Gå til innhold

22.08.07 Hvordan er forholdene i Rena?


Joachim

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Noen som har fisket  i Rena denne uken? Leste noen inlegg om vedlikehold ved løpsjøen. Er det like greit å holde seg hjemme eller er det muligheter for vakende ørret :rolleyes: ::)

 

Definitivt muligheter for vakende ørret.

Elva er nå rellativt liten etter at de har tappet ned pga vedlikehold. Ørreten bruker gjerne et par dager på å flytte litt på seg, og så er den i full gang igjen med matsøket straks den har fått roa seg ned litt. Fra i dag og utover regner jeg med at vi kan jakte på vakende ørret og harr igjen, hvis de flotte døgnflueklekkingene som har vært i det siste fortsetter.

Så akkurat at elva nå har stått stabilt på samme vannstand i to dager, da tror jeg vi er igang igjen fra i dag.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Definitivt muligheter for vakende ørret.

Elva er nå rellativt liten etter at de har tappet ned pga vedlikehold. Ørreten bruker gjerne et par dager på å flytte litt på seg, og så er den i full gang igjen med matsøket straks den har fått roa seg ned litt. Fra i dag og utover regner jeg med at vi kan jakte på vakende ørret og harr igjen, hvis de flotte døgnflueklekkingene som har vært i det siste fortsetter.

Så akkurat at elva nå har stått stabilt på samme vannstand i to dager, da tror jeg vi er igang igjen fra i dag.

 

Terje!

 

Gode nyheter! Har du oversikt over hva av døgnfluer som klekker i Rena nå? Hva med vårfluer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fisket  i Rena denne uken? Leste noen inlegg om vedlikehold ved løpsjøen. Er det like greit å holde seg hjemme eller er det muligheter for vakende ørret :rolleyes: ::)

 

Definitivt muligheter for vakende ørret.

Elva er nå rellativt liten etter at de har tappet ned pga vedlikehold. Ørreten bruker gjerne et par dager på å flytte litt på seg, og så er den i full gang igjen med matsøket straks den har fått roa seg ned litt. Fra i dag og utover regner jeg med at vi kan jakte på vakende ørret og harr igjen, hvis de flotte døgnflueklekkingene som har vært i det siste fortsetter.

Så akkurat at elva nå har stått stabilt på samme vannstand i to dager, da tror jeg vi er igang igjen fra i dag.

 

Terje!

 

 

Takker ;) Det var gode nyheter ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

 

Definitivt muligheter for vakende ørret.

Elva er nå rellativt liten etter at de har tappet ned pga vedlikehold. Ørreten bruker gjerne et par dager på å flytte litt på seg, og så er den i full gang igjen med matsøket straks den har fått roa seg ned litt. Fra i dag og utover regner jeg med at vi kan jakte på vakende ørret og harr igjen, hvis de flotte døgnflueklekkingene som har vært i det siste fortsetter.

Så akkurat at elva nå har stått stabilt på samme vannstand i to dager, da tror jeg vi er igang igjen fra i dag.

 

Terje!

 

Gode nyheter! Har du oversikt over hva av døgnfluer som klekker i Rena nå? Hva med vårfluer?

 

Ignita`n er i gang, samt også en god del Sulphurea i det siste. I tillegg klekker det en liten døgnflue i krok 18-20 (ser ut til å være lys oliven, nesten gulaktig i kroppen) og den har klekket i store mengder i det siste. Har sett stor ørret stå å supe i seg disse. Så blant annet det på søndag formiddag, da startet ballet kl 10.00. Hadde da minst 5 ørreter i kilo ++ klassen som vaket steady på et strekke på 50-60 meter. I tillegg fant jeg 4 ørreter (kilos + de også som sto noen hundre meter lenger ned i elva å supet i seg døgnfluer i hopetall. Eneste problemet da var en forbanna kraftig vind som gjorde kastinga nesen håpløs utover dagen.

 

Det ryktets forøvrig også at Rhodani genrasjon 2 har begynt å vise seg.

 

Når det gjelder vårfluer så har det vært skuffende så langt. De svermer i rellativt store mengder fra ettermiddag og kveld, men svømmepupper og eggleggende vårfluer har det vært svært lite av. Når det er sagt så kan det smelle til når som helst med vårfluefiske. Ofte er vårfluefiske i Rena bedre noe lenger opp i elva. Hengebrua og fluesona er ofte ett knall bra vårflue habitat.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Tusen takk for bra svar Terje. Knall å ha noen oppdaterte ressurspersoner som er villig til å dele litt lokal kunnskap. Da vet jeg hva jeg kan forvente til helga og hva jeg eventuelt må fylle på med i tørrflueboksen. Nok en gang takk!

 

Bare hyggelig, Dr.Dry

Jeg kommer til å tilbringe helga i Rena til en forandring ;D ;D

Du får bare stikke nedom Persvika og Kvarven hvis du er i nærheten.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ikke se bort ifra. Gleder meg som en unge til helga nå...

 

Må bare berømme den åpenheten som hersker rundt Rena-elva hvor alle føler seg velkomne. Er slettes ingen selvfølge det, det finnes en elv litt lenger vest som er kjent for godt fiske, men stemningen er en helt annen. Skal skynde meg å legge til at mitt inntrykk er at dette ikke er på grunn av lokale fiskere, men mere til tross for de. Det er tilreisende som skaper den litt konkurransepregede og ugjestmilde stemninga som jeg synes er litt slitsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg kan bare skrive under på at det er supersosialt i Renaelva. Jeg tror at det har med å gjøre at folk som fisker der enten bor i telt, sover i bilen, og har sosiale kvelder med bålbrenning etc.

 

Hvor mange kommer til å benytte seg av en event.ny campingplass på Deset? Siden den skal anlegges fra 0- det skal bygges infrastruktur rundt den, sanitæranlegg, hytter. Ser for meg en døgnpris på nesten 1000.- eller noe slikt. Hvem kommer til å bruke en slik campingplass, vi fiskere er jo i elva hele dagen. Er det hyggliger å sitte å drikke vinen i en campingenhet, eller er det mest hyggelig å gjøre det ved et bål eller i en lavvu?

 

Staffan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det skal du ikke se bort ifra. Gleder meg som en unge til helga nå...

 

Må bare berømme den åpenheten som hersker rundt Rena-elva hvor alle føler seg velkomne. Er slettes ingen selvfølge det, det finnes en elv litt lenger vest som er kjent for godt fiske, men stemningen er en helt annen. Skal skynde meg å legge til at mitt inntrykk er at dette ikke er på grunn av lokale fiskere, men mere til tross for de. Det er tilreisende som skaper den litt konkurransepregede og ugjestmilde stemninga som jeg synes er litt slitsom.

 

Det er hyggelig å høre, Dr.Dry. Personlig synes jeg det er sånn det bør være. Vi er jo i utgangspunktet likesinnede med samme lidenskap for det vi driver med. Da er det bare hyggelig å kunne dele erfaringer med hverandre. Min filosofi er i allefall at man lærer av hverandre uavhengig av ståsted å hvilket nivå man er på. Det å være ydmyk å kunne legge bort egoet i seg gjør i allefall meg til en bedre fluefisker og forhåpentligvis et bedre menneske.

 

Ta for eksempel Ole Marius som for en 15 år siden var et barn i den barnehagen som jeg den gangen var leder for. I dag er vi fiskekompiser og jeg har lært og lærer masse av Ole Marius sine kunnskaper om fluefiske. Ække det flott a? Han gruser jo forresten meg når det kommer til stor ørret ;D ;D Forhåpentligvis har jeg kanskje også vært med på å gi noen råd og tips til Ole Marius på vegen også.

Tok med dette eksempelet for de det sier noe om at vi har mye å lære av de som er mye yngre enn oss og ikke minst de som er mye eldre enn oss.

Lurer på hvor mange ganger jeg har møtt eldre karer ved elva som jeg har hatt gleden av å lytte til og lært en masse om selve fisket og ikke minst om selve elva. For meg er det uvurdelig informasjon og kunnskap som har lært meg en masse.

 

Er det noe jeg virkelig hater så er det arroganse og "jeg kan alt" holdninger. Den fluefiskeren som tror han kan alt, kan ingenting. Han har mistet så mye lærdom på veien at han mangler det meste.

 

Deler vi med hverandre så blir vi alle bedre fluefiskere og mennesker tror jeg.

Dette var en Tørrfluepurist´s betraktninger ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du ikke se bort ifra. Gleder meg som en unge til helga nå...

 

Må bare berømme den åpenheten som hersker rundt Rena-elva hvor alle føler seg velkomne. Er slettes ingen selvfølge det, det finnes en elv litt lenger vest som er kjent for godt fiske, men stemningen er en helt annen. Skal skynde meg å legge til at mitt inntrykk er at dette ikke er på grunn av lokale fiskere, men mere til tross for de. Det er tilreisende som skaper den litt konkurransepregede og ugjestmilde stemninga som jeg synes er litt slitsom.

 

100% enig med Dr. Dry. Skal oppover til Rena tidlig i september for første gang, og har inntrykk av at det er en veldig hyggelig gjeng der oppe. Har sågar vært i kontakt med Tørrfluepuristen og andre på PM og det er stor vilje til å dele kunnskap og erfaringer. Det er faktisk så jeg gleder meg til å treffe folk langs elva, og det er det ikke alltid jeg har gledet meg til i Hemsil, selv om - OG DET MÅ UNDERSTREKES - det er en klar overvekt av hyggelige folk der også! Kanskje det bare er litt mer alkoholrelatert sosialt i Rena?  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig så enig med deg JB. Jeg og en kompis drar til Rena til fredag. Alle jeg har vært i kontakt med på PM har vært villige til å dele erfaringer og info. så jeg gleder meg til å kanskje treffe noen av dem i elva til helgen.

Jeg personlig drar på fiske for å slappe av, få en og annen fisk, men ikke mins treffe andre fluefiskere. Det virker det som alle som er mye i Rena også er opptatt av.

Så gleder meg veldig til helgen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG DET MÅ UNDERSTREKES - det er en klar overvekt av hyggelige folk der også! Kanskje det bare er litt mer alkoholrelatert sosialt i Rena?  

 

 

Joda...vi fiskere er jo stort sett ålreite folk er vi ikke? Men det er ikke til å stikke under en stol at det er en del verdensmestere i Hemsil (Lenth groupies??), og for en stakkar som ikke er lommekjent i elva er det litt slitsomt. En kompis av meg opplevde faktisk å bli "jaget" da ørreten ikke hadde tatt etter 3-4 flyt for da skulle en av de tilreisende verdensmesterne vise hvordan man skulle ta'n. Kompisen ble så paff at han tørte nesten ikke annet enn å flytte seg. Hører med til historia at han klarte ikke å få ørreten til å ta han heller.

 

Dessuten var aurivilli imitasjonen HELT feil gulnyanse, men da kompisen min traff på samme fyren litt senere og kunne fortelle at han hadde tatt to ørret på nettop den flua var den ikke så gæren likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slo i hjel noen timer i området Rødsbakken og nordover onsdag ettermiddag/kveld. Vannstanden har vært svært varierende den siste tida. Nå var den en drøy halvmeter under normal. Stabil fra tirsdag. De velkjente vakene langs land hadde naturlig nok flyttet seg lenger ut i elva. Til gjengjeld er store deler av elva vadbar og du får i det minste et greit overblikk over bunnforholdene. Ser at elva har steget litt til i dag. Mulig den er på vei mot normalen.

 

Foruten vårfluesverming (ingen klekking det jeg kunne se)var det en grei Ignita-klekking. Skapte ikke den helt store vakfesten, men det var definitivt mulig å finne steady fisk. Så forøvrig et par eksemplarer av den enorme Dinocras steinflua. Den store ørreten glimret dessverre med sitt fravær for min del. Ble et par av beskjeden størrelse, og en pen harr. Lurt av en CDC-klekker.

 

33413_s.jpg

 

Dette er nevnt i før, og her kommer det igjen: Det er mye elg i området!  :o Sett veldig mye elg mellom Holmbo og Rødsbakken. Inget unntak i går heller. Ved nedkjøringa til Bertinusenget, mellom Leo-brua og Rødsbrua møtte jeg på elgku med kalv. Kua på høyre side og kalven på venstre side av veien. Oppdaget dem heldigvis tidlig. Elgkua ble tydelig stresset da jeg var på vei mellom mor og barn. To bykst, så var den over veien. Kunne fort ha endt opp med flere hundre kilo i fanget, gitt… 

 

Så, kjør forsiktig, bruk bilbelte og tørrflue  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

ØB skrev:

Så, kjør forsiktig, bruk bilbelte og tørrflue 

 

Veldig fornuftig kommentar, spesiellt det siste som jeg anser som det aller viktigste i denne meldingen ;D ;D ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...