Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Her hjemme har det kommet snø i dag. Av en eller annen grunn har jeg alltid hatt godt fiske de første dagene det snør. Vet ikke hvorfor det er sånn, men det har skjedd såpass mange ganger at jeg tror det er noe i det.

Dessverre ikke muligheter for tur i dag, men det ser jo ut til at andre lykkes, og det er gøy å lese om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Frode :D

Flott fisk og fint at du ikke sier nøyaktig hvor du fikk den, så overlater vi litt til fantasien ;)

Fisker du T&T nå :) Det viste jeg ikke, Helix eller??

Hadde Helix en periode, men jeg ble ikke helt komfortabel med aksjonen til bruk i sjøen, men det er flere år siden nå :)

 

Vakker stang da, det er sikkert :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med nye stenger, og få fisket inn disse.

Vedrørende dette med å røpe plasser, så er det noe man bør være forsiktig med synes jeg.

Har fått ødelagt et par gromplasser med for mye åpenhet, ikke i sjøen riktignok, men det er skikkelig kjedelig.

Og nå er det tross alt såpass mange steder som leverer såpass bra, at man heller får utforske litt i områdene man bruker, og gjøre seg skikkelig kjent.

Plassmangel for min del handler i første omgang om hvilke områder jeg trives best, og hva jeg har troen på, og hvilken opplevelse jeg jakter på.

Det handler om å gjøre seg kjent med området under forskjellige forhold og hva som skal til for å lykkes på de ulike plassene. Og masse prøving og feiling.

Tilfredsstillelsen er desto større når man leter etter plasser, besøker de for så å lykkes, enn om man får det servert.

Detaljer om plassen, teknikker som funker i det aktuelle området osv kan vi heller ta hvis vi møtes ute i felten, over en kaffekopp ved bålet for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt det samme som flere her. Men når noen spørr om goplasser på pm eller om jeg kan komme å møte noen og vise litt rundt i Sverige. Så synes jeg det bare er hyggelig. De fleste som spør er jo likesinnede som tenker litt over hva de gjør i naturen. Men å dele plasser helt åpent er ikke noe spesielt vet aldrig hvem som leser eller hvor mange.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundet av litt tidligere en planlagt i dag da fisket "døde" ut litt. Var vrient fiske i dag da det var såpass stille med vind og ekstremt lavvann. Det var de små variasjone som gjorde utslaget i dag, fisket veldig mobilt og lette hele tiden etter områder hvor vinden kom til og steder med mer bevegelse i vannet. Litt farget vann i dag, men helt grei sikt.

 

Ble totalt syv fisk i dag, inkl den jeg postet i tråden over. Fikk en fin en til i 1 kg+ klassen, sølvblank, feit og rund som en fotball - ellers var de andre fem i 400-600grams klassen. Alle ble tatt på en Runars Deceiver variant, fisken tok i middels hastighet.

 

Trodde også jeg så tidenes fisk inne på grunna mens jeg tok en pause. Vannspruten sto kun to-tre meter fra land, hoppet opp og bykset ut i vannet for å kaste... der 5-10 meter lengre ut dukket hodet på en sel opp, så den gang ei  mmmoose

Endret av Frode S
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro at du traff greit idag Frode! Kom meg ut litt seint idag,fisket av en 6-7 plasser med litt varierende biotopiske forhold,ingenting å kjenne eller se.....kroka en skarv da,men ga ikke tilslag,så den ristet flua raskt av seg.....rimelig lavt vann ja,er vel i utgangspunktet litt lei nå,da jeg har fisket hver dag i over fjorten dager nå...etter innsats er det ræva,mye fisk,men stort sett smått. Jobbe i mrg tenkte jeg,så ser man igjen på Tirsdag ;) Øivind Mikalsen

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i dag fra ca 9:20 til 17:20.

Når jeg startet var det blikk stille, ganske lavt skydekke, vannet var ganske lavt, og jeg hadde selskap av flere ender. Også en ung måke som badet konstant ca fem meter bak meg. Ble ingen fisk i denne bukten. Gikk over til en veldig grunn bukt hvor det er utmudret for en båthavn. Kastet slik at fluen landet noen meter på det dype og dro innover. Lurte opp noen torsker inn på grunnen, men ta ville de ikke. Uansett fin opplevelse å se 1-2kg torsker svømme et par meter fra deg i knedypt vann.

 

Flyttet meg til en annen bukt lengre ut i fjorden. Her fikk jeg en liten ørret på  500g, på en av de første kastene. Flue: Deciver. Fisket av noen steiner lengre ute i vannet samtidig som det begynte å flø, vannet fosset inn som jeg skulle stått i en elv. Fikk virkelig troen, helt til jeg så en skikkelig tulling som svømte forbi i våt/tør drakt tett inntil land. Til tider lurer jeg på hvorfor liksom....

 

Fikk selskap på neste holme og en bukt bortenfor i skumringen. Fint å være ute, men lite fisk. 

 

IMG_4458.MOV

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er veldig varierende fiske rundt omkring, synes det er merkelig at det er forholdsvis stille nå på denne tiden av året enkelte plasser. Det bør jo både være god temperatur, og greit vær, så det meste bør ligge til rette for bra fiske over hele fjøla. Jeg har blandt annet en plass jeg fisket veldig mye før, og alltid leverte bra som nå er nesten helt død.

Kan være at det er mye sild/brisling kanskje, at fisken jager litt mer i åpent farvann etter denne som gjør det.?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett noe jaging utover?

Jeg har hatt best fiske ute på forskjellige øyer i høst, kan sikkert ha en sammenheng med det. Men de har pleid å levere tidligere også da.

Får håpe det blir dårlig med is utover vinteren hvis fisken skulle trekke innover, så slipper mye fisk unna ståsnørestengslene rundt omkring. Den utgytte fisken har også muligheter å få spist seg opp raskt nå.

Så det kan jo være håp for styrking av diverse bestander rundt om. Lov å håpe på det i hvert fall.

Men jeg skal ikke klage på fangstene, jeg har fått bra med fisk, men det har variert litt.

Jeg er i hvert fall klar for å fiske hele vinteren, så isen kan godt holde seg unna for min del.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det i går thh? Usikker på om det var dere jeg hilste på på stranda i går? :-)

 

Var oss ved stranda der ja ;) Nei det var dårlig, det ble med den ene på 1,2 for kameraten min, og jeg fikk 2 småtasser på 3hg.

 

Hadde så troa når jeg kom til den vannfargen, 1,2 på første kast for kompis, og rapporten du la ut i forkant. Så skuffa det igjen. Flere uker siden jeg har fått fisk over 6hg nå. Får vel fiske mer.  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tony og undertegnede hadde en økt ifra 1000-1530 idag.Tror det er lenge siden vi har sett så mye vakende fisk....mye stor og desverre sky fisk...fikk noen med engang vi kom,men så kom sola.........skjelden vi har kastet på så mange vak uten at fisken har vist interesse!! Vi snakker om flere hundre vakende fisk på en 400m strekke,ikke samtidig da,men jevnt oppe uansett hvor du vendte blikket :) Prøvde vel det meste av fluer,hastigheter,dybder,men nei.....blikka kombinert med sol var ikke resepten idag på klart vann :( I går var det vestavind og påland på plassen,og jeg kroka mange,mista enda flere,og altså nada idag etter at sola kom på vannet. Vrient,men gøy--liker slike vanskelige forhold,men da når man knekker koden..........det gjorde vi ikke idag!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da nærmer helgen seg, og mulighetene for å komme seg ut på tur langs kyster nærmer seg.

Blitt litt mer vinterlig, det er meldt relativt lite vind, og jeg tror jeg vet hvor jeg vil dra.

En plass jeg ikke har vært på alt for lenge...

 

Men den er litt vannavhengig, noen som har vært ute i det siste og kan si noe om vannet har kommet seg opp fra det veldig lave som har vært en periode?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...