Gå til innhold

UKFM - Fallskjerm mygg


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har drevet med litt eksperimentering på dette med store fjærmygg/små kroker og forlenget kropp.

For å etterlikne avtrykket og for de beste flyteegenskapene så har jeg

brukt fallskjermhackle som utgangspunkt. Jeg har brukt mange varianter av slike fallskjerm mygger og fått fisk på de.

Men ingen ennå med hackelet under kroppen.

 

Flua på bildet er en slags prototype på et design for å etterlikne store fjærmygg (krok 16-10). Polychenille eller floatant chenille flyter godt og egner seg til slike kropper. Cdc i vingen gir også gode flyteegenskaper.

Det er viktig at materialene bygger lite slik at det er enkelt å surre hackelet runt innbindingspunktet for kropp/vinge.

Jeg legger på en dråpe med lynlim på undersiden av kroken slik at kroppen/hackelet ikke glir runt eller går så lett i stykker.

 

Teorien min med dette er at kroppen ikke skal synke igjennom overflaten.

Bein først og kropp etterpå....

Kan også lage døgnfluer med kropp som ikke hviler på vannet.

F.eks. en Aurivillii eller en ignita.

 

Er det noen som har trua på denne?

UKFM.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

faktisk genialt :idea: ,har prøvd litt med hakklet under kroken men dette holder ikke godt nok.dette ser jo både enkelt og holdbart ut,kan jo lage biller/maur på

samme måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, kul! Må si jeg likte den der. Personlig har jeg også hatt best uttelling med fluer som flyter "dypt". Hvem vet, mulig fisken tenker i linjenen "jaja, den der kommer seg ikke noen vei og er safe bet". Men nå er jo ikke jeg helt god heller da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...