Gå til innhold

Gjeddefiske fra bellyboat


Mannen i gata

Anbefalte innlegg

Bor ved et veldig bra gjeddevann og har bellyboat. Men har lissom aldri villet sette meg uti der plaskende med bena nedi der hvor det svømmer gjedder på 10-20 kilo og mest sannsynlig også større. Ikke for at jeg er redd de skal angripe, men guffent forde. Har hørt at de dulter borti beina dine noen ganger. Noen som har erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

belly Boat og Gjeddefisske er som hånd i hanske. Du har svømmeføtter på beia se fungerer som stålfortom. Et 10 kilos beist er stort når det glir inntil deg, dt kan jeg loce. Ikke vær redd, den er reddere. Den angriper deg ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket noen gjedder fra bellyboat og det er noe av det kuleste fiske jeg har bedrevet. Er du heldig og får gjedder med litt størelse på så er det spennende så det holder. veldig raske tilslag er å foretrekke for da sitter flua gjerne i munnviken og er lett og fjerne. Gjedda blir rolig når den er sliten så det er ikke noe problem å ta den i fanget :o. største jeg har fått er på ca 8 kg og når kampen var over var den snill som et lam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedde og ulv er dessverre to missforståtte dyr.... ;D

 

Du trenger ikke bekymre deg for at gjedda skal "angripe" deg. Du skal bare ha litt respekt for tendene når du skal ta ut flua. Ikke stikk fingrene langt ned i gapet for å ta ut en krok - bruk en laaaaang peang (krokutløser) i stedet... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Null stress, har selv hatt noen beist som har kommet opp under beina mine :o ganske guffent der og da, men det er som ble nevnt ovenfor, gjedda er reddere en deg... Hatt noen problemer med og lande fisk i belly, det er det eneste.... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

E. Det er bare å "skli" gammelgjedda opp på dekk :-)

 

Bare og skli opp ja, særlig et beist, men grise store tenner, ha ha  ;D ;D ;D

Synes personlig dette er litt guffent!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, alle sammen. Men jeg har jo ingen garanti for at dere ikke satt sammen og bestemte dere for at "he he, vi lurern uti.., så ser vi om han blir spist opp".  ;)

 

Syns det er litt guffent å tenke på jeg. Det går noen fine historier om dette gjeddevannet som forøvrig heter Borrevannet. Har vært dykkere nedi der som har vært livredde når de har kommet opp. Mange har sagt at de aldri vil dykke der noe mer. En hadde sett en stor tømmerstokk. Plutselig begynte den å røre på seg... Ai ai ai.. ikke helt greit.

 

En annen historie sier at de skulle legge ut en duk langs bunnen for å måle avrenning. Dykkerne hadde vist med hendene åssen gjedda hadde glefset etter dem. Dette var i Vassbånn, helt sør i vannet, masse vegetasjon. De sverget også på at uti der skulle de aldri mer.

 

Blir litt skeptisk av sånne historier jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Har vært dykkere nedi der som har vært livredde når de har kommet opp. Mange har sagt at de aldri vil dykke der noe mer. En hadde sett en stor tømmerstokk. Plutselig begynte den å røre på seg... Ai ai ai.. ikke helt greit.

 

Haha, den historia med tømmerstokken har jeg hørt også, men da var den fra Jarenvannet.  :) Tviler litt på disse historiene selv om gjeddene sikkert kan bli større enn man kansje tror. Har vanskelig for å tro at de er noen trussel for mennesker. Har selv sitti i belly-boat på Jaren vannet som går for et av landets beste gjeddevann, og har begge beina fortsatt intakt!  ;D

Men klart noen sjeldne ganger med forvirra gjedder har det jo oppstått gjeddeangrep, men jeg har aldri hørt at det har vært noen ordentlig store gjedder i disse. Sjansen er vel noe sånt som en til en million. Det er farligere å kjøre bil.

Visste dere forresten at det dør flere folk av fallende kokosnøtter enn i bilulykker? Det er farlig å dra til syden... ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, alle sammen. Men jeg har jo ingen garanti for at dere ikke satt sammen og bestemte dere for at "he he, vi lurern uti.., så ser vi om han blir spist opp".  ;)

 

 

Hva med å bruke den tjukkeste neoprenvadebuksa som er å få tak i? Det bør jo gi litt beskyttelse mot gjeddetenner. Hadde jo egentlig vært en kul historie å bli angripet av gjedde, men tror sannsynligheten er større for at du går rundt med bellybåten enn at gjedda angriper. Fisker selv en del gjedde fra belly og det er vanvittig moro. Godt å ha noe å se frem til når ørreten blir mer opptatt av å formere seg utover høsten. September og oktober er jo bra perioder for gjeddefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok jeg kommer til å prøve. Men lurer på hvor store gjedder det fins uti der. Mulig de blir større når de sees gjennom en dykkermaske. Rekorden er på 18 kilo, fra 50-tallet. Tror det går langt større der, skulle ikke forundre meg om det lå beist uti der på 30 kilo. Men de får vi ikke på vanlig redskap, de er smarte, det er derfor de er blitt så store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi hadde råd til vadere, da vi fortsatt var 13-14 år gamle, og var nedi Åkersvika ved Hamar rett etter gytetider, pleide vi å vasse ut på noen grunner i badesko (pga steinbunnen) og shorts! Det hendte en sjelden gang at man følte noe som skubbet borti beina, og i starten var det litt guffent, men samtidig veldig spennende  ;). De bet aldri. Tror ikke mennesker står på handlelista til gjedda  ;D. Men vi tok fisk nesten hver tur og solgte gjedda til Knotsatd/Holen siden de trengte gjedde til gjeddekaker. Vi gjorde absolutt ikke rent bord  ;D men vi fikk da noen kroner som ble brukt på sportsbutikken til nye sluker og fortommer  8). Den største jeg tok på denne måten var rett over 10kg, nettopp ferdig med gytinga og på hele 119cm!!! Den var tynn ja... Og sulten  ;)

 

Man må ta slike historier fra dykkere med et par lass salt, spesielt hvis de ikke er interessert i fiske, kan lite om det, og er ganske ferske som dykkere. Jeg dykker ikke selv, men vil tro at når man ser fisk under vann så forventer man ikke å se de på over en meter lange...  :o En liten tanke man kan ta med seg er at gjedda ikke klarer å spise noe som er over sin egen størrelse, selv om den tar like stor fisk iblandt. Dette gjelder nok de mindre gjeddene. Kan liksom ikke se for meg ei gjedde på 15 kg med ei på 14 i kjeften  ;D

 

Men gjeddefiske er moro, spesielt etter de store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte vel aldri at jeg skulle prøve gjeddefiske med flue (fikk noen mindre på sluk for drøyt 20 år siden), men jeg skjønner at det kan være gøy - så hvorfor ikke? Svigers bor dessuten i nærheten av et gjeddevann, så da kan jeg ta med stang og utstyr dit også! 

 

Men jeg har et sprørsmål? Når fisken evt er landet opp på "dekk" i bellyboaten og kroken skal ut, er det ikke eller annet med spisser/tenner i gjellene eller noe slikt? Hvordan holder man en gjedde for å løsne kroken og slippe den pent ut igjen? Tips ønskes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å videreføre JB sitt innlegg litt lenger: kan ikke noen lage en informasjons tråd angående gjeddefiske, kanskje litt i samme duren som toggi gjorde sin sjøørrett guide? Med fluevalg, taktikk, valg av fortommer, hvordan knyte gjedde-fortom til flua, stenger etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å videreføre JB sitt innlegg litt lenger: kan ikke noen lage en informasjons tråd angående gjeddefiske, kanskje litt i samme duren som toggi gjorde sin sjøørrett guide? Med fluevalg, taktikk, valg av fortommer, hvordan knyte gjedde-fortom til flua, stenger etc.

 

God idè. Tiltredes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom igjen da gjeddefiskeeksperter! Gi oss noen svar er dere snille! Hva slags fluer skal vi fiske med, skal vi trekke inn fort/sakte, er det tenner i gjellene som er farlige, er det noe som skiller vår- og høstfiske osv.?

 

Eller er kanskje gjeddefluefiskere en mystisk og stillfarende gjeng som snur seg bort og trekker cap'n ned :-X  :-X  :-X ? Som ikke deler noe kunnskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har et sprørsmål? Når fisken evt er landet opp på "dekk" i bellyboaten og kroken skal ut, er det ikke eller annet med spisser/tenner i gjellene eller noe slikt? Hvordan holder man en gjedde for å løsne kroken og slippe den pent ut igjen? Tips ønskes!

 

Grepet på store gjedder er enkelt og lett og vise, men ikke så lett å forklare på et forum...

Før hånden fremover langs siden av hodet på gjedda, og under, og ta tak langt oppe i den midterste bua du får tak i under munnen (haka). Bøy fingrene tilbake så fort du har fått tak, hvis ikke kommer fingrene inn i gjellebuene, som er fulle av små knivskarpe pigger. Et tips er å øve på små gjedder, som du kan ta i nakken. Ta en liten gjedde i nakken, og se på gjellebuene under munnen. Før fingerspissene oppover det midterste "hakket" ( :rolleyes:), og grip som forklart..

 

Ang. fluer så bør de være store med mye liv, så store du kan kaste. Grønt, gult, rødt, hvitt og sort er gode farger, gjerne en kombinasjon av disse. Det er viktig å bruke materialer som ikke tiltrekker vann siden fluene er så store.

Varier inntrekk. Noen ganger tar fisken raske fluer, andre ganger under rolige inntrekk... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør at jeg har litt respekt for gjedda's tenner, er at den har en lei tendens til å riste fært på hodet - både under fight og når den kommer opp i overflaten for å krokes løs...

 

Har enda minner fra jeg var 5-6 år, da jeg rev opp hele hånden min inne i en gjeddekjeft. Den gangen var det min nysgjerrighet som gjorde at jeg stakk hånden inn for å sjekke tendene... :P

 

En gang fikk min sønn en gjedde på 5-6kg på wobbler, og akkurat i det jeg skal sette grepet rister den vodsomt på hodet. Du kan jo gjette hva som skjedde.. Jo, selvfølgelig ristet den så mye at wobleren satt rett i hånden min mens gjedda kastet seg frem og tilbake i vannet  :o. Det gik bra, bortsett fra et par blødende hull i min hånd...

 

Det er ikke så ille når man fisker med fluekroker, og i dag bruker jeg en ekstra lang peang (krokløser) dersom kroken sitter langt inne i kjeften. Du får også kjøpt en "gjeddebøyle" som holder kjeften oppe, men denne synes jeg ikke er nødvendig.. Holder du grepet riktig, så er det overraskende lett å få ut kroken... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...