Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hjortehårs reke, når man føler for å fiske med noe helt annet :)

Jeg kan ikke si at denne fanger fisk, for den er rykende fersk fra stikka. Skal ikke påberope meg opphavet heller, da jeg mener jeg har sett lignende en plass.

 

Men litt inspirasjon er jo lov i høstmørket :)

 

Så hva tror dere??

post-2692-0-81332500-1416167656_thumb.jpg

Endret av Tony Pedersen
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig flue den der, gøy å prøve ut forskjellig ved stikka. Flua di ga meg en ide, og det har jeg trengt, for det er litt rolig på bindefronten om dagen. Litt mangel på inspirasjon.

Skulle jeg spunnet litt videre på ideen din, så ville jeg laget 'følehorn'eller hva du velger å kalle det som stikker ut fra øynene med langt og mykt/bevegelig hår/fibre og klippet hjortehårene ulikt på begge sider. Trekker man da kontant, så skvetter flua til siden, mens det myke håret bølger etter. Tror jeg må teste det, om jeg kan spinne videre på ideen din.

Har lyst til å fornye boksen litt. Takk for inspirasjon!

Vaskebjørn er en god flue. Tror du kan imitere mange byttedyr med den litt avhengig av hvordan du trekker den inn.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle trenger inspirasjon, har vært stille rundt min stikke lenge.. 

 

Man kan klippe denne flua på forskjellige vis, jeg ønsket i utgangspunktet en reke som flyttet litt vann, for fiske på grunnene i skumring og lysning eller møkkete vann. Muddlere fisker jo fortsatt godt til sjøørret, selv om ikke så mange bruker de på dagtid lengre. Men de er fortsatt en fin kutlingimitasjon :) Så denne flua kan sikkert ha et større bruksområde enn jeg først tenkte. Den blir vel neppe tatt for en kutling, men de store rekene er fyldige beist og jeg har flere ganger fått fisk som har gulpet opp reker med en kroppslengde på 4-6 cm. Det er stort!! Så kommer bein og alt i tillegg.

 

Bruksområdene kan være mange, og en svært saktesynkende eller nøytral flue har absolutt en plass i boksen, særlig vinterstid. 

 

Vaskebjørnen har jeg aldri fisket med :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blitt noe fisk på folk i det siste?
Har hatt en god del turer de siste dagene, men har verken kjent, sett eller fått noen ting ved Fornebu, bygdøy, rødtangen og ingierstrand..
 

Tenkte å kjøre nedover til Jeløya, noen som vet hvordan fangsten er der? Og hvor jeg evt. bør bevege meg?

 

Bendik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ikke hatt mulighet til noen turismen lørdagen, fikk en del fisk da, men hadde kanskje forventet mer trøkk, eller har jeg bare blitt bortskjemt?

Har vært litt mye likt vær en periode, vet ikke om det spiller inn noe. Vært en del vind fra nord, og det gir veldig lavt vann. Mye grumsete vann på en del plasser jeg gjerne skulle besøkt.

Men gir man opp fordet? Neida, klart ikke.

Bare en ting å gjøre, og det er å komme seg ut. I sofakroken får man ikke noe, fisk i hvert fall.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tony og undertegnede traff endel fisk idag,veldig klart og lavt vann gjorde at vi virkelig måtte lete opp fisken! Ble en 7-8 stk,med største på 1,3 kg,alle blanke og feite ;) Løsningen er å finne steder som er i beltet for farget/klart vann.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tony og undertegnede traff endel fisk idag,veldig klart og lavt vann gjorde at vi virkelig måtte lete opp fisken! Ble en 7-8 stk,med største på 1,3 kg,alle blanke og feite ;) Løsningen er å finne steder som er i beltet for farget/klart vann.

Oi steike meg! Gratulerer!

Ja, prøver å finne slike steder.

Fisker du i oslo-områder eller lengre sør Pistus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du sier det litt selv. Du må bevege deg.

Du har vært innom noen gode steder allerede.

Når jeg fisker står jeg ikke mange minuttene på hvert sted. Tar noen få kast, flytter meg et lite stykke, tar noen få kast osv. Med mindre jeg ser det er aktivitet da, da kan jeg bli stående, i hvert fall noen ganger, for å prøve å lure noen. Hvis ikke, så er det bevegelse og skifte av biotop som gjelder for min del.

Gjør deg godt kjent på de strekkene du fisker, så lærer du deg hva som gjelder av forhold, vindretning osv for noen forskjellige plasser. Så kan man utvide antall steder etter hvert.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husket både mat og fiske i dag :) Fikk mye fisk, grand slam om man kan kalle det for det. Makrell, sei og sjøørret.
6 makrell tror jeg, noen sei og vi vet ikke hvor mange sjøørret.. Men kanskje 15 :) 
 
Flott tur, og det var overraskende å få makrell nå! De jaget brisling i overflaten, mens det dalte noen snø fnugg :)

 

Fisket med Pistus :)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt vann og da var fisket også best, kan vært tilfeldig det men det ble dårligere utover eftan :)

Ingen store i dag, ingen over kiloet heller. Men de var tilstede lengre ut, mye jaging en bit fra land.

Vi anslo den største til ca 5 kg :D

 

Jeg hadde en skikkelig knote dag, en sånn dag der alt feilet når det virkelig sto om sekunder.

En flott fisk vaker på kastehold, men da er det verdens verste knute på lina, eller flua hekter i en busk, eller jeg dro den av mot en benk, huka nesten bikkja til Pistus, oi der var det ett gjerde etc etc.. Haff :P

 

Det er godt slike dager ikke kommer så ofte, men hvorfor skjer det egentlig??

 

Men vi fikk begge to mange fisker, så da gikk det liksom greit ;)

Endret av Tony Pedersen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...