Gå til innhold

Original eller Custom?


moby

Anbefalte innlegg

Sitter og shopper deler til et SAGE Z-Axis prosjekt, og ble litt i tvil, skal jeg tilstrebe å lage stangen mest mulig lik originalen eller velge custom deler, og tenker spesielt på snellefeste? Ringer og håndtak blir nok veldig lik original uansett :)

 

Tror jeg blir å handle hos Anglers Workshop mest fordi de er et veldig bra utvalg, og synes Bellinger snellefester virker fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Z-axis underveis fra Anglers workshop. Har valgt å blande brente og vanlige korkringer samt et litt annet snellefeste. Har valgt dette snellefeste U20FI2042. Ellers orginale ringer. De har bra utvalg, men langt fra alt på lager. Plukker med meg en del kroker og diverse i samme slengen og fikk beskjed om 1 - 1,5 uke leveringstid før de kunne sende varene, men men, jeg skal ikke fiske før neste år jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og planlegger et prosjekt i vinter selv.

Jeg for min del satser på og sett mitt preg på det meste, lage noe som er unikt.

Liker å kunne ha noe som det ikke finnes maken til.

 

Sven Erik

 

Ja det blir nok det samme på meg. Er jo litt av sjarmen med dette å drive litt stangdesign light selv ;)

 

Har selv en Z-axis underveis fra Anglers workshop. Har valgt å blande brente og vanlige korkringer samt et litt annet snellefeste. Har valgt dette snellefeste U20FI2042. Ellers orginale ringer. De har bra utvalg, men langt fra alt på lager. Plukker med meg en del kroker og diverse i samme slengen og fikk beskjed om 1 - 1,5 uke leveringstid før de kunne sende varene, men men, jeg skal ikke fiske før neste år jeg..

 

Spennende! Skal sjekke ut det med brente korkringer.

Jeg er tidlig med å bestille,  for jeg har en gang før stresset med et prosjekt i mai pga forsinket leveranse..... Kan fort gå på bekostning av kvaliteten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig "rubberised" kork, eller en type burl. Mulig en av disse? http://shop.mudhole.com/Shop-Our-Catalog/Cork_2/Burl-Cork-Rings-Thin-250

 

Bellinger er eksklusivt og et godt valg.

 

Sage bruker bevisst komponenter som ivaretar deres "rykte" om kvalitet og integritet. Dvs. de bruker alltid snakeringer, og alltid nickel silver finish. Det går an å eksperimentere f.eks. med titanium/nanolite strippers osv.

Husk å bruke "Lite" ringer der Sage angir en 't' i ringbeskrivelsen i "guidespacing" lista. Hvis ikke vil du får en stang med roligere frekvens = den vil føles tregere. Bruk aldri ringer som veier mer enn originalringene, så sant du ikke ønsker en roligere stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sage bruker bevisst komponenter som ivaretar deres "rykte" om kvalitet og integritet. Dvs. de bruker alltid snakeringer, og alltid nickel silver finish. Det går an å eksperimentere f.eks. med titanium/nanolite strippers osv.

Husk å bruke "Lite" ringer der Sage angir en 't' i ringbeskrivelsen i "guidespacing" lista. Hvis ikke vil du får en stang med roligere frekvens = den vil føles tregere. Bruk aldri ringer som veier mer enn originalringene, så sant du ikke ønsker en roligere stang.

 

Takk for gode tips :) Ser at ringer finnes i heavyutgaver, men det må da kunne fungere med Light versjoner selv på en #7 tenkt til enhånds laksefiske.

Har det noe for seg å kjøpe Recoil snake ringer? Flekser de mere enn standard hardchrome?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det vil jeg tro. Heller det enn enbente Recoil. Jeg er overbevist om at de gir større friksjon mot snøret. Det er ihvertfall min personlige erfaring. Det føles tråkkere, pluss at ringene "synger" så fort snøret blir litt småtrått.

 

 

Leste noe av en svensk stangbygger, han mente det var bedre med enbente stangringer da disse løftet snøret fra selve stanga. Han sier det blir større motstand mellom selve stanga og snøre ved bruk av snake ringer, spesielt i bakkastet. Enbente har også den fordelen at det var ferre surringer som påvirket stanga.

Kan lese mer om det her  http://web.telia.com/~u45704919/svenska.htm

 

Sven Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det vil jeg tro. Heller det enn enbente Recoil. Jeg er overbevist om at de gir større friksjon mot snøret. Det er ihvertfall min personlige erfaring. Det føles tråkkere, pluss at ringene "synger" så fort snøret blir litt småtrått.

 

 

Leste noe av en svensk stangbygger, han mente det var bedre med enbente stangringer da disse løftet snøret fra selve stanga. Han sier det blir større motstand mellom selve stanga og snøre ved bruk av snake ringer, spesielt i bakkastet. Enbente har også den fordelen at det var ferre surringer som påvirket stanga.

Kan lese mer om det her  http://web.telia.com/~u45704919/svenska.htm

 

Sven Erik

 

Jeg snakket om Recoil enbente spesielt. De synger og gir mye friksjon.

 

Enbente vs. snake generelt er en annen diskusjon, og det er delte meninger. Det som er sikkert er at vekta på ringene har større betydning enn om de er enbente eller snake. Mange tror enbente veier mindre, men det er ikke alltid tilfelle. Jeg kjenner til flere stangbyggere som har gått "fem på" ved å montere enbente ringer på ei klinge som fra fabrikk kommer med lette snakeringer ("Thinwire" som på Sage). Med det resultat at de har fått en stang med lavere frekvens. Det vil i praksis si at stanga føles (mye) tregere. Spesielt i toppdelen(e) vil dette gi store utslag.

En annen ting å være obs på er at f.eks. en sage Z-axis 5'er har thinwire 1/0 snakes i tuppen. De veier utrolig lite! 1/0 i enbent er nesten usynlig, og altfor smått til praktisk fiske. Så du må velge 2-3 størrelser over, og dermed har du en ring som veier MER, selv om den er enbent.

 

Hvis du liker følelsen i den fabrikkbygde stanga så bør du forvisse deg om at ringene du bruker, med surringer veier det samme. Hvis du vil ha en stang som føles mer "stram" så kan du, om mulig, bruke lettere ringer. Men ikke kjøp "vanlige" enbente ringer og montér disse på en sage. Da blir du garantert skuffet.

Enbente Recoil er antagelig de letteste (noe jeg vil finne ut om noen dager - har bestilt vekt), men som sagt så er min og andres erfaring at de gir større friksjon (og det blir verre jo kaldere det er). Et godt enbent alternativ er TiCH ringene til PacBay. De er lette og sterke.

Og som sagt tror jeg recoil snakes kan være et godt alternativ. På en 7'er, hvor Sage ikke har brukt thinwire, så kan du greit gå en str. opp på ringene uten at de veier mer.

 

Puh.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det vil jeg tro. Heller det enn enbente Recoil. Jeg er overbevist om at de gir større friksjon mot snøret. Det er ihvertfall min personlige erfaring. Det føles tråkkere, pluss at ringene "synger" så fort snøret blir litt småtrått.

 

 

Leste noe av en svensk stangbygger, han mente det var bedre med enbente stangringer da disse løftet snøret fra selve stanga. Han sier det blir større motstand mellom selve stanga og snøre ved bruk av snake ringer, spesielt i bakkastet. Enbente har også den fordelen at det var ferre surringer som påvirket stanga.

Kan lese mer om det her  http://web.telia.com/~u45704919/svenska.htm

 

Sven Erik

 

Jeg snakket om Recoil enbente spesielt. De synger og gir mye friksjon.

 

Enbente vs. snake generelt er en annen diskusjon, og det er delte meninger. Det som er sikkert er at vekta på ringene har større betydning enn om de er enbente eller snake. Mange tror enbente veier mindre, men det er ikke alltid tilfelle. Jeg kjenner til flere stangbyggere som har gått "fem på" ved å montere enbente ringer på ei klinge som fra fabrikk kommer med lette snakeringer ("Thinwire" som på Sage). Med det resultat at de har fått en stang med lavere frekvens. Det vil i praksis si at stanga føles (mye) tregere. Spesielt i toppdelen(e) vil dette gi store utslag.

En annen ting å være obs på er at f.eks. en sage Z-axis 5'er har thinwire 1/0 snakes i tuppen. De veier utrolig lite! 1/0 i enbent er nesten usynlig, og altfor smått til praktisk fiske. Så du må velge 2-3 størrelser over, og dermed har du en ring som veier MER, selv om den er enbent.

 

Hvis du liker følelsen i den fabrikkbygde stanga så bør du forvisse deg om at ringene du bruker, med surringer veier det samme. Hvis du vil ha en stang som føles mer "stram" så kan du, om mulig, bruke lettere ringer. Men ikke kjøp "vanlige" enbente ringer og montér disse på en sage. Da blir du garantert skuffet.

Enbente Recoil er antagelig de letteste (noe jeg vil finne ut om noen dager - har bestilt vekt), men som sagt så er min og andres erfaring at de gir større friksjon (og det blir verre jo kaldere det er). Et godt enbent alternativ er TiCH ringene til PacBay. De er lette og sterke.

Og som sagt tror jeg recoil snakes kan være et godt alternativ. På en 7'er, hvor Sage ikke har brukt thinwire, så kan du greit gå en str. opp på ringene uten at de veier mer.

 

Puh.... :D

 

La ut innlegget mitt for å kanskje få belyst temaet. Er altid greit med flere vinklinger når man er ganske fersk i gamet.

Her kom det veldig mye bra info som jeg ikke har tenkt på i det heletatt.

 

Sven Erik

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven tmags ! Tusen takk for innlegget  :) :)

 

Den syngingen fra Recoil ringene er litt irriterende på mine to favoritt tohåndsstenger, Sage 8126 (selvbygg med Recoil snake og to snøreførere) og original Loomis Stinger 15' med enbente Recoil og Recoil snøreførere

 

Tror neste jeg styrer unna Recoil ringer jeg, uansett enbent eller snake 8)

 

Noen forslag til ringfabrikat på en Z-axis 796-4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringer: Hopkins & Holloway

 

Tråd: Har en stor spole med tråd fra Anglers Workshop, grønn, code 808. Tror jeg bruker den, burde matche Z-axis klingen bra.

 

Håndtak: Full Wells. Tenker på å legge inn en burl i fronten ala Scott :)

 

Snellefeste: Her vingler jeg litt mellom et lettvint valg som dette: http://www.shofftackle.com/struble_sw_seats.html U15B eller dette med fighting butt http://www.anglersworkshop.com/cgi/aw/UL720B-RS.html?mv_arg= Type treinnlegg er jeg veldig i tvil om, lyst eller mørkt etc

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...