Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hadde et heftig fiske i fjor under høststormene. Fant meg en bukt hvor jeg fikk vinden skrått bakfra, bare å vippe ut flua så gikk det 25 meter. Dro rett og slett ekstremt med fisk. Så det kan være muligheter da også hvis man kan få brukt vinden til sin fordel.

Angående fortom, så brukte jeg relativt kort fortom før, men bruker nå rundt to stanglengder nesten uansett.

Litt kortere ved motvind. Men dette er nok helst en smakssak, er sjelden ørreten er veldig fortomssky.

Vanligvis bruker jeg 0,25 spiss. Synes to stanglengder fungerer bra, og roer ned kastingen litt. Jeg bruker ikke glassliner bare så det er sagt. Sikkert mange som gjør det annerledes.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temlig hårete vind i dag, men abstinensene ble for store så ut bar det!  mmmoose Fisket meg igjennom tre plasser uten de store resultatene. Fikk en liten tass og et par takes på flua. Tok bare med en stang og snelle i dag og føler jeg bommet grovt på linevalget! Burde valgt noe som tok meg litt dypere en en slow int - ble duppende mye mellom bølgene.

 

Uansett digg å være ute i skikkelig møkka vær!  fffishing

 

15630514611_0aa657241e_c.jpg

 

15634019592_4b7f3edc78_c.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,du fant noen lesoner på innsiden av Nesoddlandet,ser jeg :) Her ute er det bare whitewater"og etpar meters bølger...finner du kanskje en liten lesone,så dukker fallvindene opp og roter det godt til ;) Venter på rundt 10sekm,da blir det ut! Ikke dårlig å finne fisk Frode,kan være vrient det nå uten synk 3-5...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tur til Jeløya idag. Mye vind, fant et par plasser der det gikk å kaste. 
Ble ett napp, og to fisk på meg idag. 
Fikk en kilosfisk på oransje reke og en liten en på en epoxystreamer. 
Litt grums i vannet, men varierende fra plass til plass. 
Sleit glasslina mi idag da :/ 


Bilde av størsten som ble med hjem til Middag og står i ovnen nå :) post-4652-0-02975900-1414347778_thumb.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fisk fra øya! Håper den smaker!

Gøy å lykkes i dette været, ikke så lett å finne plasser. Håper i hvert fall det blir bedre sikt i vannet snart, i hvert fall til helgen igjen. Da har jeg blitt ferdig med en nybygget stang som jeg håper å få testet.

En winston b3x 9' #7. Tror den er veldig artig å kjøre fisk på. Den bøyer seg mye dypere enn andre stenger jeg er vant til.

Skulle fisket fortsatt være litt tregt da, så har jeg i hvert fall mulighet til å få kastet inn ny stang.

Har det vært noe liv på Jeløya i det siste? Alt for mange år siden jeg har vært der, burde definitivt tatt meg en tur dit snart. Var der jeg begynte å fiske skikkelig etter sjøørreten.

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fisk Oddgeir! Jeløya har ikke levert noe særlig på mange år THJ....skjelden man treffer flere enn en streifer av noe str :( Småfisken treffer man greit,men ikke like spennende....kan ha sammenheng med gps-settinga av garn de siste årene av en viss "mafia"på en av de kjente marinaene på yttersia....helt annet fiske for en 8-10 år siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten tur mellom kl 16 og 18 i dag på vestsida av indre Oslofjord. Ekstremt høyt vann, kom meg ikke ut på skjæret jeg pleier å benytte, bølgene vasket over. Mye kastevinder fra forskjellige retninger gjorde kastinga til en risikosport. Det ble kun en torsk, drøyt halvannen kg, i løpet av de to timene. Den tok en gul-grønn deciever i litt farget vann. Så en liten ørret som hoppet høyt.

Men du verden så godt å være ute i vindværet!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge ymse facebooksider er det folk som har dratt bra med fisk på jeløya i høst.

Fikk endelig testa, og mista, noen av fluene i dag. Ble bare med noen følgefisk. Bortsett fra at jeg mista den fisken Oddgeir fikk, like før han tok den ;) Herlig å være ute uansett når været er sånn. Mye vind, men varm var den og regnet passerte noen km nord for jeløya. Nydelig med andre ord.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner godt de som har disse ymse facebooksider" ;) Jeg skal love deg at etpar av de (som meg)fisker sånn ca 5-6 dager i uka,etter innsats så er det desverre veldig skuffende skal jeg love deg....jeg er lommekjent på hver eneste produktive meter på den øya,være seg inn eller utsiden,nord og sør,og som jeg sier;du skal ha rimelig tur for å ta noe av akseptabel str der og sånn har det vært en stund(for å si det mildt). Det har desverre blitt litt sånn at jo nærmere svenskegrensa du kommer øker str og antall,dette er ikke fri fantasi eller ønsketenkning,men realitet! Fikk sjøl en på 2,8kg forrige uke,men tettheten av de str og oppover er betraktelig mindre enn for 8-10 år siden...Skitt fiske videre og kos dere på øya :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så feil kan man altså ta! Etter jeg flytta til Ås ble jeg invitert til en FBside med lokale fiskere. Har ikke gransket siden så nøye, men syntes det stadig vekk dukka opp bilder av fin SØ i newsfeeden. I min uvitenhet antok jeg at det derfor var kurant fiske der. Ligger ikke noe mer bak min påstand enn som så.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Pistus da! Greit, de siste ukene har vært elendige, men det er fortsatt mye bra fiske på øya. Pistus har rett i at fiske er hakket bedre jo lengere sør du kommer, men du kan virkelig treffe på øya! 

 

For en liten stund fikk jeg 35 ørret på en uke. borti flere på rundt to, og største jeg fikk var på 2,5. 80% blank fisk, men likevel var de største ofte brune. Jeg fisket 7 dager i uka, og dette er den beste uka jeg har hatt i høst. Pistus synes nok ikke det var så veldig bra fiske jeg hadde, og jeg er vel forsåvid enig... 

 

Selvom Pistus, en av landets mest hardcore sjøørretfiskere, ikke er helt fornøyd kan vi andre kose oss med et helt greit fiske.

 

Ta kontakt om du ønsker tips om plasser og sånt på øya, Emil. Jeg bor her...

 

Vebjørn 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Vebjørn,ikke dårlig den uka der ;) Ikke det jeg sier..jeg sier bare at det har tapt seg,finner du ikke silda innved land er det bare "lotto" :) Men 35 på uka er innafor,men før i tiden kunne man ha det på 1-2 gode dager...men det er sikkert jeg som er blitt litt blasert,ser den! Ps;Var ute 5 timer nå på øya,kun 3 undermålere på gode plasser,skulle vært mer liv med rufsete sjø og finfin farge,ikke så høyt vann heller...Øivind

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...