Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Ser fordelen med det, men slik jeg trekker inn så fungerte det bare ikke. Men har en liten plan om å bygge den om til ett "linebrett". Skjære av veggene slik at det bare blir en plate med pigger på. 

Har klart meg alle år uten kurv, men tenkte å prøve. For det hender seg jo at man fisker plasser der det kan være nyttig. 
Største prøblemet syns jeg var at den havner for høyt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til tur i morgen.

Har god følelse for godt fiske, men det litt opp og ned fra sted til sted leser jeg.

Har kommet litt nedbør, men er vel ikke nok til å ha noe å si, så satser på klart vann på noen godplasser jeg ikke har besøkt på alt for lenge.

Fin flue Bruno90, leste ikke grundig nok i sta, for det var din flue jeg mente.

Fanger fisk den der! Fin fisk du hadde fått også! Håper jeg får noen tilsvarende i morgen.

FrodeS, har du lyst til å si noen ord om områder(biotop), fluer og inntrekk som fungerte? Artig med såpass godt fiske. Og plutselig sitter de store også.

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet fisket ut mot åpen sjø i dag, typiske plasser jeg liker med skjær og områder med strømninger mellom holmer. Var noe aktivitet her, men ikke det store. Skal sies at det var ganske dårlig timing i dag - da vannet var på det laveste jeg har sett på VELDIG lenge og det var fralandsvind. Variasjonene har i det siste vært ganske så ekstreme, fra unormalt høyt... til da i dag hvor det var unormalt lavt. 

 

Trakk så inn i noen bukter (pleier ikke å like å fiske bukter... min erfaring er at det oftest er mindre fisk der  :-X)Men her var det skikkelig action (med mindre fisk) og jeg så en del fisk i de øverste vannlagene også. Områder jeg fisket var ganske dypt til en bukt å være - må opp på noen store steiner og utover er det ganske så dypt, med variert bunnforhold og tang/tare. Trakk til den siden av bukten hvor det var pålandsvind så det var ganske så mye bevegelse i vannet. Fikk en del fisk - men det største utslaget var når jeg gikk fra fast int til hoover. Markant bedre resultater på hoover der jeg jeg fisket, fisket kun none få cm under overflaten.

 

Fisket med deceivere først, men byttet raskt når jeg så bevegelsen og type overflate aktivitet. Byttet til en Big Holde Demon variant, bundet av Torben på forumet - er absolutt en av favorittene mine, det var da det tok av fffishing

 

Var en artig dag i dag - startet tidlig i mørket som vanlig og været skiftet flere ganger iløpet av dagen, fra ganske rolig til sterk vind og snø/sludd. Grunnet nord/østlig vind på Hvaler - var sjøen nesten helt flat der jeg fisket. Kjørte meg litt fast på første plassen, så skulle nok beveget meg før - men mistet en stor fisk ganske tidlig så trua satt langt inn i ryggraden at det skulle bli en re-match.  

 

Morgenrigging:

 

15731260401_2480ca64b8_c.jpg

 

Lavvann:

 

15709688606_d6d1d5bc16_c.jpg

 

Buktfiske:

 

15114002833_d2a2e79d79_c.jpg

 

Big hole Demon

 

15735009222_5cb1cd7835_c.jpg

Endret av Frode S
  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite dålig karma men imorgon är det ut med "nytt" SØ kit. Scott S4s 907, Danielsson L5W 6Nine och ny Wulff TT SWI. Har verkligen tron på knall fiske och gläder mig helt vilt. Nytt kit och lovande förhållanden! Och inte minst väldigt inspirerande inlägg här på forumet!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte rapporter, og artig flue den BHD, er langt unna noen jeg vanligvis fisker med.

I morgen er planen å både fiske av noen lurebukter, og også ut mot mer åpent farvann.

Har trua på fisk i morgen, og håper vi er mange som opplever bra fiske.

Blir veldig lysten på å fiske med alle rapportene som legges ut.

Blir spennende å se om fisken har trukket litt inn i et par spennende bukter. Har også inntrykket at det kan være mye mindre fisk i mange bukter, men finner man de rette buktene, så kan man treffe riktig grov fisk også der.

Gleder meg til tur, og å få testet de nybygde stengene litt mer.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser folk foretrekker bukter og viker. Er det noe som gjelder mer på vinterhalvåret kontra vår/sommer. Jeg har hatt best fiske på skjær og nes, men fisker konsekvent mer der da.

Det kan vel sies at når vanntempraturen synker mer enn den er nå, så tilbyr grunnere bukter varmere vann. Og om den i tillegg gir tilgang til dypere vann kan store fisker komme inn i buktene. Er det kaldt i vannet og det er 4-6 grader overalt vil en bukt hvor solen varmer vannet en grad eller to være interresant for et dyr som er vekselvarmt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute runt Nattholmen utanför Sandefjord.

Wulff TT SWI linan på S4s är nog skönaste SØ uppsättet jag testat! Och jag har testat en hel del. :) Tusen tack för hjälpen Frode!

TT skjuter helt rått med linbåge som en spjutspets och sträcker ut som en dröm!

Endret av Lilja
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikten rundt Jeløya er finfin,svak cognac på en ca 2 meter sikt,fisken er det verre med.....fikk en utgytt kilos +en feit sak på 600g idag,mye strøm i sjøen,egentlig alt på stell(bortsett ifra fisken som velger å være andre steder for øyeblikket...)så to som viste seg,den ene tok,små rekevarianter var det eneste som skapte en viss form for nysgjerrighet.....ikke lett nå!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg litt over en time på kvelden i dag. Høyt vann, som det har vært i det siste. Fisket i en vid bukt. Startet midt på hvor det går en odde under vann ut. vadet ut litt og kastet ut, mens jeg drar inn vaker det en fisk 5-6 meter fra meg. Jeg kaster på nytt litt kortere enn vaket, og dagens første ørret er et faktum. Brun som en brunørret og noe tynn. Kaste litt til på samme sted og beveger meg bortover bukten, kaster langs land, får en ny ørret på 20cm dypt vann, knappe 1/2 meteren fra land. Ca samme størrelse. Først tok på pattegrisen, den andre en svart jiggy. 

 

Fikk testet ny stang i dag, Sage One. Godt fornøyd med den. 

Fin tur ute i regnet. 

post-4182-0-35873400-1415467857_thumb.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute i vind og regn i dag. Hadde vanskelig for å bestemme meg hvor jeg skulle dra, men endte opp i en lurebukt, og det skulle vise seg å være lurt. Lavt vann når jeg ankom plassen like etter at det hadde lysnet. Fin sikt i vannet, mye vind fra en ganske annen retning enn hva som var meldt, så kastingen ble en liten utfordring innimellom i de værste vindkastene.

Bukta er ganske grunn med tang, sand og noen større steiner, ganske grunn med en dypere renne, og noen skjær her og der, og ender ut mot mer åpent farvann. Satt på en beige lett fortynget fiskeimitasjon, og la ut et kast, trakk halvveis inn, og der satt den! Fisk på første kastet. Ikke stor,4-500g, men sprek. Fikk raskt et par til på samme størrelsen. Fisket meg utover bukta, og fikk flere fisk på samme størrelsen. Og hadde en fin fisk etter.

Fisket ganske raskt og rykkvise inntrekk innover et grunt område, så jeg hadde følgefisk, så jeg slakket opp, så den tok og strammet opp. Da ble det liv. Helt rabiat fisk av fin størrelse. Skulle nok veid litt over 1 1/2kg, men hadde gjort sitt i høst.

Var mye fisk, mye legging, og mistet også en del.

Dro et annet sted, og der var det også greit med liv til floa var på topp og vinden snudde, da roet det seg litt. Holdt ikke tullingen på antall fisk, men det var mange, fikk en like stor utgytt fisk til, resten lå fra 300-800g. Veldig spreke, så det ble litt av en dag! Hadde ikke noe hell med andre fluer. På plass nr 2 var det tregere inntrekk, men med markerte rykk som var rett medisin. Ganske høyt tempo på plass en.

Utrolig artig rett og slett. Fikk kjørt inn den ene nybygde stanga så det holdt i dag!

Endret av THJ
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...