Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Har fått sjøørret i 25 graders vann,senest sist sommer....du må tenke over at ca 80 % av all sjøørret lever sitt liv innen en radius av ca 35 m ifra land,bortsett ifra en tur på bekken/elva.Fisken spiser jo uansett,tror du ikke...? Trivseltemp for sjøørreten er 8-13 grader,det betyr ikke at du ikke får fisk under eller over disse temp.Just saying :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med trebor,og er man ikke villig til å stå tidlig opp er det bare å starte fiske kl 23 og holde på noen timer. I tillegg til fisk får man mange opplevelser med dyr som kommer fram i "mørke". Men mye annet spennende fiske på sommeren. De to optimale tingene er, etter min mening, fiske på vakende fisk og fiske på jagende fisk. 

Friluftsfjorden!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det er vel sånn av og til. imponert over at noen får sø i det hele tatt i indre fjord jeg. mer sannsynlig å få en koh i noor diamant spør du meg. nede ved jeløya og på sørlandet er det fortsatt bra tydeligvis. havabboren var mye enklere å få, men den er det også tomt for de siste årene. husker for 5 år siden. da fikk jeg en havabbor på hver andre eller tredje tur. store var de og - nærmere to kilo- men dessverre tynne.

 

det skal legges til at jeg ikke liker å fiske når jeg ikke ser noe. men det har nok ikke noe å si på bygdøy for å få sø... he he he.

 

rart det kan forandre seg så fort. han som kalte seg frithjof på ofas froum fikk flere store sø i  bestumkilen mot lysaker. noen år senere skrev han at det ikke var noe vits å forsøke der mer og dro nedover oslofjorden mot moss etc,

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.njff.no/ostfold/fylke/Documents/Morten%20Merkesdal%20Oslofjord2015.pdf

Ta en titt på denne, det er ikke helsvart. Skal vi få opp bestandene av fisk må det restriksjoner til men det virker som om også sportsfiskerne, selv de som har fisket på steder i utlandet med verneområder,  mener alt er naturlige svingninger vi bare må leve med. Senest i dagens Tønsbergs blad står det om hvor vellykket verneområder for hummer har vært i Færder nasjonalpark. Der kommer det mer vern og også områder for andre arter. Dette er et eksempel og ikke et forsøk på å blande havets kardinal inn i sjøørretlenken. 

Friluftsfjorden.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overhørte et par karer, godt voksne som var på utkikk etter rør til en røykovn.

De skulle lage seg en kaldrøyk, fordi de fikk så store mengder sjøørret.

De holder til i Svelvikområdet snakket de om.

 

Så om noen har båt eller fisker i området, kanskje verd å holde utkikk, og ta noen ekstra runder for å sjekke om man ser noe som ikke er helt som det skal..?

Virket ikke bra for å si pent.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ganske lang tid med fint vær og varme, så har det slått om og blitt gråvær, kaldt og litt regn.

I tillegg er det meldt hard vind fra sør.

Håper på godt fiske en periode til. Er vel ikke så lenge til vi kan forvente å ha vårsesong vil jeg tro.

Jeg satser på å få fisket noen forskjellige steder i morgen, og forhåpentlig finner jeg fisk.

Lykke til til alle som skal ut!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid det vil seg.

Får håpe det er enklere forhold i morgen. Gjerne med mulighet for lopper, utrolig hvor hardt sjøørreten kan ta på loppe.

Kan bli avhengig av det kikket der!

Vannstanden har vært veldig opp og ned også, håper på litt vann i morgen

Starter på en plass jeg har tro på, og flytter raskt om den ikke innfrir.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur på tirsdag. Blikkstille, krystallklart og ekstremt lavt vann.
Ved 2-tiden begynte småørreten å vake over alt.
Hadde med meg 3'er stanga og flytesnøre. Utrolig morsomt, men krevende fiske.

Prøvde alt jeg hadde av lopper, men det ville seg ikke. Hadde en del følgefisk, men de var liksom ikke interessert.
Det morsomme var, på kast noen og hundre landet flua midt oppi et vak og fisken tok med en gang. En fin liten ørret på 400 gram.
Noen dager er det ikke flua som er årsaken til at man ikke får fisk, men at man rett og slett må ha litt flaks for at fisken i det hele tatt skal velge å ta den, og i dag hadde jeg den flaksen :)
 

Endret av Næsset
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur på tirsdag. Blikkstille, krystallklart og ekstremt lavt vann.

Ved 2-tiden begynte småørreten å vake over alt.

Hadde med meg 3'er stanga og flytesnøre. Utrolig morsomt, men krevende fiske.

Prøvde alt jeg hadde av lopper, men det ville seg ikke. Hadde en del følgefisk, men de var liksom ikke interessert.

Det morsomme var, på kast noen og hundre landet flua midt oppi et vak og fisken tok med en gang. En fin liten ørret på 400 gram.

Noen dager er det ikke flua som er årsaken til at man ikke får fisk, men at man rett og slett må ha litt flaks for at fisken i det hele tatt skal velge å ta den, og i dag hadde jeg den flaksen :)

Fin rapport. Opplevde det samme for et par uker siden. Da gikk ørreten og tok små fluer. Heler overflaten var dekket av dem. Prøvde også med loppe, men det vaket bokstavelig talt på begge sider flua uten at den tok. Men som du skriver artig opplevelse!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisketur i vindværet i dag.

Grått og regn for første gang på ganske lenge. Hadde planer om å fiske over en del plasser, men det ble ikke like mange stopp som forventet. Ganske normalt det

Vindretningen var sånn at jeg dro et sted jeg ikke har vært på lenge. Og vinden sto nokså hardt på, men fikk kastet ved å vade i posisjon. Fikk nokså raskt tre småtasser dre jeg startet, før jeg fisket meg videre. Var ikke så lett å kaste, men de stedene jeg fikk kastet så var det en og annen fisk bortpå. Landet et par til før jeg søkte litt le for vinden på plass nr to.

Det er en plass som har levert bra, men i dag ville det seg ikke helt. Hadde fire hugg, men ville ikke sitte.

Tok ikke lange tiden før jeg satt i bilen på vei til neste sted.

Hadde veldig troa på plassen, men etter å ha fisket over et strekke jeg 'alltid' får fisk så var det helt dødt.

Så plutselig det plasket skikkelig et stykke ut. Så en gang til.

Det var en sel som plasket og herjet skikkelig, og den hadde tatt med seg kompisene, til sammen var det fire stk, så da skjønte jeg hvorfor det ikke var noe fisk i området. Da flyttet jeg meg vekk fra området og gikk videre.

Fisket et langt strekke og på siste delen fant jeg endelig noen fisk.

har vært der en del ganger, og i dag møtte jeg på grunneier. Ble stående å snakke med han en god stund.

Hadde alle grunneiere hatt samme innstilling, hadde det aldri vært noen diskusjon rundt rettigheter.

Han syntes det var kjempestas at jeg fisket der, og det var bare å komme når som helst. Ville jeg stå på brygga hans, så var det bare å gjøre det.

Positiv overraskelse!

For han har et flott område, som leverte 6 fisk. Flest små, men også en skikkelig fisk som tok tungt, hoppet og raste og lagde et skikkelig spetakkel.

Skikkelig kraftpakke på rundt 2,5 kg!

Håper vårsesongen varer litt til.

Fikk forøvrig alle på en beige fiskeimitasjon, hadde et skikkelig lugg på orange loppe.

Endret av THJ
  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faderullan som du drar fisk, THJ! Artig å treffe på snille grunneiere =)

Selv ble det premiere på flyndrefisk i dag. Fikk meg ei lita rødspette. Lurte fælt på hva det var fornoe før jeg fikk sett den. Bytta mellom å oppføre seg som tang og gi brukbar "sideveis" motstand.

Endret av Emil
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk denne for et par uker tilbake og denne resulterte til at jeg Vant Sjø ørret konkuransen i Tønsberg i år.

Vant en tur til Belize i Karibia av en verdi på 30 000 kr med guide og full pakke i 10 dager for å fiske Bonefish,Tarpon, Permit å andre tropiske fisker. Dette blir en Heftig Sommer :)

post-4031-0-96662100-1430082303_thumb.jpeg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt meg to turer denne uken. Mine første turer for sesongen. Slag og kjøp av leilighet har tatt all tid denne våren. Det er fint å kjenne at noen måneder pause ikke har gjort noe med kastene. Men fisket har så langt ikke resultert i noen ting, ikke sett fisk eller kjent noen tegn. Ganske pussig, men ut fra lesingen her inne så ser jeg at det har vært litt så som så for andre også i indrefjord (innenfor Drøbak). Tenkte jeg skulle prøve i morgen formiddag, men må tenke litt på saken om det skal være like bra som i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...