Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt mest slow intermediate, men kunne tenkt meg en hoover i helgen for å kunne ha enda lengre svevende pauser. Bruker også en del fast.int.

Savner et synk 3 snøre som er godt. Ikke alltid jeg har trua på en flue som henger like under vannfilmen. Absolutt en fordel å ha muligheten til å variere.

Jeg er nok litt for lite flink til å skifte snører.

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å prøve det! Er jo om og gjøre å finne noe som fungerer optimalt til sitt eget bruk.

Jeg foretrekker et snøre som synker likt i hele lengden. Grunnen til det er at jeg har bedre kontakt direkte ut til flua.

Slipper vinkelen som blir mellom de ulike synkegradene. Men smak og behag selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med Øyafisk i dag! selv med vind fra nord er det lykke og få ja :)

 

Selv bruker jeg SA Striped Bass. Fast int. Dette er en line jeg anbefaler forøvrig! Men GL Coastal Inter linene er ikke å shimse av dem heller. Brukte dette før SA, men jeg skyter mye bedre fart med SA line på Fluvius #6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

THJ prøv SA professional synk3, herlig line. Litt kort men det får heller bare være når den er så god

 

Er denne jeg har vurdert sterkest. Må nok bare somle meg til å kjøpe en.

Jeg bruker den i synk 1, og det er en god line til en relativt fornuftig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med Øyafisk i dag! selv med vind fra nord er det lykke og få ja :)

 

Selv bruker jeg SA Striped Bass. Fast int. Dette er en line jeg anbefaler forøvrig! Men GL Coastal Inter linene er ikke å shimse av dem heller. Brukte dette før SA, men jeg skyter mye bedre fart med SA line på Fluvius #6.

 

Vart får du köpt den linan?

Hittar den inte någon stans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg opplever med lange tynne fortommer er at fisken ofte drar flua rett av... Og jeg setter sjeldent knallharde tilslag.

Så jeg bruker aldri under 0,23..spiss... oftest 0,26.. på krystallklart vann,og bleike øker jeg heller lengden på fortommen. Og fisker dypere,da gjerne med litt tynne slanke naturfargede reker.. Ofte svarte\mørkebrune... 

Sjeldent jeg bruker loppe..men da med 0,23mm... folk får prøve seg frem her.. finnes ingen fasit,men jeg har sett og opplevd at mange mister fluer og fisk med for tynn fortom.. veldig unødvendig.  Og ingenting jeg vil oppfordre til:)

Men man fisker best med det man har trua på,enkelt siden man bruker det mest..

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Her kommer noen spm angående en fiskesituasjon jeg opplevde i dag. 
Jeg var ute i ettermiddag/kveld i en sjøstrøm her på helgeland. Har ikke bodd her så lenge, så har ikke testet vårfisket her før nå. Fant en fin strøm nedenfor der jeg bor, og startet å fiske på fløende sjø. Det dannes en skikkelig strøm (som en elv) gjennom et sund med en liten øy i midten som gjør at to strømmer møtes. (Skulle legge inn bilde, men fant ikke helt ut av det).
Allerede mens jeg rigger stanga observerer jeg vak nærme land. Det minnet mest om et skikkelig brunørretvak, head&tail. Prøver med ulike fluer, men får ikke fisken til å ta. Lenger ned i strømmen står det en fin fisk å tar noe hardt i overflaten, mer som et vårfluevak i "brunørretverden". Det virker som fiskene står steady å tar det som kommer med strømmen. Prøver alle de typiske sjøørretfluene jeg har i boksen, men uten resultat. 

Hva sier folket? Hvordan angripe en slik situsjon? 

Mistenker at det kan være børstemark som blir tatt av strømmen, og at ørreten tar de hardt når de kommer nedover strømmen.. 
Tok ikke temp i vannet, men vet ikke om børstemark kan være sannsynlig?

Hvilke andre byttedyr vil det være sannsynlig at ørreten tar slik? 

Kan det være annen fisk enn ørret? Vet at det går sei og makrell her på sommeren, men.....

Endret av Ola Øie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krill og marflo er jo aktive i kaldt vann og blir lett dratt med at sterke tidevannsstrømmer. Kan også være sil som tas med av strømmen der du fisker. Ville sjekka mageinnhold på annen type fisk som helt sikkert også melder seg på i matfatet. I slike strømmer har jeg fått bra fangster på både marflo og lyse lange streamere. Sommerstid vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Høres fornuftig ut. Bør kanskje prøve å fiske litt dead-drift marflo? Jeg hadde bare med meg fast intermediate i dag. Lurer på om fluene mine gikk litt for dypt. Virker som fisken ble helt selektiv på det som kom nedover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synkegrad er spesifisert av hvert merke av line, bare gå inn på deres webside. For eksempel denne som http://royalwulff.com/products/saltwater-tt-intermediate-fly-line/. Nederst på siden står det IPS, det betyr at at linen synker Inches Per Second. På ethvert merke kan man lett sjekke synkegrad...bare og besøke deres websider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...