Gå til innhold

5 FLUER FOR FJELLFISKE


rbk01

Anbefalte innlegg

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hei

 

-Streaking Caddis (vårflue) str 10-14

-Rackelhanen, Europea, Dyret (vårflue)

-Stankelbein-imitasjon

-Griffiths-Gnat eller Palmermygg

-Fjærmyggpupper

-Bibio-imitasjon(Russeflue)

-Marflo utgjør mye av dietten i mange vann.

 

Skal prøve meg med noen stankelbein-larver neste år

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6775.0

 

Mvh

Øystein N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal på fjellet, Hardangervidda øst t.eksempel hvilke er de fem første fluene du ville valgt til en slik tur? Trenger litt råd og inspirasjon.

 

Jens

Er det ikke slått fast en gang for alle at det holder med 2 March Brown  ;D ;D  Spøk til side, mye bra forslag til fjell fluer her.

Vårfluer, Stanklebein, Bibio og Mygg (tørr og puppe) ville jeg sataset på.

 

Per M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stankelbein, Bibio, caddis og tørr mygg. Siden det er en ledig plass igjen, så hadde jeg tatt med en tørr døgnflueimitasjon :) Da skulle du være rimelig bra utrustet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips så langt, håper på fler. Foreløpig ingen store overraskelser, men artsmangfoldet er vel relativt begrenset når man kommer til fjells. Hadde selv følgende på lista;

Streaking Caddis str 8 - 14 (de største kan bli tatt for liten mus i skumringen)

Rackelhanen str 12 - 16

Bruns Bibio str 12 - 14 (hadde stor suksess med denne på Norefjell siste sommer. Jeg fikk 7 øreter og kompisen 1 - på en Bibio han fikk lånt av meg)

Marc's Nattslända str 12 - 16 (denne har virket bra tidligere på vidda, i tillegg har den vært brukt med suksess i skogsvann under maurklekking i str 14. Dette er en flue av Marc Petitjean.)

Til slutt har jeg valget mellom mygg, myggklekkere, eller en E12, for ikke å snakke om ei nymfe eller to om været skulle slå seg vrangt og fisken legger seg på bånn og sture, ja og noen fine stankelbein som jeg har liggende i boksen, for ikke å glemme noen eksemplarer av spent spinner, superpuppan og maur.

Det hele ender vel opp med at jeg drar med meg fem bokser med litt av hvert som tidligere, men når fasit skal gjøres opp etter endt fiske, har jeg også denne gangen bare brukt fem av dem.

Jeg vet ikke om dette gjelder bare meg, men når jeg sitter og binder mine fluer, har jeg trua på hver eneste ei. Når jeg kommer til det praktiske fiske, er det med ett bare 10% av fluene som matcher det som er av aktive insekter der og da. Når man så skal velge blandt disse igjen finner jeg kanskje bare ett par som jeg har trua på. Var det noen som snakket om selektiv fisk?

Noen andre som kjenner seg igjen?

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange skriver Bibio her. Men er det så vanlig å treffe på sverminger av denne. I løpet av 6 år med mye fiske på fjellet har jeg kun støtt på Bibio sverming 1 år. Og det var i fjor.

 

Svermer den hvert år? Noen som vet noe mer om syklusen dens??

 

TM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I området rundt Norefjell har det vært godt med Bibio de siste fire/fem årene, med en topp nå sist sommer. Årsaken til at har blitt såvidt populær kan jo være så enkelt som at det er først de siste årene at vi her sør har blitt oppmerskom på innsektet og at det har blitt laget gode imitasjoner. I tillegg har jeg inntrykk av at fisken blir litt "hekta" på samme måte som under maursverming, slik at det kommer opp større fisk og nærmere land selv midt på dagen, da svermingen jo skjer på dagen og helst med sol og litt vind som blåser innsektene ut på vannet. Når det gjelder hvor ofte etc. de opptrer i større mengder, ser jeg at det forsket en del på dette her i landet, skal prøve å sjekke med en av de som har forsket på dette.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til tm og andre, her er litt mer info om Bibio som jeg fikk fra John Skarstein. Som har tatt sin doktorgrad på Bibio;

 

Takk for mailen, kjekt å få nokre slike av og til.

 

Russefluga (Bibio pomonae) finst over heile landet opptil ca. 1350 moh i fjellet,

men i låglandet i Sør-Norge er det ganske sjelden at ho har masse-svermingar. Arten

ser ut til å vera mest talrik i bjørkebeltet og den lågaste sonen av fjellet (nedre

lågalpin), der kan det førekoma spektakulære massesvermingar i juli - august. I

Nord-Norge kan det førekoma massesvermingar ned til havnivå. Desse skjer med års

mellomrom, innimellom kan arten vera nesten heilt borte (som vaksne).

Larveutviklinga tek minst 2 år, kanskje 3 i fjellet. Larvene lever i strølaget, mest

av daude plantedelar.

 

Arten kan førekoma i mange ulike habitat, særleg talrik synest han å vera på lynghei

og i fjellbjørkeskogen. I Bergen ser vi han også ofte i sentrumsgatene, men det

dreier seg gjerne om dyr som har kome ned frå byfjella rundt ikring byen. Russefluga

er ikkje spesielt knytta til vatn, men ho er ein heller klønete flygar så sverminga

pleier å medføra at ein del eksemplar endar opp i vatnet, der dei gjerne blir tekne

av fisk.

 

Fleire av dei mindre hårmyggartane kan også ha massesvermingar og dukka opp i vatn.

Ved fjellvatn kan ein finna Bibio brunnipes (med gule venger) og Bibio rufipes (med

brune, liknar ei lita russefluge). I september kan dei slankbygde, svarte artane

Bibio clavipes og B. longipes vera svært talrike. I nærleiken av dyrka mark eller

hagar kan ein også treffa på svære mengder av dei små, svarte Dilophus-artane (D.

febrilis langs kysten, D. femoratus i heile landet).

 

Ta gjerne kontakt att om det er noko anna du lurer på.

Mvh John Skartveit

 

Etter mine opplevelser siste sommer og det som John Skartveit skriver her, kommer jeg til å være mer oppmerksom på Bibio heretter enn jeg har vært tidligere.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til tm og andre, her er litt mer info om Bibio som jeg fikk fra John Skarstein. Som har tatt sin doktorgrad på Bibio;

 

Takk for mailen, kjekt å få nokre slike av og til.

 

Russefluga (Bibio pomonae) finst over heile landet opptil ca. 1350 moh i fjellet,

men i låglandet i Sør-Norge er det ganske sjelden at ho har masse-svermingar. Arten

ser ut til å vera mest talrik i bjørkebeltet og den lågaste sonen av fjellet (nedre

lågalpin), der kan det førekoma spektakulære massesvermingar i juli - august. I

Nord-Norge kan det førekoma massesvermingar ned til havnivå. Desse skjer med års

mellomrom, innimellom kan arten vera nesten heilt borte (som vaksne).

Larveutviklinga tek minst 2 år, kanskje 3 i fjellet. Larvene lever i strølaget, mest

av daude plantedelar.

 

Arten kan førekoma i mange ulike habitat, særleg talrik synest han å vera på lynghei

og i fjellbjørkeskogen. I Bergen ser vi han også ofte i sentrumsgatene, men det

dreier seg gjerne om dyr som har kome ned frå byfjella rundt ikring byen. Russefluga

er ikkje spesielt knytta til vatn, men ho er ein heller klønete flygar så sverminga

pleier å medføra at ein del eksemplar endar opp i vatnet, der dei gjerne blir tekne

av fisk.

 

Fleire av dei mindre hårmyggartane kan også ha massesvermingar og dukka opp i vatn.

Ved fjellvatn kan ein finna Bibio brunnipes (med gule venger) og Bibio rufipes (med

brune, liknar ei lita russefluge). I september kan dei slankbygde, svarte artane

Bibio clavipes og B. longipes vera svært talrike. I nærleiken av dyrka mark eller

hagar kan ein også treffa på svære mengder av dei små, svarte Dilophus-artane (D.

febrilis langs kysten, D. femoratus i heile landet).

 

Ta gjerne kontakt att om det er noko anna du lurer på.

Mvh John Skartveit

 

Etter mine opplevelser siste sommer og det som John Skartveit skriver her, kommer jeg til å være mer oppmerksom på Bibio heretter enn jeg har vært tidligere.

 

Hilsen Jens

 

 

Veldig bra jobba Jens!! Utrolig bra til å være RBKer..;)

 

TM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har fisket en del på Haukelid og områdene rundt Kalhovd på Hardangervidda. På ettersommeren har jeg alltid med disse fluene:

 

1. Brun CdC Caddis, krok størrelse 8 - 14.

Normal er denne best i skumringen og om natten, men på dager med vind har jeg fått fisk på dagen. I fjor opplevde jeg at fisken tok denne flua stripende midt på dagen i steikende solskinn på blikkstille vann! For meg har denne flua nesten erstattet Straking caddis helt. Flua er lett å kaste, pulserer på vannet og flyter godt. Jeg binder den med CdC fjær fra Petitjean nr. 6, eller vanlig brun.

http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=44

 

 

2. Lys Beige Rackelhanen, krok størrelse 12 - 16

Av en eller annen grunn synes fisken å elske denne flua i områder hvor det vokser siv eller langt gress. Sparsommelig dressede fluer synes jeg fungerer best.

 

3. Devil Bug , knallgrønn, krok størrelse 8 - 10

Jeg binder den slik Gary Borger binder den i sin bok "Fluer for Ørret". Jeg har ikke møtt mange som fisker med denne vårflue klekkeren. Som fersk fluefisker så prøvde jeg vel alt, så og si i blinde, og denne fikk jeg fisk på med en gang. Og det har den fortsatt med. Jeg dubber kroppen med flyrite nr. 13 Grannom Green, eller nr 35 Inch Worm Green. Til resten bruker jeg hjortehår. Flua er litt skjør, så jeg lakker ryggskjoldet av hjortehår. Flua impegneres godt og fiskes som en streaking caddis. Gi denne en sjanse når ikke annet fungerer. Jeg har den alltid med på ettersommeren.

 

Fant denne videoen for hvordan binde flua. Beskrivelsen her er noe ulik den jeg bruker og den har jeg ikke testet.

 

http://www.maineflyfishing.com/flyvideos/devilbug.htm

 

4. Spent spinner, med vinger av CdC fibre, krok størrelse 12 - 16

Det er noe med disse CdC fluene som trigger fisken. Jeg synes flua er litt tricky og tidkrevende å binde, men det er verdt det. CdC vingene holder fasongen, flua tvinner ikke selv tynn fortom, den flyter godt og er veldig synlig. Jeg inbiller meg at CdC vingene vibrerer noe på vannet og imiterer et døende insekt.

Flua synes å fiske godt hele året og særlig på stille vann. Ipregneres og fiskes død.

 

5. Fjærmygg, krok størrelse 14- 18

Jeg landet på en fjærmygg imitasjon for noen år siden ikke ulik Hatching Midge vist her: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=128

 

Når jeg leser beskrivelsene og innleggene her på forumet, så skjønner jeg at på myggfiske er jeg førstereisgutt. Men myggfisket fascinerer og myggimitasjoner er vel det nærmeste en kommer universalfluer.Jeg har alltid med meg mygg imitasjoner.

 

 

Det var 5 fluer. De jeg ikke fikk med meg i første rekka er :

 

Daddy long leg

Superpuppan

Emergent Sparkle Pupa

Hareøre nymfe

og ja, du leser riktig, klassikerene:

Sands's favorite

Marc Brown Silver

Zulu Silver

JungleCock.

 

Av det jeg leser her har jeg nok prøvs Daddy Long Leg og Bibio altfor lite. Det må rettes opp. Kanskje lista mi ser anderledes ut neste år  ???

 

Det er slitsomt å komme seg inn til Viuvatn på Hardangervidda med en noe overvektig data kropp, men disse turene forlenger livet  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mange gode forslag, mange flinke likesinnede på disse siden :D

Jeg vil ikke bestride noen av disse

 

Jeg registrerte et lite spørsmålstegn rundt hvorvidt man trenger maur opp der: Ja, en svart sak med hvite vinger vil gjøre susen, både oppå og under vann. Til og med når tilsynelatende dødt, og lite imitasjoner å bruke i 4 grader og nordlig vind, gjør en slik en susuen...gjerne i "svingen" hvis du er i elv.

Kun få har nevnt de "gode gamle".

I tillegg til både våte og tørre March Brown, vil som nevnt den meget enkle "jungle Cock" fluen gjøre mange mager mette.

Glem ei Greenwells glory, Olsen og IKKE MINST; Wichhams Fancy (våt). Jeg "tømte" et rolig elvestrekke med denne fluen de to gangene jeg besøkte stedet, for et par år siden. Fisken skulle bare ha denne fluen, det var artig det :D

Alexsandra i krok 10 og 14 er også noen råskinn.

 

Vera og Eikrepuppen er knallmønstre både som imitasjoner og attraktorer gjennom hele sesongen. Disse finner du på Eikrefly.no og i boken til Tom Skyrud (fra ifjor).

Gode kombinasjoner vil være alle overnevnte fluer som opphenger, og gjerne en hareørenymfe med gull/kobberskalle i enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at Alexandra kan være helt rå når det regner kraftig. Og jeg synes det er en god følese å ta fisk på de gamle klassikerene, men jeg glemmer dem for ofte. Tror nok 5 fluer er litt for lite for fjellet egentlig...

 

Bindebeskrivelse av  Alexandra: http://www.danica.com/flytier/steps/alexandra/alexandra.htm

 

"At one point in time it was such a popular and successful pattern that its use was literally banned on certain waters!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...