Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Hadde opprinnelig en tur etter havabbor i dag. I likhet med de siste turene fikk jeg ikke noen til å ta i dag heller.

Men jeg endte ihvertfall opp med en artig bifangst.

 

[attachimg=#]

 

 

 

 

 

Steike Jan Ole! Hvor stor er den? Tatt der dere pleier å prøve etter HA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde opprinnelig en tur etter havabbor i dag. I likhet med de siste turene fikk jeg ikke noen til å ta i dag heller.

Men jeg endte ihvertfall opp med en artig bifangst.

 

[attachimg=#]

 

 

 

 

 

 

Hehehe, ikke bare artig, men svært flott bifangst vil jeg si  :D :D. bare å gratulere!

 

Var ute en liten tur selv i dag sammen med eldstemann Lars på 17. Han i kajakk, jeg i kickboat. Han med sluk og spinner, jeg med flue. Jeg vant vår lille konkurranse med 3 SØ, 2 vanvittig spreke 800g makreller, 1 sei på ca 3 kg og en lyr på 80g.  SØ var alle rundt minstemål og ble satt tilbake. Lars fikk 2 små SØ som også lever.

Merkelig vær i dag. Det vekslet fra høststorm med syndeflod til blikkstille. Har opplevd bedre bett, men det var uansett godt å kjenne lukten av sjø igjen. Alle mine fisker ble forøvrig tatt på Toggi-jiggen. Kan forresten ikke få fullrost kick-boaten godt nok. Det er den mest ultimate fiske farkost jeg til dags dato har prøvd.

 

- like manøvrerbar som en belly boat, du styrer alt med svømmeføttene. Men mye lettere og kjappere å forflytte seg langt med pga årer.

- god plass til sekk og bagasje

- lett å bære og lett å lagre

- solid

- og så sitter du godt, selv om du er på vannet i 5 timer

 

Eneste minus er at den koster litt og at den ikke er å få kjøpt i Norge. Bestilte min fra New Zealand. For meg er den verdt hver krone, anbefales :) :).

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig Bjorni ;D har gutten blitt overbevist nå da...? At "fluetull" er tingen? Eller skylder han på din lange erfaring  ;D ;D

Ta med kamera neste gang dere er ute og la guttungen ta et bilde av deg i kickboat med godstanga og kaffekoppen ;D

Tørr jeg spørre om prisen på den kickboaten alt i alt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke så mye til rapport som fulgte med det bilde nei. Tenkte at bilde skulle si mer enn 1000 ord. Men men..

 

Fisket i fra min kjære "Instaboat" (verdens sjefeste båt :)), og skulle som sagt bare fiske havabbor siden denne sesongen er

på hell. Fisket med Synk 1, og skulle bare ta ett kast til før jeg skulle skifte til Synk 4 (Siden Ørjan hadde hatt flere HA etter med tilsvarende line). Vi fisket med hurtige inntrekk, og som oftest med begge hendene.

 

Fisken ble tatt på en oliven Clouser. Hadde akkurat lagt stangen under armen, og fikk vel tatt 2 tak før det var stopp.

Var egentlig ganske heldig med denne, siden fisken hadde bøyd ut kroken på fluen. Den gikk ut med en gang fisken var i båten.

Vekten stoppet på 3,54 og er ny personlig SØ- rekord for meg på flue.

 

Spenolsen: Jepp, det stemmer. Dette er Hordalands minst hemmelige fjord :). Men når det er sagt, har jeg bare fått 1 (liten) SØ i sjøen her tidligere. Flere år siden jeg gav opp å fiske SØ her..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig Bjorni ;D har gutten blitt overbevist nå da...? At "fluetull" er tingen? Eller skylder han på din lange erfaring  ;D ;D

Ta med kamera neste gang dere er ute og la guttungen ta et bilde av deg i kickboat med godstanga og kaffekoppen ;D

Tørr jeg spørre om prisen på den kickboaten alt i alt? 

 

Lars har prøvd litt fluekasting, men er ikke så ivrig enda. No problem for meg, han får selv finne ut hva han liker best. Uansett hyggelig å ha han med på tur. Han har god tid. Jeg kjøpte min første fluestang da jeg var 17. ABU stang med Delta3 snelle og et jævlig seigt snøre. Jeg hadde ikke noen til å instruere meg og greide å kaste 4 meter på det lengste. Crap'et ble stuet vekk og glemt. Prøvde på nytt igjen da jeg var 30. Da var det gjort.

Skal ta med kamera neste gang så får dere se hvordan kickboaten fungerer. Ikke noe hocus pocus, Egentlig bare en solid gummibåt hvor halve bånn er fjernet for å gi plass til svømmeføtter. Men, det er egentlig ikke så enkelt heller, fordi alt er tilpasset fiske  :) :).

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig Bjorni ;D har gutten blitt overbevist nå da...? At "fluetull" er tingen? Eller skylder han på din lange erfaring  ;D ;D

Ta med kamera neste gang dere er ute og la guttungen ta et bilde av deg i kickboat med godstanga og kaffekoppen ;D

Tørr jeg spørre om prisen på den kickboaten alt i alt? 

 

Lars har prøvd litt fluekasting, men er ikke så ivrig enda. No problem for meg, han får selv finne ut hva han liker best. Uansett hyggelig å ha han med på tur. Han har god tid. Jeg kjøpte min første fluestang da jeg var 17. ABU stang med Delta3 snelle og et jævlig seigt snøre. Jeg hadde ikke noen til å instruere meg og greide å kaste 4 meter på det lengste. Crap'et ble stuet vekk og glemt. Prøvde på nytt igjen da jeg var 30. Da var det gjort.

Skal ta med kamera neste gang så får dere se hvordan kickboaten fungerer. Ikke noe hocus pocus, Egentlig bare en solid gummibåt hvor halve bånn er fjernet for å gi plass til svømmeføtter. Men, det er egentlig ikke så enkelt heller, fordi alt er tilpasset fiske  :) :).

 

bjorni

Vet jo hvordan båten din ser ut, tenkte mere på det salige gliset ditt når du har det som kjekkest ;D (selvfølgelig i båt med fluestang ;D ;D ;D ;D) Kjekt at guttene dine er med "gammer'n" på fisketur uavhengig av redskap ;);D ;D ;D ;D ;D Vil gjerne ha flere slike raporter, og Lars hvis du leser dette, ta med kamera neste gang og ta noen bilder av "gamlingen" in action ;D ;D ;D ;D ;D

 

ps. Du vil ikke ut med pris ferdig levert på dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uuuuups 8) Tror jeg sparer til kajakk først ;) Synd at ingen Norske importører har fått øynene opp for den :-\ men det hadde vel ikke blitt noe rimeligere av den grunn :-\

Utifra både bilder og videosnutter jeg har sett angående kickboat ser det jo unektelig snasent ut :D Kanskje jeg får teste din en gang Bjorni ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uuuuups 8) Tror jeg sparer til kajakk først ;) Synd at ingen Norske importører har fått øynene opp for den :-\ men det hadde vel ikke blitt noe rimeligere av den grunn :-\

Utifra både bilder og videosnutter jeg har sett angående kickboat ser det jo unektelig snasent ut :D Kanskje jeg får teste din en gang Bjorni ;)

 

Kick-boaten er som skapt til mitt fiske og den skal du med glede få teste Dagbjørn. Den blir selvfølgelig med til Bergen når du har fått rydda fjæra i hønsehuset og fått flytta inn til konemor igjen. Kickboaten blir også med til Hardangervidda og Rena neste sommer. I Rena tror jeg nok kajakk\kano er mer egnet hvis en skal bevege seg både oppover og nedover vannveien, men for små strekker vil den nok fungere. Ser frem til å treffe deg og Stig en gang  :D :D. I kveld blir det tur med Toggi. Det betyr trivsel ... og noen fisker :D :D.

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uuuuups 8) Tror jeg sparer til kajakk først ;) Synd at ingen Norske importører har fått øynene opp for den :-\ men det hadde vel ikke blitt noe rimeligere av den grunn :-\

Utifra både bilder og videosnutter jeg har sett angående kickboat ser det jo unektelig snasent ut :D Kanskje jeg får teste din en gang Bjorni ;)

 

Kick-boaten er som skapt til mitt fiske og den skal du med glede få teste Dagbjørn. Den blir selvfølgelig med til Bergen når du har fått rydda fjæra i hønsehuset og fått flytta inn til konemor igjen. Kickboaten blir også med til Hardangervidda og Rena neste sommer. I Rena tror jeg nok kajakk\kano er mer egnet hvis en skal bevege seg både oppover og nedover vannveien, men for små strekker vil den nok fungere. Ser frem til å treffe deg og Stig en gang  :D :D. I kveld blir det tur med Toggi. Det betyr trivsel ... og noen fisker :D :D.

 

bjorni

 

 

Ta med kamera og kos deg Bjorni ;) Og på tur med Toggi så er vel fisk nesten garantert ;D Hils masse og skitt fiske :D

 

ps. Har ymtet frempå om tur til Rena neste år og har ikke blitt avfeid (godt tegn det ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av et kick tenker jeg Janoks :o Takk for deling av teknikk og fluevalg ;) Vil gjerne ha flere slike raporter av deg, inspirerende for oss andre her inne :D

Keep it up ;);D ;D ;D ;D

 

Du skal ikke se bort i fra at det blir noen flere rapporter. Forhåpentligvis kommer det en utfyllende rapport neste mandag, om helgens fiske. Men da håper jeg å vise bilder av verdens største Havabbor  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av et kick tenker jeg Janoks :o Takk for deling av teknikk og fluevalg ;) Vil gjerne ha flere slike raporter av deg, inspirerende for oss andre her inne :D

Keep it up ;);D ;D ;D ;D

 

Du skal ikke se bort i fra at det blir noen flere rapporter. Forhåpentligvis kommer det en utfyllende rapport neste mandag, om helgens fiske. Men da håper jeg å vise bilder av verdens største Havabbor  ;D

Flott Janoks, det ser vi frem til ;) Blir ikke noe fiske på meg i helgen da jeg må til Stavanger for å være dokassesjef for 3 katter (Konemor skal på katteutstilling, men kanskje jeg sniker med meg fluestanga) ;);D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå håper jeg på fisk...

 

satt å tulla litt med noe pels her...lol...tror det er rein, men er ikke sikker....no jeg fikk fra en kompis...

 

 

så tenkte jeg at jeg jaggu skulle teste å lage meg en slags sjøflue...

 

så det ble noe jeg kalte for "svinet"

 

ser nesten ut som en pinnsvin...

 

så gjelder det bare å se om ideen funker da....

 

post-2918-13949858471003_thumb.jpg

post-2918-13949858471474_thumb.jpg

post-2918-13949858471965_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur med Toggi blir det fisk som regel fisk ja. Lengden på kveldens tur ble imidlertid vesntlig forkortet på grunn av jobb forhold, men noen timer ble det likevel. Mitt resultat ble følgende: 1 stk torsk på ca 1 kg og en hvitting på ca 150 g. Hvitting er forøvrig en ny art på min fluefiske liste. Med andre ord, ny rekord og rekorder er gøy.  ;D ;D.

Toggi legger vel ut sitt resultat her seinere. Han fortsatte å fiske på opplyst brygge da jeg ga meg. Men, jeg vet han var innom en del fiskeslag i dag.

Fikk forøvrig prøvd nytt Scierra HMT synk3 #8 snøre på Z-axis #7 stang i dag. Jeg ble ikke skuffet.

 

Takker for noen trivelige timer Anders og Toggi.

 

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I like måte kamerat!

 

Det ble en torsk i mørten etter du dro Bjorni på synk 3 og sort zonker.

Når jeg fisket med Bjorni fikk jeg tre makrell og en sei på runars i chartruse.

 

Stanga under armen og inntrekk med begge hender er utrolig effektivt til tider.

Andre ganger kan man roe det ned litt, helt avhengig av fiskesituasjon, temp på vannet og imitasjonen

av de ulike byttedyr.

 

Tidligere på dagen fikk jeg 2 sjøørret, 1 STOR makrell på rundt 7hg, 2 sei.

Makrellen ble tatt på Runars på ca 3 meters dyp. Små rykk med stopper, det samme med seien.

 

Den minste SØ fulgte flua 4 ganger på Runars, bytta til spigg og da sa det BANG ;D

Den største tok Runars på ca 2 meters dybde med meget raske inntrekk med begge henda og stanga under armen. Så mye vak, ofte midt ute på havet.

 

Jeg var nok heldig idag også, fikk fisket når SØ var nærmere land tidligere på dag.

Fisket var absolutt best midt på dagen. Da var det bra med strøm i vannet.

 

Det var gøy å fiske med bjorni igjen, som for andre gangen redda turen med godgenseren i str "ikke Toggi" ;D ;D Og takk for to fluer jeg har utrolig trua på.

 

Anders tok noen flotte lyr på en spot vi skal fiske senere i uka. En luring han Anders, finner mange flott spotter og holder aldri det hemmelig for meg ;) Han tok også sjøørret tidligere på dagen på en flott SØ spot.

 

Gutter: Håper vi får all del tar en laaaang tur sammen igjen snart. Og Scierra HMT synk 3 er fortsatt et suverent snøre, eller hur Bjorni? :D

 

 

Ble seint i natt gitt: Holdt kastekurs for tre svensker på en opplyst brygge frem til nå. Vi holdt på i halvannen time. Han ene ble "forvandlet" på et blunk. Små endring i detaljer kan gjøre så mye. Gøy å se han smile i 3 grader pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til Jan Ole (Janoks), fikk "Fluefiskesiden- treffet" vårt i helgen ikke slike "bi-fangster"... ;D

Nesten ikke tegn til liv, bortsett fra noen lyr, en horngjel, noen følgefisk (uvisst men antakelig ørret) og en liten ørret på Jon sin flue...

men av bildene kan dere se at vi hadde det svært sosialt da vi trosset værgudenes signaler....vel, noen av oss....Dagbjørn????? Tett i nesen? ;D ;D

 

Vi var i alt 8 stk...men starter bilde fremvisning med helgen før...da forelskelse oppstod i kajakk:)

Vi skal nok ha kajakk treff her ute i havet snart også ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til Jan Ole (Janoks), fikk "Fluefiskesiden- treffet" vårt i helgen ikke slike "bi-fangster"... ;D

Nesten ikke tegn til liv, bortsett fra noen lyr, en horngjel, noen følgefisk (uvisst men antakelig ørret) og en liten ørret på Jon sin flue...

men av bildene kan dere se at vi hadde det svært sosialt da vi trosset værgudenes signaler....vel, noen av oss....Dagbjørn????? Tett i nesen? ;D ;D

 

Vi var i alt 8 stk...men starter bilde fremvisning med helgen før...da forelskelse oppstod i kajakk:)

Vi skal nok ha kajakk treff her ute i havet snart også ;)

 

 

Dagbjørn satt hjemme og venta på kulingen som aldri kom ;) Klagebrev er sendt til storm weather center og meteorologisk inst :P

Kunne like gjerne ha ringt hu dama som bor i campingvogn (hu med krystallkula vet du) og spurt om værvarslinga for Vestlandet :rolleyes:

Kjempebra iniativ nok en gang Stig, kjekt at så mange finner turen til slikt koselig sosialt treff (du får det til ;) ) Om ikke de store SØ'ene var bitevillig så er slike turer ubetalelige alikevel :D

I ren frustrasjon over feilslått værmelding bestemte jeg meg for å ta turen til Sotra på kvelden (den nyoppdaga plassen som Arild20 og jeg kom over). Over Sotrabrua (fra bergen) hang vindpølsa som et friskt "morrabrø" og vindtavla viste 7m/s men da jeg kjørte av på Sotra siden, så det ut som om vindpølsa var klar til "penetrering". Klarte så vidt å skimte i sladrespeilet at der sto et 2 siffra nummer på vindhastighetstavla. Snudde derfor ved første avkjørsel og kunne konstatere 12m/s, ikke farken om jeg gidder en slik tur en gang til :-\ Derfor gikk turen hjem igjen noe surmulende :-X Det ble da varm kaffe, trøstespising av sjokolade, samt forbannelse av alle værvarslingsmedia, stort sett en rævva dag i missunelsen tegn over å ikke bli med Stig og gutta på tur :-[

Skal ikke gjenta seg Stig ;)

 

ps. men hadde en fin tur i går kveld som kommer i "alternative arter i sjøen" ;) Og Arild, neste gang du kommer hjem får nok ikke dine foreldre se mye til deg nei ;D Da får dem pent bli med ut å fiske i så fall ;D ;D ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...