Gå til innhold

DYRET!


Fastfisk

Anbefalte innlegg

Testa ut ei flue jeg lærte av Staffan Lindstrøm, populært kalt Dyret! Den er en helt rå når vårfluene klekker! Var på tur til et vann på Sunnmøre forrige helg, og fikk virkelig testa flua... Hadde prøvd alt jeg hadde av nymfer og tørrfluer før jeg festa et dyr til enden av fortommen... Drog en spenstig ørret på 0,7 kilo på første kastet... Etterpå ble det flere halvkilosørreter. I ettertid så vi at det var flere vårfluer som svømte på overflaten (dette burde vi jo ha sjekket først, er litt urutinert) og storørreten vaket kraftig etter disse. Hadde en kjempetur takket være dyret!

 

DYRET (Staffan Lindstrøm)

 

Krok: Tørrfluekrok med lang stamme

 

Hale/

kropp: Rådyrhår bundet inn langs hele kroppen. Dekkes med tørrfluedubbing.

 

Hackle: Hanehackle bundet over hele kroppen , klippes under.

 

Hode: Rotenden av kroppshåret, klippet i fasong

post-366-13949845128008_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Det er et artig design på den flua.

Jeg har ikke prøvd den ennå, bare kikket på den i boken til Staffan.

Men den skal helt klart prøves ut. :smt023

Den kan vel sies å være et eksempel på hvor forskjellig fisken og vi

oppfatter flua og dens utseende/egenskaper. For oss er den kanskje i overkant abstrakt men for fisken så er den midt i blinken. Dvs. den finner de "triggere" som den ser etter. Halen gir flua et inntrykk av vinge og hackelet både bein og vinge.

Den minner litt om en Devil Bug (Gary Borger).

 

Noen flere som har gode erfaringer med denne?

Og evt. Farger/størrelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har gode erfaringer med dyret både under vårflueklekkinger og som ren attraktor. Binder den i flere størrelser, men har best erfaring med de største variantene (str. 8-10). Jeg bruker forskjellige farger og de fleste har funket bra. Den jeg vel har brukt mest har brunt hjortehår, beige dubbing (kapok eller flyrite) og medium dun hackle.

 

mvh

tetrao

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en skumplastvariant av dyret - likner på en mellomting av Dyret til Staffan og en Tchernobyl fat ant. Klipp til lysebrun lukket skumplast i en 4 mm tynn strimle, med avsmalnende hale. Ta bindetråden ved krokbøyen og surr skumplasten hardt inn slik at halen får rett lengde bak. Bind inn et hackel. Før tråden fremover for å segmentere kroppen. Avslutt ved øyet. Ta etter hackelet på palmer-vis, og avslutt ved øyet. Klipp av overskytende skumplast rett foran øyet.

 

Gullflue. Flyter alltid. Hadde stor suksess på Finnmarksvidda med denne i sommer; den er attraktiv for stor-fisken i krokstr. 6-10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullflue. Flyter alltid. Hadde stor suksess på Finnmarksvidda med denne i sommer; den er attraktiv for stor-fisken i krokstr. 6-10.

 

Det skal være sikkert og visst! Vi andre var ikke rent misunnelige, men vi fant da bra frem til andre lokkemidler også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullflue. Flyter alltid. Hadde stor suksess på Finnmarksvidda med denne i sommer; den er attraktiv for stor-fisken i krokstr. 6-10.

 

Det skal være sikkert og visst! Vi andre var ikke rent misunnelige' date=' men vi fant da bra frem til andre lokkemidler også ;)[/quote']

 

He - he, Mono! Du som er slik en purist at du ikke vil fiske med vårfluer i det hele tatt... Kun bittesmå no-hackel stuck-shuck døgnfluer... Match the hatch sier jeg bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

 

Har ingen særlig erfaring med "Dyret" fra før, men bandt opp endel orginale og varianter når vi var i Finnmark (har nettopp kommet hjem fra ukestur). Fungerte utmerket på sjørøya og tok flere fine fisker med denne flua (spesielt med kremgul kropp). Vil tro at det er en kanonflue etter tørrfluefiske etter laks også (det blir neste år!). Legger ved et bilde av en av sjørøyene tatt på kvelden i Komagelv på "Dyret".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en meget god flue å bruke som rein attraktor når det regner hardt. Striper og bråker fælt. Gir mange morsomme slag. Flua har også vært i kontakt med grov Rena ørret under vårflueklekkingene. Også meget bra på kveld/nattfiske nå utover høsten. Landet to flotte på 48 og 55 cm på denne tidligere i måneden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Morro å se at flere har gode erfaringer med denne flua. Skal absolutt prøve å binde den med skumplast i stedet for rådyrhår også...

 

Har forøvrig flua i flere farger og størrelser, men bruker stort sett størrelse 12 og 14. Min erfaring er at fargen ikke spiller så stor rolle, det viktigste er at den striper godt og lager mye leven i vannoverflata. Fisken tar som regel hardt... Har tre fargevarianter: kropp i gul, oliven eller mørk grå, og hackel i brunt eller svart... Gnir i tillegg inn flua med gel-flytemiddel... De mørke variantene fungerer godt som steinflueimitasjon også... Sabla gøy flue å fiske med hvertfall, kjenner at adrenalinet begynner å pumpe før den treffer vannet, for hvis fisken tar så smeller det :-)

Klør i fingra, må ut og fiske igjen i helga....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Morro å se at denne flue kan fange andet end laks laugh.png' alt=':lol:'>

jeg stiftede bekendskab med en meget lig flue for ca 1 år siden, men denne er en tørflue til laks og hedder No Brainer. Den kan ses her : http://www.danica.com/flytier/wlutz/no_brainer.htm

Jeg brugte den selv under lagse fiskeri i canada sidste efterår og fangede da også laks på den.

hvade ikke overvejet at bruge den til øred men jeg skal da hve bundet et par i små størrelser til næste års tur til Femundselven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...