Gå til innhold

Hvor stor kan en gjedde bli?


Mannen i gata

Anbefalte innlegg

Skrev litt om dette i den andre tråden, men ryddigere med en ny.

 

Har lurt på hvor store gjeddene kan bli. Snakket med en naturfaglærer, han mente vi måtte se på hva som begrenset veksten. Dette kunne være mattilgang, størrelse på revir, osv. Hvis vi tenker oss et vann, ta Borrevannet da f.eks. Det er 4.5 km langt har en omkrets på en mil. Største dyp er 15 meter, men ellers varierer dybden mye mellom 3 og 9 meter. Gjennomsnittsdybden skal være 7,9 meter hvis jeg husker riktig. Det er ekstremt mye småfisk, laue, mort, abbor, brasme, suter, ål, utsatt gjørs (noen få) og store mengder gjedde på mellom 1 og 5 kilo. Ikke uvanlig å få den på 6-12 kilo, og den offisielle rekorden er 18 kilo. Beregninger fra prøvefiske viser at vannet har ca 3,2 millioner mort og 1,8 millioner laue. (Egentlig uvesentlig uten å ha noe å sammenligne med.) Det er helt vanlig med abbor på 1-2 kilo.  Vannet har et fulgleliv det er skrevet bøker om, det er observert hele 225 forskjellige arter der, 110 arter er konstant hekkende og hvert år observeres 180 arter. Det er naturlig å tro at de som dør vil drive inn i vannkanten eller sivet for så å bli kveldsmat for fisk.

 

MEN... De største individene er alltid de som er lurest og vanskeligst å fange. Det er jo grunnen til at de har blitt så store. De største av hvert individ har overlevd fordi de vet å avsløre hva som er fare. Derfor vil det etter min mening være et gap fra det største individ som har latt seg lure og opp til det største individet i vannet, det som aldri lar seg lure og som vi bare kan glemme å få. Hvis denne teorien holder vann blir spørsmålet: Hvor stort er dette gapet? Blir selvfølgelig mye spekulasjoner, men i Sverige er det tatt gjedder på 29 kilo. Leser på natursenter.com at gjedda under optimale forhold kan bli opptil 30 år og nå en vekt på 35 kilo. Dette sikkert mest i brakkvann hvor mattilgangen endres og sansynligvis en del andre faktorer også endres. Men spørsmålet står jo ubesvart. Rekord for borrevannet 18 kilo... Jeg ville tro gapet er større enn vi gjetter...

 

Hva mener dere, hvis dere sitter på fagkunnskap er jeg spesielt interessert, gjette kan alle lissom. Ønsker å prøve og ressonere fram et svar, ikke bare gjette og spekulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg tror fiskedietten (type fisk) til gjedda er avgjørende for hvor stor den kan bli..

 

I ett av verdens beste gjeddevann, en privat innsjø i Irland/Skottland som jeg ikke husker navnet på, åpnes det for fiske kun under den årlige gjeddefiskekonkurransen. I dette vannet fores gjeddene med oppdrettsfisk (regnbue), og fisken når fantastiske størrelser. I en film jeg hadde, så blir det vel tatt flere gjedder rundt 19-20kg...

 

Det går også en historie om en rekord fra Danmark, der rekorden ble strøket da det ble funnet ut at fiskeren hadde hatt gjedda i en liten dam, og foret den med fisk i lang tid. Husker ikke tall (teflonhjerne), men mener den var 25kg eller deromkring..

 

Det går også rykter om at dykkere har sett sildespisende gjedde ute i den svenske skjærgården som de mener var langt over 20kg. Men så er det dette med størrelse under vann da...

 

Kanskje man kan konkludere med at gjedder som har enorm tilgang på "fet fisk", som sild og ørret, kan vokse seg større enn gjennomsnittet? Ikke vet jeg..

 

Du har rett i at en stor gjedde kan være erfaren og forsiktig, men den må også spise mye - ofte!

Jeg tviler på at gjedder kan bli så veldig mye større enn 20kg under "normale" forhold, men hva vet jeg. "Freak's of nature" ser man jo stadig vekk, så at det finnes større eksemplarer kan man jo bare håpe på og drømme om... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant poeng det med fet fisk ja. Skal ikke bevege meg så veldig langt ut på den tynne isen her, men er det ikke sånn at fet fisk lagrer fettet i musklene og den ikke-fete fisken lagrer fettet i leveren? Da vil vel gjedda få i seg fettet uansett... Er ikke dette kun av betydning for mennesker som sløyer fisken? Men som sagt, jeg er på veldig tynn is nå, vet ikke så mye om dette.

 

Og "freaks of nature" ja!! Det er akkurat de jeg lurer på. Grunnen til at vi kan kalle de dette er jo at de ikke er hverdagskost og dermed blir de "freaks" for oss.Men nedi mørket blant siv og gress kan det jo være slik at det er naturlig med noen få "freaks"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den offisielle verdensrekorden er på 25kg/135cm tatt i slutten av 80-årene i en tysk innsjø. Men det har blitt tatt større, dokumenterte gjedder som ikke har blitt sendt til rekordbøkene.... Ei på visstnok 27,5kg fra gjeddelandet Sverige, og ei på 30,5kg  :o :o :o:D fanget i garn. Det taes årlig gjedder på rundt 20kg i Danmark.

 

Her i landet er Mjøsa, Øyern, Tyrifjorden, Borrevannet samt noen litt mindre sjøer de som tradisjonelt produserer de største gjeddene. Man skal ikke lenger enn et par år tilbake da det var den reneste fiskekonkurransen mellom Mjøsa og Øyern-vassdraget om hvem som skulle ende med norsk rekord. Den gikk i favør Øyern, those bastards  ;);D, med ei purke på litt under 20kg hvis jeg husker riktig.

 

Tipper mattilgang, samt vann med noen dyprenner i tillegg til strandgrunner med vegetasjon gjør at gjedda kan trives og vokse seg stor. Temperaturen er nok også en viktig faktor siden de største "alltid" blir tatt i varmere strøk enn Norge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg tror at de næringsrike vannene i den marine sonen i fylkene rundt oslofjorden at det kan finnes eksemplarer på bortimot 30 kg, potensiale er der iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg tror du må piffe opp innlegget litt med bilder fra vannet ditt, noen fiskesituasjoner, en stor gjedde osv. Da vil det bli fart. Hva med å be til en flyteringtreff der i mai, jeg er sikker på et mange vil fiske på gjedder som er så store at de spiser bikkjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Aschehougs store fiskebok (Per Pethon), som stort sett er pålitelig, hevdes det at det i Ilmen i Russland er fanget en gjedde på 34 kg. Vi snakkar da om vår egen Esox lucius, og ikke andre gjeddearter.

 

Det står også at man fra Norge ikke har sikre oplysninger om hunngjedder over 18 kg og hanngjedder over 3,5 kg. Dette tror jeg ikke er riktig!

 

Kona har dessverre ryddet bort "bibelen" min Joseph S. Nelsons "Fishes of the world", som regnes som det mest pålitelige oppslagsverket, ihvertfall ned til slektsnivå. Skal se om jeg finner denne i kveld.

 

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Jeg har skutt hanngjedde med bil og bue under leiken som veide 3,9 kilo. Trudde pga. ovennevnte opplysninger at dette var en verdenssensasjon, hvilket ble avkrefta under en telefon til Landbrukshøgskolen på Ås.

Hva gjelder størrelsen hos hogjedda blir jo detta reint gjettverk, men etter tjue år som hyperivrig gjeddefisker har jeg danna meg noen inntrykk.

Jeg har aldri fått større gjedde en 13,7 kilo, men har hatt på to gjedder (etter alle de åra :rolleyes:) som var betydelig større. Den ene angreip ei gjedde jeg akkurat hadde gitt tilslag på. Jeg skjønte ikke stort til å begynne med. Særlig blei forvirringa total da den gjedda jeg egentlig hadde på kroken plutselig stakk bakkroppen rett i været som et periskop. Storgjedda slapp selvfølgelig taket da den kom inntil båten. Etter å ha kommet meg sånn nogenlunde etter sjokket fikk jeg landa den angrepne, opprinnelige gjedda. Den var totalt opprevet, stein dau og veide ca. 6 kilo.

Dette skjedde kun dager etter at jeg hadde fått den på 13,7, og størrelsesforskjellen på den og den som angrep "smågjedda" var formidabel. Hvor mye den veide? Tja... i god sportsfiskerånd kan jeg jo kline til med "I HVERTFALL MYE OVER TJUE KILO!" ;D

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange historier rundt omkring som forteller om gjedde over 20kg, men jeg har ennå ikke

sett en godt dokumentert gjedde over 20kg. (I Norge)

 

Man leser jo om storgjeddefangster på over 10kg i det ganske land fra tid til annen. Det jeg legger merke til der er jo at gjedda er avlivet og blitt reveåte, går i komposten, graves ned eller blir til gjeddekaker.

Hadde man satt disse store madammene tilbake så kanskje man ville få se en norsk gjedde som nærmerer seg 20kg der forholdene er veldig gode.

 

Sportfiske skulle vært et fag i skolen.  Jeg ser for meg praktisk eksamen i C&R på gjedde.  ;D

 

 

Kembo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Påskenøtteknekker

Jeg kan jo legge inn en historie som ikke akkurat bremsa interessen hos en gjeddefantast på 14-15 år. Jeg lå på gjeddefiske i Øyeren, nærmere bestemt ved utløpet av Preståa i Kirkebygda i Enebakk. Jeg var så heldig at jeg fikk en abbor på 1,2 kilo som en bifangst.

På ei brygge ved ei lita hytte på sørsia av utløpet til Preståa satt en liten, gammal gubbe. Han ropte på kameraten min og meg og ba oss inn i hytta. Han kommenterte abboren og begynte å prate om fiskeopplevelser han hadde opplevd.

Han hadde en særegen måte å fortelle på som jeg ikke klarer å gjengi i skriftlig form. Vil dere ha den må dere få den av meg en gang dere treffer på meg. Mannen het Harri(Y) Rohde og var opprinnelig fra en av de tre Baltiske stater. Etter å ha rømt hjemlandet sitt og bodd i Stocholm i 18 år flyttet han til Norge, jeg tror det var Oslo.

Han var en meget ivrig gjeddefisker, og båten hans het "Lidaka", som visstnok betyr gjedde på hans barndomsspråk.

Han fortalte om en tur etter storgjedda, jeg mener det var en maidag i slutten av sekstiåra. Han, kjerringa og en kamerat hadde tatt turen til det han kalte "de gjeddemarker". Dette var ved utløpet av Glomma ved Fetsund. Jeg har aldri vært der selv, men forsto at dette var grunne områder med masse bunnvegetasjon.

Hans fiskemåte var å dorge med ABU HI-LO wobblere, og av senere erfaring da kameraten min og jeg var så heldige å få være med på flere dorgeturer, vet jeg at han hadde veldig langt snøre. Minnes jeg rett så slapp han nok wobblerne en 60-70 meter ut bak båten.

Resten av historien er omtrent slik, og tilgi meg en dårlig måte å gjengi dette på:

"Kommen opp til de gjeddemarker startade vi at dorge. Først tok kameraten min en på nittenochethalvt kilo. Senare tok jag en på tyveochethalvt kilo. Så tok kameraten min en på enochtyveochethalvt kilo. Da vi kom hem til bryggan tok kjerringa en på seks kilo, den så just ut som en anchos!"

Han viste oss bilder av fangsten, og æresmedlemskap med diplomer fra diverse utenlandske fiskeklubber. Alt dette for denne fantastiske fangsten han, hans kone og kameraten hadde vært så heldige å få være med på. Han hadde fotodokumentasjon, vitner og alt som skulle til etter den tidens regler. Gjeddene var nummer 2, 3 og 4 på lista over dokumenterte storgjedder her i landet den gangen. Det var kun Roy Taits norgesrekord fra Tyrifjorden som var større. En rekord som viste seg å være en rein bløff og fotoforfalskning. Gjedda på bildet var en montasje fra et bilde i en av bøkene til Hans Lidmann, den kjente svenske sportsfisker og forfatter av mange flotte bøker.

Roy Taits store bløff ble oppdaget, og dette var den direkte årsaken til at alle gamle rekordnoteringer på blant annet gjedde ble strøket.

Å komme med påstander her på forumet om at det ikke finnes dokumenterte gjedder på over 20 kilo her i Norge er direkte historie- og respektløst. Dette burde de som forfattet de nye "rekord"-listene ha vist hensyn til.

Den siste gangen jeg prøvde å ta kontakt med Harri hadde han dessverre gått bort. Jeg både håper og tror at han ikke fikk oppleve å få disse fantastiske gjeddene strøket fra alle lister. Jeg presiserer her at hans og kameratens gjedderekorder aldri ble dratt i tvil i forbindelse med de nye rekordnoterenes inntreden, men jeg stiller meg sterkt kritisk til at de også er strøket fra historiebøkene.

Så det så! :)

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe dritt at alle andre får lide pga den enkeltes idioti. Jeg skjønner at noen, kanskje mange, har et behov for å være "der framme" for enhver pris, og at noen også går så langt at de fabrikerer en fangst. Ikke noe særlig til sportsfisker spør du meg. Noe helt annet enn å ljuge på seg en og annen fisk en sen sommerkveld langs bredden eller i godt lag. Det som er trist er at alle andre noteringer tydeligvis blir slått over samme juksekam og slettet.

 

Gjeldende norsk rekord på fluefanget gjedde er på 13,95kg fra 2005 (eller var det 2006?) tatt i Nitelva. Jeg vet ikke om dette er 100% korrekt når jeg ser hva som har skjedd tidligere, men uansett er det ei stor gjedde å ta på fluestang. Fin rekord, men absolutt ikke uslåelig  ;):D

 

Rart med de bildene med den ene som er stapp full av rogn og er rundt 4 kg tyngre enn den mye lengre gjedda med mer normal størrelse...  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å fornærme noen, men det jeg sa var at jeg har ikke sett en godt dokumentert 20kg+ gjedde i Norge. Det er ikke det samme som at det ikke finnes dokumenterte gjedder over 20kg.

Hvis du mener jeg er historie og respektløs så bryr jeg meg ikke så mye om det. Ingen vet alt og jeg blir nysgjerrig av sånne historier og får lyst til å vite mer.

 

Taits gjedda som var juks har jeg hørt jeg om, men de som du nevner er nye for meg.

En flott historie forresten, og at mai, Øyeren inne på gytegrunnene har potensial til 20kg+ er sikkert.

Jeg skal sjekke litt for å se om jeg kan finne ut noe mer om disse.

 

 

 

Kembo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den svenske rekorden? Finnene har tusenvis av gjeddebiotoper, noen som har oversikt?

 

For noen år siden var den svenske rekorden på drøye 26 kg, men denne ble senere slettet. Jeg vet ikke hva dette skyldtes, om det var noe tull med måten den ble fanget på, dokumentasjonen eller rent falskneri.

 

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Autrife, les næringsrike vann i lavlandet på Østlandet har generellt store gjedder. Jeg tenker på vann som Gogsjø, Akersvannet, Borrevannet, Hillestadvannet (Vestfold) Men på Østfoldsida finnes det også storgjeddevann i fleng, vannsjø osv. Jeg foreslår at det arrangeres en flyteringtreff ett eller annest sted sentralt på Østlandet. Det hadde vært gøy, men jeg kommer nok ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...