Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Huff, sjøørret fiske er en vanskelig sport til tider! Nå har jeg banka flua i gjennomsnittlig 4 timer, 6 av de siste 10 dagene, saumfara flueboksen gang på gang uten en eneste landa ørret. Har hatt noen slag etter flua, men ingen suksess.

Fikk en stor torsk på en #5/6 stang på Fredag da, liten trøst men.. Blir mye fine turer da, selv om en blir lei av bare de fine turene til tider!

IMG_0154.jpg

Tar turen ut til Tirsdag igjen å håper på bedre lykke da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har startet SØ-sesongen.  Hadde en flott tur i stille vær og sol langs de ytterste svaberg i dag.  Brukte hele dagen, og det ble tid til en liten lur, kaffe på primus og mye glaning på en speilblank overflate.  Resultatet ble 7 små og blanke SØ, samt 1 makrell.  Jeg vandret over et ganske langt strekk, og fikk jevnlig fisk, men som sagt var de alle små.  Ingen over 400 gr.  Lurer på hvor de store gjemmer seg - kanskje de er inne i fjordene? Inspirert av fluevalg-teoriene her på forumet bestemte jeg meg for å skifte flue mellom hver fisk.  Det endte altså med 7 fisk på 7 fluer - Runar's reke, Runar's Deciever - chartrouse, teppesild, hvit wolly uten glimmer, liten lite dressa sild, hvit zonker og en blå og hvit clouser.  Jeg tok 4 av fiskene til middag, og samtlige hadde spist det jeg tror var brisling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har startet SØ-sesongen.  Hadde en flott tur i stille vær og sol langs de ytterste svaberg i dag.  Brukte hele dagen, og det ble tid til en liten lur, kaffe på primus og mye glaning på en speilblank overflate.  Resultatet ble 7 små og blanke SØ, samt 1 makrell.  Jeg vandret over et ganske langt strekk, og fikk jevnlig fisk, men som sagt var de alle små.  Ingen over 400 gr.  Lurer på hvor de store gjemmer seg - kanskje de er inne i fjordene? Inspirert av fluevalg-teoriene her på forumet bestemte jeg meg for å skifte flue mellom hver fisk.  Det endte altså med 7 fisk på 7 fluer - Runar's reke, Runar's Deciever - chartrouse, teppesild, hvit wolly uten glimmer, liten lite dressa sild, hvit zonker og en blå og hvit clouser.  Jeg tok 4 av fiskene til middag, og samtlige hadde spist det jeg tror var brisling.

Du prøvde ikke reke da?

Selv om du sikkert hadde fått på det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har startet SØ-sesongen.  Hadde en flott tur i stille vær og sol langs de ytterste svaberg i dag.  Brukte hele dagen, og det ble tid til en liten lur, kaffe på primus og mye glaning på en speilblank overflate.  Resultatet ble 7 små og blanke SØ, samt 1 makrell.  Jeg vandret over et ganske langt strekk, og fikk jevnlig fisk, men som sagt var de alle små.  Ingen over 400 gr.  Lurer på hvor de store gjemmer seg - kanskje de er inne i fjordene? Inspirert av fluevalg-teoriene her på forumet bestemte jeg meg for å skifte flue mellom hver fisk.  Det endte altså med 7 fisk på 7 fluer - Runar's reke, Runar's Deciever - chartrouse, teppesild, hvit wolly uten glimmer, liten lite dressa sild, hvit zonker og en blå og hvit clouser.  Jeg tok 4 av fiskene til middag, og samtlige hadde spist det jeg tror var brisling.

Du prøvde ikke reke da?

Selv om du sikkert hadde fått på det også. :)

Jo.  Reke var valg nr. 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Sorry ;D

Leste feil..

Sulten fisk du har ute for ;)

Nei, den var ikke spesielt sulten i dag.  Den var selektiv.

selektiv? fikk ikke du 7 fisk på 7 forskjellige fluer...? det kaller ikke jeg selektiv fisk, men sulten fisk.

Når jeg må bruke 7 ulike fluer for å få 7 ulike fisk er vel fisken ganske sær og selektiv?  Det er vel selve definisjonen på selektiv fisk - at man ikke kan bruke hvilken flue som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Sorry ;D

Leste feil..

Sulten fisk du har ute for ;)

Nei, den var ikke spesielt sulten i dag.  Den var selektiv.

selektiv? fikk ikke du 7 fisk på 7 forskjellige fluer...? det kaller ikke jeg selektiv fisk, men sulten fisk.

Når jeg må bruke 7 ulike fluer for å få 7 ulike fisk er vel fisken ganske sær og selektiv?  Det er vel selve definisjonen på selektiv fisk - at man ikke kan bruke hvilken flue som helst?

Hmmmm, nå skjønner jeg ingenting Lillevann, hva har skjedd...7 forskjellige fluer??  Hvor er prinsippene ??

:) :) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Sorry ;D

Leste feil..

Sulten fisk du har ute for ;)

Nei, den var ikke spesielt sulten i dag.  Den var selektiv.

selektiv? fikk ikke du 7 fisk på 7 forskjellige fluer...? det kaller ikke jeg selektiv fisk, men sulten fisk.

Når jeg må bruke 7 ulike fluer for å få 7 ulike fisk er vel fisken ganske sær og selektiv?  Det er vel selve definisjonen på selektiv fisk - at man ikke kan bruke hvilken flue som helst?

Haha  ;D Her snakker vi om "dra av seg håret" fisk. Er nok ikke mange som hadde klart å finne alle de 7 riktige fluene på en ettermiddag ;)

Skal jaggu ta meg en tur selv etter sø en dag. Når vakingen i vannene har gitt seg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kaller det ren tilfeldighet. fisken var garra ikke selektiv på de fluene du tok de på. det var bare fluene som ble presentert for fisken der og da. er fisken sulten, så tar den. 7 forskjellige fluer viser jo bare at fisken spiser det meste som rører på seg i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kaller det ren tilfeldighet. fisken var garra ikke selektiv på de fluene du tok de på. det var bare fluene som ble presentert for fisken der og da. er fisken sulten, så tar den. 7 forskjellige fluer viser jo bare at fisken spiser det meste som rører på seg i vannet.

Nå var det sikkert det Lillevann mente også, at fluevalget ikke er så viktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kaller det ren tilfeldighet. fisken var garra ikke selektiv på de fluene du tok de på. det var bare fluene som ble presentert for fisken der og da. er fisken sulten, så tar den. 7 forskjellige fluer viser jo bare at fisken spiser det meste som rører på seg i vannet.

Jeg synes jo det er litt trasig å høra at mine fisker ikke er selektive, men biter på alt, mens deres fisker er så selektive at det kreves mye kunnskap og lang erfaring for å lure dem.  Jeg har jo lest alt om mønster og varianter her på denne tråden, så det er jo tydeligvis ikke enkelt å lure fisken.  Når jeg får fisk på spesielt utvalgte mønstre er det plutselig ingen sak å få SØ.  Det tenderer mot mobbing.  Synes det er stygt å hevde at jeg kun fanger de dumme eller sultne fiskene.  Etter min oppfatning brukte jeg nøyaktig riktig flue hver gang, og det er ikke mindre enn en bragd spør du meg.  Her snakker vi både feeling og intuisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...