Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hvis man virkelig skal gjøre noe for sjøørreten som monner kan man sette opp oter og mink feller i nærheten av gytebekker. Helt villt hvor mye stor ørret den karn får tak.

Eller forresten, var vel ikke lov det kansje :P

Oter er vel fredet, men ikke mink tror jeg :)

Hei. Mink er vel definert som skadedyr, og kan således jaktes på året rundt.

Imidlertid bør dyreetiske hensyn sette en selvpålagt stopp ved selv minkjakt på våren når de har unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man virkelig skal gjøre noe for sjøørreten som monner kan man sette opp oter og mink feller i nærheten av gytebekker. Helt villt hvor mye stor ørret den karn får tak.

Eller forresten, var vel ikke lov det kansje :P

Oter er vel fredet, men ikke mink tror jeg :)

Hei. Mink er vel definert som skadedyr, og kan således jaktes på året rundt.

Imidlertid bør dyreetiske hensyn sette en selvpålagt stopp ved selv minkjakt på våren når de har unger.

Jeg er enig i det :)

Men det er vel sikkert duket for en debatt om akkurat er der... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D

Litt mer ot fra meg  :)

Husker jeg drev litt med fellefangst i min ungdom. Hadde et par minkfeller og et par mårfeller. Men det jeg syntes var mest vrient var å få måren til å gå i fella. Husker jeg endte opp med noe kjøtt/honning og fella langt ned på treleggen før det gikk i en mår. Ble imidlertid noen røyskatter, og hele felleoppsettinga endte da jeg tok en av bestefars kjære katter...  :rolleyes:;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ja, minken kan være brutal med ørretene i ei elv.  :)

Men det kan fluefiskere og ;D

Denne kom gratis pppray

Men fiskerne hører hjemme der, det gjør ikke minken i Norge... Ferdig scora den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg ikke så veldig interessert i å vite hvem som var først ute med hva, vi er uansett alle sammen "walking talking copy maschines".

Det jeg derimot er veldig interessert i å få høre mer om hvor, når og hvordan dere fisker. Og hvorfor dere fisker som dere gjør...

Skål!

Grunde

Har du Alt om Fluefiske 2011 er det noen sjøørret tips der.  ;D

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke ta etiske hensyn til en art som man prøver å utrydde....Minken er først og fremst en trussel mot sjøfugler da den tar mange egg.

Så jeg tror ikke vi skal ta hensyn til minken når den yngler. Og det tror jeg ikke DN heller har tatt hensyn til.

Oter er en art som hører hjemme her og har en helt annen status.

Kan være lurt med litt kunnskap før det postes i vilden sky!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av dere som syntes ørretfiske blir konstruert og "feil" der den egentlig ikke hører hjemme?

Nei egentlig ikke. Har ikke all verdens til kunnskap rundt temaet, men har du eksempler på at ørreten (innført sådan) har forstyrret eller endret økosystemet på plasser hvor den har blitt introdusert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har den det! Arter som hadde sin naturlige plass i elver osv har jo fått en rovfisk på banen....Dette blir jo også dysset ned da det ikke er i "ånd" med fluefiskere generelt.

Vi er jo liksom naturvernere ikke sant? Og så drar til med å fiske på steder der ørreten ikke har noe å gjøre.

At den trives og blir stor har ikke noe med saken å gjøre.

Jeg er mye mer interessert i å fiske på arter der den naturlig har kommet som fks vår egen røye og ørret. At det er røye i noen vann på sørlandet er interressant og forteller mye om historien og hvordan artene har vandret inn.

Kolonistene som ellers plyndret og drap hadde med seg ørret så de kunne fiske mellom voldshandlingene....Sånn sett er ørreten der vesten er!!!!

Bare lurte jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange eks og i sør amerika var det flere elvelevende fiskearter som var på retur....Ørreten er en rovfisk og har forandret på den opprinnelig økologiske situasjonen bare ved å finnes på disse stedene.

Konsekvensene er ikke alltid så merkbare eller negative for oss, men i og med at naturen slik den er "skapt" og har utviklet seg uavhengig av oss har en egenverdi så er det interresant rent økofilosofisk at såpass få er med på dette.

For meg kjennes det feil at det er ørret på steder den ikke kom naturlig....

Og det har domestisert en natur som engang var ren....nå er det irreversibelt.....Det sykeste er at folk behandler den så skånsomt.

Jeg mener hva faen har en brunørret på NZ å gjøre. Vakre elver har ingenting med ørret å gjøre....Det er elver overalt og tilfeldigvis trives ørreten på NZ. Men den var der ikke først og har fortrengt de stedegne artene.

Alt for at vi skal leke oss----Konsekvensene av det er stort sett bra ....Jeg bare påpeker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så gjør det ingenting at fiskere i tildigere tider satt ut ørret der den tidligere ikke hørte hjemme i det hele tatt, med mindre jeg er helt sikker på hvilke arter ørreten har påvirket der den har blitt utsatt. Hadde alle fluefiskere i hele verden visst det, da tror jeg situasjonen hadde blitt annerledes, ihvertfall for meg!

Marbakken, hvordan vet du at ørreten har endret det biologiske mangfoldet og økosystemene nede i noen elver i sør amerika, selv om jeg vet du har rett? Kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker at alle er så skeptiske til meg for tiden.....sier jeg noe er dere over meg som kråker på en ugle.

Jeg har generelt lest alt jeg kommer over av fiskestoff som er i min interesse....Og jeg husker noe, noe glemmer jeg.

Paradokset er til å ta å føle på.....Tenk etter.....

<<l

Men kjære vene Marbakken. Dette danner ikke mening, ei heller er det noe paradoks. Paranoia er vel heller fremmedordet på P du leter etter.

Jeg spurte fordi jeg oppriktig lurte, og du kommer ikke med noe svar bare nye påstander. Kan godt være at du har rett, og jeg vil gjerne lære. (spesielt med tanke på at jeg drar til NZ om noen uker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde søkt på google for eksakte arter og økosystemer som er forandret.

Men jeg ville ikke tenkt for mye på det, du skal jo ned å fiske stor ørret!

Paradokset er at mange ørretfiskere er ekstremt opptatt av om noen tok en farget fisk, fisker med mothaker osv.....Dette blir komisk.....Tenk litt etter så er du med:)

en liten julenøtt--

No herhttp://www.sciencemediacentre.co.nz/2011/07/05/are-trout-to-blame-for-declining-water-quality/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paradokset er at mange ørretfiskere er ekstremt opptatt av om noen tok en farget fisk, fisker med mothaker osv.....Dette blir komisk.....Tenk litt etter så er du med:)

en liten julenøtt--

No herhttp://www.sciencemediacentre.co.nz/2011/07/05/are-trout-to-blame-for-declining-water-quality/

Det paradokset er jeg tildels enig i.

Kilde, takk! Skal leses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke ta etiske hensyn til en art som man prøver å utrydde....Minken er først og fremst en trussel mot sjøfugler da den tar mange egg.

Så jeg tror ikke vi skal ta hensyn til minken når den yngler. Og det tror jeg ikke DN heller har tatt hensyn til.

Oter er en art som hører hjemme her og har en helt annen status.

Kan være lurt med litt kunnskap før det postes i vilden sky!

Selvsagt skal man ta dyreetiske hensyn, sånn som human avliving, selv om det er skadedyr. DET er jo et dyreetiske hensyn. Avstå jakt på ynglende dyr et annet dyreetiske hensyn. Men HVOR grensen av dyreetiske hensyn skal gå,ja det er et tema for diskusjon. Men at det skal tas dyreetiske hensyn også til skadedyr,ja det er vel de fleste enige i  :) Ser du nyansen her, marbakken?

Så ja, enig at det er lurt med litt kunnskap før det postens i vilden sky  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...