Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hehe, det er vel et veldig godt spørsmål du stiller. Om vi vet hva som funker tror jeg at jeg vil svare at jeg stort sett vet hva som funker for meg, og gjør det ikke det, så er jeg ganske flink til å variere slik at jeg finner noe som funker.

Er vel ganske individuelt hva som funker. Hadde jeg fisket sammen med deg med en flue du hadde skikkelig tro på, og jeg ikke hadde trua i det hele tatt, så hadde jeg neppe fått fisk, annet enn de dagene det hugget på alt.

Men hva med inntrekk? Hva funker for dere andre.

Det er nok også ganske viktig.

Tror det er viktig å tro på det man driver med, og fiske med høy selvtillit.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 14ogåtteogåtti fluebokser med alt mulig :) Skal love deg at jeg har vært igjennom mye fluer oppigjennom,men etter som årene har gått har jeg gitt faen i det uberstressende "bytte flue etter 10 min,hvis ikke noe skjer greiene",veit at den ene boksen jeg går med nå inneholder det jeg trenger for vår-sommer-høst fisket(men det er ganske maange variasjoner over noenlunde samme struktur i flua..alt ifra tunge wolframhoder til totalt ufortyngede utgaver).Viktig med trua vøttø ;) Senvinter/tidligvår boksene mine er nok ca det samme som dere,lopper-reker-kutlinger etc etc. Når det gjelder inntrekk varierer det ganske mye etter forholdene,moderat ved farget vann,kjappere ved klarere osv.Fisker konsekvent uten kastekurv(har 2 stk hjemme til pynt),kun for å ha muligheten til å variere inntrekket mye mer..Men vi sankker vel kanskje mer om dette på Storsand til helga? Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne vært med til helgen, men har dessverre ikke anledning.

Hadde vært artig og fått diskutert dette over bålet!

Skjønner ikke at du overlever uten snørekurv... Jeg er helt avhengig, men ser poenget mht inntrekk.

Jeg er også der at jeg har en boks med et utvalg som dekker omtrent alle behov jeg hittil har vært ute for.

Hadde en tullion forskjellige fluer før, men har redusert til en dobbeltboks, med 4 sider.

De fleste fluene jeg har er veldig enkle og raske å binde. Men de funker. For meg.

De kombinert med variasjon i inntrekk og litt uortodoks fantasi når det kniper litt, gjør at jeg føler meg godt rustet.

Om jeg begynner å skifte flue ofte, da har jeg mistet trua på det jeg driver med, og da er det bedre å avslutte, og dra hjem å binde noen fluer, eller bygge stenger i stedet.

Men veldig vesentlig det med inntrekk føler jeg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble fisketur i dag. Første stedet jeg var, var det bare en følgefisk som hugg helt inne ved land. Merkelig plass egentlig, ved en vindtype så er det nesten helt dødt, ellers er det en kanonplass. Så da fartet jeg raskt videre, og det tok ikke lang tid før det var fast fisk. Hadde den på og etter et par kast, roet ned tempoet, men med litt mer kontante trekk, og da tok den knallhardt, og tok to hele runder rundt meg. Det er et rev man vader ut til, og den gikk rundt og rundt revet. Flott fisk på ca 1,2, som også ble dagens største. Lett farget og trill rund.

Fikk til sammen 7-8 stk, de fleste mellom 400-700g. Tok de på en lysebrun clouservariant, og best var det i rolig tempo med kontante trekk. Hadde en del følgefisk og hugg også, så bra med liv.

Men rastløs som jeg er, så måtte jeg innom en annen plass. Det ble bomtur dit, så skulle jeg tilbake, vader ut, har en fisk etter. Skal til å kaste på nytt samtidig som jeg ser den veien fisken dro. Løfter benet litt for lite når jeg skal gå litt til siden for å få bedre vinkel, og dermed var det duket for sesongens første bad med vadere på, og første telefonen som druknet... Alt i alt en fin tur tross litt klønete avslutning...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med liv det THJ! Må bare tilføye at du ikke er alene om å teste vaderne ifra innsiden...ble faktisk halvannet svømmetak på meg idag også :rolleyes:  Men de plassene jeg var på idag krever endel fjellklatring,så det var ikke noe problem å holde varmen....Ble 4 i håven,ingen over kiloen men god kondis.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ny tur i dag, startet på en veldig artig plass, med flats-fiske, og jommen var det ikke noen fisker inne på grunna.

Synes det nesten er merkelig hvor aktive de er inne på så grunt vann. Skremte opp en fisk bare 4-5 meter unna meg på knehøyt vann. Var relativt rolig, så bølgene fra vadingen var nesten eneste bevegelse i vannet tidlig på morran. Den må ha merket meg lenge før jeg kom for nærme, og jeg rolig svømte mot dypere vann.

Fikk lurt opptil flere, og det var fisk i grei størrelse, største på ca 1kg, og flere mindre. Tok på en ufortynget lys brun hårstrimmel om man kan kalle den det. Tok på ganske sakte inntrekk, med markerte rykk. Var borti en han eller to, sånn for å si fra at nå må du følge med, og så tok den. Mista flere enn jeg fikk, så bra med liv. Noen var begynt å bli godt farget, så de forsvinner nok opp i bekkene ved neste skikkelige regnskyll.

Når sola brøt gjennom så ble det stille, så da fant jeg ut at jeg skulle utforske noen nye områder et stykke unna.

Har vært der bare for å titte, og det har sett lovende ut. Veldig langgrunt, med en lang slak marbakke med stein, tang, blåskjell, grus og litt ålegress. Med andre ord masse mat i området. Fikk fisk på første kastet. Flott fisk på godt over en kg. Var veldig gøy, for jeg så den i sola gjennom bølgene, at den fulgte med, gjorde noen utfall uten og ta før den plutselig bestemte seg og tok skikkelig. Veldig lovende plass, fikk masse fisk, største på oppunder to.

Skal dit igjen! Det er et langt strekke med varierte biotoper, varierende dybde. Rett og slett lukter ørret av den plassen. Avsluttet med et skikkelig tryn i dag også, riktignok på så grunt vann at jeg bare ble våt opp til albuen...

Farlig hobby vi har... Eller kanskje jeg bare burde være litt mer forsiktig.

Ellers en knall dag langs kysten!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk til en liten tur ut i morges. Var på plass rett etter lysningen, og fikk raskt et par fisk, flere hugg, og et par mistet.

Største var på 7-800g og sterk til størrelsen å være. Men med strålende sol, blikk stille og veldig lavt vann gjorde at det roet seg veldig. Det var ganske mye jaging i ekstrem fart. Det gikk rett og slett for fort, når fisken hadde vist seg så var den vekk og viste seg langt unna før jeg hadde fått lagt ut flua.

Dro til en annen plass et stykke unna, og fikk raskt en fisk inne på den ene stranda. Fisket meg videre og vadet ut til et skjær eller rev hvor jeg alltid får bra med fisk. Men ikke i dag. Ingen ting. Kanskje et lite lugg bare... Fisket meg videre langs svaberget, og vadet over en grunn bukt. Pleier å fiske av denne, så jeg stoppet litt, og da går det opp en fisk rett bak meg. Den tar i det fortommen treffer stangringen, får ikke kroket den.

Når jeg kommer over, så legger jeg et kast helt inn til land, og der sitter den!

Og det var det som skulle være greia i dag. Kaste utenfra helt inntil land. Fikk 3 til på samme måten.

Ingen store, men alle sterke til størrelsen å være.

Fisken gikk helt inntil land, 10 cm fra vannkanten, på 20-30 cm dybde, men viste seg ikke.

Fascinerende denne sjøørretten!

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mye lopper og reker på gang i vikene ut mot åpen sjø, så jeg deler absolutt dine erfaringer! Har hatt mye sjø (Stavern)de siste dagene. Sjukt mye vann - nesten klin umulig å fiske av plassene ut mot havet som jeg er vandt med. I dag var vannet grått, samt at det kom pissregn av uvanlige dimensjoner. Noen pinner har det blitt, men ikke det helt store. Har trua på mårradagen og mulig meldt vindendring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt ruskevær, så dagen i dag hadde nok vært et bedre alternativ.

På plassene jeg fisket i går var det veldig lavt vann, og masse liv langs land mtp byttedyr.

Spesielt mye kutlinger, i så enorme mengder at det nesten koker i vannkanten. Rart ørreten kan jakte så nært land uten å vise seg.

Hadde et helt rått fiske i fjor rundt denne tiden, kanskje litt senere på ekstremt høyt vann. Klarte å presse meg ut på en grunne og kastet innover mot land. I gresskanten innunder trær så dro jeg helt rått med fisk. La flua ti cm fra land, to trekk og fast fisk. Fisket med en liten grå nesten gjennomsiktig fiskeimitasjon med et lite kulehode.

Gøy og lærerikt å komme opp i sånne situasjoner. Blir stadig forundret over hvor man kan finne ørreten.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal love deg at det var ruskevær i går kveld/natt ! Lå nemlig i telt ytterst i havgapet på Hvaler.....makan til nedbør og lynnedslag har jeg aldri opplevd, og jeg har ganske mange netter ute...Alt var badet og lå å fløt i vann,maten duppa rundt i kjølebagen :( Vi lurte 6 fine sølvpiler idag på morran,jagende fisk i store stimer,lusete og fine:) Kompisen tok etpar i går ettermiddag før helvete brøt løs! Anders tok dem på stor rekeimit.fisket kjapt.Mine tok på sf-clousere i naturell og flashgrønn(mose).Vi fulgte stimen med båten idag i strømmene der ute,det lønte seg! Jr tok flere på sluk samt mistet en på 2-3 kg innved land..Ser frem til uka som kommer,litt mere moderate varsler på gang ;) NB! Alt av gytefisk var som sunket i jorden,gudsjelov...Øivind M

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes veldig gøy ut! Fisket i hvert fall. Bade i telt, ikke fullt så gøy...

Kunne tenkt meg en tur ut nå i forbindelse med uværet, men har ikke mulighet da jeg jobber masse ekstra fremover, så blir med fisking i helgene. Litt leit, for jeg tror det kommer til å ta av skikkelig nå. Men alternativet er dårlig. Bra med et skikkelig regnskyll så alt av gytefisk får gjort sitt for fremtiden.

Har tilgang på båt jeg også, men er ikke noe flink til å ta den med meg.

Der jeg vanligvis fisker er det en del spennende skjær og grunner jeg kunne tenkt meg og utforsket.

Tror man kan treffe på veldig grov fisk i området. Må bli flinkere til å ta med båten! Men det er liksom så mange andre plasser jeg har lyst til å prøve også. Alt for lite tid til fisking...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det blitt skikkelig surt høstvær ute. Regn, vind, og vanntemperaturen på vei nedover.

Gytefisken har forsvunnet opp i bekkene.

Ikke noe tvil, nå lukter det ørret. Det er tiden jeg liker meg best langs kysten.

Bilen er pakket og klar, båten er lastet på taket, motoren klar.

I morgen skal jeg finne meg en eller annen flott bukt på en øy et eller annet sted i fjorden, og gå helt i fred og fiske!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt bra med fisk i salte omgivelser ja. Har inntrykk av at det stort sett er bra med fisk de fleste steder, kanskje ikke helt innerst i brakkvannet, men foretrekker litt saltere omgivelser.

Variert biotop, sand, tang, steiner og ålegress. Der er det masse byttedyr for ørreten. Relativt grunt vann med marbakke og gjerne litt kort vei til dypere områder. .

Er fortsatt 10 grader i sjøen, så salt vann er fint enda.

Var på tur i dag, og holdt på å skrive en rapport, men to ganger på rad så ble det avbrutt, og borte...

Får skrive den senere.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, åssen går det der ute i skjærgården a Pistus? Hadde en femdagers tur til Stavern her for ei lita stund sia. Mye vann(nordøstn), vær og regn. Og relativt mye småfisk... Tenkte som så at storfisken enten var på bekken, eller at den gikk litt djupere og lenger ut, der byttefisken som silda og brislingen går... Veit ikke jeg, men oppgangen i bekkene var nok bra, da dem gikk svære som f alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en flott tid nå fremover Olav. Gytefisken holder seg til sitt, og det som er i sjøen er bra kvalitet. Som du sier er det mye pubis fisk;) ville forsøkt både brakk og ramsalt nå. De vandrer mye fortsatt, og er leie å finne hverfall de større;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute før det hadde lysnet i dag. Alt regnet har gitt veldig grumsete vann. Nesten ikke sikt.

Jeg dro ut på noen øyer litt utover, og fant et område med litt sikt i vannet. Der var det masse aktivitet og jaging!

Var sikker på å få fisk når jeg la ut flua. Men neida... Ikke et lugg en gang. Prøvde og prøvde, og først når jeg hadde fått en floke så skjedde det noe. Flua sank og i det jeg løftet den rolig fra bunnen så lugget det til. Men den satt ikke. Fortsatte dypt, og med mye forskjellig. Fikk en liten tass på en reke og hadde flere oppstramminger, men de satt ikke. Satt på en clouser med tungt blyhode og noen få strå bucktail. Dro den i korte rykk med lange pauser så den sank til bunn, og da tok det tungt der nede!

Skikkelig feit og knallblank fisk på litt over kiloen!

Tok på korte kontante rykk rett over bunn, så da løsnet det. Fikk etter hvert mange, både på clouseren med kanskje6-8 strå bucktail og en tilsvarende tynt dresset rosa-orange sak. Skjønner ikke at fisken ser de engang, så tynt dresset i gråbrunt vann. Flere fisk gulpet sild når jeg løsnet kroken.

Utrolig artig fiske, med tunge hugg fra dypet. Totalt ble det 12-15 stk. Flere over kiloen, og mange litt under. Og noen småtasser. Alle feite og blanke.

Fikk helt på slutten en pen makrell også som ga en rå fight!

Ble til slutt en heftig dag på øya!

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du finner dem THJ ! Vi som holder på litt lenger inn,strekket Hankø-Moss sliter med å finne den store fisken..relativt mange av gutta imellom 400-800g men ikke like lett å bikke kilo"n :( Anders hadde etter en i går på ca 2,5-3kg,men den bare kontrollerte flua inn..egentlig merkelig i såpass tøff sjø som det var(pleier ikke være så pirkete da..)men de som har tatt flua har hatt flott kroppsform og blanke med betydelig mindre mengder lus :) Virker også som om at hvis du treffer"n hjemme så tar de de fleste type fluer/farger,Anders testa ut dette igår når han kom over en gjeng som var inne,tok på alt! Men som sagt tidligere;den stimer veldig nå,treffer du ikke stimen så kan det gå lenge uten lugg,dvs færre av de som sto hist og pist,da disse nå står i bekkene rundt omkring..bra er det! Drar ut igjen nå i tåke og sønna for å se om jeg råker en stim eller to..skitt fiske gutta :)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beintøff økt i dag - startet i 07 tiden frem til nå. Fisket Hurumlandet rundt inn tom svelviksundet. Mistet et par små fisk, ellers var det en 8.5 timers bommtur. Fisket int til synk 3 deceivere, reker og lopper men ingenting fristet i dag dessverre. Uansett en knall dag ved sjøen! :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det ikke var noe fisk å finne i det området. Pleier jo være muligheter rundt der.

Er som pistus sier, at de stimer veldig for tiden, så utfordringen er ofte å finne de.

Deilig å være ute uansett på denne tiden. Flott langs kysten nå. Gleder meg til neste helg allerede.

Var det god sikt i vannet i området du fisket?

Bra du legger ut rapport selv om det er bomtur. Det har man fra tid til annen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...