Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Ble en tur på meg og en kamerat i går også. Rundt -1 grad hele dagen og vindstille i indre Oslofjord. Lett skydekke. Sjeldent å oppleve en hel dag med blikkstille vann! Målte 2 grader i vannoverflata. Store, tynne isflak kom drivende med tidevannsstrømmene.

Vi gikk med stenger i klasse 5 og 6 og lange fortommer med 0.20 spiss. Deilig når forholdene tillater lett utstyr :-) Noen spredte småvak ila dagen. Kompisen fikk noen mindre sjøørret i håven, ellers hadde jeg en stor torsk som fulgte etter flua og så fikk vi opp en del sild på 150g. Fiery Orange loppe var det som trigget best i går.

Søt og liten:

20181124_140633.thumb.jpg.319a5487ae6e87602ce2132afcf6afdc.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulde går over i varmegrader,  rolige forhold erstattes med masse vind og regn. Muligheter for høyere vannstand...  HMMMmm.. kanskje det er mulig å få noen sjøørreter til å bite..? Mulig sånt vil føre til litt endringer i fisket. Kan være litt kilent, og det kan smelle skikkelig. Blir spennede å se. Fikk i hvert fall veldig lyst til å prøve litt. Liten kuling er vel ikke noen hindring ::)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner det med en gang. Når du kjenner det tunge suget i enden av lina, du strammer opp og kjenner tyngden som ikke gir etter for presset fra stanga når du hever den, og halen kommer opp og veiver i overflaten... Da vet du at du har kroket en riktig stor sjøørret.

 

 

20181128_101808.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Truls skrev:

Du skjønner det med en gang. Når du kjenner det tunge suget i enden av lina, du strammer opp og kjenner tyngden som ikke gir etter for presset fra stanga når du hever den, og halen kommer opp og veiver i overflaten... Da vet du at du har kroket en riktig stor sjøørret.

Wow! Gratulerer! Fikk du veid kubben? Mellom 2 og 3 kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forøvrig en link til en tabell som viser vekt/lengde på sjøørret (og laks) jeg har tatt utgangspunkt i 'normal' kondisjon som de sier er 1,05 noe som nok er litt vel snaut på denne fisken. Større sjøørreter ligger vanligvis høyere enn det

https://lakseelver.no/nb/news-2018/gjenutsetting-av-laksefisk

Jeg har sjekket ganske mange fisk opp mot den og den virker å være en grei rettesnor. Bare å måle fisken mot stanga, og med en del erfaring så lærer man seg ca kondisjon på fisken og kan anslå vekt. Grei å bruke når man skal gjenutsette, noe jeg synes man bør gjøre med stor fisk. Om jeg skal ta en matfisk, så er det som regel fisk på rundt 600-800g i god kondisjon som tas, eller fisk som er kroket dypt. Det er heldigvis sjelden de større fiskene er kroket dypt. Sitter som regel i ytre halvdel av munnen og kroken er som regel lett å fjerne. 

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli spennede dager nå som vannet klarner opp og synker, har man muligheten da, så bør man bruke den og komme seg ut. Jeg har dessverre ikke mulighet...

Var en liten tur i dag og fikk en del mindre fisk, men store dønninger og en del vind gjorde det vanskelig å holde kontakt med lina. De jeg fikk tok ganske dypt etter ganske lange pauser på en fargerik reke. 

Fant også denne krabaten liggende i vannkanten. 

 

20181202_130046.jpg

  • Forvirret 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trodd at det er snakk om en nise. Dette er den andre jeg har sett i høst. Begge har vært døde, den ene delvis oppspist, og denne nå i dag. Flotte dyr, som jeg har vært så heldig å se stimer av ved e par anledninger.

Skal kontakte han du linker til Rolv, tilfelle det skulle være av interesse for dem.

Kysten er fascinerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niseskrotten lå der enda på lørdag, litt oppspist, men fortsatt ganske intakt. Nise er ganske vanlig i fjorden, så de va ikke veldig interessert i disse. Ser de fra tid til annen, og det er et flott syn. 

Ble noen få timer på lørdag, med en lett stang, bygget på en 8,6 fot cts affinity M klasse fem. Denne passer veldig godt med slxi fra barrio i klasse 6. Utrolig lett kombo, og veldig gøy å gå med når det er litt rolige vindforhold. Og de var kanskje litt for rolige..? Det var bra liv første timen og da fikk jeg fem eller seks stk, med største på 0,9. Det var bra med liv så lenge det var strøm i vannet, og alle tok på den lysebrune. Stømmen dro veldig godt, og så fort den avtok så ble brisen borte og fisket døde ut. 

Kysten er kledd med snø og tar seg vedig godt ut også med hvit kappe.

 

20181208_131038.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Årets første tur i sjøen i dag, starta på godplassen, men der var det dødt og bikkjekaldt. 

Dro 25 min sørover for å scoute ut ett nytt sted. Stor temperaturforskjell på de 2 stedene, fra minus 6 til pluss 1 grad gjorde turen langt mer behagelig på nytt sted. Ble en fisk i håven og en mistet rett før håving. Den første en sølvblank tass på cirka 300 gram den andre anslått til i underkant av kiloen.

Årets første ørret 12 januar. Fornøyd med det!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Selv har jeg hittil i år ikke vært ute en eneste gang, men nå som værmeldingen viser en del grader + og det kanskje skal holde seg varmt en stund, så er det kanskje håp om at det bringer vanntemperaturen opp et par grader. Er ikke mye som skal til før det blir litt mer liv. Nå i en grad i minus så er det vanligvis ganske blytungt. Man skal treffe bra, men fisken går ofte i stim og har korte perioder hvor de er inne for litt foring så treffer man riktig sted til riktig tid, så kan man få litt fisk på kort tid, før man å lete videre.

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yr melder konsekvent nå om lovende kystfiske. Jeg ser med stor optimisme på ikke førstkommende, ikke neste, men DEN helga. Hadde vært tidligere selvsagt om kalenderen hadde tillatt det. Skuldrene er over øra. Forventningene har aldri vært høyere. Jeg kan ikke løpe fortere rundt meg selv enn jeg gjør nå. Må binde noen lopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fluene det stort sett går i nå for min del er hvit jiggy (med kulehode ikke epoxy/uvlim og cone)/den lysebrune, rosa + orange små reker og lopper og grå frede.

Kommer langt med noen fargerike litt store lopper type dubbing og krok... Husk innimellom å ni-dra det du klarer med begge hender selv med ei lita loppe, selv i iskaldt vann;)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisveis! Årets første sjøørret-tur for min del, vinteren har vært hard så langt i nord... Men kan fortsatt konstatere at når yr melder vind fra venstre mot høyre på gromplassen, kommer den i 9/10 tilfeller fra høyre. 2-3 m/s kan fortsatt multipliseres med 3, og gamle kastefeil er ikke blitt bedre, selv om jeg har fått en vinter til under belte(stedet) med nitidige studier av amerikanske kasteguruer på youtube. Med andre ord et kjærkomment gjensyn med sjøørretfisket. Mistet to småtasser og det eneste foto-minnet ble, som vanlig, av stanga. 

FAE623B1-F63F-484D-B73F-3955FFDFB589.jpeg

Endret av Jonas Eilertsen
Skriveleif...
  • Lik 4
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, RolvS skrev:

Hvor langt ligger isen i Oslofjorden nå? Antar det er isfritt fra Oskarsborg? Spør for en venn.

Stort sett isfritt bortsett fra i brakkvannsområder, for eksempel innerst i Bunnefjorden, i Hallangspollen osv. Var en tur ved Oscarsborg i dag, ingen antydning til is.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å prøve å unngå områder som drenerer veldig mye smeltevann ut i fjorden da dette drar ned temperaturen. 

Selv om det heter seg at grunne rolige sørvendte bukter er verd å oppsøke, så kan det være mot sin hensikt pga smeltevannet om nok av det renner ut i bukta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk montert opp SØ stanga igjen etter at jeg knakk en stangdel på sist tur.

ble en liten tur etter jobb, ganske farget vann og akkurat passe med vind, litt solgløtt innimellom og 6 plussgrader. Deilig! 

Ble 2 små samt noen lugg av noe som kjentes større ut,samtlige helt inn mot land og på lazer shrimp. Blir ny tur på fredag!

 

1341EFF7-C60C-4661-A363-8E225B5B8466.jpeg

E4CA0BAB-8F68-4C4A-862B-88870EC94A91.jpeg

Endret av Feskbaill
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tur i god været i dag, 40 årslag i går og form deretter, men klarte å karre meg ut i til sjøen likevel.

lavvann og blikkstille, var steindødt i de 2 første timene før det var fisk som begynte å vake. Tror Jeg klarte å skremme fisken med å kaste for nært da vakinga ga seg, så var det dødt i en halvtime til, vurderte å gi meg, bytta til vaskebjørn og da satt det 2 fisk på 2 kast. 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...