Gå til innhold

God bilder av døgnfluer


Ør-retten

Anbefalte innlegg

  • Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg ønsker ikke å gå inn i en voldsom diskusjon om dette med deg, Flemming.

 

Men jeg kan jo svare på noen av spørsmålene du stiller.

 

Dersom du mener at det å bruke andres "åndsverk" for egen vinning bare er "å dele", så synes du sikkert det er helt ok å "dele" kjøpefilmer med andre også da, ved å kopiere og dele ut til venner...?

 

Det jeg mente med "å dele" er kanskje det motsatte av det du tolket det som. Jeg mente vel at fotografen (også kalt åndsverk-mannen :) ) kanskje burde ha en indre motivasjon i forhold til det å dele sine bilder med røkla. Jeg ser vel ikke helt den store ulempen med at privatpersoner f.eks. bruker dine bilder i ikke-kommersielle sammenhenger. Særlig ikke hvis du får kreditt for bildene i form av f.eks. foto: Flemming W.

 

Det er mange her inne som tar mye bedre bilder enn meg, men mine bilder er like fult mitt åndsverk. Jeg synes jeg "deler" de nok ved å legge ut bilder her, men dersom noen kopierer de ut herfra og bruker de til egen vinning på egne nettsider, i artikler, til salg etc. (slik jeg forstår du synes er helt ok sixpack) - så er det ikke "deling" men tyveri...!!

 

Jeg er helt på linje med deg i forhold til det du sier om "bruk av stjelte bilder til egen (økonomisk) vinning". Det er selvfølgelig ikke bra.

 

Men dersom "egen vinning" dreier seg om et ønske om å lære seg hvordan de ulike døgnfluene ser ut, så forstår jeg ikke helt hvorfor det er så fælt å få sine døgnfluebilder kopiert av andre. Dette kommer jeg sannsynligvis aldri til å forstå, ettersom jeg både er dum som et brød og sta som et esel :)

 

Hvis jeg finner flere som deg, som "stjeler" bilder fra vår nettside til egen vinning, og uten tillatelse, så kommer ingen av oss som bruker bilder til foredrag/ kurs etc til å tørre å legge ut bilder her lenger. Bilder vil bli fjernet...

 

Jeg gjør selvfølgelig feil som alle andre, og her gjorde jeg feil. Jeg la ut en bilde-samling av ulike døgnfluer på myspace, og flere av disse bildene ble hentet fra denne siden (det sto på bildene hvem fotografen var). Dette gjorde jeg uten å spørre om tillatelse, noe jeg har beklaget til dere. Bildene ble også fjernet etter at mr. Stokkebekk ba meg om å gjøre det.

 

Forøvrig har min myspace-side ingenting med økonomisk vinning å gjøre. Jeg tjener ingenting på siden, og den ligger kun der som et kommunikasjonsverktøy/leketøy for meg, mine venner og mine bekjente.

 

Håper at jeg har svart deg saklig og greit på dine spørsmål, så kan vi kanskje diskutere copyright i den andre tråden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei sixpack!  ;)

Jeg er enig i en del av det du skriver, men det får vi ta i den andre tråden...

(Tror ikke jeg hadde sagt nei dersom noen hadde spurt)

 

Et par døgnfluer til:

 

 

[attachimg=1]

 

 

[attachimg=2]

 

 

[attachimg=3]

 

 

[attachimg=4]

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Vanskelig å få dem til å sitte stille ja ;)

                                                                                                                                                        1010200720362ZrtDxpSZ4QAc3dI2v.jpg?70

 

Noen er litt mere sammarbeidsvillige :)

                                                                                                                                                        101020072032VtHW8BhxhuUtAO1gp6.jpg?2

                                                                                                                                                        101020072034Mh9hIKMyMtUsC4XnpP.jpg?42

 

                                                                                                                                                        1010200720187Z2Ox1OLLWXEKSn2gp.jpg?24

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en fin og lærerik tråd med masse fine bilder av mitt favoritt innsektet. Ros til alle dere dyktige fotografer som i tillegg er brukere av forumet.  ;D

Mulig dette er litt off topic, men dette er hva jeg kaller gode bilder av døgnfluer, levende som sådan. Programmet gikk på NRK en gang i sommer, og inneholdt denne sekvensen og ikke mer om døgnfluer. Men for noen bilder, da gitt....!

 

http://www.youtube.com/watch?v=n_HEzWYu_Nk

 

Mvh Per M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Dette er en fin og lærerik tråd med masse fine bilder av mitt favoritt innsektet. Ros til alle dere dyktige fotografer som i tillegg er brukere av forumet.  ;D

Mulig dette er litt off topic, men dette er hva jeg kaller gode bilder av døgnfluer, levende som sådan. Programmet gikk på NRK en gang i sommer, og inneholdt denne sekvensen og ikke mer om døgnfluer. Men for noen bilder, da gitt....!

 

http://www.youtube.com/watch?v=n_HEzWYu_Nk

 

Mvh Per M

Fantastisk film!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den filmen på tv for en stund tilbake. National Geographic eller Animal Planet tror jeg. Ja, den er fantastiks og de hoppvakene er ja,.. FANTASTISKE å se. Tenk om ørreten hadde tatt flua de slik før den traff vannet.... :o :o

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den filmen på tv for en stund tilbake. National Geographic eller Animal Planet tror jeg. Ja, den er fantastiks og de hoppvakene er ja,.. FANTASTISKE å se. Tenk om ørreten hadde tatt flua de slik før den traff vannet.... :o :o

 

Jørn

Kommer nok aldri til å oppleve at ørreten tar flua mi i lufta, men i sommer opplevde jeg faktisk at ei linerle tok tørrflua mi fra vannfilmen og opp i lufta  ;D

Den slapp ikke før fluesnøret også lettet, og heldigvis kroket jeg den ikke !

Bra attest på flua, da  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder, men hvor mye tid av fisketuren brukere dere egentlig til foto? I prosent? Det er liksom ikke bare å slenge opp kamera og knipse her og der, og så fiske igjen :rolleyes: ::)

 

Jo, du kan bare slenge opp kameraet og knipse her og der. Men kvaliteten blir fort litt dårlig. Var en mye ivirgere fotograf tidligere har en million slides liggende i pappesker...  ;D,

Det blir selvsagt vanskelige avveininger når fisket er bra, men gleden over å få tatt et godt bilde er såpass stort, at det for meg er en viktig del av turen.  Ikke begynn med video, da går det ut over fiskingen ;D ;D For meg som fisker veldig mye, er foto og video en lidenskap i lidenskapen. Har fiska i mange år og vært heldig å fått mange fine fisker, så kan jeg fange noen unike bilder på video og foto så er det  helt konge, og jeg overlever tapet av fisken og gir kompisen gjerne muligheten isteden.

 

Når det gjelder macrobilder er det definitivt ikke bare å kaste opp kameraet, men du må satse litt for å få mange fine bilder.

 

Prosentvis, tja vanskelig å si, når fisket er bra: 90% fiske 10% foto. Når lyset er bra å fisket er dårlig 90% foto 10% fiske ;D

 

 

Gisle

post-2382-13949852019737_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

×
×
  • Opprett ny...