Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Jaja jaja! Tok idag min første SØ! Den ble tatt ved Kjøvangen i Son. Fisken var ikke stor, men for meg var den fantastisk. Den svømmer forrige fortsatt rundt i Oslofjorden. Fisken tok en rosa reke. Blåste godt og var veldig grumsete vann idag. Men kjøvangen kan anbefales. Virker som en lovende plass

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja jaja! Tok idag min første SØ! Den ble tatt ved Kjøvangen i Son. Fisken var ikke stor, men for meg var den fantastisk. Den svømmer forrige fortsatt rundt i Oslofjorden. Fisken tok en rosa reke. Blåste godt og var veldig grumsete vann idag. Men kjøvangen kan anbefales. Virker som en lovende plass

Gratulerer med første SØ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke observert noe børstemark.

Men når det er sagt har jeg faktisk aldri brydd meg om børstemark heller, den er glemt i mitt fiske uten at jeg har merket noe spesiell nedgang i fangsten den perioden børstemarken skal være mest aktiv.

Vet ørreten spiser mye børstemark, men jeg har fått like mye fisk på andre ting.

Så er spørsmålet hvor viktig den egentlig er, hva mener dere andre om det??

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børstemarken er jo tilgjengelig store deler av året en del steder og SØ og annen fisk spiser den villig vekk, er min erfaring. Mange steder er nok derfor børstemark viktig fødeemne for SØ og annen fisk.

 

Under de værste svermingene går mange forskjellige fiskeslag bananas (+måker!) men har ennå til gode å ha spesielt bra fiske med børstemark imitasjon. Kanskje for mange naturlige og lettfangede bytter i forhold til flua? 

 

Tipper SØ kan tas det meste av året mange steder på børstemarkimitasjon, eller noe som ligner litt på børstemark. Jeg har i hvert fall ikke knekt koden for "børstis-fiske", bare opplevd en del frustrasjon... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du ikke seriøst mene Tony, 0,15mm til sjøørret i sjøen??!! Da kommer det til å svømme mange sjøørret rundt i fjord systemet med fluer i kjeften. Sjøørret er, som annen fisk, ikke av de smarteste, så dette blir bare svada. Man skal ikke blande tørrfluefiske etter brunørret og fiske etter sjøørret i sjøen, hva angår fortom spiss.

Personlig er jeg svært sjeldent over 10 fots fortom og aldri under 0,23mm spiss. Ja, jeg får faktisk en del sjøørret på det oppsettet, tro det eller ei. Bruker kun fluorocarbon.

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med mange betraktninger!

Fisket en del med børstemark tidligere, men uten nevneverdig resultat. fikk bedre på andre fluer.

Så jeg har egentlig droppet det, og glemt det litt bort.

Når det kommer til fortom, så har jeg ikke brukt tynnere enn 0,25 på så lenge jeg kan huske.

Bruker to stanglengder, men det er mest fordi det er det jeg foretrekker å kaste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjelden følt behov for å gå under 0.25 fluorcarbon, og har de siste årene stort sett hatt 0.25 til 0.28 som standard, med ca 1.5 stanglengde fortom totalt. Enkelt og greit. Kun på småfluer bruker jeg 0.23 til 0.25 fluorcarbon i sjøen. 0.15 er uaktuelt i sjø for meg.

 

Går sikkert glipp av en og annen fisk på den måten på dager da slike marginer er viktige, men det lever jeg veldig godt med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du ikke seriøst mene Tony, 0,15mm til sjøørret i sjøen??!! Da kommer det til å svømme mange sjøørret rundt i fjord systemet med fluer i kjeften. Sjøørret er, som annen fisk, ikke av de smarteste, så dette blir bare svada. Man skal ikke blande tørrfluefiske etter brunørret og fiske etter sjøørret i sjøen, hva angår fortom spiss.

Personlig er jeg svært sjeldent over 10 fots fortom og aldri under 0,23mm spiss. Ja, jeg får faktisk en del sjøørret på det oppsettet, tro det eller ei. Bruker kun fluorocarbon.

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr 

 

Ha ha :D Men det stemmer ja, jeg bruker en del ganger 0.15. Og det med fortoms lengde og spiss har jo vi aldri vært enige om ;) Men jeg ryker ikke fisk på dette, mister aldri fisk pga fortomsbrudd. Men ja det er et ytterpunkt å fiske så tynt, men ikke på en 7-8 stang heller da.

En #5 eller 6 er fint .

 

Svada eller ikke, min erfaringer tilsier noe helt annet, og jeg mener at man går glipp av en hel del fisk om man ikke tilpasser fortommen de faktiske forhold. Men det er nå meg da :)

 

Jeg bruker stort sett minst 15 fot fortom og spissen ligger som oftest på 0.20. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett 12fot +/- 0.20 fc til  90% av fisket, men gjør også som Tony og fisker med 0.15 i spesialtilfeller, gjerne når det er små fluer og "finfiske" i klare forhold.

 

Har pt. ikke opplevd å ryke fortom ved praktisk fiske - har dog slitt av noen på stener, men da er det lite som hjelper uansett så sant man ikke går riktig grovt til verks.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olav :) Jeg bruker fluorcarbon 94% av tiden. Vanlig mono kun når jeg ønsker å fiske i overflaten, eller når det ikke er ønskelig med en for rask synkegrad på fortommen.

0.15 er vel tynt for mange, men så er det jo ørret vi fisker da!

 

Hva bruker dere i ferskvann som spiss, til brunørret på bleika med sol og kanskje nymfer. Neppe 0.26 tenker jeg ;)

Halla! Er ganske uenig med deg når det kommer til salt og søtt, og tørt og vått osv... Sjøaura er som utsulta ulver i forhold, når man først treffer på! Men denna diskusjonen kan vi sikkert ta en annen gang. Sjøl går jeg aldri lavere enn 3X(hoho) når det kommer til sjøfiske etter blankfisk ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla! Er ganske uenig med deg når det kommer til salt og søtt, og tørt og vått osv... Sjøaura er som utsulta ulver i forhold, når man først treffer på! Men denna diskusjonen kan vi sikkert ta en annen gang. Sjøl går jeg aldri lavere enn 3X(hoho) når det kommer til sjøfiske etter blankfisk ;) ;)

3X eller 0.20 er en fin spiss til sjøørret og helt ærlig så er det ikke mange fiskene i Oslofjord som ryker den :P

Men jeg føler uansett at det er ett godt tips å ha en rull ,15 eller,16 i jakkelommen.. 

Det er et av triksene jeg bruker når det kniper om, ikke så ofte det skjer da.

 

Men men, det er jo ikke så viktig hva folk her fisker med. Jeg fortalte om ett tilfelle hvor jeg mener spissen var avgjørende der og da. Og da spisset jeg meg ned på samme fiskene, fra 0.22. Samme sted, samme flue, alt innenfor en halv times tid. Tok ikke før jah, resten er historie :)

 

Og det er ikke mye sult over disse fiskene det er snakk om her, pen størrelse og sære på alt. Ikke det vanlige fisket man ellers kan komme over. 

 

Nå kommer våren!!

 

Skitt fiske :D

Endret av Tony Pedersen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid laget fortommen selv. Tapert selv men oppdaget ferdigtapert å syns det er hakket bedre. Syns presentasjonen blir bedre. Så da er det 9-10 ft fortom som ender med 0,22 spiss for små fluer og 0,25 til større sildefluer.

Man fisker tross alt ganske fort så fortommen tror ikke jeg er avgjørende. Er den i bitehumør så tar den uansett.

Så de som roter rundt med 2 stanglengder fortom må gjerne gjøre det, men har ingen tro på at det hjelper. Presentasjonen blir i allefall ikke bedre.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortommer det mange meninger rundt, og mye personlige tilpasninger.

Er ørreten på hugget, så tar den nesten uavhengig av tykkelse. 

Jeg er en av de som bruker 2 stanglengder. Eneste årsaken til at jeg bruker det er det kastemessige.

Jeg får mye mer ro og presisjon i kastet med lenger fortom, og får lagt ut bedre, og med bedre strekk.

Dette har med tilpasning av fortom til kastestil å gjøre, og antagelig lite annet.

Kortere fortom, så blir det mer vinglete, rykkete og upresist.

Fisk får jeg også fra tid til annet, men det har nok lite med 12 fot kontra 20 fot fortom å gjøre.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant debatt.

De siste 2-3 årene har jeg brukt Seaguar 0'285 (7 kg) som siste ledd på fortommen. Jeg bruker ikke noe tynnere fordi jeg mister både fisk og fluer på 0,285. Av alle de faktorene som avgjør om sjøørretens hugginstingt utløses, eller ikke utløses, så tror jeg ikke en forskjell på en eller to tiendels millimeter av fortomstykkelsen har nevneverdig betydning. Det er andre faktorer som er langt viktigere, særlig på vindstille dager med loppefiske.

Dette er bare min mening. At andre mener noe annet er helt greit. Det er bare gøy med en diskusjon!

Forøvrig kan det rapporterer om ganske bra fiske i Oslofjorden de siste dagene. Kompisen var i kontakt med 5 stk på 30 min, men fikk bare to på land. Den ene var godt over kiloen. Brisling og diverse reker i magen. Ingen børstemark.

:) :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøfiske er variert, og man kommer ut for ulike utfordringer hele tiden. Jeg er ikke fornøyd med at i dag "var i fisken ikke i bittet", eller "i dag var det for stille, for mye vind, for blankt, for klart vann eller eller".

 

Om man hele tiden velger kun én mal for sitt fiske, så mener jeg da at man går glipp av mye om man ikke vil eller klarer å tilpasse seg skiftende forhold. Det er forhold hvor en kort tykk fortom er riktig, men det er også motsatt.

 

Det er vi som fiskere som må klare å tilpasse oss, vi kan ikke forvente det samme av fisken :)

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du sier om tilpasning og variasjon.

Det er veldig viktig!

Men jeg har derimot ikke hatt behov for å gjøre noe voldsomt med fortommen utover å forlenge den litt,

har klart å lure til meg bra med fisk ved å gjøre andre variasjoner.

Men fisker man med bedre selvtillit, og høyere tro ved å redusere tykkelsen, så er det i hvert fall riktig,

for fisker man uten tro på at man får fisk, så er det bedre å dra hjem til sofakroken.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøfiske er variert, og man kommer ut for ulike utfordringer hele tiden. Jeg er ikke fornøyd med at i dag "var i fisken ikke i bittet", eller "i dag var det for stille, for mye vind, for blankt, for klart vann eller eller".

Om man hele tiden velger kun én mal for sitt fiske, så mener jeg da at man går glipp av mye om man ikke vil eller klarer å tilpasse seg skiftende forhold. Det er forhold hvor en kort tykk fortom er riktig, men det er også motsatt.

Det er vi som fiskere som må klare å tilpasse oss, vi kan ikke forvente det samme av fisken :)

Veldig godt forklart og beskrevet Tony
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om man hele tiden velger kun én mal for sitt fiske, så mener jeg da at man går glipp av mye om man ikke vil eller klarer å tilpasse seg skiftende forhold. Det er forhold hvor en kort tykk fortom er riktig, men det er også motsatt.

 

Det er vi som fiskere som må klare å tilpasse oss, vi kan ikke forvente det samme av fisken :)

 

Jeg er enig i dette :)

 

Likevel er det vel ingen som har argumentert med at det man hele tiden skal velge en mal for sitt fiske? Det er vel heller diskusjon om det er nødvendig å tilpasse seg forholdene i så stor grad at man bør fisker med svært tynne fortommer.

 

Om forholdene er vindstille og det er krystallklart vann, så kan man få loppeføre. Da mener jeg at det er viktigere velge riktig flue (for eksempel loppe), velge riktig kastesnøre,  være stille langs strandsonen, være oppmerksom på om man selv ikke synes for fisken, legge fluesnøret forsiktig ned (kanskje til og med la flua drive inn i boksen), fiske på riktig dybde og ikke minst ha saaakte inntrekk, enn å vurdere om en tiendels millimeter tynnere fortom er optimalt.  

 

Når det er sagt så er vi nok enige i at i neste alle fiskesituasjoner så er 0,15 ikke å anbefale i sjøen? Videre er det nok mye annet vi er enig i, som for eksempel at Pistus bør tenke litt på sjøørret bestanden og heller begynne å fiske abbor i ferskvann <<l  

 

Fortsatt skitt fiske i Østfold. Jeg følger med på TFF på FB og ser dere får en og annen sjøørret ;D

 

:)  :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 fot intermediate polyleader, etterfulgt av 50 cm med 0,26 for så å avslutte taperingen med ca. 70 cm 0,24 mm fluorocarbon. Flua knytes i en rapala knute. Det lærte jeg av mine danske venner for mange år siden. Er det loppefiske taperer jeg en gang til med 0,20 litt lenger enn den på 0,24. Viktigste for meg er at det er litt tapering, syns jeg klarer å presentere flua litt bedre da. Vanskelig å si om jeg får mer fisk av den grunn.

Endret av OlafS
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...