Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Veldig gledelig med masse aktivitet på forumet, og spesielt denne tråden! Takk til alle som bidrar!

Er meldt veldig mye vind og regn fremover. Jeg liker meg faktisk aller best ute langs kysten når det er sånt vær. Finne en bukt hvor man hav vinden i ryggen, og vinden river i kroppen.

En gang i fjor høst hadde jeg en ørret på over halvannen kilo som jaget flua og hoppet etter den når jeg løftet den opp fra vannet. Den landet nesten oppi snørekurven, og plasket så jeg ble våt innover hele hetta.

Er for min del noen magiske øyeblikk når man står der uti med naturkreftene helt alene...

Ikke mye negative følelser og tanker som svirrer lenger da. Blokkerer alt ute, og bare fisker.

Blir tur til helgen!

Et eller anet sted i det som burde bli friluftsfjorden!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil. Jag tror flugval beror på vem du frågar. Jag fiskar stort sätt bara fiskimitationer. 9 av 10gånger sitter det en Deciver eller sista gångerna en trattflugan på tafsen. Några av mina vänner fiskar räkor och loppor 9 av 10 gånger. Och vi får fisk allihop. Men när jag fiskar räkor får jag sällan fisk och motsvarande när några av mina vänner fiskar fiskimitationer så jag tror mycket går på hur bra man klarar att fiska en viss typ av fluga.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok en del i fiskeimitasjoner en stund enda, men lurt å ha noe å variere med.

Fiskeimitasjoner med og uten fortynging, tynne langhårede reker, mindre reker og noe som ligner kutlinger.

Husk også noen veldig lettdressede fiskelignende saker

Mens vi er inne på det, jeg har faktisk aldri fått fisk på tanglopper.

Hvordan trekker dere inn disse, dere som lykkes med det?

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

THJ skall inte mena något om tanglopper då jag inte har fått något på det själv. Men när vi först är inne på temat. Hur tycker du man skall fiska räkimitationer optimalt? Flytlina. Låta räkan sjunka, så korta lite knyckiga intag men pauser?

Endret av Lilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker reker på mange måter egentlig. Tok lang tid før jeg fikk noe greie på det med reker.

Men det er så utrolig gøy når du enten kjenner ørreten suger i seg reka, eller når du ser snøret strammer seg i en pause, så knaller det skikkelig til når man strammer opp.

Skal gi noen eksempler på hva jeg lykkes med.

Varierer mellom et, to og tre korte (25-30cm) harde raske rykk med varierende pauser, mellom en til tre sekunder.

Trekk-trekk-trekk-pause-trekk-pause-trekk-trekk osv.

, neste er tre raske harde rykk rett etter hverandre så pause på to-fem sekunder pause.

Eller ett hard rykk med alt fra et halvt sekund pause og oppover.

En tur i våres så fikk jeg kun fisk på kort rykk, ca 20 cm, og opptil 5-8 sek pauser, fikk ikke fisk ellers. Var helt merkelig. Mye variasjon er vel nøkkelen, og markerte bevegelser i trekkene.

Jeg fisker ikke etter noe fast mønster som det kanskje kan se ut, men føler meg litt frem med en rytme som passer meg for dagen.

Jeg bruker slow int, fast int og en sjelden gang synk til reker. Mest slow int.

Få fisk på rekeimitasjoner er veldig gøy!

Hva slags reker er det du har prøvd Lilja?

Endret av THJ
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallbra lesning THJ!  <<l  Er selv sykt opptatt av intrekk og hastigheter! Gjelder både reker/lopper og fiskeimitasjoner, er helt overbevist på at dette er nøkkelen til suksess i mange tilfeller.

 

Føler mange er for "forsiktige" med å variere, da man ofte har lagt til seg et standard intrekk... som ja, virker ofte; men ikke alltid. Flytter også bevist en del på linekurven for å optimalisere på de forskjellige intrekkene; gir lengere vandring på intrekk hvor dette trengs eller korte rakse  pppirat

 

På reker pleier jeg og variere mye med korte intrekk og pauser - varierer hastigheten, men legger også ofte inn to-tre lange rolige identiske intrekk mellom de kortere og pausene. Opplever veldig ofte at fisken tar på ett av disse eller akkurat i det man setter inn en pause...

 

Varierer en del på størrelse av reker, basert på tiden av året. Jo kaldere det er, jo mindre reker fisker jeg. Favoritter er Runars CDC (lys rosa, grå og oliven) eller veldig tynt dressede pattegriser (rosa og grå) enrico's ghost shrimp er også en av favorittene.

 

Fisker med slow int, fast int og synk 3 - men mest fast/ slow int - 70% fast og 30% slow. Igjen varierer det mye på plassene det fiskes.

Endret av Frode S
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker fiskeimitasjoner litt mer statisk, og jevnt. Ikke så ujevne pauser som med reker, og ofte litt fortere.

Men her er det jo hva man selv foretrekker.

Før jeg begynte å lykkes så mistet jeg fort troen på flua, når den bare hang der. En liten flue i så mye vann, og med lite bevegelse. Ga fort opp. Men etter at jeg begynte å lykkes synes jeg det har blitt kjempegøy, men ikke alltid.

Og du verden hvor effektivt det kan være!

Så ikke gi opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har gode bidrag her synes jeg. Jeg blir inspirert.

Skal teste lange rolig drag innimellom når jeg fisker med reker.

Takk for tips Frode S, veldig bra!

Og jeg er helt enig med deg vedrørende inntrekk, viktig med masse variasjon.

Flytter linekurven jeg også. Enkelte fisker uten kurv for å ha enda mer frihet til trekkene.

Men jeg er avhengig av plastbalja...

Jo flere teknikker man har å spille på, jo lettere er det å lære seg å lykkes under varierende forhold tror jeg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker med reker - 2 - 3 korte inntrekk på 10-20cm pause, og et langt 40-50cm. Fisker reker i ulik størrelse, fra str 10 - 2

Fisker med Zonkere, alt fra veldig trege inntrekk, alla nymfe i ferskvann, til stangen under armen og kjemperaskt. Hovedsakelig krok 2-6 størrelse 2-10 cm. Ofte bifangst av torsk, sei og annet.

Fisker med decivere og liknende fluler, samme intrekk som Zonkere. 

 

Har i år fisket med større fluer enn tidligere. På våren ga det veldig godt resultat, spesielt på ørret.

 

Fisket i år med slow int, fast int og synk 5. Mest med slow int, og dermed mest fisk.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vriene forhold for tiden,har ikke hatt mye å skryte av de siste dagene ute :( Fisken jager dypt og forholdsvis langt ut på mange av høstplassene mine..Tony mista kilos i går,slo seg av på kort line,men maange følgere selv i farget vann og pålandsvind...den er ganske kresen og velfødd som jeg har sagt før,normalt skulle følgerne de siste dagene ha tatt godt! Observerte flere måkejag langt ute i fjorden,silda er fortsatt hovedføde. Prøver igjen idag,mye vind-men ifra riktig hold ;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var samme forhold som de du beskriver her forrige helg også pistus. Da fant jeg heldigvis en metode som fungerte

Har du mulighet til å komme deg litt ut fra land? Har sikret litt på en del grunner godt ut fra land i dine jaktmarker.

Fisket forøvrig i det området for ti år siden, men aldri ute på grunnene.

Er det følgefisk, så er den jo i hvert fall litt interessert, så da løsner det plutselig.

Alexander, det er lett å bli motløs ved sjøen, ser at det kan være et problem.

I mine områder er det i hvert fall sjelden lurt å kaste rett ut, prøv heller å kast på skrå så flua fisker langs marbakken lengst mulig, ikk bare rett inn over den. Når det først løsner, så kommer det ofte flere!

Ikke gi opp!

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at disse fluene rekker til en oppstartsrunde i sjøen? Mye av SØfluene ser jo jævlig enkle ut, men det var faen ikke bare bare å få alt krimskramset til å flyte riktig vei osv. Testet litt i vaskekummen, og ikke alt går som planlagt. Øvelsessak dette her som alt annet!

post-4440-14141850176207_thumb.jpg

Satser på å sjøsette noen av de på søndag =)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut dette, de fanger du sjøørret på. Ingen tvil om det!

Tror ikke du skal bekymre deg så veldig om de går riktig i vannet, det er nok mest for vår del at det er viktig.

Det som er viktig er å prøve og gi de liv med inntrekkene.

Lykke til på søndagen!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok turen ut tidlig i dag, målet var langt ut og dypere! Rigget pontong og synkeliner med store fluer og utover bar det. Fisket av et par plasser med gode strømforhold og hadde et solid hugg og en fin følgefisk med opp fra dypet.

 

Så også en del jaging av sild i overflaten på enkelte plasser langt ut, men det ble for sporadisk til å kunne følge.

 

Flyttet meg da vinden begynte å ta seg opp og fant en roligere plass i utkanten av en stor bukt. Tre kast så satt den, fisket med synk tre som fikk seg et solidt dykk før det bar opp i stor hastighet. Fin blank fisk på 1.3 kg. - vinden kom fort og hardt i dag, så etter noen trøblete timer i vinden i redsel for å lande i Danmark satt jeg kursen inn mot land igjen. Lot snøret henge etter og "dorget" mot landingsplassen og bilen. Rett utenfor bukten hvor jeg skulle opp på land hugg det til og jeg fikk satt flua. Sykt sprek sak som herjet rundt båten før den gikk i håven og ut igjen, lett farget men fet og sprek fisk.

 

Stoppet innom bunnefjorden på veien hjem for å kikke på et par plasser - så det var noe aktivitet i en av buktene, så jeg tok turen ned for noen sleng. Fikk to SØ til og mistet en samt et par følgefisk. Begge fiskene var farget og rundt 700g. merket. Fikk også en liten makrell av alle ting på samme plassen også...

 

Fortsatt beintøft fiske, men deilig å få føling igjen etter forrige helgs bomtur! Bedre sikt i vannet i dag og veldig mye bevegelse i vannlagene!

 

15622919915_295abe88a9_c.jpg

 

15436282779_312bcd9cf6_c.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høra at du lykkes FrodeS! Du har hatt bedre fiske enn hva jeg har hatt i dag.

Var veldig optimistisk når jeg dro, men kom til grumsete vann med veldig dårlig sikt.

Da går trua rett i bånn, men jeg fisker en stund, og har raskt et hugg og en fin følgefisk, men det var det på den plassen. Flytter meg en del rundt, men får ikke ro eller tro. Drar litt utover, og får en liten tass på 300g og har et skikkelig lugg. Tok skikkelig hardt i strømmen, men sitter ikke. Blir rastløs igjen og flytter meg. Fisker raskt av et langt strekke hvor jeg ser et par vak, en av de stor, den var helt over vann, men litt for langt ute.

Nærmer meg bilen, og tar noen kast, og lar flue stryke bunnen, og får en på 500g ca

Har en følgefisk og et lugg til, og det var det.

Dro hjem tidligere enn planlagt. Fikk i hvert fall fisk, men hadde ikke skikkelig tro på det i dag.

Skulle nok dratt lenger ut, og kanskje funnet vann med litt sikt i det minste.

Godt å komme seg ut i hvert fall. Skal prøve å bygge ferdig en stang til neste helg. Håper på test-tur og bedre forhold.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute några timmar idag. Tredje kastet. Lagt ut linan och väntade på att det skulle sjunka. Linan stramades upp ordentligt. Gjorde mothugg men inget. Tänkte det här blir en bra dag. Men nej då. Ända jag kände på hela fisketuren. Väldigt färgat vatten på alla mina fiskeplatser. Och väldigt högt vatten. Får ta dom nästa gång.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy at det er så mye aktivitet på denne tråden!

Ser ut til at det er litt vrient og farget vann flere steder, men det kommer bedre dager fiskemessig,

men det er greit å få bekreftet at det ikke er bare å gå ut og 'hente' fisk.

Det gjør at man setter mer pris på de gangene når det klaffer.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt i "sjøørretboka" tidligere i dag og der sto det at sikten i norske farvann sjelden var mer en 3 meter. Tankene mine går da til automatisk til fortom. Skulle jo tro at en 9fots fortom i enden på ei glassline er mer enn nok. Hvilke erfaringer har folk gjort seg?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det ikke "blanking"på noen av dere da ;) Ganske vrient med myye vind idag også,vi var 5 stk idag som holdt til sånn ca midt i Østfoldskjærgården.Ble vel 10-12 stk men ingen solide,men feite under kiloen.Relativ høy sjø men finfin farge der vi var :) Fiskene tok clousere-reker-decievere naturellfarger idag,Frode hadde en følger på 2+,lite fisk som viste seg,men kom over en markant strøm litt utenfor noen holmer,der var det kalas;borti 30 ørret som hoppet i kanten over en liten halvtime,selvfølgelig utenfor kastehold...Skulle hatt pontongen med meg dit,gitt........men som sagt,vinden eskalerte bare mer og mer,sikkert oppi 17-18 sekm i kastene,hadde med åtter"n også,men ble litt "synålfeeling"det også i kastene :) I mrg er det meldt opptil 20 sekm,kanskje finne på noe annet da? Vel,ingen garanti for det,men-men....Husk STILL KLOKKA. Øivind

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...