Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hvor i landet er det du fisker guttemann? Det der er like mye tobis som jeg har sett i hele år :D

Egersund, sør i Rogaland. Jeg fisket mest med rosa Pattegris, som overlistet denne tobis-spiseren, men i morgen blir det nok litt mer tobisimitasjoner tenker jeg. Mon tro om jeg ikke tester Marbakken sin superflue.

Ikke for å være kjip, men tror du ikke Pattegrisen er en fin-fin tobisimitasjon i litt større størrelser? ;D

I grå særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet er det du fisker guttemann? Det der er like mye tobis som jeg har sett i hele år :D

Egersund, sør i Rogaland. Jeg fisket mest med rosa Pattegris, som overlistet denne tobis-spiseren, men i morgen blir det nok litt mer tobisimitasjoner tenker jeg. Mon tro om jeg ikke tester Marbakken sin superflue.

Ikke for å være kjip, men tror du ikke Pattegrisen er en fin-fin tobisimitasjon i litt større størrelser? ;D

Ihvertfall de jeg har bundet, henger som tynne slips i vannet- helt seriøst har nok  sikkert fisk oppfattet dem som "lettskadde og easy to catch tobis" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet er det du fisker guttemann? Det der er like mye tobis som jeg har sett i hele år :D

Egersund, sør i Rogaland. Jeg fisket mest med rosa Pattegris, som overlistet denne tobis-spiseren, men i morgen blir det nok litt mer tobisimitasjoner tenker jeg. Mon tro om jeg ikke tester Marbakken sin superflue.

Ikke for å være kjip, men tror du ikke Pattegrisen er en fin-fin tobisimitasjon i litt større størrelser? ;D

Ihvertfall de jeg har bundet, henger som tynne slips i vannet- helt seriøst har nok  sikkert fisk oppfattet dem som "lettskadde og easy to catch tobis" :)

Pattegrisen kan godt minne om en liten fisk ja, det er det som gjør at den ofte er så effektiv på fortommen, det i tillegg så er den jo også en svært god karikatur av en reke. En av de beste synes jeg :)

Men det er svært viktig at den bindes riktig, om den overdresses så vil den ikke puste og leve i vannet. Og da er den ikke bedre enn en Wooly Bugger.

Når den bindes rett så svever den ved stopp i inntrekket ,fibrene sprer seg sakte ut og den blir mer luftig og gjennomsiktig. Det er også svært viktig med stopp i inntrekket. En sjøørret tar ofte en reke i to omganger om det er store reker, den biter ofte reken i to og plukker opp bitene etterpå. Det er ikke naturlig for sjøørreten at en reke stikker som fy om den følger etter. Reken gjøre noen hopp for så å la seg synke. Det er dette fisken "forventer" og den tar ofte helt ukritisk.

For å få det ønskede svevet i vannet så fortynger ikke jeg rekene mine, jeg binder de også svært slanke, det gjelder de fleste fluer. Med færre fibre i hale og kropp så er det lettere for reken å svømme riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet er det du fisker guttemann? Det der er like mye tobis som jeg har sett i hele år :D

Egersund, sør i Rogaland. Jeg fisket mest med rosa Pattegris, som overlistet denne tobis-spiseren, men i morgen blir det nok litt mer tobisimitasjoner tenker jeg. Mon tro om jeg ikke tester Marbakken sin superflue.

Ikke for å være kjip, men tror du ikke Pattegrisen er en fin-fin tobisimitasjon i litt større størrelser? ;D

Ihvertfall de jeg har bundet, henger som tynne slips i vannet- helt seriøst har nok  sikkert fisk oppfattet dem som "lettskadde og easy to catch tobis" :)

Pattegrisen kan godt minne om en liten fisk ja, det er det som gjør at den ofte er så effektiv på fortommen, det i tillegg så er den jo også en svært god karikatur av en reke. En av de beste synes jeg :)

Men det er svært viktig at den bindes riktig, om den overdresses så vil den ikke puste og leve i vannet. Og da er den ikke bedre enn en Wooly Bugger.

Når den bindes rett så svever den ved stopp i inntrekket ,fibrene sprer seg sakte ut og den blir mer luftig og gjennomsiktig. Det er også svært viktig med stopp i inntrekket. En sjøørret tar ofte en reke i to omganger om det er store reker, den biter ofte reken i to og plukker opp bitene etterpå. Det er ikke naturlig for sjøørreten at en reke stikker som fy om den følger etter. Reken gjøre noen hopp for så å la seg synke. Det er dette fisken "forventer" og den tar ofte helt ukritisk.

For å få det ønskede svevet i vannet så fortynger ikke jeg rekene mine, jeg binder de også svært slanke, det gjelder de fleste fluer. Med færre fibre i hale og kropp så er det lettere for reken å svømme riktig.

For faen. Er det ikke bare å fiske i vei?

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsike Tony, denne boken hadde ikke jeg lest, men artig at du sier det, jeg binder ALLTID store reker "to-delt"... En som både svever som en reke og svømmer som en tobis , en lakserosa èn ;)

Selvsagt skal de sveve og dykke...derfro binder jeg reker både med og uten fortynging, ikke mye, bare litt.

Som endefluer på tandemoppsett bruker jeg nesten alltid en litt fortynget utgave ytterst.

Bruker helst tynnere enn tykk fortom for maks bevegelse i fluer, fisker ALDRI med tykkere enn 2x.

(det antar jeg de fleste bruker 2x-3x, men bare slik at det er nevnt, da fortom sjeldent snakkes om...mulig det ikke er sååå viktig, så skal unnlate å fremstå skråsikker :))

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortommen har jeg skrevet om flere ganger :P

Jeg velger en fortom på 12-20 fot, spiss fra 0,17 til 0,22. noen ganger 0,25, men det er sjeldent.

Jeg mener helt klart at man får mer fisk, les sjøørret, på en tynnere fortom.

Og 0,20 spiss på en fortom på 12-14 fot er standard hos meg. På int og synk 1 liner.

Fisker jeg i mye vind, så blir fortommen en del kortere 9 til 12 fot og litt tykkere spiss.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=24466.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortommen har jeg skrevet om flere ganger :P

Jeg velger en fortom på 12-20 fot, spiss fra 0,17 til 0,22. noen ganger 0,25, men det er sjeldent.

Jeg mener helt klart at man får mer fisk, les sjøørret, på en tynnere fortom.

Og 0,20 spiss på en fortom på 12-14 fot er standard hos meg. På int og synk 1 liner.

Fisker jeg i mye vind, så blir fortommen en del kortere 9 til 12 fot og litt tykkere spiss.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=24466.0

ahh..er så godt når all min egen erfaring/kunnskap blir backet up slik Tony, takker :)

(betyr jo ikke qat vi har helt skråsikkert 100% rett...alltid, men nå tror jeg vi er bra samkjørte <<l)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortommen har jeg skrevet om flere ganger :P

Jeg velger en fortom på 12-20 fot, spiss fra 0,17 til 0,22. noen ganger 0,25, men det er sjeldent.

Jeg mener helt klart at man får mer fisk, les sjøørret, på en tynnere fortom.

Og 0,20 spiss på en fortom på 12-14 fot er standard hos meg. På int og synk 1 liner.

Fisker jeg i mye vind, så blir fortommen en del kortere 9 til 12 fot og litt tykkere spiss.

http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=24466.0

ahh..er så godt når all min egen erfaring/kunnskap blir backet up slik Tony, takker :)

(betyr jo ikke qat vi har helt skråsikkert 100% rett...alltid, men nå tror jeg vi er bra samkjørte <<l)

Bra  <<l

Neida, skråsikkert er det aldri!

Men slik fisker jeg ut fra min erfaring om hva som er bra og som fungerer best :)

Kult at du har gjort samme erfaringene, ørret er ørret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute en liten tur i den sydlige delen av larvik. Go trua da været har snudd etter et par blanke turer i kulda. Plass nr 1 var helt død bortsett en mopehjelm som ga meg selskap. Plass nr 2 bar mer preg av været, go sjø og en del vind. Etter 10 min fiske banket det realt til! En sjøørret av size pen rullet seg rundt et par ganger og lina ble slakk!!!!!!! 5 min og jeg har på en 5-6hgs helt inn før den spyter ut flua! Bytter til tan farget semi gris, de to andre tok på rosa. Trekker et par ganger og fisken er der igjen og nok en gang blir lina slakk!!! Uansett moro med flex! Tror kommende uke kan by på litt fangst  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg offisielt passert 30 effektive timer ved sjøen siden forrige gang jeg var borti sjøørret! er det mulig... :/ Og hva er det som driver meg til å gjøre dette? hva er motivasjonen? jo, det er den halvkilos ørreten jeg vet svømmer et stede ute i sjøen, og håpe om at denne en vakker dag fatter interesse for flua mi...  ppcrazyeyes

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nesten aldri tynnere enn 2x. Stort sett går det i 1x. Fangsten har også vært tålig grei denne sesongen. Bedraget ligger ikke i spissen, men i enden av spissen. Bruker man løkkeknute, riktig dresset flue og imiterer gangen på riktig måte så er det ikke 0,03 mm fluorkarbon som avgjør. Men det kan være det den vakre dagen 6kgs ørreten hugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nesten aldri tynnere enn 2x. Stort sett går det i 1x. Fangsten har også vært tålig grei denne sesongen. Bedraget ligger ikke i spissen, men i enden av spissen. Bruker man løkkeknute, riktig dresset flue og imiterer gangen på riktig måte så er det ikke 0,03 mm fluorkarbon som avgjør. Men det kan være det den vakre dagen 6kgs ørreten hugger.

Amen til det  ;) , blir aldri helt klok på det 1x,2x,3x systemet synes alle produsenter har en egen oppfatning av det.

Bruker somregel mellom 0,25 og 0,35 spiss, har tilogmed fått bra på ginklart vann 0,35 og loppe  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå at om dere bruker 0,25 til 0.35 i deres sjøørretfiske, så vil dere gå glipp av mye fisk og mest sannsynlig den på 6 kg også ;D Bedraget ligger i alt fra kastet til snøret, inntrekk, flue og ikke minst fortom. Det er ikke den ene tingen som lurer fisk etter fisk, det er din egen evne til å sette sammen et oppsett som fisker optimalt og din egen evne til å tilpasse deg forandringer i forholdene.

Men fisk gjerne med tykk og kort fortom for min del, det blir jo bare mer fisk til meg da <<l

Bare for å si det, at det er mulig så har jeg trygt og godt landet steelhead på over 3 kg på 0.17 og både sjøørret og laks over 5 kg på 0.20 og 0.22.

Ta å gjør en test med stanga, fest flue i et tre eller stubbe og spenn det hele opp.

Det er utrolig hvor mye spissen tåler før den ryker, og den ryker som regel i skjøteknuten og da betyr det lite hvor tykk spissen er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå at om dere bruker 0,25 til 0.35 i deres sjøørretfiske, så vil dere gå glipp av mye fisk og mest sannsynlig den på 6 kg også ;D Bedraget ligger i alt fra kastet til snøret, inntrekk, flue og ikke minst fortom. Det er ikke den ene tingen som lurer fisk etter fisk, det er din egen evne til å sette sammen et oppsett som fisker optimalt og din egen evne til å tilpasse deg forandringer i forholdene.

Men fisk gjerne med tykk og kort fortom for min del, det blir jo bare mer fisk til meg da <<l

Bare for å si det, at det er mulig så har jeg trygt og godt landet steelhead på over 3 kg på 0.17 og både sjøørret og laks over 5 kg på 0.20 og 0.22.

Ta å gjør en test med stanga, fest flue i et tre eller stubbe og spenn det hele opp.

Det er utrolig hvor mye spissen tåler før den ryker, og den ryker som regel i skjøteknuten og da betyr det lite hvor tykk spissen er..

Jeg har aldri sagt kort fortom tony :) lengden på fortommen synes jeg er viktig å variere etter størrelse/tyngden på flua. Det jeg mener er at 0,03 mm med fluorkarbon er den siste av avgjørende faktorer jeg vil bry meg om.

Noen ting jeg ville brydd meg om FØR jeg spisset meg ned er:

-inntrekk

-fluevalg

-striking zone, som jeg mener du selv har lagt ut link til :)

Jeg er veldig enig i det å lage sin egen totalpakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker på feil side av fjorden om dagen,Gari :P Må ut idag igjen,bakdelen med relativt tøff vind fra syd langs mine kystlinjer" er lite leplasser...må ganske langt syd for å finne de,da Jeløya"s plasser er fulle av slush og is.Men pakker bilen med ved og stenger og durer sydover,den som gir seg er en dritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg offisielt passert 30 effektive timer ved sjøen siden forrige gang jeg var borti sjøørret! er det mulig... :/ Og hva er det som driver meg til å gjøre dette? hva er motivasjonen? jo, det er den halvkilos ørreten jeg vet svømmer et stede ute i sjøen, og håpe om at denne en vakker dag fatter interesse for flua mi...  ppcrazyeyes

Vebjørn!

Vebjørn,

Det står respekt av dette innlegget ditt, mange flere har turer ute og ikke nevner frustrasjonen når timene mellom fangstene går. Synest det er viktig at det formidles at dette er virkeligheten også..selv om jeg synest det er trist for deg, plutselig står du der med glis du også.

Spør disse som legger ut rapporter om 10-12 fisk, om hvilken fluer de bruker, hvordan det er der de fisker, linevalg/inntrekk etc.

Mulig dere gjør akkurat samme tingene, bare du er på "feil" plass...kanskje rett plass om 2 måneder?

Stå på, den kommer snart :)

Takker Pættis for berikende innlegg, sier mer enn fangsten :)...kunne fort vært et intetsigende innlegg om "10-15 blanke...imorgen blir det bedre"...hadde fortalt oss nada ;).

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...