Gå til innhold

Håndtak av never ?


Anbefalte innlegg

Har bestillt litt råvarer til vinteren. I den forbindelse har jeg studert noen stenger med neverhåndtak og disse er veldig pene! Spørsmålet er hvordan disse er rent praktisk mht ergonomi og holdbarhet? Sikkert noen her som har prøvd! Husker ikke navnet på canebyggeren som var på messa på lillestrøm (eller var det skipet?), men de stengene og håndtaka var bare helt råe !! (Ble dårlig rettskriving dette gitt) :-[

 

Edit: Byggeren var vel Steimler fra Elverum !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

hvem tror du har en slik stang, jo jeg! Håndtaket er perfekt og veldig slitesterkt! Men synes det er litt overkill dersom du vil bruke det på en kølstikke.  Men det kan bli pent!

post-0-13949851020488_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Du kaster ikke med styrke når du kster med cane, du lar staga jobbe for deg. Det er olja, ikke lakka, Håndtaget er perfek å holde i. Dersom man vil ha et perfekt håndtak så er de såkalte Eva Grip laget av hypalon de beste å holde i. Vet om flere danske sjøørretfiskere som har bytta fil slike håndtak på sjøørretstenge sine. De isolerer godt.

post-0-1394985107084_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Er vel ikke så nøye hvordan det er å holde i . Er utrolig flott og ikke mange som har .

 

 

 

 

Så lenge stanga er en bruksgjenstand og ikke pynt på veggen, så må vel hvordan stanga er og holde i være ganske så viktig. Takke meg til et stygt hådtak som er godt å holde i kontra et pent, men vondt.

 

Sven Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

bjørkehåndtaket er veldig godt å holde i, men et skikkelig hypalonhåndtak er der beste man kan holde i! lennarth bergkvist flugfiske gadde noen som var 100% vellaga. Tror faktisk jeg skal ha et slikt håndtak på sjøstanga mi!

 

http://www.fishpacbay.com/products/grips/eva.html

 

castingfolka bør bruke slike grep!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Never say never to never :-) Kunne ikke dy meg..

Jeg har vært borti flere som har laget seg neverhåndtak. Også på lynavledere (kølstikker). De skryter fælt av hvor gode de er å holde i. Skal visstnok være mer slitesterkt enn kork. Vet noen etterbehander med Danish Oil (et produkt som blir brukt på knivskaft)

Jeg bruker forøvrig danish oil på mine korkhåndtak også. Synes det blir veldig bra. Korken får en litt varmere tone, samt at smuss og møkk ikke fester seg. Skulle du prøve, så ikke ha på for mye, la stanga tørke en uke før bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er jeg som har laget stangen til Staffan med neverhåndtak.

Ideen fikk jeg for ca 10 år siden da jeg så en kniv med slikt håndtak på Skogmuseet.

Jeg klipper ut neverbiter, fjerner det tynne hvite laget (utsiden av stammen), og pusser bitene på baksiden slik at de blir jevne i overflaten. Deretter borer jeg hull, og limer bitene på stangemnet med polyurethane lim. Setter det så i press på samme måte som med kork.

Jeg dreier håndtaket i dreiebenk. Etter dreiing og pussing gir jeg det noen strøk med Danish oil.

Anbefaler å lage en avslutning i tre (valbjørk passer bra) i begge ender av håndtaket. Dette hindrer håndtaket i å flise seg opp i endene.

Det går 150 - 200 neverskiver til et håndtak.

Håndtaket er litt tyngre enn kork, men så lenge tyngden sitter i bunnen av stangen spiller det liten rolle. Det blir ikke glatt, og føles godt å holde i.

Har du ikke dreiebenk med chuck, anbefaler jeg å feste håndtaket på en madrill, og dreie det ned før du limer håndtaket på stangen.

God fornøyelse.....

 

Mvh Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, der har vi sjefen sjøl, må bare si at de håndtaka er nyyydelige! Er vel tema når nevera skal taes også ( våren?) Dette må jeg bare prøve !! Trur faktisk jeg har igjen noe valbjørk også.. Satser på en prosjekttråd når diverse biter kommer i hus!

 

Mange takk for alle bidrag så langt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at jeg skulle utdype forrige innlegg litt med noen bilder. Bildet av neverbiter taler vel for seg selv. De to andre viser hva jeg mener med "å lage en avslutning i tre i begge ender av håndtaket". På den ene stangen har jeg brukt valbjørk. På den andre (den til Staffan) har jeg brukt skilpaddeskall (imitasjon). Selv synes jeg dette blir litt glorete, men det er jo en kjent sak at Staffan er glad i litt glitter, stas og ikke minst glamour..... ;D

Et annet tips som kan forenkle fremstillingen er å lime neverbitene i "blokker", omtrent på størrelse med vanlige korkringer. Etter liming kan de bores opp og limes sammen, enten diirekte på stangemnet, eller på en mandrill.

Never er hardere enn kork, så det er nødvendig å dreie håndtaket. Pussing alene blir et evighetsprosjekt.

Det var også spm om tid for høsting av never. Tror det gjøres om våren. Selv får jeg min never av en kar som driver med andre neverprodukter. Restene hans er akkurat passe store til mitt bruk.

post-2403-13949851282039_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vakkert håndtverk. Bøyer meg i støvet.

 

Never er vel et av de mest alsidige naturproduktene vi lett kan finne i norsk natur.

Never er svært motsatandsdyktig mot foråtnelse, det har gode antiseptiske egenskaper og egner seg godt som "plaster" eller sårkompress. Mat oppbevart i neverdåser/esker/konter får en vesentlig lenger holdbarhet enn om det oppbevares i plast o.l. Never er 100% vanntett, men puster bedre enn den fineste Gore-Tex (gode osmotiske egenskaper). Neverolje kan i nødsfall brukes som lim, og det er også et rimelig godt myggmiddel.

Er du plaget av fotsvette/tåfis lukt; lag deg innleggsåler av never.

Og sist men ikke minst, tørr never er glimrende å fyre opp med.

 

Av produkter og håndverk med never er dette min soleklare favoritt:

http://www.birchbarkcanoe.net/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...