Gå til innhold

fisk på veps


Morten1991

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som har fått noe fisk på veps foreløpig denne sesongen :).

Selv har jeg prøvd det en gang og lykktes med det i en harr og ørret elv som heter "Ljøra".

Det var riktignokk småharr på 2 hekto da. Men jeg skulle gjerne hørt andre sine erfaringer med denne imitasjonen :).

 

Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg tror at din vepseimitasjon ser ut for fisken som en vårfluepuppe. Balsagetingen til han derre svensken som jeg ikke husker navnet på fungerer veldig bra under vårflueaktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein gutt på 7 år som kom bort til meg med ein død veps. såg fint opp på far og sa.

" denne pappa kan du stikke ein krok opp i ræva, og bruke den til å fange fisk" ;D

skal si far lo godt da. hehe ;D ;D

 

Hei

 

Det var konge-kommentar, lo godt når jeg leste dette.

Til tema: Jeg har liksom svært sjelden sett fisken ta veps, og bruker derfor alt annet av "snadderet" jeg har i skrinet. Men etterpå skal jeg kjøpe et par vepse imitasjoner å bruke det senere idag hvis fisket er tregt.

Som attraktor, og JA jeg skal fiske i ferskvann ;D

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har fått flere fisk på veps jeg, både ørret, harr og regnbue, men som hovedregel kan man si at det fungerer best etter en natt med frost. Kulda gjør vepsen "groggy", og den havner fort på vannet. Fisker best med en ørliten bris på vannet. Legg den i briskanten.. ;)

 

Åff tåpikk: Det er utrolig hvor lenge vepsen kan holde seg under vann uten å dø...

Som de fleste smågutter, så må man ofte eksperimentere litt ;D. En veps klamret seg til stangtuppen, så jeg stakk hele stanga ned i vannet for å se hva som skjedde. Den klateret oppover stanga, og selv om dette tok veldig lang tid, så klarte den å klatre helt opp til håndtaket. En ny runde med "kjølhaling" fra meg, men den klatret like fint alle de 9 fotene opp til håndtaket igjen. Må ha vært mange minutter under vann... :o

 

Vel, det var liksom meningen at denne skulle leve, så jeg hjalp den opp på land så den fikk tørket seg. Kanskje levde den et helt døgn eller to til... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Flemming, kjenner meg igjen i forskningsmetodene dine :-) Insekter klarer seg vel generellt godt under vann, først og fremst pga veldig lite oksygenforbruk, samt at de mangler lunger. De har kanaler (trakéer(?)) som frakter lufta rundt i kroppen. Kanskje vannet ofte inneholder nok oksygen til at de kan holde det gående en stund...

 

Nå burde det være vepsefisketid. Det er i alle fall mye svimete veps som kommer seg inn i stua om dagen. Min datter på ett år synes det er ulidelig spennende. Det er et godt tegn. Insektene er våre venner  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...