Gå til innhold

Favoritt gjeddestang?


Verre_enn_minken

Anbefalte innlegg

Litt inspirert av trådene favoritt tørrfluestang og favoritt sjøfiskestang (ok kanskje veldig inspirert) kjører jeg i gang en ny tråd. Hva er favoritten til gjeddesfiske og hvorfor? Ta gjerne med snører også.

 

Jeg bruker en Slate GHX #8, 9,6 fot 4-delt med et Rio Pike WF #8F. Synes denne kombinasjon fungerer bra, selv om det nok blir ny stang innen feite gyteklare gjedder svømmer inn i gytebuktene til våren. Fordeler med stanga er at den er billig (noe som er greit da mitt gjeddefiske gjerne er i gjørmete gytebukter og litt røft), den er forholdsvis rask så den skyter ut også store fluer og den er 9,6 fot noe som er en fordel ved fiske fra belly. Neste stang blir nok riktignok en 9,8 eller 10 fot.

 

Hva bruker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Jeg bruker en Gary Loomies Gl3 9 fot snøreklasse 9. Til denne bruker jeg vanlig Air Cell snøre. Grunnen til at jeg bruker denne stanga er fordi den er mye lettere å kaste store, tyngre fluer med enn en stang i snøreklasse 7/8. Hvertfall er det sånn for min del.  :) Mange tror kansje man blir sliten av å kaste med en enhånds i den snøreklassen, men det mener jeg er stikk motsatt. Blir mye mer sliten av å kaste gjeddefluer med 7er stang for da må jeg hele tiden konsentrere meg om kastinga. Med en 9er går gjeddefluene av seg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Gary Loomies Gl3 9 fot snøreklasse 9. Til denne bruker jeg vanlig Air Cell snøre. Grunnen til at jeg bruker denne stanga er fordi den er mye lettere å kaste store, tyngre fluer med enn en stang i snøreklasse 7/8.

 

Interessant at du bruker Air Cel. Det var det første snøret jeg prøvde til gjeddefiske, men ble skuffet. Dårlig coating og hadde store problemer med å slå over fluene mine. Mulig jeg hadde fått et dårlig eksemplar og meget mulig mine gjeddefluer er stoore, men det løste seg da jeg gikk over til Rio Pike. Dersom det funker for deg er jo ingenting bedre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Interessant at du bruker Air Cel. Det var det første snøret jeg prøvde til gjeddefiske, men ble skuffet. Dårlig coating og hadde store problemer med å slå over fluene mine. Mulig jeg hadde fått et dårlig eksemplar og meget mulig mine gjeddefluer er stoore, men det løste seg da jeg gikk over til Rio Pike. Dersom det funker for deg er jo ingenting bedre enn det.

 

Jepp, for min del fungerer det utmerket.  :) Men jeg har kappet av litt av fronttaperingen, det hjelper for å slå over det store fluene. Er jo ikke så veldig mye tapering på Air Cell snørene, men det hjelper.

Coatingen synes jeg foreløpig er bra, har holdt denne sesongen hvertfall, får se neste sesong, kansje jeg mener noe annet da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Jeg bruker en Guideline lpxe rs 9'- 7 , gode stenger, grei pris.Sliten blir jeg alltid på gjeddefiske, blir rimlig mange kast om dagen ja. ;D

Hvordan snøre brukte du i våres da vi fiska robert? Funka bra husker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt gjeddesnøre, trur det var et scierra hyvel morgan h.. et eller annet.Coatinga datt av på skytelina etter et par turer,gadd ikke bytte det ,kappa av klumpen,justerte litt og ops, funka som fy, kappa litt i tuppen åsså.

 

mulig du kanskje mener det som satt på asp stanga, trur det heter rio outbound, en av beste linene jeg har kasta med hittil,veldig tynn skyteline og tung klump. Lurt å kjøpe en snøreklasse under det du vannligvis hadde valgt, det var i hvertfall tipset jeg fikk.

Ser ut som det har begynt å krakilere litt, men det kan jo komme av nøkkeroser,mudder og andre ymse ting  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...