Gå til innhold

"Loopwing døgnflue/mygg"


J A Berger

Anbefalte innlegg

For noen år tilbake sto det en bindeoppskrift i Alt om Fiske (tror jeg), om en flue de kalte Loopwing eller noe i den duren. Jeg husker ikke bindeoppskriften, men det ble brukt grizzly hanenakke i god kvalitet som ble tvunnet rundt antron (igjen tror jeg) og lagt i loop over thorax.

Er det noen som har vært borti denne eller har oppskriften, hadde jeg blitt i VEEEEELLLLLdig godt humør laugh.png' alt=':lol:'>

 

Takker og bukker

 

JB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker godt den flua men er ikke 100% sikker på bindebeskrivelsen.

Hackelet var surret rundt en garnbit og bindt inn som en løkke over thorax.

Alle hackelfibrene var i tillegg trukket opp slik at det så ut som en vifte.

 

Hvis du binder inn et hackle, deretter en garnbit og surrer hacklet rundt garnet til du har nok hackle. Så trekker du alle hackelfibrene opp slik at du får de samlet på ene siden av garnet. Deretter binder du denne garnbiten med hackle fast til kroken litt buet slik at du får en løkke. For å gjøre moroa solid lønner det seg nok å surre gjennom hackelet med bindetråden før du binder dette fast til kroken.

 

Got it?

 

Tror det må bli noe slikt.

Fluene blir fine, jeg skal lage en steg for steg side med dette til høsten/vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluen heter Paraloop.

Oppskrift:

 

Krok: Mustad 94840

Bindetråd: Lys brun

Hale: Hackelfibre

Kropp:Underull fra bever

Løkke:Syntetisk floss el.

Hackle: Gul badger saddlehackle

 

Opphav:

 

Paraloop-teknikken er utviklet av engelskmannen Ian Moutter.

 

Imiterer klekkende døgnflue, men kan også imitere fjærmyggklekker ved bruk av mindre krok størrelser (midge clusters). :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...