Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Akkurat kommet hjem ifra 2 døgn i telt ytterst på Hvaler,ble 15-16 ørret med de største rundt 1,4kg,alle feite med sild og småbrisling i kjeften,mye jaging på Lørdags morgen,ellers spredte vak igjennom hele helga.Relativ lav vannstand ja,men løsningen på det er å komme seg heelt ytterst i havgapet hvor flo og fjære ikke har så mye å si,mye strøm og kantfiske.Fisken har for lengst etablert seg i de ytterste strøkene,så brakkvann på lite vann har neppe noe for seg...Roger og ut

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kjøpt meg brukt pontong båt her om dagen så imorra må den testes. Håper bare ikke det blir like mye vind som det har vært idag.

Sett meg ut noen områder i det salte vannet der 5 meters grensa går på utsiden av noen skjær. Veldig varierende dybde mellom land å første skjær å neste skjær utenfor den igjen. Tipper det dannes mye strøm der.

Jeg tenker da at streamer express lina bør prøves litt på ettermiddagen om vi ikke ser noe i overflaten. Er det feil?

Vurderer å rigge 2 stenger men usikker om jeg orker.

Tar iallefall med hurtigsynk line i tillegg til fast int.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et veldig bredt spørsmål, men hvordan forandrer ørretens beitemønster, tilholdsområder osv. i tiden fremover? Hva slags byttedyr går det mest i?

nå som det blir varmere og lysere er et bredt (og ufullstendig) svar at nå er det kvelds- og særs morrafiske som er det beste. og fisk raskere og kanskje med større fluer.

(personlig har jeg fått flere fine SØ midt på lyse sommerdagen, på lavvann, på en bitte-bitte liten CDC reke. fasit finnes nok IKKE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur like utenfor Moss traktene i går. Endte en ganske stor flyndre og en halvkilos SØ, som begge svømmer videre. Hadde bundet opp en mørkebrun variant av Vaskebjørn, som var virkelig effektiv. Hadde utrolig mye følgefisk og lugg i flua, men satt dessverre ikke.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heihei, utrolig mye bra som blir skrevet her :-) 

 

Lurte på om du hadde noe tips til stang, snella, fluer for ein nybegynnar innanforbi fluefisket ? (Ville satt stor pris på dette)

Har kjøpt meg utstyr for slukfisking etter SØ, men dette blei gjort meir pågrunn av, at slukfisket er noe eg kjenner godt til! 

 

Har veldig mye erfaring fra sjøfiske, men lite med sjøørett/evt laks. 

 

Generell info

Alder 19 år, fisket foregår på Vestlandet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei, utrolig mye bra som blir skrevet her :-) 

 

Lurte på om du hadde noe tips til stang, snella, fluer for ein nybegynnar innanforbi fluefisket ? (Ville satt stor pris på dette)

Har kjøpt meg utstyr for slukfisking etter SØ, men dette blei gjort meir pågrunn av, at slukfisket er noe eg kjenner godt til! 

 

Har veldig mye erfaring fra sjøfiske, men lite med sjøørett/evt laks. 

 

Generell info

Alder 19 år, fisket foregår på Vestlandet! 

hei! og velkommen til galskapet. vis du legger ut en tråd på salgsforumet eller ønsket kjøpt så får du nok masse hjelp. når det kommer til fiske anbefaler jeg deg og gå tilbake til side 1 i denne tråden. den inneholder helt synsykt mye nyttig informasjon og tips og det meste! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en god stang er guideline lpxe rs #6 (#6 er klasse 6.) snelle er ikke så viktig mener nå jeg. (helt til man får en 10 kg sø og snella går i oppløsning. men en snelle på skitt fiske til rundt 500-1000 kr holder, kjøp klasse 5-7 6-8 eller noe lignende. litt stor er fordel men ikke for stor (klasse 8-10) blir tungt i lengden. 

 

snøre: intermediate er det vanligste, jeg liker godt cortland og snowbee eller airflo. 

 

fluer: pattegris, cdc reker, sildevarianter og jiggyes så kommer du langt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale en Guideline LPXe RS v2 i klasse fem. Den har tjent meg godt på vestlandet. Trenger sjelden tyngre skyts. Den er ganske heavy duty og laget for saltvann.

 

Fluer: Enig med hankFISK, noen reker (store og små) og noen fiskeimitasjoner.

 

Hvis snella er frest, ikke støpt, har du et trygt utgangspunkt.

 

 

Edit: "Heavy duty" er selvsagt relativt, etter denging med klasse syv er dette silkemyk ninja.

 

Edit2: Hvis du er ute etter noe billig kan jeg anbefale Redington. Jeg kjøpte nettopp Tempt til tørrfluefiske og det var jommen mye for pengene (sjekk Nfisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter flere heller mislykkede turer etter brunørreten (grunnet uflaks, feil vær, vind..ja dere kjenner vel til det) bestemte jeg meg igår for å prøve sjørreten.
Dette viste seg å være et lurt valg. Grunnet at jeg er bosatt i Halden, var veien til Sverige kort og valget enkelt.

Vi dro på en plass som er langt ut i skjærgården med salt vann, god strøm i vannet og god tilgang på sild for fisken.

 

Vi kom til fiskeplassen ca 20.30, av erfaring vi tenkte at vi var for tidlig ute. Vi var absolutt ikke for tidlig ute, på 2 kastet fikk kompisen min er smellfeit, jeg gjentar; smellfeit!, ørret på 1,7 kg. Fantastisk kondisjon. De neste 2-3 timene hadde vi et fantastisk fiske. Personlig har jeg aldri vært borti så mye stor fisk på en tur før. Kompisen min endte opp med den nevnte fisken på 1,7, 2 fisk på rundt 1 kg og en mindre på ca 0,5. I tillegg til mange hugg, mistede fisk osv. Han brukte en hvit og oransje jiggy.

Personlig var fluevalget mitt en vaskebjørn #6, og jeg fant fort ut at den fungerte utmerket. Fisket den vel og merke ikke slik den etter boka skal fiskes, men jeg dro den så raskt jeg kunne høyt i vannlaga. Dette fant jeg fort ut at fungerte. Jeg fikk først en SØ på 44 cm, fantastisk fisk som ble sluppet pent ut igjen!!(se bildet)

Etter at denne var landet gikk jeg litt lenger bort, og utenfor et skjær tenkte jeg "der må det ta". På første kastet kjentes det ut som flua mi ble voldtatt, men den satt ikke. Plogen kom etter flua og tok igjen, men ville ikke sitte denne gangen heller. Den ploget fortsatt etter helt inn til land, før den gjorde en sinnsyk "vælving" helt ved beina mine..det var nok drømmefisken som glapp. Jeg fortsatte å fiske på denne konsentrerte, men tydeligvis fantasiske plassen. Rundt det samme området var jeg i kontakt med over 10 fisk, og alle i underkant av kiloen og oppover. Problemet er at jeg ikke fikk de ordentlig til å sitte (må revurdere krokvalget). Jeg fikk to på land, de var begge på kiloen..og som de andre helt utrolig feite og spreke! Fisket gav seg når sola forsvant helt over horisonten, rundt kl 23, da vi egentlig trodde fisket skulle ta seg opp!

Dette var uansett en fantastisk tur, det er så deilig å fiske i sjøen på en nydelig sommerkveld..synd jeg gjør det så sjeldent bare! Så kom dere ut!
Tight lines, Martin

post-4606-0-45520200-1403084652_thumb.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fikk endelig til en tur til fjorden for første gang på lange tider. Dro ut i 8-tiden, hadde ikke noe særlig troa, da vanntemperaturen fortsatt er over 20, så jeg orket ikke stå opp tidligere.

Oppsøkte sterk strøm, og det tok ikke lange tiden før jeg hadde et lugg. Så et til noen kast senere, og så et til.

Bommet skikkelig på tilslaget. Ble stille så jeg flyttet meg, og da tok det ikke lenge før det var et lite lugg med en gang jeg startet inntrekket, satte opp farten, så en liten pause, og der satt den.

Sprek sommerørret i god kondisjon ca 800g. Ga en god fight.

Gikk tilbake for å fiske samme strekker på nytt. Fikk raskt en til, ca 600g, etterfulgt av flere hugg og en

Ørret til på ca 800g. Så tittet sola frem og det ble stille fra ørreten. Horngjelen tok over.

Var en del liv på fjorden, en del aktivitet å se. Fisket et par timer til, men bare horngjel, bortsett fra en liten ørret-tass.

Utrolig godt å komme igang igjen. Hadde regnet med at det var alt for tidlig enda, men heldigvis så tok jeg feil.

Friluftsfjorden!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stille i denne tråden.

Ingen som har noe å melde?

Har ikke hatt tid å fiske i sommer.

Men til helga kanskje, hvis jeg greier å stå opp??

Har vært mye tordenvær av verste sort i det siste men jeg dro ut her om dagen da det hadde lysnet opp litt.

Gikk ut av bilen å da begynte det å buldre igjen. Tok ikke sjansen på å bli grilla så jeg kjørte hjem igjen:(

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...