Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Jeg varierer. Hoover på de grunneste områdene, og lange pauser kan være bra (varier også med raske trekk). Intermediate så det subber like over tangen eller ålegresset, og prøv også synk 3 eller noe sånt der det går litt dypere og nedi marbakkene.

Kan hende fisken er der, men ikke går opp for å ta.

Mest brukt er nok slow intermediate.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske etter sjøørret ass! For et opplegg. Det er jo like forutsigbart som et hopprenn.

Med 20-30 turer etter sjørreten(med flue) har jeg full forståelse for at dere over 100 år med 100+ turer i året mener at jeg har en lang tjenestevei å gå, og den motgang jeg opplever er helt innafor. Jeg mener jo heller ikke at det for en rookie bare skal være å hente seg en sjøørret når det passer seg. Har jo lest side opp og side ned her inne, lest i bøker, sett filmer og føler jo egentlig at jeg "kan mye" om sjøørretfiske. Har bare ikke den praktiske erfaringen. Men det som gjør det så fascinerende er jo at teoretisk kunnskap betyr så eksremt lite, når du gang på gang står der og klør deg i både huet og rævva over at den ikke stemmer med praksis.

Alt dette til tross er trua akkurat like skyhøy før hver tur. Alle koder knekkes i bilen på vei ut og ørreten skal vinsjes inn. I dag var intet unntak. Skulle ut til en plass som er fiskbar selv med bra vind i fra alle kanter. Fått litt oversikt over området og en formening om hvor det bør være mulig å treffe på fisk. God tid og ingenting kunne gå galt.

Ut av bilen og ned til sjøen. Hæ? Har jeg kjørt feil? Aldri vært her før. Alt av små holmer og skjær ligger langt under vann, kjenner meg ikke LITT igjen en gang. Med andre ord så sto kunnskapsgrunnlaget plutselig 1 meter under vann og nok en tur blir som min første tur å regne. Et av oslofjordens gromtrix dette her? Er jo vant til en stødig flo og fjære-syklus og ikke disse sporadiske syndeflodene der har her nede...

Prøvde å vade meg ut på et vagt minne om en overgang ut til det ene skjæret. Da vannet sto 1 meter over overgangen og sikten var 40cm, måtte det jo gå som det gikk. Slapp heldigvis full svømmetur men fyllte begge ermene opp til skuldra med vann. Herlig start!

Bortsett fra dette skjedde det svært lite. Hadde noen lugg og mista en steikfisk som tok langt inne på det som er tørt land resten av året.

Kjempeartig med SØfiske og meget stas med sesong året rundt, uten tvil. Men du og du hvor godt det skal bli å fiske på brunørret etter kjente og kjære spilleregler igjen.

Endret av Emil
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske etter sjøørret ass! For et opplegg. Det er jo like forutsigbart som et hopprenn. l. Men du og du hvor godt det skal bli å fiske på brunørret etter kjente og kjære spilleregler igjen.

Max uenig med deg. Sjøørretfisket er nok noe av det mest varierte og til tider mest utfordrende fisket du finner til tider.

Er det ikke forutsigbarheten ved ørretfisket du sier du gleder deg til, og så påstår at sjøørreten er forutsigbar. Skivebom!

Neida, skal ikke provosere, eller ta meg nær av noe her.

Å fiske sjøørret kan være frustrerende, og ofte skal man ikke holde seg til all etablerte sannheter.

Var det høyt vann i dag?

Ofte må man prøve seg frem og samme plassen kan være to helt forskjellige ting hvis forholdene forandrer seg.

Det er lett å bli rådløs og gi opp når man står med 20 km sjø foran seg mil på mil med områder til hver side.

Så skal man kaste en bitteliten flue på 3cm ut i milliarder liter vann, så langt man kan. Og uansett hvor langt man kaster virker det som flua lander rett foran føttene sine sammenlignet med hvor mye vann man har foran seg.

Og så skal liksom en fisk finne denne flua og attpåtil la seg overbevise nok til å bite på. Tullete og håpløst!

Vel kanskje ikke. Hva spiser ørreten? Hvor finner man det ørreten spiser, og hvor leter ørreten etter mat?

Går man litt inn i dette, så kan man se på en måte at man kan skille ut bestemte plasser fra resten av sjøen og skjønne hvor det er naturlig å oppsøke den.

Sjelden nødvendig å lete veldig langt.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoy. Her har det skjedd en misforståelse.

Mulig jeg ordla meg dårlig, men jeg mener at dagens skihopping er notorisk uforutsigbart. Eneste som er sikkert er det det blir evige avrytelser og justeringer pga korridorer både her og der. Og det er akkurat slik jeg oppfatter SØfiske om dagen. Dette skyldes som sagt min manglende erfaring. Jeg er jo fullstendig klar over dette er et fag som er fullt mulig å beherske. Jeg koser meg gløgg ihjel med mitt SØfiske, selv om det består av uendelige mengder frustrasjon nå i oppstartsfasen. Spesielt når man prøver å sette teori ut i praksis og ingenting stemmer. Men hver eneste tur gir meg mye, som noteres flittig bak øret, uavhengig om det ble bomtur eller fisk i håven. Gleder meg til å holde på med dette de to årene jeg studerer på Ås, og forhåpentligvis kan se at også SØfiske sakte men sikkert faller mer og mer på plass. Regner med det blir hakket mer givende for hver tur =)

At det er varierende og utfordrende kan ingen nekte på! Og ja, det var skyhøyt vann. Kroka som sagt en fisk langt oppe på "land". Så det å behandle området som to forskjellige plasser på lavt/høyt vann, det har jeg fått med meg;)

Tror egentlig vi er ganske så enig om det meste jeg THJ. Herlig galskap er det iallefall!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare meningen å tulle litt, så ikke noe vondt ment fra min side. Beklager om du tolket det sånn eller om jeg skrev noe som kunne misforstås! Misforsto deg litt også så jeg...

Sjøørretfisket er veldig frustrerende i starten, man fisker i oppoverbakke inntil man begynner å lykkes,

Så begynner en del brikker å falle på plass med mer erfaring. Men heldigvis ikke mer enn at man alltid har mye mer å lære.

Er nok mange som har gitt opp i frustrasjon, blir til stadighet frustrert jeg også selv om jeg har holdt på en stund.

Derfor blir gleden også desto større når man lykkes!

Du har en del gode områder ikke langt unna deg, så det er bare å utforske!

De var i hvert fall gode før, men lenge siden jeg har fisket der...

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute 8 timer i dag, på 3 "bankers" plasser i 2 forskjellige fjorder, fisket av både grunt og dypt, ikke et  eneste j... lugg i flua engang, hvor blir fisken av på disse dagene, opplevde det samme forrige helg også på den ene plassen.

Tok til og med en tur i skikkelig brakkvannsområde i desperat forsøk etter fisk, men der møte jeg 4 sel og ingen fisk.

Ikke lett dette sjøørretfiske bestandig.

 

Hva gjør folket på sånne håpløse dager, noen triks? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid like lett.

Når jeg har sånne dager, så prøver jeg veldig forskjellige biotoper, ellers utforsker jeg potensielle nye plasser.

Variere variere, lete til man finner fisk. Eller nye flotte områder som man kan få stor glede av senere.

Skrev litt i sjøørretfiske vinterstid om hva jeg gjør når det er litt tregt i disse tider.

Kanskje noe der som kan være til hjelp??

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør folket på sånne håpløse dager, noen triks? ;)

Jeg legger meg i fosterstilling i dusjen og funderer på hva som gikk galt. Innen jeg har fått varmen tilbake i skrotten har jeg som regel begynt å planlegge neste tur, som selvfølgelig ender med braksuksess.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det den høye vannstanden som gjorde det håpløst? Hvis det var årsaken; let enten i hardisken"eller flyfoto etter steder som har steinete kystlinjer,gjerne hvor steinrammelet fortsetter innover tørt land (på normal vannstand).Fisken beiter da godt innover tidligere tørr steinrøys,sand/skjellbunn har skjelden samme effekt..Skjer det ikke noe der kan de dypere plassene fiske ok da disse ikke er like utsatte på høy vannstand,men viktig å fiske av langt nede i marbakken,som en skrev over her,fisken er ikke alltid intr.i å stige nevneverdig ;) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hællæ! Var ute igår og i dag. 4 fisk tilsammen, 3 igår og 1 idag. To av dem i går var rundt halv kilo, og den andre ca 200-300gr, og det var den i dag også! Dette var også mine to første turer for året så dette var moro :-) Fiskene ble tatt mellom Sarpsborg og Halden ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det den høye vannstanden som gjorde det håpløst? Hvis det var årsaken; let enten i hardisken"eller flyfoto etter steder som har steinete kystlinjer,gjerne hvor steinrammelet fortsetter innover tørt land (på normal vannstand).Fisken beiter da godt innover tidligere tørr steinrøys,sand/skjellbunn har skjelden samme effekt..Skjer det ikke noe der kan de dypere plassene fiske ok da disse ikke er like utsatte på høy vannstand,men viktig å fiske av langt nede i marbakken,som en skrev over her,fisken er ikke alltid intr.i å stige nevneverdig ;)

 

 

Vannstander var fin både i Larvik og Stokke i dag, fisket både dypt og grunt,  men går for forslaget THJ og prøver et par nye plasser i morgen, kanskje det gir suksess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pistus sitt forslag er absolutt verdt å lytte til.

Jeg har også hatt godt fiske over muddergrunner som blir mer eller mindre tørrlagt ved normal fjære.

Også gresskanter som legges under vann, så går fisken helt innved gresstustene. Vet ikke hvorfor, men har fått bra med fisk der.

En siste tingen være områder innenfor skjær osv som er for grunne til vanlig. Disse kan holde fisk på ekstremt høyvann.

Å utforske nye områder når det er litt tregt kan gi mye selv om selve fisket er litt tregt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og misunner alle som skal ut i morgen. Jeg sitter på sidelinjen denne helgen. Første helgen på lenge uten fisking,

Så til dere som har mulighet til å komme seg ut, så håper jeg dere får en fisk for meg også!

Noen som har vært ute og kan melde om noe nytt om vannstanden?

Den har vært litt jojo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Høres bra ut! Jeg bor så nærme der ute,at jeg tenkte mine første turer med fluestang i sjøen skulle bli der <<l

Aldri slengt med flue i sjøen,blitt kun elvefiske i snart 35 år,derfor er det masse å lære i denne tråden for meg.

Må bare takke alle dere som deler av erfaringene her inne :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har man fått kloret seg ut for dredje gang denne vinteren. Med andre ord, ikke slik at man får slitt ut noe utstyr.. 8)

Men skal være helt ærlig, da jeg påstår at det eneste jeg har fått så langt, er kastetrening, nye teorier og utpreget pågående trassighet.

Fisket gode plasser i går, fra 09.00 - 18.00. "Innaskjærs" og "uttaskjærs" dypt og grunt vann. Intermediat med lette og fortyngede fluer, you name it. 

 

Men ikke et eneste forbanna lugg!!!!

 

Man er på noe av det sikreste av plasser. Man benytter det "hotteste" av fluer. Gjør selvfølgelig alt annet helt riktig også. iiinnocent

 

Derfor er det så enormt motiverende å lese historiene som forteller om " 7 fisk idag, 11 i går og 8 forrige dagen" eller 1,7 ditt og 2,4 datt og det som vesentlig værre er.....

 

Takk for den enorme motivasjone, som driver en videre i dette "galskapens terreng"  For faktumet er at dess mer det butter, dess mer trassig og søkende etter løsninger blir jeg. 

 

Neste tur avventes i håp om lite vind og muligheter for vak. Da skal en ny imitasjon,med en del fortynging og kort lunte prøves ut. Skal se om dere kommer unna da dere smellfeite blanke jævler...!!!!  >:D  partyparty

Endret av Itte hackel
  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som det er litt tregt om dagen, og at det butter litt i mot.

Jeg har ikke hatt mulighet til å fiske i helgen, pådro meg hjernerystelse forrige helg. Det er skummelt glatt noen steder langs kysten. Landet med hodet først på svaberget... Anbefales ikke!

Takk for at dere legger ut rapporter, hadde vært artig om flere hadde lykkes.

Gleder meg til å komme meg ut igjen, forhåpentlig neste helg. Håper det har løsnet litt igjen innen den tid.

Kan være vanskelig i perioder på vinteren, og da kommer frustrasjonen fort.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slutten av januar, og med siste tidas kulde og vind, så pleier det å være litt labert på den tida her. Isen legger seg i viker, gjeldfisken går djupt osv, så jeg pleier som regel å ta januar fri, og har hittil bare fiska EI hælj denna mnd. Det begynner å merkes på suget, men det er en grunn til at jeg tar meg en mnd pause iløpet av året, og akkurat da i januar. ;) Ser fram imot seinvinters og ikke minst vårfisket nå :)

Endret av Olav Haug
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ha en pause rundt disse tider jeg også, men i år så har det begynt som en ufrivillig pause i hvert fall.

Kan være vrient på denne tiden, men litt varmere i vannet enn normalen, og det har vel hjulpet litt hittil.

Hadde regnet med å bygge et par stenger i disse dager, men det er noen blanks som ikke har vært på lager, så de skulle jeg bestilt tidligere...

Holder på å planlegge noe litt artig rundt byggingen da.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være lettere for deg Ronny ;) Neida,er litt kilent om dagen,som de andre er inne på-egentlig den kjipeste tida for sjøørretfiske Jan/Februar....men det har vært og er enkelte steder som holder urovekkende høy vanntemp for tiden,skal ut å teste ett par plasser nå,rapport kommer nok senere idag.Øivind

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan så si "Pistus". Føler at den dagen kom helt av seg selv  :P

Men det er i motgang man blir mest annpusten..... :)

Her skal mobiliseres til nye tak. Det er bare en retning etter slike vellykede forsøk som jeg har hatt nå. Og hver gang ting ikke går helt etter planen, så er man en dag nærmere at det gjør det.

Helt plutselig kommer solskinnshistoriene som perler på snor <<l  

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...