Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Ukene raser forbi, men noen ganger føles arbeidsuka nådeløst lang.

Håper på fiskemulighet til helgen! Og håper at de blanke er på talefot.

Forhåpentligvis har jeg to nye stenger klare til dyst innen da. Holder på å jobber med en nå.

Blir litt ekstra krydder for turen det!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen nærmer seg, og forhåpentlig blir det tur til helgen. Har blitt varmere i været, og mye sol.

Ikke alltid de enkleste forholdene det, men nå har jeg gjort ferdig en stang som jeg klør litt etter å prøve.

Noen som har vært ute de siste dagene som kan rapportere om hvordan vannstanden er?

Har jo vært veldig opp og ned en stund...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig ble det muligheter for en fisketur igjen.

Dro ut til en plass med typisk leopardbunn, og det så ut som det er mye næring tilgjengelig for ørreten.

Det var fullt av små lysebrune reker i fjæra, og det var masse vak. Men lavt klart vann kombinert med helt vindstille og strålende som så var det ikke så lett å unngå å skremme fisken.

Allikevel klarte jeg å få et par stykker på en beige fiskeimitasjon. Ikke største flua, men virket overdrevet står på blikk forhold.

Heldigvis kom det en bris ganske raskt.

Mye vak og aktivitet, men småvriene forhold for det.

Det blåste opp litt mer og da ble det lettere, først og fremst fordi fisken ikke ble like skremt av snøret.

Fikk fisk på fiskeimitasjonen og på lopper. Fikk 7-8 stk før jeg dro videre.

Jeg ble guidet rundt på et sted som virker veldig lovende av en av forumets medlemmer.

Spennende område som har potensiale for noen skikkelig store ørreter. Bra bunnforhold, mye bevegelse i vannet og åpen sjø rett ut.

Setter veldig pris på å bli vist rundt der.

Fisk fikk vi også, ingen store, men noen som var skikkelig spreke, og blandt annet en som tok knallhard på en orange loppe.

Fisken tok så hardt at jeg nesten snublet bakover. Utrolig take!

Fikk testet nye stanga også, og den var minst like god som jeg håpet!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite spørsmål til dere.

Har forsøkt å se gjennom alle kommentarene. Men det er en murlighet for at jeg har åversett det.

 

Jeg er startet for første gang etter SØ i havet. Å kommer til å holde det gående helt til snøen kommer. Satser jeg på.

 

Når det kommer til vinterfiske. Er fisken oppe å hopper slik som på sommeren?

Eller er det mere blindfiske som gjelder?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender man ser fisk om vinteren også, men vanligvis ikke like ofte som nå på våren og utover.

Mer og oftere 'blindfiske' om vinteren.

Jeg liker egentlig ikke ordet blindfiske, for man gjør seg jo opp en formening om hvor man finner fisk, eller har forhåpninger om det i hvert fall.

Blindfiske forbinder jeg med noe negativt, som om man bare kaster noe ut i sjøen uten mål og mening, og det er ikke sjøørretfiske.

I hvert fall ikke sånn jeg ser det.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott helg ved sjøen. Hadde snøret i vannet både fredag, lørdag og søndag. 

Synes fisket begynner å bære preg av at vi er godt utpå våren. Rekeimitasjonene henger stadig sjeldnere på fortommen, hot orange er byttet ut med mer naturlige farger og gjennomsnittsstørrelsen på flua blir stadig større. 

 

Den store gleden med at det har blitt varmere i vannet er at fisken har blitt vesentlig sprekere hekto for hekto. Sjøørreten tok flue hardt i helgen og de fleste var feite og fine. Tok meg selv flere ganger å tenkte at "denne er flott størrelse" før man så 400-500 grammern på enden av lina. 

 

Ble en god del fisk i helgen. Fikk fisk på alt fra loppe til stor sild. Ingen god fasit på hva fisken var på hugget etter. 

Slev om fisken var bitevillig var det flere stille perioder. 

 

Hva tror folk. Hvor lenge har vi igjen av sesongen før morgen, skumring og kveld er det som gjelder? 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er avhenging av døgngradene,når det fortsatt kryper til nesten null på natta kombinert med denne kalde nordavinden som regjerer om dagen,vil vårsesongen"utvides betydelig.Men slår det over på sønna og godt med varmegrader på natterstid samt relativt lite vind,kan sommer"n komme på 14 dg...men nå skal det sies at jeg stort sett har fisket decievere i hele vinter,varierer bare dressing og str ;) Rundt starten av Mai kan man forvente sommerføre"i sjøen,vanligvis-horngjelen er som regel en god indikator på dette...

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har holdt på ute i t-skjorte i dag, og det var varmt. Har vært flere år på rad med varm vår, så vårsesongen har blitt veldig kort.

Med litt flaks så holder det noen uker til.

Kan jo fiske hele sommeren også, men da ut mot åpent hav på de ytterste skvalpeskjærene, eller utover natten og morgentimene.

Men da sover jeg!

Vet en del grunner omtrent midtfjords som det går mye sjøørret rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på føret,men ruskevær på dagtid gir fisk på dagtid.Ellers er det vel ifra litt før det første morgenlyset kommer og noen timer utover som vanligvis gir best uttelling. Men går sild og brisling innenfor kastehold er det ingen umulighet å få fisk også på dagtid i pent og varmt vær! Synd HA"en er nesten fraværende blitt....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det første morgenlyset på sommeren så sover jeg...

Er lov å håpe på noen flere varme vintre, så det trekker inn mer havabbor(?)

Fisker egentlig ikke noe særlig om sommeren, da er det andre ting som blir prioritert.

Vet ikke hvorfor det har blitt sånn, men jeg trives best ute på tur når det er guffent og surt ute, og er veldig lite fiskelysten på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

THJ du burde virkelig prøve på sommeren, da er det virkelig morsomt fiske sjøørret, på med synkline og fiskeimitasjon på fortomen, da smeller det på flotte sjøørreter, men synkline er et must når vannet blir varmere enn 18 grader, får også mye annen fisk samtidig, lyr,sei, horngjell og makrell, konstant stangbøy på den tida.... :D

 

 

post-5504-0-20811700-1429594409_thumb.jpg

Endret av trebor
  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker jo laks og sjøørret i elv på sommeren,samt brunørret på tørt,alltid sesong for meg.......ikke like populært her hjemme hhhandjob .Men ørreten i sjøen flexer stengene godt i 15-18 graders vann ;) Flott sommerørret Trebor!!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt en flott ørret, vært noen sånne smellfeite i løpet av våren for min del også.

Vet ikke hvorfor, men om sommeren så er jeg nesten ikke giret på å dra frem fluestanga i det hele tatt, unntatt for å bare kaste.

Egentlig litt rart med tanke på hvor nerd jeg er resten av året.

Men det kan jo forandre seg etter hvert det selvfølgelig.

 

Når sola får skikkelig tak, og det blir for varmt i lufta, og horngjelen inntar buktene, så er det noe som sier meg at nå er det vel overstått for denne gang. På gjensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...