Gå til innhold

Bygge stang - G.Loomis kontra SAGE Z-Axis


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Har et spørsmål som sikkert noen har et svar på.

Har nylig bygget ferdig min stang nr. 8 som var en 4-delt G.Loomis GLX 9" kl.4#. Den hadde jeg klar i våres og fått testet den riktig bra ut i år. Nå lurer jeg litt på SAGE sin Z-Axis, og er det noen her som har bygget den som også har erfaring med GLX`n til Gloomis?

Synes det er utrolig artig å bygge stenger og det har nesten blitt en egen "hobby" ved siden av fluebindinga og fisket. Du kan lage din personlige customstang og plukke ut de beste komponenter hele veien til et perfekt "smykke"

Håper noen kjenner begge disse stengene da jeg ikke har noen erfaring med Z-Axis`n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, men har begynt å tenke litt på det å bygge meg en stang. Vinteren er jo alt for laang. Hvordan er det sånn prismessig å bygge en stang, f.eks Z-axis el. GLX kontra å kjøpe fabrikkbygd med noenlunde like komponenter?

 

Må en være ekstrem fingernem for å få et pent resultat?

 

Kostnadene knyttet direkte til stanga kan fint bli halve prisen kontra en fabrikkbygget hvis du bestiller fra USA. Ville uansett gjort dette da utvalget på stangbygget der er veldig bra kontra ræva i Norge. Det blir noen engangsinvesteringer som må gjøres, men det meste av dette er utstyr du kan bruke hvis du ønsker å bygge flere stenger (lakktørkemaskin, epoxy, pensler, tråd etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Kostnadene knyttet direkte til stanga kan fint bli halve prisen kontra en fabrikkbygget hvis du bestiller fra USA. Ville uansett gjort dette da utvalget på stangbygget der er veldig bra kontra ræva i Norge. Det blir noen engangsinvesteringer som må gjøres, men det meste av dette er utstyr du kan bruke hvis du ønsker å bygge flere stenger (lakktørkemaskin, epoxy, pensler, tråd etc)

 

lakktørkemaskin er en unødvendig investering.. kjøp en diskokule på biltema eller no liknende og ta ut motoren ,festing og holdere ordnes med teip... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei glenn .godt du så hva du hadde svart, holdt på å ringe deg nå (skjønte ikke helt den jeg heller)

hehehehehe.men du bør ikke være beskjeden, med ca 150 bygde fluestenge sjøl så kan jeg vel si at du med dine xxxxxxxxxx antall ikke bør være redd for å be folk her på forumet sende deg en pm når det gjelder stangbygging.Vet at alle ikke like å skryte av seg selv så jeg for gjøre det for deg. ;D ;D ;D ;D 8)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Litt off-topic, men har begynt å tenke litt på det å bygge meg en stang. Vinteren er jo alt for laang. Hvordan er det sånn prismessig å bygge en stang, f.eks Z-axis el. GLX kontra å kjøpe fabrikkbygd med noenlunde like komponenter?

 

Må en være ekstrem fingernem for å få et pent resultat?

 

Har selv bygget noen stenger, men det er noen år siden. For å ta det med pris så ville jeg ikke bygget en stang for å spare de pengene. Den første stanga man bygger blir ofte en læringsprosess og det er gjerne synlig på resultatet. Dessuten skal du kjøpe endel ting og tang ekstra, koster, aceton, tape... ja, det blir mye greier etterhvert.

 

Skulle jeg bygget to eller tre stenger for å spare penger ville jeg også fraråde dette hvis motivet bare er å spare penger. Det går gjerne noen stenger før du kan triksa, som det heter og det er etterhvert stengene blir fine. Når de grunnleggende teknikkene sitter og du kan tillate deg å eksprimentere med pyntesurringer, snellefester av forskjellige typer o.l.

 

Men... hvis man ønsker å lære seg dette, kan det etterhvert bli en artig hobby. Det krever fingerferdigheter, ja, men ikke over normal finmotorikk som de fleste har, vil jeg si. Husker da jeg skulle surre originale Sage-surringer på en tohåndsstang, måtte jeg eksprimentere litt før jeg fant ut av det. Mange tråder av forskjellig farge som skulle surres og festes inn i hverandre. Poenget var også at det ikke skulle ligge mer enn absolutt nødvendig av gulltråden under da den syns godt gjennom (se G.Loomis Streamdance - her har de slurvet etter min mening).

 

Jeg kjøpte meg en lakkeringsmaskin jeg da. Betalte 1000 kroner for den fra Sverige. Den heter Dryerstand og jeg kjøpte den fra Capricorn, tror jeg. Dette var i 1996, så jeg husker ikke helt. Med en slik maskin har jeg det perfekte verktøy, slipper å være kreativ med andre løsninger. Selve lakkeringsprosessen skal jeg ikke skrive så mye om, men skal love - dette er noe man lærer av etterhvert.

 

For kort og oppsummere. Kan anbefale folk som lurer på om de vil begynne med dette å prøve seg først på billige emner med billige komponenter. Gir det mersmak er det bare å gå til verket. Eksprimenter, spør andre og ha det moro. Det blir som med fluebinding, en ekstra dimensjon over hobbyen som man kan bedrive vinterstid. Og man har en ypperlig anledning til å sette et personlig preg på stanga (hva nå det egentlig måtte bety)..

 

Men å gjøre dette for å spare penger.. NEI.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...