Gå til innhold

stang og fluer til gjeddefiske


KLeiven

Anbefalte innlegg

hei...

jeg har planer om å prøve å fiske gjedde med flue utover høsten, er helt fersk innen gjedde-fiske å er veldi åpen for tips:P

jeg ska kjøpe meg ny stang spesielt med tanke på gjedde-fiske... hvilke stangklasser har dere best erfaringer med til denne type fiske?

hvilke egenskaper bør ei stang til gjedde-fiske ha? kanskje dere til og med har ei stang dere vil anbefale til en nybegynner.

jeg trenger jo da selvfølgelig også fluer til denne typen fiske og lurer da på om noen veit om noen nettbutikker som selger den salgs å da gjerne til en ikke alt for dyr penge:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Har du en vanlig syver #7 bruk den

du trenger ikke noe nytt utstyr til dette fisket

bruker selv en 7 har aldri stått i beit nei

spar pengene til øl på den lokale bula istedenfor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Sneis

Hei

 

Jeg bruker denna stanga til gjeddefiske, 

http://www.aktivfiske.no/shop/newdefault.asp?Action=ProductInfo&MenuID=2218&TopMenu=1343&SubMenu=1425&CategoryMenu=2218&ProductId=42247

 

Den funker helt suverent, billig også  :D

Men bruker en anna snelle og SA Hot Flyline WF7F line

 

den flua som har fanga meg mest gjedde 

33241_s.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var min første gjeddetur unna gjort... jeg brukte en guideline pro cast xpe #6 for å se hvordan det virket, kastingen var ikke noe problem(tok litt tid å vende seg til kasting med de hårete beistene av noen fluer men ellers alt bra) fikk også kjørt en fiske på mellom 2 og 3 kilo, dette var heller ikke no stort problem... fikk dessverre ikke landet "beiste" mistet den etter en 4-5 minutters kjøring:( det jeg lurer på er om en #6 blir litt for lite hvis en av de virkelig store beistene biter på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er nok en riktig observasjon. jeg bruker #9, det fordi snørevekta er tyngre og driver ut de sttore fluene mye bedre enn en lettere smørevekt. store gjedder er tunge å få inn på lett ytstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

tenkte jeg skulle prøve meg på denne norske krokodillen ;D ;D

 

har et fint lite vann, hvor jeg tenkte å sjøsette belly boaten å plaske litt rundt med fluestanga.

noen har noen tips på hvordan dette fisket foregår? ser over en hel rekke forslag på fluer osv, men tar ikke egentlig gjedde alt??

er det fordel å bruke intermidiet eller flyt ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gjeddefiske bruker jeg nesten samme oppsettet som til sjøørret fiske og annet saltvannsfiske.

Stanga er en TFO TiCrX #8 med tilpasset Climax skyteklump(kappet 30 cm i front for bedre overslag) og 20lb SA runningline.

Snella er ei Loop CLW 5-8  polykarbonat, av den gjennomsiktige typen. Ikke noe smykke, men den tåler godt både salt og juling.

Airflo 8 fot intermediate polyleader som jeg knyter på en liten meter tynn wire med hempelås i enden.

Bruker kun noen få store fluer som jeg binder i samme farger som Rapala sine Magnum wobblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Drar opp en gammel tråd.  Jeg tenkte å forkorte våren litt med gjeddefiske fra kajakken og lurer litt på hva som er egnet av utstyr.  Jeg har en Shimano Biocraft XTR #8 og ei enkel snelle med Scierra HMT sink3 i skapet og lurer på å bruke dette.  Blir dette for spinkelt?  Tviler litt på om jeg gidder å investere noe særlig for dette fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp en gammel tråd.  Jeg tenkte å forkorte våren litt med gjeddefiske fra kajakken og lurer litt på hva som er egnet av utstyr.  Jeg har en Shimano Biocraft XTR #8 og ei enkel snelle med Scierra HMT sink3 i skapet og lurer på å bruke dette.  Blir dette for spinkelt?  Tviler litt på om jeg gidder å investere noe særlig for dette fisket.

Dette holder i lange baner. Eneste er at jeg ville kjøpt meg en flyteline for vårfiske. Man fisker helst grunt etter gjedda på våren. Jeg er svak for Guideline Pike lina, men hvem som helst WF line fungerer bra. Hvis du investerer i ny line kan det være en idè å kappe av noe av fronttaperingen i lina, fordi det gjør kastinga en del lettere da du slår over større fluer bedre med kort fronttapering etter min mening. Men dette er ikke nødvendig med alle liner, prøv først og kapp evt. etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...