Gå til innhold

Ørretfiske i Namsos område?


Humpy

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kommer til å tilbringe noen uker i Namsos i sommer.

 

Er det noen som kjenner området og har lyst å avsløre sine hemmelige ørretelver/vann i nærheten?

 

De som tenker Namsen og laks behøver ikke svare dette. Er ikke et dugg ineteressert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan Humpy!

 

Jeg skal styre unna Namsen og laksefiske - men ikke Namsen og ørretfiske (områdene Harran - Namskogan) og refererer til den nevnte artikkelen. Men dette er dog noen mils kjøring fra selve Namsos.

 

Men det er flust med muligheter også i og rundt selve Namsos. Jeg er selv fra Namsos, selv om jeg ikke har bodd der de siste 7-8 årene (bor nå på Røros). Men jeg har vel 20 års erfaring fra fiske i dette området og skal prøve å komme med noen råd.

 

Når det gjelder elvefiske etter ørret så finnes det mange mindre og middels større elver, men de fleste av disse har småfallen fisk (selv om det også her finnes fin fisk). Men kan anbefale noen:

 

# Vetrhus-elva (Vemundvik): Naturskjønn elv med sjanser på fin fisk. Mye fisk i elva, men har ofte fått fin og sprek fisk her. Må ovenfor veien som går til Sommerhus.

 

# Barstad-elva (Spillum/Klinga): Veldig mye fisk, mest småfallen. Prøv de øvre områdene. Her er det flere fine kulper og loner hvor du kan treffe på brukbar fisk (har fått fin fisk her mellom halvkiloen og opp mot kiloen).

 

Når det gjelder skog og fjell er det et hav av muligheter. Her råder jeg deg nesten rett og slett å granske kart over områdene og velge deg ut noen vann. De fleste holder ørret og noen har også røye (denne er stort sett av småfallen karakter). Men jeg kan komme med noen tips på vann som har gitt meg mange gleder gjennom mange år:

 

# Spillumsfjellet (like utenfor Namsos sentrum): Her er det mange gode ørretvann. Kan anbefale Sellottjønna og Hårråvatnet (ligger nesten ved siden av hverandre). God gj.snittsstørrelse og kvalitet.

I samme område ligger Straumhyllvatna (nedre, midtre og øvre). Her er det fin fisk, kanskje spesielt i det midtre vatnet. Jeg har også en åpen gamme ved det øvre vatnet (ligger på en liten høyde ca. midt på vatnet). I disse vatna har vi tatt mang en fin kilosfisk.

Ellers i dette området ligger det mange små vann og tjønner som er verdt å prøve.

 

# Otterøya (øy ute i Namsenfjorden). Her er det masse vann og tjønner på hele øya. Noen av vannene holder en meget høy kvalitet på fisken (både størrelse og kvalitet ellers), men det er også variert.

 

# By-marka: Her ligger det også noen vann og tjønner som kan være verdt å prøve. Kort gangavstand til de fleste av disse.

 

Dette var bare noen få tips på de steder jeg har fisket mest, men som tidligere nevnt - bruk litt tid på å se på kart og plukk ut vann og elver som du synes ser spennende og interessante ut.

 

Hvis du skulle søke råd hos noen, så kan det være et tips å oppsøke L. Johansen`s sportsfiskeavdeling nederst i Havnegata i Namsos. De har iallefall tidligere hatt en god kultur på å ha folk i butikken som har litt peiling.

 

Lykke til i mine hjemtrakter i sommer! Håper å få brukt noen dager der oppe i sommer jeg også - både for lakse-, sjøørret,- og ørretfiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Flyman,

 

Det må jeg si! Her var det mange fine tips for en ukjent fluefisker i Namsos-området.

 

Jeg må innrømme at jeg foretrekker å fiske i elver, så jeg kommer fortrinnsvis til å prøve Vetrhus og Barstad-elvene, men Otterøya høres spennende ut.

 

Tusen takk for tipsene.

 

Humpy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

hei hei. urer litt på om noen av dere kjenner til plahtes eiendommer. det er et stort areal på 4 vassdrag som di leier ut hytter å båter langt ut i marka. jeg var inne på siden dems og sjekka litt og det ser jo utroli fint ut, men er det noen her som har värt der som kan komme med noen referater.mvh björn kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Litt sent svar, men kanskje det er flere som skal til Namsos for å fiske etter hvert ;)

 

Det er mange fine elver innover i Bangdalen (ligger ikke noe langt unna namsos sentrum). Men når du først er der, kan du kjøre langt og lengre enn langt.

 

Har vært på mange fisketurer der selv, og fått mye fin fisk. Det er bare størrelsen jeg ikke har lyktes helt med enda, men det er kanskje p.g.a. mangel på erfaring laugh.png' alt=':lol:'>

 

Har lagt ved noen bilder fra diverse elver i Bangdalen ;)

post-939-13949846050788_thumb.jpg

post-939-13949846051265_thumb.jpg

post-939-13949846051753_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Hei Flyman' date='

 

Det må jeg si! Her var det mange fine tips for en ukjent fluefisker i Namsos-området.

 

Jeg må innrømme at jeg foretrekker å fiske i elver, så jeg kommer fortrinnsvis til å prøve Vetrhus og Barstad-elvene, men Otterøya høres spennende ut.

 

Tusen takk for tipsene.

 

Humpy[/quote']

 

Barstad elva er inge utpreget flu elv. I fra området bru RV17 og ned til sjøen er det noen fine kulper. Men stort sett bare småfisk. Finnes en og annen Sø i nedre området. Fra bru og til parkeringsplass innerst på barstad er det også mange små kulper, mye trær langs bredden. Fra parkierngsplass og oppp til vannet er det stort sett gjengrodd med siv og dårlig fiske. Med unntak av kulpenene som er under dammene.

 

Hadde heller satset på øvre deler av bogna i bangdalen, større sjanser for bra størrelse på fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barstad elva er inge utpreget flu elv. I fra området bru RV17 og ned til sjøen er det noen fine kulper. Men stort sett bare småfisk. Finnes en og annen Sø i nedre området. Fra bru og til parkeringsplass innerst på barstad er det også mange små kulper, mye trær langs bredden. Fra parkierngsplass og oppp til vannet er det stort sett gjengrodd med siv og dårlig fiske. Med unntak av kulpenene som er under dammene.

 

Hadde heller satset på øvre deler av bogna i bangdalen, større sjanser for bra størrelse på fisken.

 

Er enig med arntos her :D Har fisket endel i Bogna et godt stykke inn i Bangdalen og fått endel fin fisk på +/- halvkiloen men også et par større. Selv om det er mest småfallen fisk i Bogna, så er det mange fine fluestrekker og det finnes større fisk der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

hei

var på åbjørneset for noen år siden. fikk veldig bra med fisk i åbjøra, men desverre nesten alt på haspel :shock:(dette var før jeg falt ordentlig for fluefiske..)

fikk kun en pen på flue (ca 1 kg). bildene av fiskene finner du på siden til plahte -> åbjørneset, også .

den hytta er ikke optimal hvis du skal fiske med flue, spør du meg. hoved fiskeområdet er i vannet og et lite stykke opp elva. du kan selvfølgelig ha mer flaks med klekkinger i vannet, hvis du drar dit, enn meg. her er linkene:

http://www.plahte.no/Norsk/aktiviteter/fiske/innland/aabjorneset/aabjorneset.htm

også på forsiden finner du et bilde av fisk fra åbjøra(http://www.plahte.no/gfx/satelitt/2.gif) 3,5kg, men ikke på flue....

 

HM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Det er ihvertfall bare å droppe den nederste delen av barstad elva. Dra demningen nedenfor brua og ned til sjøen. Kun ørret fra 5-15 cm. Mer småfisk nå enn for 15 år siden da jeg fisket der daglig.

 

Er veldig mye småfisk der ja! Nesten litt trist..!

Men vet du om det er noe sjøørret der.. opp til den fossen liksom? Hadde vært kult med litt sjøørretfiske der på seinsommeren.

Men det er jo ikke lange biten ned til sjøen, så man kan vel nesten bare dra dit når høsten kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Fikk en liten SØ på 100 gram. Tror sjansen er større helt ved utløpet, innenfor nota og mot prestvika. Når sjøen flør og på mærebakken står SØèn. Elva gror igjen og fostrer dårlig fiske. Fikk en del SØ på halvkiloen for 10-15 år siden, fikk faktisk laks på kiloen også men den skal vi vel se langt etter nå ja.

 

Tror elva er næringsfattig mtp småfisken. Fisken kan rett og slett ikke vokse seg stor. En real utfisking hadde kanskej hjulpet men hvem vet. Kunne lett dratt opp 50 stk 10-15 cm ørret på en kveld med markstanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Barstadelva er vel egentlig ikke så håpløs. Det er ikke dårlig næringstilgang heller, det er vel heller at det er så vanvittig mye småfisk. For rundt 8 år siden, fiska jeg ut 2000 ørret på flue i løpet av en sommer, merka faktisk at snittvekta steg året etter. Da var gjerne vekta 100-150g større. Skal også sies at jeg har fått ørret på 1,5kg i denne elva. Er ei idyllisk elv,men desverre alt for mye tusenbrødre.

 

Når det gjelder andre områder i Namsos og omegn, kommer man jo ikke unna Bogna, har fått mye fin fisk her, spesielt akkurat over sone 6. Det var her jeg fikk min første ørret på over kiloen på flue. :)

Ellers har jeg fiska endel i bymarka, da spesielt i langvatnet, som har gitt meg mang en fisk over kiloen.dog på mark og sluk(veldig vanskelig vann å fiske med flue i). I Havikvatnet går det få,men fine fisk. Alhusvatnet består først og fremst av småfisk, men har hatt på fisk her som har vært veldig store (3-4kg). På otterøya har jeg derimot fiska mest de siste årene. Er veldig fin fisk i de fleste vannene her, noe som skyldes kultivering av de lokale. Er vel tatt fisk over 2kg i et titalls vann på denne øya. Mange fine vann rundt skorstad. Spesielt da i storskorstadvatnet, og vanna som ligger nord for disse.

 

MVH

Vilhelm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...