Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

hvit + oliven, oransje og chartreuse. rosa og blå er tilleggsfarger, men veldig gode.

mitt valg for farger her er basert på egne erfaringer. de tre fargene har uten tvil fanget mest fisk for meg.

når du først binder opp så må du ikke glemme helt hvit med flash. killer! ;)

Helt enig dilla. Er nesten fristet til å ta med rød, men orange gjør en god figur i dens fravær  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg først er i gang med bindespørsmålene og det er så mange som hjelper til her nå så tar jeg resten jeg lurer på med det samme:

1: Vil dette være en ålreit flash å bruke her? White Pearl i såfall?? http://mmfiske.no/?ItemID=1622

2: Er det noen vits i å ha BÅDE clousere og jiggyer i boksen? Det er da stort sett samme flua bortsett fra bitte litt annerledes hode/fortyngning? Hvis det ikke er noe point med begge: Hvem av dem ville DU valgt?

3: Når/om jeg skal kjøpe Coneheads kan jeg velge mellom small, medium og large. Bør det kjøres Large her?

4: Når/om jeg skal kjøpe dobbelt-øyne-dingser til clousere (eller "dumbelles" som han jeg skal kjøpe dem av kaller dem), bør disse kjøpes i small, medium eller large? Her er det vel enda viktigere å få riktig størrelse enn med coneheads'ene, for her vil vel også vektene være svært forskjellige.

Så bare jeg få svar på dette nå så skal jeg nok la dere få være i fred en liten stund igjen ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 - den flashen er helt perfekt. bruker den faktisk selv også i tillegg til en del andre flash varianter.

2 - litt smak og behag. jeg har begge variantene. fordelen med jiggy er at du kan binde den med eller uten blyfortyngning. clouser er samma tyngden uansett på en måte. jeg ville gått for begge variantene, men måtte jeg ha valgt så hadde jeg gått for clouser fordi den er billigere i drift med tanke på at du slipper og kjøpe epoxy, samt det at du må holde på en god stund med liminga på fluene. dette tar tid, tro meg. clouser er betydelig enklere på den måten. nå har jeg gått til anskaffelse av clear cure goo lim som gjør jobben med jiggys betydelig enklere, men det koster litt pæng og investere i.

3 - dette kommer veldig an på strs på flua og kroken. spør du meg så er det greit og ha litt av hvert. jeg bruker medium og large.

4 - jeg bruker kun medium på dumbelles. dette er den perfekte allround strs.

håper dette hjalp til med og gjøre deg et hakk klokere ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg først er i gang med bindespørsmålene og det er så mange som hjelper til her nå så tar jeg resten jeg lurer på med det samme:

1: Vil dette være en ålreit flash å bruke her? White Pearl i såfall?? http://mmfiske.no/?ItemID=1622

2: Er det noen vits i å ha BÅDE clousere og jiggyer i boksen? Det er da stort sett samme flua bortsett fra bitte litt annerledes hode/fortyngning? Hvis det ikke er noe point med begge: Hvem av dem ville DU valgt?

3: Når/om jeg skal kjøpe Coneheads kan jeg velge mellom small, medium og large. Bør det kjøres Large her?

4: Når/om jeg skal kjøpe dobbelt-øyne-dingser til clousere (eller "dumbelles" som han jeg skal kjøpe dem av kaller dem), bør disse kjøpes i small, medium eller large? Her er det vel enda viktigere å få riktig størrelse enn med coneheads'ene, for her vil vel også vektene være svært forskjellige.

Så bare jeg få svar på dette nå så skal jeg nok la dere få være i fred en liten stund igjen ;D

Bare å spørre i vei :) Svarene kan bli litt forskjellige, men her kommer mine synspunkter uten at det skal være en fasit.

1: Jeppsi Pepsi :) Er den jeg bruker :)

2: Njaei, egentlig ikke, men  clouserne har vekten liggende under kroken, mens den ligger mer jevnt fordelt bak krokøyet på jiggy. Kan det skape en mer markant dykkende gange? Sikkert ikke nok til at det har noe å si. Bryr fisken seg? Tviler, men jeg har begge deler i boksen, men kan dessverre ikke påstå at jeg tror det har noen betydning. Svaret her vil bli todelt: Av forfengelighet: Ja. Praktisk fiske: Nei  ;D

3: Jeg kjører medium på Scierra tactial trout saltwater Str. 8 og 6. Da legger jeg noen runder bly i hodet og fyller med Clear Cure Goo (el. epoxy/tilsvarende). Da blir de veldig fortunge, og dette er en smakssak, men for min del liker jeg at de har en markant gange i vannet.

4: Her kjører jeg medium og large om hverandre. Medium burde holder lenge, men binder de aller fleste på large :) Men det er nok mer en smakssak. Som nevn er jeg litt tilhenger av at når man skal tynge ned denne typen fluer så gjør jeg det skikkelig  ;D Dumbbells fås også i forskjellige farger, så du kan godt være litt "Jan Thomas" dersom det er ønskelig å ha matchende farge på øynene som overvingen  ;D:D

Sikkert andre som har noen synspunkter her også ;) Som nevnt er dette mine preferanser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper dette hjalp til med og gjøre deg et hakk klokere ;D

haha! Dævven dilla. Dette er kvelden for forsonelse og fred! Moro å se at vi har nesten like synspunkter her også! :D Fikk selvsagt opp advarsel på at du hadde publisert i det jeg skulle svare, men gikk over først nå og kan ikke annet enn å flire  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere begge to. Litt av en ressurs detta forumet her! Detta hjalp til å gjøre meg nesten tre hakk klokere faktisk, så nå trur jeg jaggu jeg veit det jeg trenger å vite før jeg skal svi av enda litt penger på hår og sånt annet tull som jeg for et år siden ikke hadde giddi å ta i mot om jeg hadde fått det gratis engang.. :rolleyes:

God helg, folkens!

+ skitt fiske og ikke minst lykke til med fingrene til dem som skal ut i helga! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare hyggelig og kunne hjelpe til, magnus.

LARS: hehe, ja dette var mange like synspunkter ;D

vi er jo tross alt begge ivrige sjøfiskere, så vil si det er ganske naturlig at vi deler mye av det samme innen smak på det området. cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yr har skiftet mening, mens storm fortsatt er optimister og melder -2.... Jeg har skaffet barnepass noen timer, så fiske blir det okke som.....hvis jeg finner noen områder uten is >:( Tar en tur ut nå for å sjekke isforholdene her i indre oslofjord...har ikke helt trua merker jeg :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Tony!- var bitende kaldt, vel ikke mer enn -12 her....Tok turen ut, og det ser bra ut med tanke på åpent vann! Fornebu og utover er så og si isfritt,

Slush rundt Lysaker :( Men herlig stemning med frostrøyk fra fjorden og lav sol...At jeg også så to fisk som var oppe og jaget dempet ikke akkurat fiskelysten.

post-4169-1394988418283_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innsats! Dette var kult- selvom det naturligvis vil være noe mindre is inne i havnområdet enn ute på de grommeste ørret plassene.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Ja det vil jo det, men det gir et visst bilde over isstatusen. De fleste kjenner til de lokale forholdene der de fisker og vil si: "aha...ligger isen der inne nå, så kan jeg bare glemme å reise bort til lurevika i hvert fall".

Legg som sagt gjerne til flere linker så hjelper vi hverandre i vinter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt å samle webcams fishking1 :) Takk!

Var en tur ute i dag. Deilig å høre snøen knitre under skoene, se frostrøyken ose rundt seg og høre isen knaker, mens sola knapt gir fra seg noe varme der den ligger lavt over horisonten. Da er det faktisk verdt å fryse litt, for vinterlandskap er ikke å forakte når den viser seg fra en fin side. Det var -14 i lufta og et par sekundmeter fra nordøst. Fiskeplassen var heldigvis mer enn fiskbar :)

[attach=1]

[attach=2]

Skal selvsagt innrømme at kulda reiv litt i nesebora og kjapt fant veien gjennom de tynne hanskene, men så lenge man har noen gode varmelommer og tok gode pauser mellom kastene så gikk det faktisk overraskende greit. Lå litt is inne ved land, men fikk vadet meg ut i badekaret og fikk fisket av grunna foran marbakken. Snøret (Striped bass) er knapt dugende i plussgrader, så det var mildt sagt en utfordring (og passe non chalant av meg å ta med når jeg visste at det kom til å bli slik) å få strukket ut lina i kastene når det var som å trekke i en springfjer. I tillegg var det så vidt snøret la seg i kurven #$/&%#"/!&$%!"  ;D

[attach=3]

Når det i tillegg iser i ringene etter få kast så skjønner man at dette kom til å bli en relativt kort affære, men det er ikke verre enn å dyppe stangringene ned i saltvannet så er all is borte på sekunder :)

[attach=4]

Etter litt småplunder så var jeg i gang med å fiske av flata bak marbakken, og svaret lot ikke vente på seg. Kontant hogg og rett til vers! Faktisk 5-6 ganger gikk den opp i kulda. En vakker blankis (kilosfisk) varmet langt inn i sjela og alt kødd med lina var glemt ;) Den blanke fruen fikk svømme videre for å varme meg en ny vinterdag :)

[attach=6]

Det krever litt mer å dra ut i kaldt vær, men så lenge man kler seg godt og bruker god tid på å holde varmen i henda så er det ingen unnskyldning til å forme sofaen :)

Forhåpentligvis blir det ny tur i morgen. Da med snø og fire-fem grader varmere   :)

En stk. nedpakket fisker

[attach=5]

PS: Får unnskylde kvaliteten. Det er bare noen mobilbilder. Speilrefleksen gadd jeg ikke tukle med nå :)

post-3598-13949884217779_thumb.jpg

post-3598-13949884218019_thumb.jpg

post-3598-13949884218416_thumb.jpg

post-3598-13949884218786_thumb.jpg

post-3598-13949884219225_thumb.jpg

post-3598-13949884219836_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fortjente du Lars!! Skal prøve meg en liten tur i mrg,fisket jo hele fjor vinter igjennom,2-3 turer i uka..litt mer å gjøre på jobben nå,men må starte vinterkjøret"i mrg.Er en fordel å fiske jevnlig med hensyn til å venne seg til vann og vind(selv om jeg jobber ute hele året,er det ikke med vann på henda i vind og sno...) 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige kommentarer gutta :)

Får håper jeg får til en tur i morgen, men nå skal få stryke over skjorta og komme meg på julebord, så får vi ta ett skritt av gangen (bokstavelig talt) i morgen  ;D

Swede: Ruth aka Knut S sitter nok hjemme godt innpakket i mogenkåpe med beina i fotbad  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...