Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Har hatt et par-tre turer i det siste, forrige søndag var vi i Larkollen-traktene, fisket fra grålysning og en god økt utover . Alle hadde føling med fisk, men det endte med med en liten flis innom land. Etter mange timer uten å kjenne en drit, smalt det plutselig på hos meg, det var ingen liten fisk, men den slapp like fort som den satt. Kastet ut umiddelbart, og hadde konstant napping i flua på vei inn. Sjekket flua, og mistanken var riktig; kroken knakk i det første hogget.

Dette var en litt rusten rekeflue, som jeg etter endel overveielser valgte å ta med, til tross for at jeg aldri bruker rustne kroker. Sjekket at krokspissen ikke var sløv, og tenkte ikke på muligheten for at kroken kunne knekke.

Nå vet jeg bedre. Denne flua var den siste i en lang rekke jeg hadde tæsja denne dagen, det er lett å ty til fluebytte når dagen blir lang uten særlig kontakt med fisk, da kan en alltids bruke litt forskjellige approacher og teknikker mens man holder på.

På torsdag ettermiddag bød muligheten seg til litt fisking igjen, og en kompis og jeg drusa ut til Svelvik-traktene hvor det er et flott rev som en eksil-Oslo-kompis skryter av. På dette revet sto tre voksne og tre unge gutter og dengte - noe skuffende for oss, men vi stilte oss opp i vika nedenfor. Jeg fikk en flott fisk på 43 cm.

IMG_0423.jpg

Sesongen er i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en kjapp ettermiddagsøkt i dag. Er ikke mye fiske man rekker før sola går ned om dagen, men kom ut til nærmest blikk forhold. Fisket av en marbakke med Runars Deceiver uten at det virket fristende for sølvtøyet. Så brislingstimer ble jaget drøye 100 meter lenger ute, men det stilnet og vinden økte. I tillegg begynte floen å bygge seg opp.

Gikk over til hvit clouser med striped bass intermediate. Rekker knapt å ta et kast før Knut peker ut på et vak snaue 5-6 meter fra land. Begge legger flua i samme vakringen og to inntrekk senere sitter det en blank og knallsprek kilos i andre enden av lina. Sorry Knut, den var egentlig din  :rolleyes:  Sølvblank og feit. Neste kast smeller det til igjen. Fisken går rett til vers og denne gangen var dei ei real purke som tok rennafart og smalt på. Hadde jeg ikke sett den i spranget så hadde jeg tippet bass. Makan til lokomotiv! Ga en knallfin fight og kjørte den hardt, så det var en friskus som ble med på et bilde (takket være den eminente fotografen Knut).  ;D

Ble to SØ til på meg etter purka, begge gytefisk så de fikk slippe å være linselus. Forøvrig 6-7 lus på kilosen, purka hadde ingen som jeg kunne se. Gytefiskene kikket jeg ikke på og kroket dem av i vannkanten.

Takk for en knallbra tur Knut!

Neste gang er det din tur  :)

[attach=1]

Grattis!

Var etterlengtet den der kan jeg tenke meg! Får jeg fri blir det Sandefjord til helgen! Sees kanskje der?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går desverre ikke grunnet indirekte restriksjoner på overnevnte rettningslinjer vedrørende opphavsrett til forumrelatert virksomhet og diverse fritidsaktiviteter utenom ffs med involverte fra begge parter jfr. paragraf 3,2 (2. ledd).

Men det hadde vært hyggelig da :)

Mvh.

Juristen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går desverre ikke grunnet indirekte restriksjoner på overnevnte rettningslinjer vedrørende opphavsrett til forumrelatert virksomhet og diverse fritidsaktiviteter utenom ffs med involverte fra begge parter jfr. paragraf 3,2 (2. ledd).

Men det hadde vært hyggelig da :)

Mvh.

Juristen

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Var en tur med Lars T og Knut S. Tok to Lyr på teppesild i chartreuse og hvit. Den første tok når jeg ventet på at fluen skulle synke. Den andre tok helt ved land. Bra action i kveld. Tusenvis av småfisk nært land. Vi så en del stor ørret som jaktet typ 150 m ut.

Takk for bra tur Lars T og Knut S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur med Lars T og Knut S. Tok to Lyr på teppesild i chartreuse og hvit. Den første tok når jeg ventet på at fluen skulle synke. Den andre tok helt ved land. Bra action i kveld. Tusenvis av småfisk nært land. Vi så en del stor ørret som jaktet typ 150 m ut.

Takk for bra tur Lars T og Knut S.

Veldig bra tur Fred. Du gikk desverre glipp av de største sprutvakarmageddon der ute, et fett syn! Synd det begynte å blåse opp igjen i skumringen, ellers så tror jeg vi kunne opplevd det enda nærmere land. Vi får prøve å ta en tur ut til snart igjen. Jeg drar ihvertfall ut i morgen ettermiddag. Nå har det vært tre dager med mye action ;D

Mistet en fin kilosfisk før dere kom, men dere tror jo ikke noe på meg uansett 8);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin tur gutter :)

Tror på deg Knut, og du mistet enda en da vi var der. for min del ble det to lugg på en SF Deceiver, men hele moroa var å se purker som fossjaget sild lenger ute. Fyttirakkern for noen griser som gikk der! Flere fisk som må ha vært på 2-3 kg, så det var heftig! :) Moro at høstfisket virkelig er i gang! Gleder meg til neste tur  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rakk en liten tur mellom levering i barnehage og jobb i morges. Det er jo et pluss med denne tida at man rekker tre kvarters fiske rett ved soloppgang og alikevel kan være på jobb før klokka ni  :)

Flotte forhold i dag og jeg hadde følgefisk etter pattegrisen ganske raskt.

På de neste kastene lugga det litt før det røkka til. Etter en kort fight landa jeg en fin rakker og noterte ny pers i Bunnefjorden på 1.2 kg.

[attach=1]

[attach=2]

post-3906-13949882917963_thumb.jpg

post-3906-13949882918318_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Pistus!

Jeg kom litt i dytten etter Jeløytreffet.  ;)

Måtte ut på en ettermiddagstur også, denne gang på Oslofjordsiden. Nå var det litt mer utfordrende. Hadde mye følgefisk etter flua, men fisken ville bare snuse på den. Jeg forsøkte 6-7 forskjellige fluer i diverse størelser og farger. Det snodige var at hver gang jeg byttet flue så hadde jeg etter en (en gang faktisk to samtidig) fisk umiddelbart, men etter dette viste de liten interesse for flua.  ???

Variasjon i inntrekket gav ingen resultater.

Mulig jeg skulle testet flyt og hvit WB ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Pistus!

Jeg kom litt i dytten etter Jeløytreffet.  ;)

Måtte ut på en ettermiddagstur også, denne gang på Oslofjordsiden. Nå var det litt mer utfordrende. Hadde mye følgefisk etter flua, men fisken ville bare snuse på den. Jeg forsøkte 6-7 forskjellige fluer i diverse størelser og farger. Det snodige var at hver gang jeg byttet flue så hadde jeg etter en (en gang faktisk to samtidig) fisk umiddelbart, men etter dette viste de liten interesse for flua.   ???

Variasjon i inntrekket gav ingen resultater.

Mulig jeg skulle testet flyt og hvit WB ??

Samme sak for meg i går ingen napp bare følgefisk. Nordavind må virke på fisken som når vi har omgangssyken, ekke gødt med burger da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Pistus!

Jeg kom litt i dytten etter Jeløytreffet.  ;)

Måtte ut på en ettermiddagstur også, denne gang på Oslofjordsiden. Nå var det litt mer utfordrende. Hadde mye følgefisk etter flua, men fisken ville bare snuse på den. Jeg forsøkte 6-7 forskjellige fluer i diverse størelser og farger. Det snodige var at hver gang jeg byttet flue så hadde jeg etter en (en gang faktisk to samtidig) fisk umiddelbart, men etter dette viste de liten interesse for flua.   ???

Variasjon i inntrekket gav ingen resultater.

Mulig jeg skulle testet flyt og hvit WB ??

Pleier ofte å kunne ha hell med absurd raske to-hånds intrekk (nesten så flua bryter overflaten) og lange pauser for så å sette full fart på flua igjen i slike situasjoner, tar ofte i/ rett etter pausen...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...