Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Fikk mæ en kvelds tur i dag med Micke. Det var ikke så kaldt men det blåste mye og var kaldt på fingran. Fin tur ble det likevel selv om æ ikke fikk noe.  :D

Nå skal æ spille fiskespillet for de som ikke har noe å gjøre. Drikke konjakk så krupe i sæng  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg var i Sør Afrika i forrige uke - bestilte jeg en ny snelle til sjø-ørreten - for sol og sommer gjør man jo fiskehungrig  :D.

Men hutte-tu!!!!!!!!!!!!

Det var såvidt flyet kom ned (etter andre forsøk) - og her sitter jeg.

Det er iskaldt ute - og ikke noe som gir meg lyst til å fiske.

Så cognac`en - tiltredes  :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden dør jo helt ut i kuldegradene uten toggi :'(

Så i får vel ta i ett tak å skrive noen rapporter vi andre da.

Har vært ute en god del uten noe fisk.

-10 til 20 kuldegrader gjør det vanskelig. og med 3 grader i vannet skjønner jeg ikke hvorfor jeg egentlig gidder.

klart, lavt vann. frossene fingere. stiv line. kamera som ikke tåler gulda. you name it.

post-4210-13949884695859_thumb.jpg

post-4210-13949884696336_thumb.jpg

post-4210-13949884696954_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at noen fyller forumet i denne istiden. Er på hjemtraktene i Valdres, med ned mot 28 kalde. Kona har faktisk åpnet vinduet til soverommet....ligger under dyna og skriver.

Tenker på alle de fine turene jeg hadde med Toggi. Familie og jobb gjorde at jeg på langt nær fikk reist ned så ofte som jeg ønsket. Kona er snill med turer, så det var ikke det det stod på. Men man føler uansett at man har et ansvar hjemme.

Uansett. Turene til Torgeir var alltid et høydepunkt. Fiskemessig, og fordi han var en utrolig god venn. Han ga alltid bort de aller beste plassene. Ga meg råd om snøre, fluevalg, kasteteknikk og mye annet. Torgeir retta ut bakslengen min. Etterhvert begynte jeg med fluebinding, og følte at jeg heldigvis fikk bidratt litt tilbake på den måten. Han var en drøm å binde fluer til. Alltid takknemlig og positiv. Eneste gangen han virket litt skeptisk, var da han fikk sine første teppesild. "Skal fluene være så store da?", spurte han tvilende. To dager senere ringte han:" Nils, de teppesildene er helt syke!! Jeg føler at all fisken i hele bukta ser flua mi!! Det er helt rått!!". Selvfølgelig hadde han tatt Bass på de og! Det ble mye teppesild etter hvert. Favoritten hans var hvit og rosa i krok str. 2.

Jeg husker veldig godt en tur på Mølen. Torgeir stod rett bortenfor meg. Det var fint vær med lett bris fra sørøst, og dønninger som slo mot fjellet. Vi fisket med synk3 og teppesild. Torgeir med hvit/blå og jeg med hvit/rosa. Plutselig hogg det til i stanga hans. Havabboren var knallsterk, og Torgeir hadde null kontroll. Snella hylte, stangspissen var mer ned i, enn oppe av vannet. Etter 3-4 utras var gleden stor hos begge, da fisken ble forsiktig landet og satt ut igjen. Nok en perfekt dag ved sjøen!! Takk for alle de gode minnene du ga meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker også en vintertur til Eidangerfjorden. Vi hadde avtalt møtested. Jeg var tidlig ute, og hadde plassen for meg selv den første halvtimen. Det var litt av et skue som møtte meg nede ved sjøen. Sjøørret som beitet på reke godt innen for kasterekkevidde. Brislingstimer med stor, jagende SØ lenger ute. Av og til så jeg laks på 4-5 kg som avluset seg. Den kom som en sølvblank torpedo opp av vannet, og landet med et stort plask på siden. Sterke opplevelser! Torgeir kom etterhvert, og jeg måtte fortelle han om alt som hadde skjedd. "Velkommen til Eidanger!", sa han med et lurt smil. Dette var hverdagskost!

Vi fisket hele dagen i gjennom. Ved en plass spottet jeg en SØ på rundt kiloen som stod helt rolig ved marbakken. Toggi stod lagelig til på andre siden av bukta. Han kunne ikke se fisken, så jeg måtte "styre" kastet hans. "Der?!" ropte Torgeir. "En meter lenger ut og mot meg!" ropte jeg tilbake. På det tredje kastet var fisken kroket. Den ble tatt på en vakker bjornireke. Flott SØ på rundt kiloen. Senere på kvelden forflyttet vi oss til ny plass. Gradestokken gikk ned mot minus 10. Jeg fikk etter hvert så vondt i hendene pga kulda at jeg måtte gi meg. Torgeir fisket fremdeles like fokusert. Han lot seg overhodet ikke påvirke av den bitende kulden. På vei hjem til Oslo kom det 2 meldinger fra Torgeir om fisk på mobilen min. Var det mulig?!

Dette var nattfiske etter SØ om vinteren. Fiskene tok på tangloppeimitasjon med flytesnøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...