Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Starta fisket kl 1000 i dag, og kom hjem akkurat nå!

 

Dagen startet med tykk, tykk tåke i indre oslofjord, noe som ga meg forhåpninger om godt fiske. Jeg kunne skimte omrisset av solen gjennom tåka men ikke fanken om en solstråle traff vannet, og godt var det da den første ørreten smalt på... ikke noen super fighter, men en herlig salsa bortover vannskorpa var en fin måte å starte fisket på. Vekta stoppa på 500 gram. Denne leksa gjentok seg ikke mindre enn 4 ganger de neste 3 timene, og innimellom dette fikk jeg faktisk 3 makrell.

 

Makrellen kjeksa jeg i hodet av alle ting, og den veide ikke mindre enn 700 gram... Aborr NR. 3 i år tenkte jeg med en gang... men akk!

 

Uansett fantastisk dag og jeg er glad jeg bor i Oslo :) Hvem trenger vel Frierfjorden,eller Eidanger eller hva Toggi? hihi...slapp av jeg kommer nedover snart... Skal få hull på byllen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det skal jeg love deg  ;D Mye lettere å kaste ordentlig igår! Brukte en grønn/hvit deceiver som en liten SØ fulgte nesten helt inn. Det var ikke så mye action, men jeg lærte noe nytt!  :) Jeg syns nesten det er like gøy å se en fisk følge fluen min, som fån på kroken  ;D Men det er meg da  :-*

 

Edit: Jeg trakk inn med 2 kjappe lange trekk med ca 2 sekunder pause imellom. Om noen har none innvendinger her på en grønn/hvit dec, så er det bare å fyre av! For jeg hadde igrunn ikke peil på hvordan jeg skal fiske med den..

 

 

 

Decieveren er en sildeimitasjon og bør da fiskes variert, men stort sett raskt etter min mening. Her kan du med fordel også legge inn en bråstopp i ny og ne. Jeg trekker inn silda så fort at jeg får vondt i armen... trim for eldre noen?

 

Har du følgefisk som ikke tar så er det moro bevares, men prøv å sette opp farta på flua, skulle ikke det funka så prøv en annen flue. Grønn hvit deciever er et godt valg i Oslo fjorden. Tok mye på lilla hvit i dag, samt en oliven gærning som jeg bandt sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starta fisket kl 1000 i dag, og kom hjem akkurat nå!

 

Dagen startet med tykk, tykk tåke i indre oslofjord, noe som ga meg forhåpninger om godt fiske. Jeg kunne skimte omrisset av solen gjennom tåka men ikke fanken om en solstråle traff vannet, og godt var det da den første ørreten smalt på... ikke noen super fighter, men en herlig salsa bortover vannskorpa var en fin måte å starte fisket på. Vekta stoppa på 500 gram. Denne leksa gjentok seg ikke mindre enn 4 ganger de neste 3 timene, og innimellom dette fikk jeg faktisk 3 makrell.

 

Makrellen kjeksa jeg i hodet av alle ting, og den veide ikke mindre enn 700 gram... Aborr NR. 3 i år tenkte jeg med en gang... men akk!

 

Uansett fantastisk dag og jeg er glad jeg bor i Oslo :) Hvem trenger vel Frierfjorden,eller Eidanger eller hva Toggi? hihi...slapp av jeg kommer nedover snart... Skal få hull på byllen.

 

He he, hvem trenger vel den! ;D ;D

Fikk en sms av en kompis idag som hadde tatt 11 stk her i telemark på en to timers økt.

Hvem trenger sånn fangster?  ;) Jeg sier ikke mer.....

 

Grattis kompis Martin, du er en dyktig fisker!

 

Har forøvrig trua på å fiske fra tidlig morgen for tiden, spesielt på solfylte dager med blikk.

Det har gitt best fiske basert på safari fiske i Bamble i ca en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dro ut idag tidlig, kom til blikk forhold. Sollyset speidet utover havet, ikke så mye vak som jeg håpet på.

Ikke noe fisk etter på de første kasta heller.

 

Etterhvert justerte jeg dybden jeg fisket på, grå frede kastet jeg nedenfor en strøm. Lot flua synke godt, mega kjappe inntrekk med begge henda og BANG.... Blankis som danset bortover vannet, sånn 8-9 hg... Dro veldig bra og kastet seg opp i været, og løsnet. Forbanna fisk ;D hehe, jeg tenker slik noen ganger!

 

Ikke lenge etter hadde jeg stor stim etter, de bare fulgte. Hadde flere lugg og mistet et par til.

 

Etter dette spotfisket jeg på 4-5 SØ som sto grunt, bytta til orange reke.....

Hadde to stykker på og følgere 8 ganger. De ville tydeligvis ta byttdeyr som nærmest kom rolig i strømmen. Hadde det ikke vært for at jeg MÅTTE på jobb så hadde jeg brukt 5er stang, flyt og ei lita loppe eller fjærmygg. Da tenker jeg at jeg hadde fått dem til å ta skikkelig.

 

Det som jeg syntes var mest gøy var når kompis Fiskern35 fikk en SØ på rød magnus, det unnte jeg han ;) Rett etter jobb drar jeg ut til gutta som er ute og jakter nu.

Noen ganger er det vondt å dra på jobb, særlig etter en såpass bra start på dagen.... Men i mørten i kveld så skal jeg ta dem, lyren, torsken eller sjøørreten.

 

Akkurat nå misunner jeg Micke og Fiskern35 ;D ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom hjem fra en tur nå. startet lovende med noen napp og en liten sø. det vaket her og der, men ingenting stort.

jo nærmere kvelden kom jo verre ble det....

fikk en del knurr (sterke som f...) og en liten torsk. fikk også et par små pinner til.

tror det er dagsfiske som kommer til å gjelde fra nå av, det blir så kaldt om kvelden at det er rett og slett ubehagelig. og når man skal kjøre moped hjem igjen og ikke en varm bil, da blir det ekstra kjølig....

 

Tørr ikke engang TENKE på hvordan det må føles å sette seg på en moped etter å ha stått i kulden i noen timer! For meg er det i grunnen avgjørende for turen at jeg kan sette meg inn i bilen og varme meg etterpå :P huff...får gysninger bare ved tanken på hvordan det er å sette seg inn i iskald bil og febrilsk prøve å få varme.

 

Det som Igor holder på med kalles engasjement ;) Eller et lite snev av fluefiskegalskap ;D ;D ;D Men jeg synes det er flott at vi har slike sjeler som trosser vær, vind og føreforhold ;D ;D ;D slik at vi kan sitte hjemme i den gode varme sua og titte ut vinduet og tenke "jaggu bra det ikke biter noe stort i detta været", så stå på Igor ;D ;D ;D Gi meg et ord når isen ligger som klinkerfliser på veien, har noen kontakter som kan ordne piggdekk til scooteren din ;);D ;D ;D

 

Og Spenolsen ;D Og sette seg inn i en "iskald" bil på Vestlandet...? hmmmm..., kan bli litt småkalt på Voss, men ikke noe særlig å skryte av :rolleyes:

Ta deg en tur til Trondheim vinterstid, så kan du få oppleve skikkelig kulde ;D ;D ;D

 

Hehe har hatt et år i Trondheim, tjenestegjorde på Værnes! Trivelig om sommeren, men -23 og vindstyrke som førte til nærmere 60 effektive kuldegrader var tortur! Mye bil kjørte jeg der også, men hadde jo komagenseren ;)

;D ;D ;D Har vel ramla innom Hell og fått noe varmt i kroppen en sen lørdagskveld da tenker jeg ;);D ;D ;D

 

Hehe var faktisk på fest en gang på Hell hotell... Ellers vanket vi mye på de brune pubene; Bamses pub og Banken bar ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro veldig bra og kastet seg opp i været, og løsnet. Forbanna fisk ;D hehe, jeg tenker slik noen ganger!

 

Ikke lenge etter hadde jeg stor stim etter, de bare fulgte. Hadde flere lugg og mistet et par til.

 

Akkurat nå misunner jeg Micke og Fiskern35 ;D ;D

 

 

Næmen fydda Toggi, du har ikke lov å forbanne fisken som du er blitt så glad i ;D ;D ;D

 

Har tenkt litt på det der når en stim følger etter, 6-8 fluer på fortommen skulle kanskje gjøre susen ;D ;D ;D

 

Neida skal ikke kødde mere ;) Kjenner jeg deg rett Toggi, tar du nok igjen forspranget som gutta evt. har ;)

Takk for rapport og Snasen sak i posten idag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D ;D Har vel ramla innom Hell og fått noe varmt i kroppen en sen lørdagskveld da tenker jeg ;);D ;D ;D

 

Hehe var faktisk på fest en gang på Hell hotell... Ellers vanket vi mye på de brune pubene; Bamses pub og Banken bar ;D

He-he, hørtes kjent ut ja ;D ;D ;D Har ramla ut derfra et par ganger ;) Savner du litt "Trøndersk kultur" så er det bare å si fra, så skal vi altids klare og finne på noe ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, Syrstad. Prøvde flere fluer idag også. Men når solen virkelig varmet så ble fisket tregt.

Tidlig morgen fiske er best for tiden, spesielt i blikk og solskinn.

 

Virkelig noe for A mennesker, jeg er som prinsen.... B-menneske :rolleyes:;)

 

Aha..., jeg er som regel oppe før "fjøstid" så da kanskje det er lurt å stikke ned i fjæra en tur..., hmmm. Takker for tips Toggi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom hjem fra en tur nå. startet lovende med noen napp og en liten sø. det vaket her og der, men ingenting stort.

jo nærmere kvelden kom jo verre ble det....

fikk en del knurr (sterke som f...) og en liten torsk. fikk også et par små pinner til.

tror det er dagsfiske som kommer til å gjelde fra nå av, det blir så kaldt om kvelden at det er rett og slett ubehagelig. og når man skal kjøre moped hjem igjen og ikke en varm bil, da blir det ekstra kjølig....

 

Tørr ikke engang TENKE på hvordan det må føles å sette seg på en moped etter å ha stått i kulden i noen timer! For meg er det i grunnen avgjørende for turen at jeg kan sette meg inn i bilen og varme meg etterpå :P huff...får gysninger bare ved tanken på hvordan det er å sette seg inn i iskald bil og febrilsk prøve å få varme.

 

Det som Igor holder på med kalles engasjement ;) Eller et lite snev av fluefiskegalskap ;D ;D ;D Men jeg synes det er flott at vi har slike sjeler som trosser vær, vind og føreforhold ;D ;D ;D slik at vi kan sitte hjemme i den gode varme sua og titte ut vinduet og tenke "jaggu bra det ikke biter noe stort i detta været", så stå på Igor ;D ;D ;D Gi meg et ord når isen ligger som klinkerfliser på veien, har noen kontakter som kan ordne piggdekk til scooteren din ;);D ;D ;D

 

Og Spenolsen ;D Og sette seg inn i en "iskald" bil på Vestlandet...? hmmmm..., kan bli litt småkalt på Voss, men ikke noe særlig å skryte av :rolleyes:

Ta deg en tur til Trondheim vinterstid, så kan du få oppleve skikkelig kulde ;D ;D ;D

 

Hehe har hatt et år i Trondheim, tjenestegjorde på Værnes! Trivelig om sommeren, men -23 og vindstyrke som førte til nærmere 60 effektive kuldegrader var tortur! Mye bil kjørte jeg der også, men hadde jo komagenseren ;)

;D ;D ;D Har vel ramla innom Hell og fått noe varmt i kroppen en sen lørdagskveld da tenker jeg ;);D ;D ;D

 

Hehe var faktisk på fest en gang på Hell hotell... Ellers vanket vi mye på de brune pubene; Bamses pub og Banken bar ;D

Bamses pub ja  ;D Der har jeg vært mer en gang Der så jeg det råeste strippeshowet jeg noen gang har sett ;D ;D ;D Tror dama likte å ha en haug med soldater/unge gutter rundt seg Ho tok i alle fall helt av :o Svetteperlene spruta fra panna på pubverten  :D "Nå holder det,puben min stenges hvis dette kommer ut" :Det var foresten samme dame som de brukte i Tom Matisen og Herodes Falsk på tvn  Dette var i 95 :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dere fisker bra i sjøen sørafor om høsten. Min fiskekompis fra trøndelag - Rune Stafne - har et helt annet forhold til høstfiske i sjøen sørafor enn han hadde i trøndelag. Er det noen der ute som har erfaring i saltvannsfiske i sjøen nord for Dovre på høsten??

 

Selvfølgelig skulle jeg undersøkt det selv, men det hadde vært greit å høre om noen der ute har erfaring på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dere fisker bra i sjøen sørafor om høsten. Min fiskekompis fra trøndelag - Rune Stafne - har et helt annet forhold til høstfiske i sjøen sørafor enn han hadde i trøndelag. Er det noen der ute som har erfaring i saltvannsfiske i sjøen nord for Dovre på høsten??

 

Selvfølgelig skulle jeg undersøkt det selv, men det hadde vært greit å høre om noen der ute har erfaring på det.

 

Den gangen jeg bodde på Fosen (Hasselvika), var vi mye ute med båt og dorget etter SØ helt frem til jul. Var egentlig rimelig fornøyd med fangstene (men dette var før jeg begynte med flue). Men på en del av disse turene ble det observert fluefiskere som dro opp masse SØ. Områdene jeg observerte disse var bukta i Hasselvika der Hasselelva kommer ut og bukta, Langsand i Rissa, der Skauga renner ut ;) (Langsand er et spesielt flott område for SØ) :D Dro en og annen SØ i fjorden forbi Fevåg inn mot Råkvåg :D

 

 

Ja... glemte jo helt de hardbarka SØ fiskerne RaymondDH og Igor..., sorry gutter :-[ Ser du har fått invitasjon derfra og vil absolutt anbefale deg å slenge seg på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syrstad....vet du hvordan fisket er utpå det fyret ser ute du vet som det blåser sånn der ute...hehehe

 

KLARER ALDRI HUSKE HVA DET HETER.....!!!!! >:(

 

 

vet mange drar dit for å fiske sei....

 

er litt sør for trondheim....

 

Er det Agdenes fyr du mener...? Konstant bakoversveis og midtskill ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syrstad....vet du hvordan fisket er utpå det fyret ser ute du vet som det blåser sånn der ute...hehehe

 

KLARER ALDRI HUSKE HVA DET HETER.....!!!!! >:(

 

 

vet mange drar dit for å fiske sei....

 

er litt sør for trondheim....

 

Er det Agdenes fyr du mener...? Konstant bakoversveis og midtskill ;D ;D ;D

 

JEZZ

 

helt korrekt...så enkelt navn klarer jeg ALDRI å huske....

 

har du noen peil på forholdene for SØ der? eller noe annet?

 

vet det er mye sei der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syrstad....vet du hvordan fisket er utpå det fyret ser ute du vet som det blåser sånn der ute...hehehe

 

KLARER ALDRI HUSKE HVA DET HETER.....!!!!! >:(

 

 

vet mange drar dit for å fiske sei....

 

er litt sør for trondheim....

 

 

 

 

Er det Agdenes fyr du mener...? Konstant bakoversveis og midtskill ;D ;D ;D

 

JEZZ

 

helt korrekt...så enkelt navn klarer jeg ALDRI å huske....

 

har du noen peil på forholdene for SØ der? eller noe annet?

 

vet det er mye sei der.....

 

sei? sa noen sei? det bør sjekkes ut!

 

Jepp..., er en del gode seigrunner der ;) Jeg, Brutter'n og Fader'n har dratt opp en del der, problemet var å få sluk (husk dette er 25 år siden gutter, visste knapt nok hva fluefiske var engang) igjennom all småseien for å komme ned til de store som var 7-10-12 kilo (Lillebror, meg og Fader'n) :)

Best tilgang til disse grunnene fra båt, og at dere kan få storsei på flue der tviler jeg ikke på ;D

 

ps. Vil ikke anbefale den turen på Scooter Igor ;);D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...