" og stortrives året rundt. ;D

Morro å lese tråden din, snapper opp en god del matnyttig stoff og tips...

 

Tight lines, Skjalg

 

Legger ved et bilde av en sjøørret, tett oppunder kiloen tatt på olive wolly bugger i helga som var på Hvaler.

 

Lagt til: Bruker forøvrig en 9,3 fot Scierra HM2 6# med Scierra XDA int. skyteline som jeg synes er knallbra til det fisket.

Snella er en backwinder  :) :)

 

post-2318-13949850918872_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Skjalg

 

Det var hyggelig å høre at du drar nytte av tråden, både fisken din var flott flua giftig og jeg vet

at det utstyret der fungerer utmerket.

 

Alt er skrevet av mine erfaringer, det finnes aldri noen fasit svar...

Men å følge noen gode råd, prøve og feile gjør at du som fisker erfarer ditt sted bedre enn hva f.eks en gammel ekspert sa om stedet, som visste seg å være en historie for 10 år siden ;D

 

Dette er et fenomen jeg stadig opplever i ferskvann.

 

Hyggelig med tilbakemeldinger.

Stå på videre med ditt SØ fiske, wollybuggers i div varianter/farger skuffer sjelden.

 

Edit: Laaaaange setninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Idag opplevde jeg noe unikt, brukte to fluer og BANG.... Sjøørret på både silde-imitasjonen og reka som opphenger.

 

Jeg lurte fælt når jeg kjente napp, en liten "tass" satt på etterfulgt av en betydelig større.

Dette var en unik opplevelse, skjønte igrunn ingenting før jeg fikk dratt begge inn på grunnere område.

 

Fikk 3 stk idag, flere slag og mange som fulgte etter. Telemarks kysten er full av brisling/sild stimer nå, og det er "jammy" for sulten SØ ;D

 

Livet smiler, og JA nå begynner jeg med en fast LOTTO kupong igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Var ute på SØ jakt idag, og tok 3 SØ og to makrell idag.

Fiske action toppet seg da et makrell stim kom inn og det "kokte" i fjorden.

 

Masse stor makrell og PLASK, en gigant av en SØ viste seg mitt i makrell stimen.

Skal virkelig si det var konkurranse om brisling på høyt nivå... Action ;D

 

Legger ved dagens største på 1025 gram, og JA den er død nå.

 

Utsyr(flere som lurer i ny og ne ;))

 

Stang: Streamstix troutstix 9,3 fot 6

Snelle: Vangen Phantom 7/8

Snøre: Kappet DT klump( fra Dan.tackel) 10,5 m inter, clear

Skyteline: Fire Devil 0.50mm

 

Virkelig tatt seg opp det SØ fiske, så kom dere ut. Denne fisken ble tatt på Runars deceiver(chartruse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kunne jeg med skjelvende og overivrige hender rigge sjøørretstanga og dra på fisketur. Hvorfor så ivrig? Det er nemlig (i min verden) svært lenge siden jeg har fått innvilget en hel fiskedag hos fruen, så dagen måtte brukes godt til tross for at det regnet vannrett og forholdene var langt fra ideelle.

 

Resultatet ble:

 

5 små lyr, 2 relativt store makrell (7-800 gram), 9 sjøørreter (400-1100 gram) og 1 stk. våt og kald, men likevel glad og fornøyd Sixpack :)

 

I tillegg kan jeg nevne at jeg hadde 5 skikkelig grove ørreter (2-4 kg) etter flua, men av en eller annen merkelig grunn klarer disse svære beistene å motstå fristelsen hver eneste fordømte gang. De er rett og slett utrolig skeptiske, og det forundrer meg ikke at disse fiskene har blitt såpass store som de har blitt.

 

Jeg skal ikke benekte at det til tider kan være utrolig frustrerende å bli pisset på gang på gang (det er nemlig ikke første gang det skjer), men samtidig er det utrolig spennende og fasinerende å observere den iboende skepsisen til disse skapningene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er til tider utrolig frustrerende å bli pisset på gang på gang, men samtidig er det utrolig spennende og fasinerende å observere den iboende skepsisen til disse skapningene... :D

 

Hvis det er noen trøst så ble jeg offer for den samme skepsisen i Oslofjorden i kveld, en rekke pene aurer plogende etter flua, men ingen som ville at skikkelig.  ??? ??? ??? ???

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har enda til gode å møte en sjøørretfisker som har knekt denne koden 100 % ;D

 

Mine erfaringer er likevel at det er fire faktorer (i prioritert rekkefølge) som er ekstra viktige når man jakter etter stor, overskeptisk høstørret:

 

1. Små fluer (krok 10-16).

 

2. Fluer med sterke farger (sjokkrosa, signalgul, grønn metallic o.l.).

 

3. Lange og tynne fortommer (16-20 fot, 0.16 spiss).

 

4. Skumring (den blå timen).

 

På den andre siden er jeg hellig overbevist om at det med jevne mellomrom blir tatt diger høstørret, på svære fluer i duse farger, av folk som sverger til minimum 0.40 fortom og dagfiske only... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...