Gå til innhold

Hvor stor kan en gjedde bli?


Mannen i gata

Anbefalte innlegg

Gjest Påskenøtteknekker

Det var ikke meningen å fornærme noen, men det jeg sa var at jeg har ikke sett en godt dokumentert 20kg+ gjedde i Norge. Det er ikke det samme som at det ikke finnes dokumenterte gjedder over 20kg.

Hvis du mener jeg er historie og respektløs så bryr jeg meg ikke så mye om det. Ingen vet alt og jeg blir nysgjerrig av sånne historier og får lyst til å vite mer.

 

Taits gjedda som var juks har jeg hørt jeg om, men de som du nevner er nye for meg.

En flott historie forresten, og at mai, Øyeren inne på gytegrunnene har potensial til 20kg+ er sikkert.

Jeg skal sjekke litt for å se om jeg kan finne ut noe mer om disse.

 

 

 

Kembo

 

Hei Kembo!

Den setningen kom litt gæli ut. Når jeg skreiv den satt jeg med det i tankene at alle rekordene blei sletta på grunn av et tilfelle av dokumentert juks. Skjønner at du lurer når jeg leser det jeg sjøl skreiv. :)

 

Historien er som du sier flott, ikke fordi jeg skrev om den, men at noe slikt kan skje. Du kan jo gjette om den var en inspirasjon for ekstra innsats for en ivrig gjeddefisker. Jeg husker forventninga den første turen jeg var med Rohde utpå. Vi skulle dorge uta for noe jeg trur han kalte Påskeøya. Det var i allefall kun et skjær eller liten holme utstrøms der Preståa renner ut og Stor-Øyeren starter. På turen ut med båten hans "Lidaka" fortalte han om alle de store gjeddene han hadde tatt der ute, og forventningene sank ikke akkurat.

Det ble riktignok aldri noen skikkelige storgjedder de gangene jeg fiska med han, men noen småpene på 5-9 kilo ble det i hvertfall. Han brukte gjedda til mat, og lærte meg en artig måte å bløgge den på. Han viste meg et punkt i halerota rett under sonar-nærva. Ett stikk med kniven, og dett var dett. Alt blodet rant ut der bak.

Det hadde vært artig å fått tak i et bilde av superfangsten deres. Jeg minnes spesielt ett. Rohde og kompisen hans med gjedde hengende fra staur trædd gjennom gjellene. Stauren lå på skuldrene deres, og de var ikke de største gutta i gata for å si det sånn. Det bildet var ramma inn og sto på hedersplassen i hytta husker jeg. Kanskje det finnes ennå, og kanskje han har slektninger som har tatt vare på det?

 

Jostein Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kom hit til Rælingen i 1959, ble jeg gjennom arbeidet kjent med en kar som var noen år eldre enn meg. Han og hans svoger lå mye ute på både Svelle, et grunt område mellom Fetsund og Rælingen like før Nitelva renner ut i Glommadeltaet i nordre ende av Øyeren, likeledes på Nordbyleira på andre siden av Årnestangen for de som er kjent i området.

 

Han fortalte at hans far og onkel kjørte oter, med store skjesluker, og fikk på ei gjedde som sleit en kobberfortom på 1 mm. Vekta på denne kunne av forståelige grunner ikke dokumenteres, men han fortalte også at det var tatt gjedde på 27 kilo i Øyeren, og at hodet fra denne gjedda var satt opp et sted i Lillestrøm, og at det var plass til en fotball i gjeddekjeften.

 

Og til slutt Hostil, jeg har også ligget i vika inn til Preståa, var på jakt etter Gjørsen. Dette var vel i 2 - 63, så det er jo noen år siden. Vi lå på venstre side av vika natta over, sett utover mot Øyeren. Litt av et område her også.

 

Magne Fjellstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...