Gå til innhold

Ørret selektiv på rumpetroll?


Frode

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Følgende opplevde jeg i starten på juni i år i et skogsvann.

 

Jeg sitter i bellyen, klokka er vel ett på dagen. Det er strålende vær, men nesten ikke insekter på overflaten. Likevel vaker det flere ørreter i form av at fiskene hopper høyt i været eller ved kraftige sprut vak. Fiskene som vaker står tett på land, en fisk lander faktisk inne i en busk som henger ut over vannet.

 

Jeg tenker at det kan ikke være klekkere, for det er absolutt ikke noen insekter på overflaten, flyvemaur er det heller ikke. Siden fisken står så tett på land tenker jeg at det på dreie seg om noen landinsekter som ramler ut i vannet og ligger dypt i filmen. Dermed starter en ferd gjennom flueboksen. Prøver maur, biller, larver osv. , men fisken er ikke interessert. Jeg får en ørret på 6 hekto når jeg trekker inn en svart maurflue. Det sammen med tanken om at når jeg satte ut bellyen måtte spa meg gjennom et belte av rumpetroll, gjør at jeg utformer en teori om at det må være det fisken tar og at den angriper dem med stor fart nedenfra og det er årsaken til de høye hoppene og sprutvakene.

 

Dermed starter en ny jakt i boksen. Hva i all verden har jeg som kan ligne på et rumpetroll. Har aldri bundet noen slik flue, finnes sikkert, men kan ikke huske å ha sett det eller lest om det. Det er få alternativer og valget faller på en sort wolly bugger i str 8. Den har i hvertfall fargen og sånn ca lengden, men ligner????

 

Kastet på en ørret som hadde vaket hissig flere ganger. Dro flua sakte inn rett under overflaten. Fisken gikk i været med flua og var kroket i det den landet. I løpet av kort tid fikk jeg alle ørretene som vaket til å ta flua, flere gikk i høyt været i det de tok. Ikke alle ble med inn, men det var fantastisk morsomt. Ingen store ørreter, men det ble tre-fire stykker på rundt halvkiloen. Dette er et no-kill vann så ørreten fikk gå tilbake så jeg fikk aldri sjekket om det virkelig var rumpetroll den tok.

 

Noen som har opplevd noe lignende eller har meninger om emnet?

 

Hilsen

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg hadde samme opplevelsen i fjor sommer. Dermed brukte jeg vinteren på å binde opp flere rumpetrollimitasjoner.

 

Den jeg var mest spent på å teste var en imitasjon av et rumpetroll som var oppe for å puste. Altså rett og slett et rumpetroll som henger vertikalt i vannfilmen. Dette var en flue som ble en kreativitetsmessig utfordring ved bindestikka. Det var nemlig ikke lett å få den til å flyte rett, og samtidig klare å skjule flyteelementet.

 

Dessverre opplevde jeg ikke slike rumpetroll-vakfester i år, men plutselig er dagen der og da drar jeg glisende opp mine hemmelige våpen 8) Til mine fiskekameraters store frustrasjon selvfølgelig... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

 

Har du lagt ut noe bilde av imitasjonen din her på forumet?

 

Hilsen

Frode

 

Nei, jeg har ikke tatt bilde av "herligheten", men flua likner vel på et lite rumpetroll.

 

Hodet er laga av svart, fin og tettpakket tørrfluedubbing, der den øverste halvdelen er fylt med celleplast. Halen er svarte fibrer fra en maraboufjær. Kroken er nesten dekt av hodet, og krokbøyen er fortynget med kobbertråd for å få flua til å stå vertikalt i vannet.

 

Jeg er veldig i tvil om hvor godt flua vil kroke, og seine tilslag er nok å anbefale.

 

Det er nok heller ikke den mest sliteserke flua (pga celleplast-patenten), og jeg tipper at flua tåler sånn omtrent èn fisk før den ryker... ;D

 

Kanskje jeg skulle prøve å ta patent på flua?!

 

Litt om flua: "Sixpack`s Rumpetroll" er en glimrende imitasjon av et rumpetroll som er oppe i vannfilmen og puster. De eneste to problemene med flua er; 1) at det er komplett umulig å kroke fisk med den, og 2) at den går i stykker så fort en ørret ser litt stygt på den.

 

PS! Det kunne kanskje ha vært spennende å bli kjent i fluefiskemiljøer som tidenes mest mislykka fluebinder. En liten motvekt til alle de fingernemme drittsekkene her inne, som jeg er faen så sjalu på... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg klarer å danne meg et bilde av hvordan den ser ut. Med litt mindre eller mykere hode vil den vel kanskje kroke bedre. Det med celleplast og litt fortynging i krokbøyen høres jo ikke dumt ut. Kanskje jeg skal driste meg til å prøve på noe lignende i vinter, men jeg tar nok med noen svarte wolly buggere i boksen også.

 

Takk for svar!

 

Hilsen

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolly buggere er jo gode allroundfluer, og kan sikkert funke som imitasjon på mye rart (småfisk, reker, børstemark osv.osv.osv.).

 

Det er jo heller ingenting i veien med å lure fisken til å ta vanlige svømmende rumpetrollimitasjoner (droppe celleplast-patenten og den spesielle fortynginga).

 

Men du er vel enig i at det hadde vært passe sjeft å lure storørreten opp i et heftig sprutvak med en halvtørr rumpetrollimitasjon...?! ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knip et splithaggel rundt krokskaftet, bind inn litt mørk marabou! En helt og imitasjon for rompetroll!

 

Jeg synes at splithagl-rumpetrollene blir litt tunge. Ihvertfall hvis man ønsker at splithaglhodet skal være i naturtro størrelse.

 

Derfor bruker jeg heller kobbertråd til fortynging, for deretter å forme et hode av dubbing.

 

Men smaken er som baken, og når det gjelder rumpetrollimitasjonsfiske (herlig navn forresten :D), så er jeg fortsatt en novise... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Står ikke helt bra til med de små grå skjønner jeg. Satt nemlig og bladde i en gamel fiskedagbok og fant ut at jeg har vært ute for noe lignende en gang før (men da registrerte jeg ikke rumpetroll i vannet, men det var i slutten av mai). Jeg tok noen få ørret. Ørretene tok på Montana (ufortynget) og en dynamitt streamer (Pål Krogvold) med svart marabou i vingen men sølvfarget kropp.

 

Det jeg vil fram til er at det er ikke usannsynlig at fisken tok disse fluene for å være rumpetroll. Det forteller meg i så tilfelle at det er bevegelsen (svartfargen) i fluene som er avgjørende for at fisken tar fluene. Det stemmer jo forsåvidt også med det jeg opplevde i år, da en av ørretene tok en maur som jeg dro inn for å ta et nytt kast.

 

Hilsen

Frode Heiestad 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Har akkurart tatt en kilos ørret (1,33 kg og 50 cm) på streaking caddis 1,5 m fra land langs en sivkant...

Fisken angrep agrresivt fem ganger. Måtte gå ut i gjørme over vkneene for å lande den. Mangen inneholdt froskeegg og det jeg tror er froskeskjellett. I beskrivelsen av vannet står det at maks størrelse på fisken er ca. 500 g (etter prøvefiske med garn). Det er bare det at de store står inne i myrkanalerne og spiser frosk, froskegg og rumpetroll. Etter en kvell med fjærmyggfiske var dette en aha opplevelse.

post-4403-13949878916912_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jammen var jeg ute for dette igjen. Fisken var stort sett uinteressert i det meste, men jeg så noen ekstremt agressive vak. Satte på en svart wolly bugger og pang så var det fisk. Etter det var det masse action med wolly bugger fisket rett under overflata langs land (delvis stripende). Dette var forøvrig midt på dagen.

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...