Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hehe... Sjøørretten kan være irriterende vanskelig til tider ja... ;)

 

Mange tror dessverre at sjøørretten er en superglupsk fisk, som tar hva som helst bare du får flua i nærheten av den. Det kan jeg bevise at bare er en gammel myte... 8)

 

Jeg har fått en film som viser undervannsopptak av et lite område - samtidig med at en dyktig og erfaren sjøørretfisker står og fisker av dette området. Mens fiskeren ikke kjenner et lugg, så går det en stim forbi med 24 (!!!) sjøørretter. Fiskeren merket ingen ting, og trodde han fisket i "dødt hav" til han fikk se opptakene etterpå... ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrevet en del om ytre forhold som påvirker sjøørretens aktivitet, og når den jakter mat mer ukritisk enn vanlig. Skal ikke gå inn på dette da det etterhvert har blitt en del år siden jeg fisket aktivt og intenst på sjøørreten (snart 20 år siden). Men jeg er ganske sikker på at lokale forhold spiller en vesentlig rolle, og at det således finnes få universielle svar. Man bør derfor gjøre seg godt kjent med hvilke forhold som fungerer og som ikke fungerer på favorittplassene. Jeg fisket et sted ikke så langt fra Puttesundbrua til Tore/tmags (se filmen Ørretjakt  :D), nærmere bestemt Johanholmene i ytre Puttesund. Her hadde jeg, mot de flestes råd, godt fiske når det var fjære, og sjeldent når det var fløende eller flo. Hva det skyldes aner jeg ikke, men det ha vært noe med åte, bunn- og strømforhold. Uansett; Man blir ikke kjent med et sted uten å prøvd det under vekslende vær, vind, tidevanns- og strømforhold. Derfor er denne kartleggingsfasen fin, det finnes ingen værmessige grunner til å holde seg hjemme  ;D

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Og da fisket han av hele området?

 

De siste dager har SØ fiske vært meget bra, men det snur fort.

Kan være like mye fisk på samma plassen dagen etter, men da er den virkelig ikke i "bettet"..

 

Da virker den rett og slett ikke i modus til å ta byttedyr.

 

Har på noen SØ "servert" alt av fluer og prøvd div inntrekk uten form for interesse...

Neste dag kan det være helt vilt, det gjør jo sjøørret fiske enda mer fascinerende.

 

At også den kan være sær til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrevet en del om ytre forhold som påvirker sjøørretens aktivitet, og når den jakter mat mer ukritisk enn vanlig. Skal ikke gå inn på dette da det etterhvert har blitt en del år siden jeg fisket aktivt og intenst på sjøørreten (snart 20 år siden). Men jeg er ganske sikker på at lokale forhold spiller en vesentlig rolle, og at det således finnes få universielle svar. Man bør derfor gjøre seg godt kjent med hvilke forhold som fungerer og som ikke fungerer på favorittplassene. Jeg fisket et sted ikke så langt fra Puttesundbrua til Tore (se filmen Ørretjakt  :D), nærmere bestemt Johanholmene i ytre Puttesund. Her hadde jeg, mot de flestes råd, godt fiske når det var fjære, og sjeldent når det var fløende eller flo. Hva det skyldes aner jeg ikke, men det ha vært noe med åte, bunn- og strømforhold. Uansett; Man blir ikke kjent med et sted uten å prøvd det under vekslende vær, vind, tidevanns- og strømforhold. Derfor er denne kartleggingsfasen fin, det finnes ingen værmessige grunner til å holde seg hjemme  ;D

 

Jørn

 

Hei JB

 

 

Har faktisk opp til flere ganger opplevd et magisk sjøørret-fiske med nordavind og ekstremt lavvann...

Dagen etter snudde det til høyere vann og vind fra sør, da var fisket elendig.

 

Forholder meg LITT til flo og fjære, men det jeg har best erfaringer med er rett og slett å fiske av områder...

Et x antall ganger, du ser, hører, lokaliserer bunnforhold....

Og Vips! Du har kanskje funnet 4 steder som "leverer" uansett flo og fjære.

 

Det beste er å bli kjent med stedene, lære seg bunnforholda, notere seg hvor "renna"/"marbakken" ligger hen.

Hvor er det mest logisk at fisken står i forhold til næring?

 

Når man "trasker" så mye  rundt langs sjøen som jeg gjør så lærer man dette, noen bare drar ut rundt flo....

Det beste er å lese av områder, dette gjør deg til en klok SØ fisker.

Sjøørreten liker trygghet og rutiner til tider. Skrevet det før, men det er ikke få ganger jeg ser samme SØ komme inne akkurat den samme veien(kvelden) for å beite på fiskens "hot-spots".

Dette har jeg lært ved å studere... Det bidrar til at jeg ikke trenger å fiske av områder gang etter gang, fordi jeg er kjent.

 

Flo og fjære har noe å si,  ja absolutt. Men det har jammen vinden og temp i været/vannet også. Noen ganger virker det faktisk enda mer viktig. Hvertfall i Grenland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Toggi!

 

Helt enig. Det er selvsagt flere forhold som spiller inn, og flo/fjære er bare en del av dette bildet. Rådet er likevel det samme: Bli kjent med fiskeplassene, og finn en spennende lokal hemmelighet som man kanskje ikke kan lese seg til i bøker! 

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med flo og fjære er meget innteresant. Mine erfaring er at de lokale forholdene betyr mer en det generelle. Har fiskesteder i Oslofjorden som er best på lavvann og omvendt. Har fiske en del på vestlandet. Der er erfaringen krystalklar når det gjelder tidspunktet. ( på de stedene jeg fisker) Lavvann i grålysninga på morran. Ingen ting slår dette i godbukta. Har videre stor tro på forsiktig fremferd langs bredden, og minst mulig vading. I forhold til høstfisket så er min erfaring også at små fluer er det som gjelder.

 

Legger ved et bilde av en pen aure, forøvrig fanget på en marfloimitasjon

 

Gisle

 

post-2382-13949851165114_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fikk 4 stk SØ idag, to største på ca 750-800 gram...

Tok to på knall orange reke og to på Runars deceiver(chartruse)

 

De to største var grise spreke, men brune. Så 4 av 4 fisk ble sluppet ut i det rette element igjen ;D

 

Fiskene ble tatt når sola var oppe, på lavere vann. Når "mørten" kom så ble fiske dårlig.

 

Fiske med to fluer samtidig gir mer fisk. Sild i enden og reke som opphenger.

Mistet en mye større idag også gitt....

 

Livet smiler ;) Fått noen iår ja, like morsomt hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI morro,,her på nesoddlandet har jeg fått 3 sø på 4 turer,ikke så mye men gøy er det,virker som dem ikke er så store her,alle jeg har fått ligger på rundt 400 gram,er det noen som har tips om bedre sø fiske i nærheten,vet om hvaler men har ikke prøvd der,tenkte kansje og ta en tur til askerlandet til lørdag eller søndag for og prøve om den er større der hehe,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Den store er der, ha trua og tålmodighet.

Plutselig sitter enn større SØ på kroken.

Det vanligste er ofte å få mindre fisk fordi det er mer "stam" stedet dems.

 

De store vandrer mer og jakter ofte i dypere vannlag. De kommer også inne på grunnere vann, men mer sporadisk. Prøv ut og fisk av grunner vs dypere steder, gjerne med en synke fortom eller intermediate/synk.

 

Man må lære seg å finne steder hvor større fisk beiter når de først kommer inn på grunnere vann.

Siden vann temp synker og det er gyte-tid så smeller det snart på en større enn, bare vær tålmodig.

 

Det er nøkkelordet: TÅLMODIGHET

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp,tålmodighet er noe jeg har mye av,bare det og være ved vannet er digg,for og si det som bård tufte sier jeg er blitt tatt av fluefiske helvete,,takker for svar,,jaggu meg fint og snakke med andre av samme int,,dama vil ikke høre en ting til om fiske  hehe,,hadde en tur fra finse til haugastøl i sommer ,der var det virkelige store røyer,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI morro,,her på nesoddlandet har jeg fått 3 sø på 4 turer,ikke så mye men gøy er det,virker som dem ikke er så store her,alle jeg har fått ligger på rundt 400 gram,er det noen som har tips om bedre sø fiske i nærheten,vet om hvaler men har ikke prøvd der,tenkte kansje og ta en tur til askerlandet til lørdag eller søndag for og prøve om den er større der hehe,

 

Hei Rune!

 

Du er på jakt etter stor sjøørret, skjønner jeg. ;D

 

Det går noen fine sjøørretter på begge sider av Nesoddlandet også, men dersom du tar deg en tur igjennom tunellen, så har du plutselig enormt mange flere og varierte steder å fiske på. Det finnes ikke lenger en eneste "godt sjult" fiskeplass på Askerlandet, men jeg sender deg noen tips på PM... ;)

 

Fiske på dagtid betyr ofte mye småfisk fra kiloen og nedover, selv om det unntaksvis tas en og annen stor sjøørret på dagtid også. Siden du vil ha større fisk, så burde du bruke mer tid på tidlig morgen (frem til det er lyst), og sen kveld. Aller helst natta.. Da er det flytesnøre og mørke siluettfluer som gjelder!

 

God jakt etter stor sjøørret!!  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen fjærn! Du kan bli bitt av mye - også dette forumet!

 

2,5 kg er imponerende størrelse. Jeg har fisket med fluestang siden juni 1990 (og med fluedupp noen år før det), og har aldri fått en så stor fisk! Fisker ikke så mye SØ heller, men holder meg stort sett til godt kondisjonert brunørret på 500 gram, med en og annen slenger i kilosklassen. Gøy for det!   ;D

 

Jørn   

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he

 

Det er vel nettopp derfor fluestanga er dama mi ;)

Har prøvd det jente/fluefiske kombinasjonen, men etter en periode funker det bare ikke ;D

 

Og det finnes få fluefiske "berter", dessvere.

Vi må få jenter til å fiske med flue, da er problemet løst. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk litt i lokalaviser på ting som interesser damer. Akkurat nå meldte jeg på kona på et kurs i vannaerobic (svøm & trim) som starter søndag kl. 11. Dialogen var da som følger:

 

- Du, nå har jeg meldt deg på det kurset, og betalt inn pengene. Det starter på søndag.

- Flott. Tusen takk Jørn.

- Helt i orden det kjære, men når du kommer tilbake søndag, kan jeg ta noen timer i marka da eller? Har meldt lite vind skjønner du.

- Ok, men da blir det ikke noe middag.

- Det tar vi igjen senere. Når isen legger seg.

 

;D ;D

 

EDIT: Funker sikkert for sjøørettfiskere også dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag JB.

 

Det der må prøves, det virket som en smart ide. Jeg skal ut en tur i kveld. Dama sa at i kveld kunne jeg dra på poker eller noe annet jeg hadde lyst til å gjøre. Bare jeg var ute av huset. Jente kveld. Da var jeg ikke vond å be. Jeg tar en tur til Brunlanes. Foresten er det alt for få jente kvelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt JB ;D

 

Skikkelig off topic, men gøy med litt OT her også :)

 

SØ fiske er i Telemarken er meget bra på dag/ettermiddag, og stille etter "mørten"

Dro en 750-800 grammer igår.

 

Takker S0und som "sporty" tok turen fra Oslo og hit for å fiske.

Står respekt av det Mannen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dagens SØ fiske:

 

Torgeir: 3

Micke: 6

 

Kanon fin tur, største tok Micke på ca 1,2 kilo kanskje større. Vekt er no drit ;D

På denne turen så hadde Micke 3 digre fisk etter eller på.

 

Hva som skjedde den ene gangen glemmes allerede ;) Kroker kan være dårlig.

Legger med et par flotte bilder av SØ kungen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SØ fiske er helårs basert ;)

 

Med unntak av Januar måned og mulig starten av Februar, som kun er for de som synes det er ok med is i stangringer og ingen følelse i kroppen etter 30 min. med vading.

 

Min sesong varer i ca 11 måneder.(Øst/sør landet)

 

I den ene fri måneden så leser jeg alt om kasteteknikk og ser tørrfluelandet 40 ganger eller no...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...